Załącznik do uchwały Nr VI / 49 / 03
Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
z dnia 14 czerwca 2003 roku.
OSTRÓW MAZOWIECKA, 14 CZERWCA 2003 ROKU
S T A T U T G M I N Y
OSTRÓW MAZOWIECKA
ROZDZIAŁ I.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
1. Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o :
1) Gminie - należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz terytorium Gminy Ostrów Mazowiecka,
2) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Ostrów Mazowiecka,
3) Przewodniczącym Rady - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy Ostrów Mazowiecka,
4) Sesji – należy przez to rozumieć posiedzenie Rady Gminy Ostrów Mazowiecka.
5) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Ostrów Mazowiecka,
6) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Ostrowi Mazowieckiej,
7) Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 roku (jedn. tekst Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.),
8) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Ostrów Mazowiecka,
§ 2.
1. Gmina Ostrów Mazowiecka obejmuje obszar o powierzchni 284 km2, a jej granice określone są na mapie, stanowiącej załącznik Nr 1. do Statutu.
2. Siedzibą władz Gminy jest miasto Ostrów Mazowiecka.
ROZDZIAŁ II.
ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA GMINY
§ 3.
Zakres działania Gminy obejmuje wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
§ 4.
Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców, tworzenie warunków do racjonalnego i harmonijnego rozwoju Gminy oraz organizowanie życia publicznego Gminy.
§ 5.
1. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, Gmina wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, na zasadach określonych przez odrębne ustawy.
2. Ustawy określają, które zadania własne Gminy mają charakter obowiązkowy.
3. Gmina wykonuje zlecone ustawami zadania z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
4. Gmina może wykonywać również inne zadania z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumienia z organami tej administracji.
5. Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonywania zadań zleconych ustawami oraz zadań wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej.
§ 6.
1. W celu wykonywania zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne. Wykaz jednostek stanowi załącznik nr 2.
2. Wykonując zadania, o których mowa w ust. 1 Gmina może zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
3. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, wyłącznie w przypadku określonym w odrębnej ustawie.
§ 7.
1. Gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców gminy w tym zwłaszcza wśród młodzieży.
2. Rada na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie młodzieżowej Rady mającej charakter konsultacyjny.
3. Rada , powołując młodzieżową Radę , nadaje jej Statut określający tryb wyboru jej członków w liczbie 15 i określa zasady jej działania.
§ 8.
1. Wykonywanie zadań publicznych przekraczające możliwości Gminy, następuje w drodze współdziałania międzygminnego.
2. Gmina może współdziałać w zakresie udzielania wzajemnej pomocy, w tym pomocy finansowej, w przypadku zaistnienia klęski żywiołowej, nadzwyczajnego zagrożenia środowiska, katastrof lub innych zdarzeń losowych, z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, związkami międzygminnymi, stowarzyszeniami gminy oraz sejmikami wojewódzkimi.
ROZDZIAŁ III
WŁADZE GMINY
§ 9.
Mieszkańcy Gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów Gminy.
§ 10.
Organami Gminy są: Rada i Wójt.
§ 11.
1. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawa obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokółów posiedzeń Rady Gminy i komisji Rady.
3. Wniosek o udostępnienie dokumentów i korzystanie z nich składa się w sekretariacie Urzędu.
4. Udostępnianie dokumentów, o których mowa w punkcie 2. będzie następowało w siedzibie Urzędu w Biurze Rady w godzinach pracy Urzędu.
5. Korzystanie z dokumentów może odbywać się wyłącznie w obecności pracownika prowadzącego obsługę Biura Rady lub innego pracownika Urzędu wyznaczonego przez Wójta lub Sekretarza Gminy.
6. Osoby korzystające z dokumentów mogą sporządzać notatki i odpisy. Na wniosek zainteresowanego dokonuje się kserowania dokumentów za odpłatnością na zasadach określonych przez Wójta.
7. Zabrania się wypożyczania dokumentów lub wynoszenia ich poza Biuro Rady.
8. Pracownik Urzędu udostępniający zainteresowanym dokumenty jest zobowiązany prowadzić rejestr osób korzystających z dokumentów.
9. Odmowa udostępnienia informacji publicznej następuje w drodze decyzji.
Rada Gminy.
§ 12.
Z zastrzeżeniem § 9, organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie jest Rada .
