P R O T O K Ó Ł Nr XVII/16
Z SESJI RADY GMINY OSTRÓW MAZOWIECKA
odbytej w dniu 9 września 2016 roku
w Urzędzie Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
pod przewodnictwem Sylwestra Rozumka -
Przewodniczącego Rady Gminy Ostrów Mazowiecka.
Sesję rozpoczęto o godz. 11.00, a zakończono o godz.13.30
Stan radnych Rady Gminy - 15
Liczba radnych obecnych na Sesji - 14
(lista obecności w załączeniu do protokołu)
W Sesji udział wzięli:
1. Waldemar Brzostek – Wójt,
2. Agata Stachacz – Sekretarz Gminy
3. Jadwiga Zawistowska – Skarbnik Gminy
4. Eugeniusz Augutyniak – Radca Prawny
5. Tadeusz Jabłonka – Radny Powiatu Ostrowskiego
6. Jan Brzostek - Radny Powiatu Ostrowskiego
7. Jerzy Sówka – Prezes PUKiR w Ostrowi Mazowieckiej
8. Piotr Orzeł – Powiatowy Lekarz Weterynarii
9. Jan Szulborski – Radny Mazowieckiej Izby Rolniczej
10. st. asp. sztab. Krzysztof Steć – p.o. Kierownika dzielnicowych KPP Ostrów Maz.
11. st. sierż. Łukasz Grabowski – Dzielnicowy KPP Ostrów Mazowiecka
12. Agnieszka Suska – dziennikarka Ostrowskiego Portalu Internetowego
13. Anna Krajewska – dziennikarka portalu ostrowmaz24.pl
14. Sołtysi Gminy Ostrów Mazowiecka (lista obecności w załączeniu do protokołu)
Proponowany porządek Sesji:
1. Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokołu z Sesji Rady Gminy Nr XVI/16 z dnia 24 czerwca 2016 r.
2. Interpelacje i wnioski radnych.
3. Informacja z działalności Wójta.
4. Informacja o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka za pierwsze półrocze 2016 roku.
5. Informacja o przebiegu wykonania Budżetu Gminy Ostrów Mazowiecka oraz informacja o przebiegu wykonania planu finansowego Gminnej Instytucji Kultury za pierwsze półrocze 2016 roku.
6. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2016 – 2025.
7. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2016 rok.
8. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXX/319/14 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 28 marca 2014 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych zlokalizowanych na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka, których właścicielem lub zarządcą jest Gmina Ostrów Mazowiecka oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.
9. Podjęcie uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
10. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka nieruchomości położonej w obrębie Stare Lubiejewo.
11. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
12. Zapytania i wolne wnioski.
13. Zakończenie Sesji.
Punkt 1.
Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokołu z Sesji Rady Gminy Nr XVI/16 z dnia 24 czerwca 2016 r.
Otwarcia Sesji dokonał i obradom przewodniczył Sylwester Rozumek - Przewodniczący Rady Gminy, słowami: „Otwieram obrady XVI Sesji Rady Gminy Ostrów Mazowiecka”.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy przywitał przybyłych na Sesję zaproszonych gości, Wójta wraz z pracownikami Urzędu Gminy, radnych i sołtysów.
Stwierdził quorum do prawomocnych obrad informując, że na 15 radnych w Sesji bierze udział 14 radnych.
Przewodniczący Rady poinformował następnie, że proponowany porządek obrad został przesłany radnym wraz z zawiadomieniem o sesji (zawiadomienie w załączeniu do protokołu).
Wójt zgłosił wniosek o zmianę porządku obrad polegającą na zmianie punktu ósmego porządku obrad:
8. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXX/319/14 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 28 marca 2014 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych zlokalizowanych na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka, których właścicielem lub zarządcą jest Gmina Ostrów Mazowiecka oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.
na:
8. Podjęcie uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych zlokalizowanych na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka, których właścicielem lub zarządcą jest Gmina Ostrów Mazowiecka oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.
Dalsze punkty porządku obrad pozostają bez zmian. Wójt wyjaśnił, że zmiana treści tego punktu polega na tym, że zamiast zmiany uchwały, podjęta zostanie nowa uchwała w sprawie przystanków, uwzględniając wszystkie wcześniejsze zmiany.
Radni przyjęli jednogłośnie (przy 14 głosach za, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było) zgłoszoną przez Wójta propozycję zmiany porządku obrad.
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków do porządku obrad. Rada Gminy przyjęła jednogłośnie porządek obrad wraz zaproponowaną przez Wójta poprawką, przy 14 głosach za jego przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Przyjęty przez Radę Gminy porządek XVII Sesji Rady Gminy:
1. Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokołu z Sesji Rady Gminy Nr XVI/16 z dnia 24 czerwca 2016 r.
2. Interpelacje i wnioski radnych.
3. Informacja z działalności Wójta.
4. Informacja o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka za pierwsze półrocze 2016 roku.
5. Informacja o przebiegu wykonania Budżetu Gminy Ostrów Mazowiecka oraz informacja
o przebiegu wykonania planu finansowego Gminnej Instytucji Kultury za pierwsze półrocze 2016 roku.
6. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2016 – 2025.
7. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2016 rok.
8. Podjęcie uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych zlokalizowanych na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka, których właścicielem lub zarządcą jest Gmina Ostrów Mazowiecka oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.
9. Podjęcie uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
10. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka nieruchomości położonej w obrębie Stare Lubiejewo.
11. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
12. Zapytania i wolne wnioski.
13. Zakończenie Sesji.
Punkt 2.
