P R O T O K Ó Ł Nr II/10
Z SESJI RADY GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ
odbytej w dniu 7 grudnia 2010 roku
w Urzędzie Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
pod przewodnictwem Tadeusza Jabłonki -
Przewodniczącego Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej.
Sesję rozpoczęto o godz. 120.0, a zakończono o godz. 13.30.
Stan radnych Rady Gminy - 15.
Liczba radnych obecnych na Sesji - 15
(lista obecności w załączeniu do protokółu).
W Sesji udział wzięli :
Waldemar Brzostek - Wójt Gminy,Marian Stankiewicz – Z-ca Wójta,Agata Stachacz - Sekretarz Gminy,Jadwiga Zawistowska - Skarbnik Gminy,Eugeniusz Wojciech Augustyniak – radca prawny,Jerzy Sówka – prezes PUKiR,Milena Uścińska – dziennikarka „Tygodnika Ostrołęckiego",Sołtysi z terenu Gminy Ostrów Mazowiecka (lista obecności w załączeniu do protokółu).
Proponowany porządek Sesji:
1. Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu Nr I/10 z Sesji Rady Gminy z dnia 30 listopada 2010 r.
Interpelacje i wnioski radnych.Podjęcie uchwały w sprawie powołania stałych Komisji Rady Gminy oraz określenia przedmiotu ich działania.Podjęcie uchwały w sprawie wskazania Wiceprzewodniczącego Rady Gminy do określenia podróży służbowych dla Przewodniczącego Rady Gminy.Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Ostrów Mazowiecka.Podjęcie uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XL/342/10 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 5 listopada 2010 roku w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII/258/09 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 13 listopada 2009 roku w sprawie ustalenia opłat za świadczenia Przedszkola Samorządowego w Komorowie, prowadzonego przez Gminę Ostrów Mazowiecka.Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.Zapytania i wolne wnioski. Zakończenie Sesji.
Punkt 1.
Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu Nr I/10 z Sesji Rady Gminy z dnia 30 listopada 2010 r.
Otwarcia Sesji dokonał i obradom przewodniczył Tadeusz Jabłonka - Przewodniczący Rady Gminy, słowami: "Otwieram obrady II Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Przewodniczący Rady Gminy przywitał przybyłych na Sesję gości, Wójta, radnych i sołtysów oraz przedstawicieli prasy.
Stwierdził quorum do prawomocnych obrad informując, że na 15 radnych, w Sesji bierze udział 15 radnych.
Przewodniczący Rady poinformował następnie, że proponowany porządek obrad został przesłany radnym wraz z zawiadomieniem o sesji (zawiadomienie w załączeniu do protokółu). Radni nie wnieśli żadnych uwag ani wniosków do przedstawionego porządku obrad. Wobec powyższego Przewodniczący obrad poinformował, że dzisiejsze obrady będą się odbywać zgodnie z tym porządkiem.
Przewodniczący Rady poinformował również, że protokół z I Sesji, znajduje się u protokolanta, można się z nim jeszcze zapoznać, a głosowanie nad jego przyjęciem odbędzie się w przedostatnim punkcie porządku obrad.
Punkt 2.
Interpelacje i wnioski radnych.
Radni nie zgłosili żadnych interpelacji i wniosków.
Punkt 3.
Podjęcie uchwały w sprawie powołania stałych Komisji Rady Gminy oraz określenia przedmiotu ich działania.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że proponowane są, podobnie jak w poprzednich kadencjach Rady, cztery stałe komisje Rady Gminy. Poprosił radnych o wpisywanie się do składów komisji, w których chcą pracować oraz wybrania w poszczególnych komisjach przewodniczących komisji i wiceprzewodniczących komisji. W tym celu ogłosił kilkuminutową przerwę.
Po wznowieniu obrad Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie powołania stałych Komisji Rady Gminy oraz określenia przedmiotu ich działania z podaniem nazwisk radnych, którzy zapisali się do poszczególnych komisji oraz proponowanych przewodniczących komisji i ich zastępców.
Radni nie wnieśli żadnych pytań i uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr II/3/10 w sprawie powołania stałych Komisji Rady Gminy oraz określenia przedmiotu ich działania, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 4.