§ 13.
Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
§ 14.
1. Kadencja Rady trwa cztery lata, licząc od dnia wyboru.
2. Rada składa się z 15 radnych, wybranych przez mieszkańców Gminy w głosowaniu powszechnym.
§ 15.
Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłoszone postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia.
§ 16.
Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów, oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
§ 17.
1. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
3. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach Rady i jej organów.
4. Radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach ustalonych przez Radę.
§ 18.
Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.
§ 19.
1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.
2. Klub może utworzyć co najmniej trzech radnych.
3. Przynależność radnych do klubu jest dobrowolna.
4. Utworzenie klubu radnych należy zgłosić Przewodniczącemu Rady.
5. Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać:
1) imię i nazwisko przewodniczącego klubu,
2) listę członków klubu,
3) nazwę klubu, jeżeli klub ją posiada.
6. Działalność klubów radnych nie może być finansowana z budżetu gminy.
7. Przedstawiciele klubów mogą przedstawić stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad Rady.
§ 20.
1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
2. Zadaniem Przewodniczącego Rady jest:
1) zwoływanie Sesji,
2) ustalanie porządku obrad z uwzględnieniem § 26, ust. 1- 4 Statutu,
3) nadzorowanie obsługi kancelaryjnej posiedzeń Rady, w tym czuwanie nad przygotowaniem materiałów na Sesję,
4) przewodniczenie obradom i czuwanie nad porządkiem na Sesji, w tym:
a) otwieranie i zamykanie Sesji,
b) sprawdzanie kworum na początku Sesji i w trakcie jej trwania,
c) udzielanie i odbieranie głosu,
d) zarządzanie i przeprowadzanie głosowania nad projektami uchwał,
5) podpisywanie uchwał, protokółów z obrad Sesji oraz innych dokumentów Rady,
6) koordynowanie prac komisji Rady,
7) opracowywanie projektu planu pracy Rady,
8) wykonywanie innych zadań określonych przez Rade odrębnymi uchwałami.
§ 21.
1. Rada obraduje na Sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego zgodnie z planem pracy Rady, oraz w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu Sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
2. Na wniosek Wójta, co najmniej ¼ ustawowego składu Rady lub klubu radnych Przewodniczący obowiązany jest zwołać Sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie Sesji powinien spełniać wymogi określone w ust. 1 zdanie drugie.
3. O Sesji powiadamia się radnych oraz sołtysów i przewodniczących osiedli pisemnie, co najmniej na 3 dni przed terminem posiedzenia wskazując miejsce, dzień i godzinę otwarcia obrad, oraz proponowany porządek.
4. Zawiadomienie o Sesji podaje się do wiadomości publicznej przez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.
§ 22.
1. W Sesjach uczestniczy Wójt, Zastępca Wójta, Skarbnik Gminy, Sekretarz Gminy oraz pracownicy Urzędu wyznaczeni przez Wójta.
2. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, w uzgodnieniu z Wójtem, ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.
§ 23.
Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
§ 24.
1. W głosowaniu biorą udział jedynie radni.
2. Głosowanie przeprowadza Przewodniczący Rady podliczając przy pomocy swoich zastępców głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”.
3. Wyniki głosowania ogłasza bezzwłocznie Przewodniczący Rady i zarządza odnotowanie ich w protokóle.
4. Do ustalenia wyników głosowania tajnego Rada powołuje spośród radnych komisję skrutacyjną liczącą 3 osoby. Komisja ze swojej pracy sporządza protokół. Głosowanie odbywa się na ostemplowanych pieczątką Rady kartach do głosowania. Głos na karcie do głosowania wariantowego („za”, „przeciw” , „wstrzymuję się”, „tak”, „nie") lub wyboru osób jest ważny, jeżeli radny postawi znak „X” w kratce obok wskazanego wariantu lub nazwiska i imienia osoby. Karty do głosowania (zamknięte, w opieczętowanej kopercie) i protokół pracy komisji skrutacyjnej zabezpiecza się i dołącza do protokółu z Sesji.
5. Rada może podjąć decyzję o głosowaniu jawnym imiennym.
6. Po stwierdzeniu przez Przewodniczącego Rady o przejściu do głosowania radni mogą zabierać głos tylko w sytuacjach wyjątkowych dla zgłoszenia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
7. Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie w pierwszej kolejności wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi, a następnie wnioski w kolejności zgłoszeń.