Interpelacje i wnioski radnych
Radny Adam Brzózka zgłosił wniosek do Wójta Waldemara Brzostka oraz Radnych, aby pozytywnie przychylili się do wniosku Zarządu Powiatu o dofinansowanie inwestycji planowanej przez Powiat - przebudowy drogi powiatowej na odcinku od Kalinowa do granicy gminy Ostrów Mazowiecka w stronę Króli Dużych.
Punkt 3.
Informacja z działalności Wójta.
Wójt przedstawił sprawozdanie z wykonania najważniejszych zadań za okres od 25 czerwca do 8 września 2016 r. (informacja w załączeniu do protokołu).
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że 8 września 2016 r. odbyło się posiedzenie wszystkich komisji Rady Gminy. Poprosił przewodniczącą posiedzenia o przedstawienie opinii Komisji.
Przewodnicząca posiedzenia wszystkich stałych komisji Rady Gminy odbytego w dniu 8 września 2016 r. – Krystyna Kossowska poinformowała, że na posiedzeniu obecnych było 12 radnych. Na wniosek Radnego Mariana Grabowskiego w projekcie uchwały Nr XVII/165/16 zostały wprowadzone poprawki w §2 pkt. 3. Wszystkie projekty uchwał przygotowane na dzisiejszą Sesję zostały zaopiniowane pozytywnie przez wszystkie stałe Komisje Rady Gminy.
Punkt 4.
Informacja o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka za pierwsze półrocze 2016 roku.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że wszyscy radni otrzymali informację o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka za pierwsze półrocze 2016 r.
Wójt przedstawił: informację o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka za pierwsze półrocze 2016 roku, informację o przebiegu wykonania Budżetu Gminy Ostrów Mazowiecka oraz informację o przebiegu wykonania planu finansowego Gminnej Instytucji Kultury za pierwsze półrocze 2016 roku. Przypomniał najważniejsze zadania inwestycyjne, zrealizowane w pierwszej połowie 2016 r. oraz te, które będą realizowane w kolejnych miesiącach. Podkreślił również, że nie ma żadnych zagrożeń jeśli chodzi o zadłużenie naszej Gminy.
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionej informacji.
Radni przyjęli przez aklamację informację o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka za pierwsze półrocze 2016 roku.
Punkt 5.
Informacja o przebiegu wykonania Budżetu Gminy Ostrów Mazowiecka oraz informacja o przebiegu wykonania planu finansowego Gminnej Instytucji Kultury za pierwsze półrocze 2016 roku.
Przewodniczący Rady Gminy, Sylwester Rozumek odczytał Uchwałę Nr Os.269.2016 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie Zespół Zamiejscowy w Ostrołęce z dnia 25 sierpnia 2016 roku w sprawie wydania opinii o przedłożonej przez Wójta Gminy Ostrów Mazowiecka informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za pierwsze półrocze 2016 r.
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionej informacji.
Radni przyjęli przez aklamację informację o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka za pierwsze półrocze 2016 roku.
Punkt 6.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2016 – 2025.
Przewodniczący Rady Gminy Sylwester Rozumek odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2016 - 2025
Wójt Waldemar Brzostek przedstawił aktualną sytuację finansową Gminy informując, że wskaźnik maksymalnego zadłużenia, który jest określony na poziomie 60% w Gminie Ostrów Mazowiecka wynosi 18,17%. Dopuszczalny wskaźnik zadłużenia indywidualnie wyliczany dla Gminy Ostrów Mazowiecka wynosi 11,89%, natomiast na dzień dzisiejszy wynosi on 5,52%. Sytuacja finansowa Gminy jest bezpieczna.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XVII/162/16 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2016 – 2025 jednogłośnie - przy 14 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokołu).
Punkt 7.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2016 rok.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy, Marian Kacprzak odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2016 rok.
Wójt poinformował, że zmiany w budżecie dotyczą zmian w wykazie przedsięwzięć, m.in.:
Planowane na 2016 rok wydatki na zmianę studium uwarunkowań i miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przesunięte zostały na rok 2017.
Zwiększone zostały także środki na drogę w Starym Lubiejewie ulica Szkolna o 20 000,00, ponieważ po przetargu okazało się, że planowane środki są za małe.
Po przetargach zmniejszone zostały kwoty na drogę w Kozikach, drogę Guty–Bujno – Pęchratka, oraz drogę w Nowym Lubiejewie i Stoku, a także na przebudowę drogi w Komorowie, ul. Kościelna.
Po przetargu zmniejszona została także kwota zaplanowana na budowę Stacji Uzdatniania Wody w Starej Grabownicy
Powyższe zmiany spowodują to, że zmniejszy się planowany deficyt, a co za tym idzie zmniejszą się kwoty zaciąganych kredytów i pożyczek.
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XVII/163/16 w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2016 rok jednogłośnie - przy 14 głosach za jej przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokołu).
Punkt 8.
Podjęcie uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych zlokalizowanych na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka, których właścicielem lub zarządcą jest Gmina Ostrów Mazowiecka oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy, Jerzy Nadany odczytał projekt uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych zlokalizowanych na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka, których właścicielem lub zarządcą jest Gmina Ostrów Mazowiecka oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XVII/164/16 w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych zlokalizowanych na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka, których właścicielem lub zarządcą jest Gmina Ostrów Mazowiecka oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków jednogłośnie - przy 14 głosach za jej przyjęciem, głosów przeciwnych
i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokołu).
Punkt 9.
Podjęcie uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Przewodniczący Rady Gminy Sylwester Rozumek odczytał projekt uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Przewodniczący wyjaśnił jakie zmiany zostały w uchwale wprowadzone na wniosek Radnego Mariana Grabowskiego, zgłoszony na posiedzeniu stałych Komisji Rady Gminy.