Podjęcie uchwały w sprawie wskazania Wiceprzewodniczącego Rady Gminy do określenia podróży służbowych dla Przewodniczącego Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował zebranych, że w minionej kadencji po za jednym przypadkiem nie było potrzeby korzystania z tej uchwały i wystawiania delegacji służbowej, jednak ze względów formalnych uchwała ta powinna być podjęta. Zaproponował, by podobnie jak w minionej kadencji Wiceprzewodniczącym upoważnionym do wystawienia delegacji służbowej dla Przewodniczącego Rady Gminy był Jerzy Mikołajczyk.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wskazania Wiceprzewodniczącego Rady Gminy do określenia podróży służbowych dla Przewodniczącego Rady Gminy.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr II/4/10 w sprawie wskazania Wiceprzewodniczącego Rady Gminy do określenia podróży służbowych dla Przewodniczącego Rady Gminy, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 5.
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Ostrów Mazowiecka.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Ostrów Mazowiecka.
Poinformował zebranych, że proponowane kwoty poszczególnych składników wynagrodzenia są kwotami brutto, a wysokość proponowanego wynagrodzenia jest identyczna z poborami, jakie Wójt otrzymuje od 2008 roku i została z nim uzgodniona.
Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr II/5/10 w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Ostrów Mazowiecka., przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 6.
Podjęcie uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XL/342/10 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 5 listopada 2010 roku w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII/258/09 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 13 listopada 2009 roku w sprawie ustalenia opłat za świadczenia Przedszkola Samorządowego w Komorowie, prowadzonego przez Gminę Ostrów Mazowiecka.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XL/342/10 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 5 listopada 2010 roku w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII/258/09 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 13 listopada 2009 roku w sprawie ustalenia opłat za świadczenia Przedszkola Samorządowego w Komorowie, prowadzonego przez Gminę Ostrów Mazowiecka.
Wójt wyjaśnił, że w poprzedniej kadencji została podjęta uchwała dotycząca wysokości opłat za żywienie dzieci w przedszkolu. Znowelizowane przepisy ustawy o systemie oświaty dają takie kompetencje dyrektorowi przedszkola w uzgodnieniu z wójtem i w związku z tym nie potrzebna jest w tej kwestii uchwała rady gminy. W chwili obecnej rada już nie ma takich kompetencji. W przypadku, gdyby Rada Gminy nie uchyliła wcześniej wspomnianej uchwały, to uchyliłby ją Wojewoda.
Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr II/6/10 w sprawie uchylenia uchwały Nr XL/342/10 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 5 listopada 2010 roku w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII/258/09 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 13 listopada 2009 roku w sprawie ustalenia opłat za świadczenia Przedszkola Samorządowego w Komorowie, prowadzonego przez Gminę Ostrów Mazowiecka, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 7.
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
Radni nie zgłosili żadnych interpelacji i wniosków.
Punkt 8.
Zapytania i wolne wnioski.
Radny Maciej Chorąży poinformował, że część chodników w Komorowie nie jest odśnieżana i zwrócił się z pytaniem: czyim obowiązkiem jest odśnieżanie chodników, właścicieli posesji, czy zarządcy dróg?
W uzupełnieniu pytania przedmówcy radna Grażyna Pieńkowska spytała: kto odpowiada za odchwaszczenie chodników w okresie letnim?
Radny Tadeusz Równy poinformował, że również w Starym Lubiejewie wzdłuż ul. Łomżyńskiej chodnik nie jest odśnieżony.
Radny Marian Kacprzak złożył podziękowania za dwa nowe przystanki w Kalinowie oraz zgłosił potrzebę postawienia wiaty przystankowej w Podborzu, po lewej stronie od drogi krajowej, na przystanku, na którym wsiadają dzieci dojeżdżające do szkoły w Kalinowie.
Radny Jerzy Nadany złożył podziękowania na ręce Prezesa PUKiR-u Jerzego Sówki za szybką reakcję na zgłoszony wniosek i odśnieżenie dróg dojazdowych do szkoły i parkingu szkolnego w Dudach
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Sylwester Rozumek poinformował, że również w Dybkach nie jest odśnieżone dojście od skrzyżowania z drogą do Wiśniewa do przystanku autobusowego w kierunku Warszawy, wzdłuż drogi krajowej nr 8. Zwrócił się ponadto o wsparcie z Urzędu wystąpienia Dyrekcji szkoły w Dybkach do zarządcy drogi krajowej, by w okresie letnim zrobić, podobnie jak w Prosienicy, chodnik zapewniający bezpieczne dojście do wspomnianego przystanku.