8. Przy głosowaniach w sprawie wyboru osób do pełnienia funkcji Przewodniczący Rady zwraca się do każdego ze zgłoszonych o wyrażenie zgody na kandydowanie. Po zgłoszonym wniosku o zamknięcie listy kandydatów Przewodniczący Rady zarządza głosowanie w tej sprawie.
9. Powtórne głosowanie tzw. „reasumpcja głosowania” możliwe jest gdy wystąpią łącznie niżej wymienione przypadki:
1) zostanie zgłoszony pisemny wniosek przez ¼ liczby składu Rady lub klub radnych,
2) wniosek, o którym mowa w pkt. 1 zgłoszony musi być wyłącznie na posiedzeniu Rady, na którym odbyło się głosowanie,
3) wniosek zostanie przyjęty przez Radę,
4) jeżeli są wątpliwości co do przebiegu samego głosowania, obliczenia jego wyników albo wprowadzeniu radnych w błąd dotyczącego zasad głosowania.
§ 25.
1. Otwarcie Sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły : „Otwieram (...)* Sesję Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej”.
2. Na początku Sesji Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności radnych, stwierdza kworum i w razie jego braku wyznacza nowy termin Sesji i zamyka obrady, polecając jednocześnie odnotowanie w protokóle przyczyn, dla których Sesja nie odbyła się.
§ 26.
1. Przewodniczący Rady na początku przedstawia Radzie porządek obrad oraz przyjmuje wnioski w tej sprawie.
2. Rada obraduje według porządku przedstawionego przez Przewodniczącego przy braku wniosków dotyczących zmiany porządku obrad.
3. W przypadku zgłoszenia wniosków dotyczących zmiany porządku obrad Rada przyjmuje je z uwzględnieniem zasad określonych w § 24., ust. 7.
4. Gdy Sesja zwoływana jest na wniosek Wójta lub ¼ ustawowego składu Rady zmiana porządku obrad możliwa jest wyłącznie za zgodą wnioskodawców.
5. W porządku obrad Sesji winno znajdować się:
1) przynajmniej raz w roku sprawozdanie Wójta z wykonania wcześniej podjętych przez Radę uchwał,
2) przyjęcia protokółu z poprzedniej Sesji,
3) interpelacje i wnioski Radnych,
4) zapytania i wolne wnioski.
6. Każdy radny ma prawo zwracać się z żądaniem wyjaśnień we wszystkich sprawach, które dotyczą zakresu działania Rady w formie ustnych interpelacji, wniosków i zapytań.
1) Interpelacje są to pytania w sprawach o charakterze zasadniczym dla funkcjonowania Gminy.
2) Wnioski i zapytania dotyczą bieżących spraw związanych z funkcjonowaniem Gminy.
7. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udziela Wójt lub osoba przez niego upoważniona.
8. W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie radnemu składającemu zapytanie w ciągu 14 dni od Sesji, na której radny wystąpił z zapytaniem oraz przedstawione Radzie na najbliższej Sesji.
§ 27.
1. Przygotowanie projektów uchwał Rady należy do zadań Wójta
2. Z inicjatywą podjęcia uchwały mogą występować także: Komisje, radni w liczbie co najmniej ¼ ustawowego składu Rady, Kluby Radnych. Projekt uchwały powinien być zgłoszony na piśmie wraz z uzasadnieniem Przewodniczącemu Rady najpóźniej na 7 dni przed terminem Sesji, na której ma być rozpatrywany.
3. Projekt uchwały wraz z ewentualnymi autopoprawkami głosuje się w całości.
4. Inne poprawki do projektu uchwał głosowane są pojedynczo zgodnie z § 24, ust. 7.
§ 28..
Uczestniczący w obradach Sesji Sołtysi i Przewodniczący Zarządu Osiedli, biorą udział w Sesjach:
1) bez prawa głosowania,
2) z prawem głosu w dyskusji.
§ 29.
1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według przyjętego porządku, przy czym w uzasadnionych przypadkach, może dokonać na wniosek radnych zmian w kolejności realizacji jego poszczególnych punktów.
2. Uchwały można podejmować tylko w sprawach objętych porządkiem obrad.
3. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń.