Wójt Waldemar Brzostek wyjaśnił kwestię wielkogabarytowych odpadów budowlanych, ponieważ są one nieodpłatnie odbierane przez PUKiR w niewielkich ilościach wówczas, kiedy remont nie wymaga zgłoszenia budowlanego. Jednocześnie przepisy budowlane mówią o obowiązku niezwłocznego dostarczenia odpadów budowlanych do PSZOK. Podobna sytuacja jest w przypadku zużytych opon z gospodarstwa domowego, np. z samochodów osobowych. Opony w ramach tego programu nie są odbierane od samochodów ciężarowych i sprzętu rolniczego. Na właścicielu ciąży obowiązek dostarczenia takich odpadów do PSZOK. Odbiór odpadów wielkogabarytowych na terenie Gminy odbywa się dwa razy do roku (kwiecień i listopad)
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XVII/165/16 w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi jednogłośnie – przy 14 głosach za jej przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokołu).
Punkt 10.
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka nieruchomości położonej w obrębie Stare Lubiejewo.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy, Marian Kacprzak odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka nieruchomości położonej w obrębie Stare Lubiejewo.
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XVII/166/16 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka nieruchomości położonej w obrębie Stare Lubiejewo jednogłośnie - przy 14 głosach za jej przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokołu).
Punkt 11.
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
Wójt Waldemar Brzostek odpowiadając na wniosek zgłoszony przez Radnego Adama Brzózkę poinformował, że Starosta Ostrowski zgłosił się do Wójta z wnioskiem o dofinansowanie przebudowy drogi powiatowej na kolejnym odcinku na trasie Podborze – Króle. Na wczorajszych komisjach Wójt poprosił Radnych o wyrażenie opinii co sądzą o takim wsparciu dla Powiatu. Poinformował także, że wysłuchał opinii zarówno za jak i przeciw i po przeanalizowaniu sytuacji finansowej Gminy oraz biorąc pod uwagę argumenty Radnych udzieli Staroście odpowiedzi na wniosek, a Radnych poinformuje jakie będzie stanowisko Gminy.
Korzystając z obecności Radnych Powiatowych, oraz tego, że jest okres, kiedy przyjmuje się wnioski do budżetu na rok następny poprosił, aby przy projektowaniu budżetu Powiatu uwzględnili przebudowę bądź remont kilka dróg powiatowych, na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka, które wymagają niezwłocznej naprawy, m.in.
droga w Kuskowiźnie do mostu – droga tak zniszczona, że wiosną i jesienią ciężko dojechać do mostu;
droga w Dybkach przy szkole, gdzie korzenie drzew powypychały asfalt, co stwarza bezpośrednie zagrożenie idącym do szkoły tą drogą dzieciom;
droga na odcinku Fidury – Koziki, gdzie w pewnych okresach droga jest całkowicie nieprzejezdna;
droga na odcinku Jelenie – Czesin, gdzie Gmina Ostrów Mazowiecka zadeklarowała wsparcie w wykonaniu tej inwestycji na 2017 rok;
przebudowa mostu w Kozikach, gdzie nadzór budowlany wskazał duże niebezpieczeństwo przy przejeździe przez ten most;
Wójt zadeklarował także, że Gmina Ostrów Mazowiecka będzie starała się na miarę możliwości dofinansować te inwestycje, jeśli Zarząd Powiatu ujmie je w swoich planach finansowych na kolejne lata.
Radny Adam Brzózka ustosunkował się do wypowiedzi Wójta:
Szanowny Panie Wójcie, Panie Przewodniczący, w związku z tym, że Pan Wójt się zastanowi jeszcze nad tą inwestycją, ale jak wiemy Pan Wójt nie robi nic wbrew woli Radnych, wczoraj ten projekt głosowaliśmy, wszystkich radnych nie było, także składam formalny wniosek na wyrażenie zgody bądź sprzeciwu przez Radę Powiatu na dofinansowanie przedmiotowej drogi.
Przewodniczący Rady Gminy Sylwester Rozumek:
Szanowny Panie Radny to nie jest Rada Powiatu tylko Rada Gminy. Szkoda, że nie zaproponował Pan tego i nie wnioskował o wprowadzenie do porządku obrad, ponieważ w tej chwili realizujemy punkt „odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych” i ja nie widzę takiej możliwości, abym w tej chwili poddawał cokolwiek pod głosowanie. Poza tym zgłosił Pan wniosek do Pana Wójta i Wójt odpowiedział.
Radny Adam Brzózka:
Proszę Pana Przewodniczącego o poddanie tego pod głosowanie, ponieważ wczoraj na wniosek Pana Wójta głosowaliśmy, nie było pełnego składu Rady, dzisiaj jest inny skład Rady. Bardzo proszę o podjęcie pod głosowanie. Jeżeli Pan Przewodniczący odmawia proszę Panią, która sporządza protokół o zamieszczenie w protokole zapisu, że Pan Przewodniczący odmawia przegłosowania tego projektu przez Radę Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy Sylwester Rozumek poinformował, że jedyne co może zrobić to poprosić Radnych o wyrażenie zgody na przeprowadzenie głosowania w sprawie ustosunkowania się do dofinansowania inwestycji.
Wójt Waldemar Brzostek:
Szanowni Państwo, Panie Radny nie bardzo rozumiem nad czym Rada ma głosować. Powtarzam jeszcze raz – Starosta zwrócił się do mnie z wnioskiem o wsparcie finansowe, wczoraj, jak zawsze, zapytałem Radnych co o tym sądzą i usłyszałem argumenty, nie głosowanie, tylko argumenty za i przeciw. W którym punkcie Pan Radny chce głosować i jaki projekt? Nie ma projektu uchwały odnośnie dofinansowania dla Powiatu Ostrowskiego, ani nie ma punktu w porządku obrad. Była to luźna rozmowa. Nie ma projektu uchwały dotyczącego wsparcia dla Powiatu, dlatego nie widzę podstaw do głosowania i nie ma tego tematu w porządku obrad. Rada pracuje na sesjach zgodnie ze Statutem i trzymajmy się tego.