Radna Grażyna Pieńkowska zgłosiła wniosek o zamontowanie dwóch lamp w Komorowie na końcu ulic: Piaski i Chabrowej.
Radny Marian Grabowski zgłosił wniosek o postawienie wiaty przystankowej w Nagoszewce, przy drodze krajowej nr 8 w kierunku Warszawy.
Wójt ustosunkował się do zgłoszonych spraw:
- a propos chodników wyjaśnił, że przepis jasno precyzuje kto ma odśnieżać i utrzymywać w czystości chodnik. Gdy chodnik znajduje się przy posesji, to właściciel bądź zarządca posesji ma odśnieżyć a w okresie letnim utrzymać ten chodnik w należytym stanie. Natomiast, gdy chodnik nie przylega bezpośrednio do posesji, to za jego należyty stan odpowiada zarządca drogi;
- odnośnie wiat przystankowych i nowych lamp poinformował, że w miarę możliwości finansowych w przyszłym roku nowe wiaty przystankowe i lampy będą instalowane;
- w sprawie wystąpienia dotyczącego budowy chodnika do przystanku autobusowego w Dybkach poprosił, by pismo kierowane do Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad przekazać za jego pośrednictwem, a z Urządu dołączony zostanie odrębny wniosek.
Jan Brzostek – sołtys sołectwa Kuskowizna przyłączył się do podziękowań dla Prezesa PUKiR za sprawne odśnieżanie dróg, mimo obfitych opadów śniegu.
Poprosił jednocześnie:
- o odśnieżanie odcinka ok. 1 km drogi leżącej na granicy naszej Gminy i Gminy Brok z Kuskowizny w kierunku Kaczkowa;
- postawienie w miarę możliwości finansowych wiaty przystankowej we wsi Kuskowizna, w miejscu, gdzie dzieci oczekują na autobus szkolny.
Jerzy Szydlik – sołtys wsi Nowa Grabownica zwrócił się prośbą o rozpatrzenie możliwości podwyżki diety sołtysa, gdyż od dłuższego czasu nie była ona zmieniana.
Grzegorz Pasztaleniec - sołtys wsi Smolechy złożył podziękowania za nową wiatę przystankową w Smolechach
Radny Marek Laskowski w imieniu mieszkańców Zalesia i kierowcy PKS dowożącego dzieci do szkoły w Jelonkach złożył serdeczne podziękowania za odśnieżone i utrzymane w dobrym stanie drogi. Ponadto złożył wniosek o wiatę przystankową w miejscowości Stara Grabownica.
Zofia Kurowska – sołtys wsi Stara Osuchowa zwróciła się z prośbą o oświetlenie przystanku autobusowego w Dybkach w kierunku Warszawy.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Jerzy Mikołajczyk zgłosił problem dotyczący naprawy i remontów przydomowych oczyszczalni ścieków, gdyż firma, która instalowała przydomowe oczyszczalnie ścieków nie przyjeżdża na zgłoszenia.
Wójt wyjaśnił, że droga z Kuskowizny w kierunku Kaczkowa jest drogą powiatową i Gmina odśnieża ją na odcinku podanym w umowie z Powiatem.
Przewodniczący Rady Gminy Tadeusz Jabłonka poinformował, że w sprawie odśnieżania drogi, o której jest mowa, kontaktował się z Dyrektorem Powiatowego Zarządu Dróg w Ostrowi Mazowieckiej Waldemarem Piórkowskim i ustalił, że nasza Gmina w ramach umowy z Powiatem, odśnieża drogę powiatową w Kuskowiźnie za mostkiem do gajówki, a dalszy odcinek drogi odśnieża Gmina Brok.
Wójt odpowiadając na pytanie w sprawie podwyżki diet dla sołtysów zwrócił uwagę, że w powiecie ostrowskim jesteśmy prawdopodobnie jedyną gminą, która uchwaliła diety dla sołtysów. W innych gminach powiatu i w większości gmin w Polsce sołtysi mają płacone za udział w sesjach rady gminy, na które zostali zaproszeni. Przed dzisiejszą Sesją sprawa diet sołtysów była zgłoszona przez radnego Mariana Grabowskiego i omawiana w gronie radnych. Wójt zaproponował, by sprawą tą zająć się po wyborach sołtysów i rozwiązać ją z korzyścią dla nich.