4. W każdym momencie Sesji Przewodniczący Rady udziela głosu radnemu dla zgłoszenia wniosku o charakterze formalnym, którego przedmiotem mogą być między innymi sprawy dotyczące:
1) zakończenia dyskusji i przystąpienia do podjęcia uchwały,
2) ograniczenia czasu wystąpień mówców,
3) stwierdzenia kworum,
4) przeliczenia głosów.
5. Poza kolejnością zgłoszeń, Przewodniczący Rady udziela głosu:
1) Wójtowi,
2) Radcy prawnemu lub rzeczoznawcy w celu wyjaśnienia wątpliwości w rozważanej sprawie,
6. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie spośród publiczności, po uprzednim uzyskaniu zgody Rady.
§ 30.
1. Przewodniczący Rady zapewnia sprawny przebieg porządku obrad. Może nakazać opuszczenie obrad przez osoby spoza Rady, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad.
2. W przypadku stwierdzenia, że radny swoim wystąpieniem odbiega od przedmiotu obrad, bądź przekracza czas przeznaczony na wystąpienie, Przewodniczący Rady przywołuje radnego do tematu, a po uporczywym kontynuowaniu przez radnego wystąpienia odbiegającego od tematu może „pozbawić go głosu”. Fakt ten odnotowuje się w protokole przebiegu Sesji.
3. Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący Rady kończy Sesję wypowiadając: „Zamykam (...)* Sesję Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej”.
4. Okres od ogłoszenia formuły: „Otwieram (...)* Sesję Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej” do „Zamykam (...)* Sesję Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej” uznaje się za czas trwania Sesji.
§ 31.
1. Z każdej Sesji sporządza się protokół będący zapisem obrad i podejmowanych rozstrzygnięć, który powinien zawierać:
1) numer, datę i miejsce posiedzenia,
2) stwierdzenie prawomocności obrad,
3) stwierdzenie przyjęcia protokółu z poprzedniej Sesji,
4) przyjęty porządek obrad,
5) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji, teksty zgłoszonych i przyjętych wniosków oraz na wniosek radnego szczegółowy zapis treści jego wystąpienia.
6) czas trwania posiedzenia.
2. Protokóły numeruje się cyframi rzymskimi według kolejności Sesji od początku kadencji.
3. Sesję protokółuje pracownik wyznaczony przez Wójta.
4. Protokóły podpisuje przewodniczący i protokolant.
5. Do protokółu dołącza się listę obecności radnych, gości oraz teksty podjętych przez Radę uchwał.
6. Sesje Rady zapisywane są w formie magnetycznej lub innej przez wyznaczonego pracownika. Kasety z nagraniami przechowywane są przez okres 6 miesięcy od czasu odbycia Sesji.
7. Rada może wyrazić zgodę na nagrywanie dźwięku czy obrazu z Sesji innym osobom pod warunkiem, że nie zakłóci to przebiegu Sesji.
§ 32.
1. Wyciągi z protokołu z Sesji Wójt przekazuje zainteresowanym jednostkom Gminy.
2. Protokoły z obrad prowadzone są w jednym zbiorze, a przechowuje je pracownik wyznaczony do obsługi Rady.
§ 33.
1. Uchwała powinna zawierać:
1) numer, datę i tytuł uchwały,
* podaje się kolejny numer Sesji w danej kadencji.
2) podstawę prawną podjęcia uchwały oraz jej uzasadnienie,
3) przedmiot sprawy,
4) osoby wskazane do wykonania uchwały,
5) termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualnie czas jej obowiązywania,
6) rozstrzygnięcie dotyczące ogłoszenia uchwały jeżeli nie wynika ono z przepisów prawa.
§ 34.
1. Uchwały numeruje się cyframi rzymskimi według kolejności Sesji, na której zostały podjęte i arabskimi według kolejności ich podjęcia.
2. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady.
Komisje Rady
§ 35.
1. Rada powołuje ze swojego grona stałe lub doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot ich działania oraz skład osobowy odrębną uchwałą.
2. Komisje podlegają Radzie, której przedstawiają sprawozdanie ze swojej działalności.
3. Stałe Komisje działają na podstawie rocznego planu pracy, zatwierdzonego przez Radę.
4. Stałe Komisje są zobowiązane przedstawić sprawozdanie ze swojej działalności co najmniej dwa razy w roku oraz w każdym czasie, na żądanie Rady.