Radny Adam Brzózka:
Proszę Radnych o wyrażenie opinii w tej sprawie, to jest tylko moja serdeczna prośba. Czy nie mam prawa prosić Radnych o wyrażenie opinii co myślą o tej propozycji?
Przewodniczący Rady Gminy Sylwester Rozumek zaproponował, aby Radni wypowiedzieli się na ten temat w punkcie „zapytania i wolne wnioski”.
Radny Bogdan Kołota:
Czy na następnej Sesji będziemy mogli wprowadzić to do porządku obrad?
Przewodniczący Rady Gminy Sylwester Rozumek poinformował, że Radni zawsze mogą zgłaszać wnioski do porządku obrad.
Radny Adam Brzózka:
Szanowny Panie Przewodniczący, w takim razie w punkcie „12. Zapytania i wolne wnioski” prosiłbym o podjęcie tego tematu i proszę Wysoką Radę o zajęcie stanowiska w tej sprawie. Prosiłbym aby również dzisiaj Radni się wypowiedzieli na ten temat, dlatego akcentuję to, że skład Rady jest inny niż wczoraj, wszystkich wczoraj nie było. I również z całym szacunkiem Panie Wójcie, nie mamy obowiązku głosowania na komisjach, jeżeli nie jest to w formie uchwały, a głosowaliśmy. Także dzisiaj prosiłbym o zajęcie przedmiotowego stanowiska.
Punkt 12.
Zapytania i wolne wnioski.
Przewodniczący Rady Gminy Sylwester Rozumek, realizując wniosek Radnego Adama Brzózki, poprosił Radnych o ustosunkowanie się do sprawy dofinansowania przez Gminę inwestycji planowanej przez Powiat Ostrowski – przebudowa drogi powiatowej od Kalinowa do granicy Gminy w kierunku Króli.
Radny Bogdan Kołota:
To może ja w tej sprawie, znam sprawę, to jest dokończenie budowy drogi, nie jest rozpoczęcie i myślę, także z prośbą tutaj występuję o przychylenie się do tej prośby, bo to jest, akcentuję: dokończenie budowy, nie rozpoczęcie. Jeśli by było rozpoczęcie – nie stać nas, nie dokładamy, a z tego co wiem jest rezerwy budżetowej miliona trzysta, także te dwieście tysięcy, czy ile tam wnioskuje Starosta można by było dołożyć. Takie moje zdanie.
Radny Marek Kaczmarczyk:
No ja też bym się dorzucił do Radnego Kołoty z taką propozycją, żeby dołożyć właśnie do tej drogi.
Radna Sylwia Michalik:
Wczoraj byłam na rozmowach, byłam przeciw, dzisiaj jestem za, z tego względu, że powiedziałam wczoraj, żebyśmy troszkę czasu mieli na zastanowienie, to była za szybko podjęta decyzja, tak. Tutaj tak jak Panowie mówią jest milion trzysta, więc sądzę, że te dwieście tysięcy aż tak nie odczujemy, Gmina nie odczuje. Dziękuję.
Radna Krystyna Kacpura:
Ja też bym chciała się wypowiedzieć za tym, żeby dołożyć do tej drogi, jest to mały odcinek, więc…
Radny Marian Kacprzak:
Jako najbliższy Radny i najbardziej zainteresowany tą drogą jestem oczywiście za tym, żeby ją dokończyć. Uważam, że nie będzie wielkiego załamania budżetu, chociażby z tego względu mam tutaj jeszcze słowo do Państwa Radnych, przypominacie sobie jak głosowaliśmy na początku, do tej drogi miał być dołożony milion złotych, wykorzystano pięćset tysięcy. Dzisiaj jest prośba o sto osiemdziesiąt, czyli i tak trzysta tysięcy nie wykorzystalibyśmy. Droga by była ukończona. Jeśli od razu byłby wykorzystany milion złotych, nikt by żadnego słowa nie powiedział, a dzisiaj robimy z tego wielki problem. Uważam, że powinna być jednak skończona. Dziękuję bardzo.
Wójt Waldemar Brzostek:
Drodzy Państwo, nie wiem kto przekazuje nieprawdziwe informacje. Mówimy o rezerwie milion trzysta tysięcy. Drodzy Państwo, budżet składa się z dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów. Dochody są to dochody własne Gminy, wydatki są finansowane tymi dochodami. Jeżeli bilansuje się budżet sprawa się zamyka. Natomiast jeżeli budżet się nie bilansuje, czyli wydatki są większe jak dochody wtedy trzeba brać kredyty albo pożyczki. W naszym budżecie już po zmianach zaplanowaliśmy, że weźmiemy kredyty na kwotę 2 350 000,00 zł. I mamy jednocześnie nadwyżkę z tamtego roku, milion trzysta tysięcy, dochody były wyższe jak wydatki,. Jeżeli weźmiemy dwa miliony sześćset kredytu, a milion trzysta mamy nadwyżki, to na dzień dzisiejszy musimy wziąć około milion trzysta tysięcy kredytu. Jeżeli byśmy tę nadwyżkę z tamtego roku wprowadzili w tej chwili do budżetu (można ją wprowadzić) to o tę kwotę byśmy brali mniej kredytu. Nie wiem kto wprowadza w błąd i dlaczego, ponieważ nie mamy żadnych wolnych środków. Nadwyżkę zawsze trzymamy na nieprzewidziane załamanie się dochodów, wprowadzamy ją do budżetu w miarę potrzeb. Powtarzam, Gmina nie ma żadnych oszczędności w kwocie milion trzysta tysięcy złotych i proszę, jeżeli ktoś to robi celowo, nie wprowadzać Radnych w błąd. Jeszcze raz powtórzę, przeanalizuję wczorajszą dyskusję, wezmę pod uwagę dzisiejsze argumenty, przeanalizuję jeszcze raz możliwości finansowe Gminy i udzielę odpowiedzi Panu Staroście, o czym poinformuję Radnych na najbliższym posiedzeniu Komisji jaką podjąłem decyzję.