Odnosząc się do propozycji postawienia nowych wiat przystankowych, poinformował, że co roku montowanych jest kilka nowych wiat. Zwrócił jednocześnie uwagę, że niestety wiaty przystankowe są niszczone, dlatego zwrócił się z prośbą, by nie przechodzić obojętnie wobec faktów wandalizmu.
Dodał, że wniosek dotyczący oświetlenia przystanku w Dybkach będzie przekazany do rozpatrzenia w ramach przyszłorocznego budżetu.
Wójt poinformował, że dotychczas naprawy i remonty przydomowych oczyszczalni były robione na bieżąco. Dzisiaj zgłoszono też w Rogóźni kilka przypadków wymagających naprawy, na skutek złego montażu przez firmę będącą na końcowym rozliczeniu prac dotyczących instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków w naszej Gminie. Wójt zaznaczył, że będą wyciągnięte w stosunku do firmy konsekwencje finansowe, jeśli nie będzie ona na bieżąco reagować na zgłoszenia naszych mieszkańców. Poprosił jednocześnie, żeby takie przypadki mieszkańcy zgłaszali do Gminy, a nie bezpośrednio do wykonawcy.
Irena Majewska – sołtys wsi Jelenie zwróciła się z pytaniem do Prezesa PUKiR Jerzego Sówki, czy jest możliwość odśnieżania drogi w Jeleniach Koloni nie tylko do końca zabudowań, ale dalej by umożliwić dojazd do pól i wywożenie obornika.
Prezes PUKiR Jerzy Sówka odpowiedział, że istnieje taka możliwość, ale na zasadzie odpłatnego zlecenia.
Wójt zwrócił uwagę, że Gmina za każdy metr odśnieżonej drogi płaci i PUKiR nie robi tego charytatywnie. W przypadku, gdy w zimie zaczniemy odśnieżać te drogi, to latem może pojawić się pytanie dlaczego tych dróg do pól nie żwirujemy. Na tegoroczną zimę na odśnieżanie przeznaczone jest 20 tys. zł. Może okazać się, że tych pieniędzy jest kilka razy za mało. Nie można też dopuścić do sytuacji, że w jednej miejscowości będziemy odśnieżać drogi do pól a w drugiej nie. Wójt podkreślił, by podchodzić realnie do zimowego utrzymania dróg. Odśnieżamy tam gdzie ludzie uczęszczają, tam gdzie dzieci dojeżdżają do szkół.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że w dniach 13-15 grudnia br. będzie na terenie naszej Gminy zbierana zużyta folia po sianokiszonkach. Firma Lider Recykling prosi, by folie były wystawione już 13 grudnia. Zbiórka będzie się odbywać na tych samych warunkach.
Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół Nr I/10 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 30 listopada 2010 r., przy 15 głosach za jego przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Wójt zaprosił radnych, sołtysów przedstawicieli prasy i obecnych gości na spotkanie opłatkowe, które odbędzie się 17 grudnia o godz. 1500 w restauracji „Cobra" w Podborzu.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował radnych, że we wtorek 14 grudnia 2010 roku o godz. 1300 odbędzie się wspólne posiedzenie wszystkich Komisji Rady Gminy z następującym porządkiem posiedzenia:
Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku obrad.Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2011 - 2020.Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Ostrów Mazowiecka na rok 2011.Sprawy różne.Wnioski i ustalenia.
Dodał ponadto, że projekty obu uchwał zostały przekazane radnym na I Sesji Rady Gminy a pisemne zawiadomienie o wspólnym posiedzeniu Komisji Rady Gminy nie będzie wysyłane.
Punkt 9.
Zakończenie Sesji.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad II Sesji Rady Gminy został wyczerpany.
Zamknął obrady słowami: „Zamykam obrady II Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Podziękował za udział w obradach radnym, sołtysom i zaproszonym gościom.
PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y
Tadeusz Jabłonka
Protokółował:
INSP. DS.OBSŁUGI
RADY GMINY
Krzysztof Bożykowski
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy w Ostrowi Mazowieckiej