§ 36.
1. Do zadań stałych komisji Rady należy:
1) przyjmowanie i rozpatrywanie uwag i wniosków mieszkańców w sprawach działalności Rady – w zakresie kompetencji komisji,
2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazywanych przez Radę oraz członków komisji i obywateli,
3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
4) sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał Rady w zakresie kompetencji komisji,
5) opiniowanie projektów uchwał według właściwości rzeczowej komisji.
§ 37.
1. Posiedzenia Komisji zwołuje, ustala porządek dzienny i prowadzi Przewodniczący Komisji zgodnie z planem pracy. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji obowiązki jego pełni zastępca przewodniczącego komisji.
2. Z posiedzenia sporządzany jest protokół, który winien kończyć się wnioskami i opiniami. Protokół podpisuje Przewodniczący Komisji i protokolant.
3. Przewodniczący Komisji przedkłada Radzie na najbliższej Sesji wnioski i opinie, które po zatwierdzeniu przez Radę przekazywane są do realizacji Wójtowi.
Komisja rewizyjna.
§ 38.
1. Rada kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i administracyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy, w tym celu powołuje komisję rewizyjną.
2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady.
3. Pracą komisji rewizyjnej kieruje jej Przewodniczący.
4. Rada wybiera Przewodniczącego oraz pozostałych 4 członków komisji rewizyjnej, w tym Zastępcę Przewodniczącego.
5. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
6. Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez Radę na podstawie art. 21 ust. 1 Ustawy.
§ 39.
1. Kontrolna rola komisji rewizyjnej obejmuje czynności, których głównym celem jest sprawdzenie prawidłowości kierunków działania Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych, administracyjnych i pomocniczych, oraz realizacji zadań nałożonych przez Radę .
2. W szczególności kontrola ma na celu:
1) zbieranie informacji służących Radzie do doskonalenia działalności jej organów,
2) badanie zgodności działania organów Gminy z przepisami prawa,
3) wykazywanie nieprawidłowości w wykonywaniu zadań.
§ 40.
Komisja w toku wykonywania zadań kontrolnych współdziała w razie potrzeby z innymi jednostkami kontroli oraz wykorzystuje ich materiały pokontrolne, a w szczególności materiały Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnej Izby Obrachunkowej, oraz kontroli dokonywanych przez inne organy administracji państwowej.
Zasady przeprowadzania kontroli.
§ 41.
Kontrolę przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w jednostce kontrolowanej.
§ 42.
1. W przypadku wymagających specjalnych kwalifikacji komisja może zwrócić się do organów gminy o powołanie rzeczoznawcy lub biegłego.
2. Radny nie może brać udziału w pracach komisji, jeżeli zakres kontroli dotyczy jego interesu prawnego.
§ 43.
1. Przed rozpoczęciem kontroli Przewodniczący komisji zawiadamia kierownika jednostki kontrolowanej o zakresie kontroli.
2. Kierownik jednostki kontrolowanej zapewnia kontrolującym warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli, przedstawia żądane dokumenty dotyczące przedmiotu kontroli, ułatwia terminowe udzielanie wyjaśnień, w miarę potrzeby udostępnia pomieszczenie do przechowywania materiałów pokontrolnych. Zgodność odpisów i wyciągów z dokumentami jednostki potwierdza kierownik jednostki kontrolowanej.
§ 44.
1. Ustalenia kontroli opisuje się w protokóle, który winien określać fakty stanowiące podstawę do oceny działalności jednostki kontrolowanej w badanym zakresie, a w szczególności konkretne nieprawidłowości, oraz osoby za nie odpowiedzialne.
2. Protokół winien nadto zawierać:
1) nazwę jednostki kontrolowanej i jej adres,
2) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, z wymienieniem przerw w kontroli,
3) imiona i nazwiska osób kontrolujących,
4) określenie zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej,
6) spis załączników do protokółu,
7) dane o liczbie egzemplarzy sporządzonego protokółu oraz wzmiankę o doręczeniu jednego z nich kierownikowi kontrolowanej jednostki.
§ 45.
Protokół kontroli podpisują osoby kontrolujące i kierownik jednostki kontrolowanej, oraz główny księgowy lub skarbnik gminy, jeżeli kontrola obejmowała sprawy finansowe.