Radny Adam Brzózka:
Szanowny Panie Wójcie, zapewniam Pana, że nikt tutaj nikogo nie wprowadza w błąd i owszem takie wolne środki są, wynika to z ostatniego sprawozdania finansowego, które należy przedkładać do Regionalnej Izby Obrachunkowej i ta kwota jest tam zapisana. Jeżeli chodzi o kredyty i inne zobowiązania to te środki są zapewnione w innych paragrafach, w rozchodach te środki są zapewnione i na to środki nie idą z wolnych środków.
Wójt Waldemar Brzostek:
Mam propozycję, na następnym posiedzeniu Komisji Pani Skarbnik przeszkoli Pana Radnego, być może innych chętnych skąd się biorą zobowiązania i przychody. Przychody biorą się z kredytów, pożyczek i wolnych środków. Szanowni Państwo, uzyskałem dzisiaj informację o wykonaniu budżetu powiatu za drugi kwartał 2016 roku. Wynika z niego, że Powiat planuje wziąć kredytów i pożyczek 1 500 000,00, a na dzień dzisiejszy ma prawie 1 900 000,00 zł nadwyżki. Odejmując nadwyżkę od planowanych kredytów Powiat ma około 500 000,00 zł na plusie. My mamy ponad milion na minusie i w takiej sytuacji, kiedy mamy ponad milion na minusie mamy dawać wsparcie finansowe tej instytucji, która ma pół miliona na plusie? To też wezmę pod uwagę. Wniosek jest do mnie, rozpatrzę go szczegółowo i stosownej odpowiedzi udzielę.
Radny Adam Brzózka:
Dziękuję Panu Wójtowi, że rozpatrzy nasze propozycje i dziękuję kolegom Radnym za zajęcie stanowiska, jak widać jest to większa liczba radnych to popierająca. Dziękuję również za wskazówki finansowe udzielane przez Panią Skarbnik, ale uważam, ze moja wiedza jest dostateczna i nie potrzebuję takich wskazówek. Ale dziękuję za propozycję.
Radny Powiatowy Jan Brzostek zabrał głos w sprawie dofinansowania budowy odcinka drogi Kalinowo – Króle Duże, poprosił, aby w miarę możliwości Gminy zadeklarować pomoc na następne lata budżetowe, aby droga została dokończona. Wysunął także postulat, aby sołtysi i Radni dbali także o drogi gminne, poprosił o poparcie wniosku, który zamierza złożyć do Wójta w sprawie utwardzenia drogi na terenie sołectwa Kuskowizna, łączącej Gminę Ostrów Mazowiecka z Gminą Brok.
(Przerwa w obradach od 12.05 do 12.15)
Powiatowy Lekarz Weterynarii Piotr Orzeł przedstawił prezentację dotyczącą zagrożenia chorobą afrykańskiego pomoru świń.
Pan Jan Szulborski – Radny Mazowieckiej Izby Rolniczej zabrał głos w sprawie choroby afrykańskiego pomoru świń.
Radna Grażyna Pieńkowska przekazała informację od Wicestarosty Powiatu, Pani Urszuli Wołosiewicz, że Starostwo organizuje w dniu 20 września br. wycieczkę na największą w Europie plantację ziół, do gospodarstwa ekologicznego.
Sołtys wsi Jelenie Pani Irena Majewska zgłosiła wniosek o wycięcie drzew znajdujących się w pasie drogowym w miejscowości Jelenie na drodze gminnej Nr 260667W prowadzącej do młyna.
Wójt Waldemar Brzostek poinformował, że sprawdzimy, które drzewa należą do Gminy i znajdują się w pasie drogowym, wówczas wystąpimy do Powiatu o wyrażenie zgody na wycięcie.
Radna Aneta Sitek podziękowała za zakup i montaż tablic z nazwami ulic w miejscowości Nowa Osuchowa, dzięki czemu będzie usprawniona komunikacja.
Radna Krystyna Kossowska poprosiła o wymianę zniszczonej wiaty przystankowej przy Jednostce Wojskowej w Komorowie.
Radna Grażyna Pieńkowska poprosiła o wystosowanie wniosku do Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich o obniżenie krawężnika w Komorowie na ulicy Mazowieckiej na wysokości ulicy Świerkowej. Krawężnik jest wysoki, przez co osoby starsze i niepełnosprawne mają problem ze skorzystaniem z przejścia.
Obecny na Sesji Pan Jarosław Ciejko poprosił o zabranie głosu.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że zgodnie z §29 ust. 6 Statutu Gminy Ostrów Mazowiecka „Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie spośród publiczności, po uprzednim uzyskaniu zgody Rady”. Wobec powyższego Przewodniczący zapytał Radę Gminy czy zgadza się, aby Pan Jarosław Ciejko zabrał głos. Radni wyrazili zgodę, Przewodniczący udzielił głosu Panu Jarosławowi Ciejko.
(Ze względu na chaotyczny charakter wypowiedzi i specyficzne sformułowania w niej użyte przez Pana Jarosława Ciejko, zarówno wypowiedź Pana Jarosława Ciejko, jak i odpowiedź Wójta Waldemara Brzostka zostały w protokole zacytowane).
Pan Jarosław Ciejko:
Szanowni Państwo, tak tutaj słucham właśnie o tej drodze. Mam jedne pytanie, gdzie ta droga leży, czy to jest w naszej gminie? Radnych się zapytam, ta droga jest w naszej gminie? (Radni odpowiedzieli, że tak.) Tak, w naszej gminie i jestem trochę zaskoczony, bo tutaj radni chcieli demokratycznie to przegłosować, Pan Rozumek nie dawał, a Pan Wójt mówi, że podejmie decyzję.
To co to za demokracja? Żadna demokracja. A my głosujemy, Ci ludzie nas reprezentują, jesteśmy suwerenem, a Pan Wójt wykonuje ich polecenia. (Pan Rozumek upomniał Pana Jarosława Ciejko, że nie jest władny do oceny kompetencji ani Wójta, ani Radnych) A teraz do Pana Wójta mam pytanie i do Pana Przewodniczącego. Proszę Państwa, ostatnio tutaj Pan Wójt ze mnie szydził, że mnie to boli, że ja przegrałem, że muszę zapłacić cztery tysiące. Wszystko w porządku. Ja się na to godzę, Pan mnie oszkalował tutaj trochę, niech tak będzie. Ale ja Panu przedstawię Pana pismo, z 2015 roku czwartego miesiąca, to jest Pana pismo – „dokonane przez Pana wpłaty zostały zaksięgowane na dochody gminy na środki publiczne”. A miały być, zgodnie z umową na przyłącza. I posłucha Pan, Pan nawet uchwały nie zrobił w gminie żadnej i przeznaczył te środki, Pan mówi, że na kanalizację, na przyłącza, a przeznaczył je Pan na dochody gminy, sam mi Pan to w tym wypisuje. Więc jest jedno pytanie, ja zapłaciłem te cztery tysiące tych kosztów i mnie to boli. Ale Pan następnym pismem, już Panu mówię, napisał mi, sąd w pierwszej instancji przyznał mi rację i kazał Panu pięć tysięcy dla mnie oddać, ale Pan wynajął adwokatów, za dwadzieścia sześć tysięcy, gdzie tu jest kalkulacja ekonomiczna? Przecież płacił Pan z naszych podatków dwadzieścia tysięcy. Ja Panu tych pięciu tysięcy bym nie przyjął, to chodziło o zasady moralne i prawne, nie. I do dzisiaj, wie Pan, czy Pan od tych mieszkańców, którzy nie popłacili za te przyłącza, a Pan twierdził, że pościąga z odsetkami, to dał Pan radę? Bo normalnie to inwestycja jest już zakończona i Pan żadnych pieniążków już nie ściągnie. Nawet Pan protokół do sądu zaniósł, gdzie nie ma mojego podpisu, który ja dostałem w sądzie, nie od Pana. I tu jest, ja Panu zapłaciłem tysiąc sześćset, a Pan mi pisze, że tysiąc osiemset pięćdziesiąt, ja jeszcze powinienem Panu zapłacić dwieście pięćdziesiąt złotych. Ale do dzisiaj Pan nie wyegzekwował tego, naraża Pan budżet Gminy na straty i tak cały czas. Następnie, ma Pan teraz prawomocny nakaz rozbiórki przepompowni, instalacji i przyłączy w Komorowie na ulicy Słonecznej, na którą też Pan wynajął adwokatów z naszych pieniędzy za dwadzieścia pięć tysięcy, czy tam dwadzieścia, nie wiem dokładnie za ile, jeszcze te faktury przyjdą. I, przecież Pan dobrze wiedział, że ustawą już to Panu Wojewoda w 2012 wycofał z obrotu prawnego. Był Pan w sądzie trzy tygodnie temu. Sędzia się Pana zapytał, co ma Pan do powiedzenia w tej sprawie. Pan powiedział, że nic. To ja sam się dziwię po co Pan przyjechałeś do tego sądu? Ale w gminie to Pan z ludzi szydzisz, z obywateli, podśmiechujki sobie z nich robisz, tak? Pan Przewodniczący nie chce dać głosu, więc (Pan Przewodniczący wtrącił, że działa zgodnie z prawem i Statutem Gminy) Tak, tak, a teraz do Pana pytanie, Pan już uprzedzał fakt, że moja sprawa już zostanie załatwiona, na tym co mi Pan z rady Gminy napisał, że zostanie wywłaszczony, zostanie zrobione, Wojewoda nie dał Państwu zgody na to. Rozbiórka jest prawomocna. A proszę Pana, Pan Wójt napisał w piśmie ostatnim, Pan sobie wyobrazi, w 2015, niech mi Pan powie, bo ja sam nie rozumiem pewnych rzeczy: Istniejąca kanalizacja do dnia dzisiejszego nie została uruchomiona i nikt z właścicieli tej kanalizacji nie mógł z niej korzystać. Gmina Ostrów Mazowiecka mogła z niej skorzystać. A dla kogo Pan wybudował tę kanalizację, chyba dla nas, tak. A Pan nie mógł z niej korzystać. Później Pan pisze, że zgodnie, wszelkie naniesienia sieci kanalizacyjnej z przyłączami [niezrozumiałe] do ulicy Słonecznej znajdujące się na działce 581/18 zostaną usunięte po uprawomocnieniu się decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. No właśnie i ja Pana nie rozumiem, Pan powiedział, że rozbierze, a wziął Pan adwokatów z Warszawy, z naszych podatków i poszedł Pan do sądu i sąd podtrzymał naszą rację. Ja Panu odpowiem, bo w każdym piśmie Pan pisze kłamstwo, jakieś insynuacje. I tak jak Pan Rozumek kiedyś mówił, że organy ścigania, no to tylko zawiadomić organy ścigania, no.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Pana Wójta o zabranie głosu.