§ 46.
1. Kierownik jednostki kontrolowanej może zgłosić przewodniczącemu komisji, w ciągu 7 dni od dnia podpisania protokółu, pisemne wyjaśnienie co do zawartych w protokóle ustaleń.
2. Z uwzględnieniem ust.1. podpisany protokół kontroli Przewodniczący Komisji przekazuje Przewodniczącemu Rady.
§ 47.
1. Kierownik jednostki kontrolowanej, w ciągu 30 dni od daty otrzymania protokołu z kontroli zawiadamia Wójta o wykonaniu wniosków i zaleceń pokontrolnych lub o przyczynach ich niewykonania.
2. Informację o wykonaniu wniosków i zaleceń pokontrolnych lub o przyczynach ich niewykonania Wójt przekazuje Radzie na najbliższej sesji od zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1.
§ 48.
W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności uzasadniających podejrzenie popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia na piśmie Przewodniczącego Rady.
Wójt.
§ 49.
1. Organem wykonawczym Gminy jest Wójt.
2. Wójt reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami.
3. Kadencja Wójta rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady lub wyboru go przez Radę i upływa z dniem upływu kadencji Rady.
§ 50.
Wójt w drodze zarządzenia powołuje i odwołuje swojego zastępcę.
§ 51.
1. Wójt wykonuje uchwały Rady i zadania gminy określone przepisami prawa.
2. W realizacji zadań własnych gminy Wójt podlega wyłącznie Radzie.
§ 52.
Wójt kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
ROZDZIAŁ IV
JEDNOSTKI POMOCNICZE.
§ 53.
1. Gmina tworzy jednostki pomocnicze : sołectwa i osiedla – zgodnie z załącznikiem nr 3.
2. Jednostki pomocnicze tworzy Rada w drodze odrębnej uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
3. Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej:
1) Jednostki pomocnicze tworzy się w Gminie w drodze uchwały Rady. Podjęcie przez Radę uchwały - z własnej inicjatywy lub na wniosek mieszkańców - w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej poprzedzone jest przeprowadzeniem konsultacji z mieszkańcami.
2) Konsultacje przeprowadzane są w formie zebrań mieszkańców zainteresowanych wsi lub osiedla.
3) Zebranie mieszkańców w sprawie określonej w pkt.2. jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30 % mieszkańców uprawnionych do głosowania.
4) Wynik konsultacji nie jest wiążący dla Rady.
5) Przy tworzeniu jednostki pomocniczej, dąży się do tego, aby obejmowała ona obszar możliwie jednorodny ze względu na układ osadniczy i przestrzenny oraz więzi społeczne i gospodarcze.
6) Przepisy pkt.1-4 mają zastosowanie także w sprawach łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej.
§ 54.
Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa Rada odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami, zgodnie z zasadami określonymi w § 53 ust.3, pkt.2, 3 i 4 statutu.
§ 55.
1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym – sołtys. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.
2. Organem uchwałodawczym osiedla jest ogólne zebranie mieszkańców lub rada osiedla licząca 15 członków, zgodnie z nadanym przez Radę Gminy statutem.
3. Organem wykonawczym osiedla jest Zarząd wybierany przez ogólne zebranie mieszkańców w głosowaniu tajnym. Na czele Zarządu stoi przewodniczący.
§ 56.
Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej uczestniczy w pracach Rady na zasadach określonych w § 28 statutu.
§ 57.
Rada w odrębnej uchwale ustanawia zasady, na jakich sołtysom i przewodniczącym osiedli będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej.
§ 58.
1. Jednostki pomocnicze prowadzą własną gospodarkę finansową.
2. Gromadzenie i wydatkowanie środków finansowych odbywa się za pośrednictwem rachunku bankowego jednostki pomocniczej.
3. Zebranie mieszkańców lub rada osiedla uchwala roczny plan wydatków środków finansowych, o których mowa w ust. 2 w terminie do końca roku poprzedzającego rok budżetowy
ROZDZIAŁ V
PRZEPISY KOŃCOWE.
§ 59.
W sprawach nie uregulowanych w Statucie mają zastosowanie przepisy ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o pracownikach samorządowych oraz w zakresie tego dotyczącym przepisy innych ustaw.