Wójt Waldemar Brzostek:
Szanowni Państwo, kanalizację w Komorowie budowaliśmy trzy lata. Uważam, że coś dobrego, wspaniałego dla mieszkańców, bo mamy czterdzieści dwa sołectwa i wydaje mi się, ze każde sołectwo chciałoby mieć kanalizację. Niestety ze względów organizacyjnych, zabudowy kolonijnej, brak oczyszczalni ścieków, taką kanalizację na dzień dzisiejszy mogliśmy wybudować w Komorowie i ją wybudowaliśmy. Inwestycję zakończyliśmy w 2010 roku prawomocną decyzją Starosty. Po wybudowaniu, Nadzór Budowlany wydał nam prawomocną zgodę na użytkowanie tej kanalizacji. W trakcie budowy dwóch mieszkańców ulicy Słonecznej nie protestowało, że Gmina na ich działce buduje – czyli zgadzały się na budowę. Mało tego, w trakcie budowy przyłączy na ulicy Słonecznej zaplanowane były dwa. Po rozpoczęciu inwestycji między innymi Pan Ciejko i jego brat, wystąpił z wnioskiem o wybudowanie przyłącza. Wszystko zostało zakończone… Pan Ciejko przerywa. Przewodniczący Rady upomina Pana Ciejko, aby nie przerywał wypowiedzi Wójta (niezrozumiałe krzyki Pana Ciejko). Przewodniczący prosi Wójta o kontynuowanie.
Wójt Waldemar Brzostek:
Drodzy Państwo wrócę jeszcze raz: w trakcie budowy kanalizacji Pan Ciejko i jego brat nie protestowali, że Gmina buduje na ich terenie. W 2010 roku zakończyliśmy inwestycję, potem był rok na odebranie, w 2012 roku, czyli dwa lata po wybudowaniu i prawomocnym oddaniu do użytku, Pan Ciejko stwierdził, ze on nie chce kanalizacji, bo to jest jego teren (Pan Ciejko przerywa) i zaczął występować do (Pan Ciejko przerywa wypowiedź Wójta. Kolejne upomnienie Przewodniczącego) Wojewody i do Powiatowego… (Pan Ciejko przerywa wypowiedź Wójta po raz kolejny – niezrozumiałe krzyki. Przewodniczący upomina, że jeśli jeszcze raz przerwie w taki sposób wypowiedź to zostanie mu odebrany głos.) ... występował Pan Ciejko o unieważnienie decyzji Starosty na budowę kanalizacji w ulicy Słonecznej, czyli krótko mówiąc nie chciał tej kanalizacji, ale z drugiej strony, w trakcie budowy wystąpił z wnioskiem o wykonanie przyłącza. Czyli z jednej strony nie chce sieci, z drugiej strony chce przyłącze. Dla mnie to jest jednoznaczne – próba wyłudzenia pieniędzy, bo jeżeli zgadzam się na budowę czegoś, co wiem, że … (Pan Ciejko przerywa: To Pan wyłudził od mieszkańców, mieszkańcy powpłacali mając uchwały [dalej niezrozumiałe] Przewodniczący poinformował, że odbiera głos Panu Ciejko i prosi, aby już więcej nie zabierał głosu.)
Radna Sylwia Michalik: My udzieliliśmy Panu głosu, ale bez krzyków proszę. Radny Marek Kaczmarczyk: Pan się wypowiedział i nikt nie przeszkadzał, to niech się Pan da wypowiedzieć Wójtowi.
Pan Ciejko grozi Wójtowi: Będziesz Pan za to odpowiadał!
Wójt Waldemar Brzostek:
Drodzy Państwo, ja już kolejny raz będę zaczynał. Podsumuję jedno, Pan Ciejko w trakcie budowy nie był przeciwko tej budowie, mało tego, wystąpił z wnioskiem o wykonanie przyłącza, zapłacił częściowo za wybudowanie tego przyłącza, a po wybudowaniu, po prawomocnym odbiorze i wyrażeniu zgody na użytkowanie zaczął występować, że nie chce tej kanalizacji, a jednocześnie chce przyłącze. Dla mnie jest krótko – to jest próba wyłudzenia pieniędzy. Wojewoda (dla mnie była to dziwna decyzja) dwa czy trzy lata po prawomocnym odbiorze stwierdza, że Powiat nie powinien na ulicę Słoneczną wydać zgody, bo nie przedstawił oświadczenia o dysponowaniu gruntem. Pan Ciejko na prawo i lewo głosi, że Wójt złamał prawo. Wójt żadnego prawa nie złamał, bo Wójt, a właściwie firma, która wygrała przetarg, wykonała to przyłącze zgodnie z prawomocnym pozwoleniem na budowę i mówię to przez te sześć lat, które trwają od zakończenia budowy. Sprawa trafiła w końcu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, bo nie zgadzaliśmy się z decyzją Wojewody, według nas nie można czegoś unieważnić dwa czy trzy lata po prawomocnym odbiorze i wydaniu zgody na użytkowanie. Wojewódzki Sąd Administracyjny nie znalazł w działaniach Wojewody uchylającego, według Sądu Wojewoda zgodnie z prawem uchylił decyzję Starosty. I właściwie czekaliśmy na uprawomocnienie się decyzji nakazującej nam rozbiórkę w ulicy Słonecznej. W międzyczasie dwóch mieszkańców tej ulicy wystąpiło do mnie z wnioskiem, żeby jednak odwoływać się od tej decyzji, bo oni chcą mieć tą kanalizację. I tylko i wyłącznie na ich wniosek, przyłączyli się do tego wniosku i złożyliśmy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wniosek o uchylenie decyzji Wojewody i Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Dwóch mieszkańców tej ulicy, powtórzę jeszcze raz. Sprawa rzeczywiście odbyła się nie tak dawno, na rozprawie sędzina zapytała czy mamy coś nowego do dodania, mecenas, który reprezentował Gminę stwierdził ogólnikowo, że właściwie wszystkie sprawy opisane są we wniosku o uchylenie decyzji Starosty przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym. Tam jest tylko analiza, czy dana decyzja wydana przez organ jest zgodna z prawem, czy nie jest zgodna z prawem. Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, że Wojewoda, nakazując rozbiórkę mógł ją nakazać, bo mieszkańcy chcą rozbiórki. My podnosiliśmy, że mieszkańcy nie chcą, bo dwoje nie chciało. Sąd stwierdził, że tylko dwoje mieszkańców chce kanalizację, a troje nie chce, czyli większość chce rozbiórki, a mniejszość nie chce rozbiórki, więc sąd nakazał, zacytuję: nie będzie problemu z rozbiórką, bo mieszkańcy chcą rozebrać tę kanalizację. (Pan Ciejko przerywa oskarżając Wójta o kłamstwo). Drugi argument kancelarii, która nas reprezentuje był taki, że nakaz rozbiórki wpłynął do Gminy, a właścicielem kanalizacji jest PUKiR – kancelaria wnioskowała więc, że nie można dać nakazu rozbiórki instytucji, która nie jest właścicielem, bo to PUKiR powinien dostać nakaz rozbiórki, nie gmina. (Pan Ciejko po raz kolejny przerywa – niezrozumiała wypowiedz. Przewodniczący znów upomina Pana Ciejko) I drodzy Państwo, Wojewódzki Sąd Administracyjny tych dwóch argumentów nie uznał. W tej chwili czekamy na uzasadnienie wyroku na piśmie, bo to był wyrok ustny i zobaczymy czy będziemy się odwoływać do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Drodzy Państwo, dwoje mieszkańców chce tej kanalizacji. Składając wniosek u uchylenie decyzji Wojewody, my działamy w imieniu wszystkich właścicieli, również Pana Ciejko, ale widocznie Pan Ciejko jeszcze tego nie rozumie, bo konsekwencje są takie, że jeżeli uprawomocni się wyrok nakazujący rozbiórkę i nie złożymy odwołania do Naczelnego Sądu Administracyjnego to będziemy musieli tę kanalizację rozebrać. Nie będzie problemu, bo mieszkańcy chcą rozbiórki i właścicielem jest gminna spółka PUKiR. Konsekwencje są takie, że mieszkańcy chcąc wybudować szambo czy biologiczną oczyszczalnię ścieków nie dostaną zgody Starosty na wybudowanie, bo w pobliżu przebiega sieć kanalizacji. Nikt z mieszkańców nie dostanie wówczas pozwolenia na wybudowanie szamba, tylko będą zmuszeni na wybudowanie, na własny koszt, przyłącza z ulicy Świerkowej. I Pan Panie Ciejko, jeżeli Pan sprzeda ten dom, który tam ma, czyli nowy właściciel…
Pan Ciejko przerywa: Pan sobie pokpi, ale zobaczymy…
Przewodniczący po raz kolejny upomina, aby nie przerywał wypowiedzi Wójta.
Pan Ciejko: Ale Panie Przewodniczący, Pan sobie kpi w tym momencie.
Przewodniczący prosi Wójta o szybkie dokończenie wypowiedzi, ponieważ Pan Ciejko jest niezdyscyplinowany i ciągle przerywa.
Pan Ciejko: Ja widzę, że tutaj to Pan Przewodniczący z Wójtem tworzą demokrację, a reszta się nie liczy. A reszta to, nie chcę brzydko mówić. Pan tworzy demokracje i chce ludziom głos zabierać.
Wójt Waldemar Brzostek:
Drodzy Państwo to już ostatnie zdanie, że po rozbiórce w ulicy Słonecznej kanalizacji, wszyscy mieszkańcy, który będą chcieli się przyłączyć, na własny koszt będą musieli wykonywać przyłącza. I na tym zakończę.
Przewodniczący podziękował Wójtowi za wyjaśnienia. Pan Ciejko po raz kolejny zaczyna mówić. Przewodniczący przypomina, że już czas na jego wypowiedź został wyczerpany i już nie ma głosu.
Pan Jarosław Ciejko:
No tak, taka demokracja u was, że władza tylko mówi.
(13.25 obrady opuszcza Radny Adam Brzózka i Radny Bogdan Kołota – liczba radnych zmniejsza się do 12)
Sołtys wsi Stare Lubiejewo Maria Zgoda poprosiła, aby osoby z zewnątrz, które przychodzą na Sesje ustalały z Przewodniczącym w jakiej sprawie chcą zabrać głos, ponieważ takie krzyki na Sesji nie mają żadnego celu i są niesmaczne.
Radny Marian Grabowski zgłosił wniosek formalny o zakończenie Sesji.
Przewodniczący rady Gminy uwzględnił wniosek formalny Radnego.
Pan Jarosław Ciejko: Ja to podziękuję, takie traktowanie to za komuny - opuszcza salę.
Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół Nr XVI/16 z Sesji Rady Gminy z dnia 24 czerwca 2016 r., przy 12 głosach za jego przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Punkt 24.
Zakończenie Sesji.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad XVII Sesji Rady Gminy został wyczerpany.
Zamknął obrady słowami: „Zamykam posiedzenie XVII Sesji Rady Gminy Ostrów Mazowiecka".
Podziękował za uwagę i udział w obradach zaproszonym gościom i radnym.
PRZEWODNICZĄCY RADY GMINY
mgr Sylwester Rozumek
Protokołowała:
Pracownik na stanowisku
ds. obsługi Rady Gminy
mgr Kinga Urbaniak
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy w Ostrowi Mazowieckiej