P R O T O K Ó Ł Nr XX/16
Z SESJI RADY GMINY OSTRÓW MAZOWIECKA
odbytej w dniu 25 listopada 2016 roku
w Urzędzie Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
pod przewodnictwem Sylwestra Rozumka -
Przewodniczącego Rady Gminy Ostrów Mazowiecka.
Sesję rozpoczęto o godz. 13.00, a zakończono o godz.14.00
Stan radnych Rady Gminy - 15
Liczba radnych obecnych na Sesji - 12
(lista obecności w załączeniu do protokołu)
W Sesji udział wzięli:
1. Waldemar Brzostek – Wójt,
2. Agata Stachacz – Sekretarz Gminy
3. Jadwiga Zawistowska – Skarbnik Gminy,
4. Eugeniusz Augustyniak – Radca Prawny
5. Jan Brzostek – Radny Powiatu Ostrowskiego
6. Jerzy Sówka – Prezes PUKiR w Ostrowi Mazowieckiej
7. Bogusław Świderski – Kierownik Powiatowego Zespołu Doradców Rolnych
8. Jan Szulborski – Radny Mazowieckiej Izby Rolniczej
9. Małgorzata Kietlińska – Przedstawiciel Powiatowego Lekarza Weterynarii
10. st. sierż. Piotr Tyl – Dzielnicowy KPP Ostrów Mazowiecka
11. podinsp. Mariusz Okulus - Zastępca Komendanta KPP Ostrów Mazowiecka
12. Anna Augustyniak – dziennikarka Ostrowskiego Portalu Internetowego
Proponowany porządek Sesji:
1. Otwarcie Sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokołu z Sesji Rady Gminy Nr XIX/16 z dnia 28 października 2016 r.
3. Interpelacje i wnioski radnych.
4. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Programu współpracy Gminy Ostrów Mazowiecka z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2017.
5. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Ostrów Mazowiecka w roku szkolnym 2015/2016.
6. Informacje o wynikach analiz oświadczeń majątkowych za 2015 rok złożonych Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej.
7. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
8. Zapytania i wolne wnioski.
9. Zakończenie Sesji.
Punkt 1.
Otwarcie Sesji.
Otwarcia Sesji dokonał i obradom przewodniczył Sylwester Rozumek - Przewodniczący Rady Gminy, słowami: „Otwieram obrady XX Sesji Rady Gminy Ostrów Mazowiecka”.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy przywitał przybyłych na Sesję zaproszonych gości, Wójta wraz z pracownikami Urzędu Gminy, radnych i sołtysów.
Stwierdził quorum do prawomocnych obrad informując, że na 15 radnych
w Sesji bierze udział 12 radnych.
Punkt 2.
Przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokołu z Sesji Rady Gminy Nr XIX/16 z dnia 28 października 2016 r.
Przewodniczący Rady poinformował, że proponowany porządek obrad został przesłany radnym wraz z zawiadomieniem o sesji (zawiadomienie w załączeniu do protokołu). Spytał, czy Radni lub Wójt chcieliby zgłosić wnioski o zmianę porządku obrad.
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków do porządku obrad.
Wójt zgłosił wniosek o zmianę porządku obrad polegającą na dodaniu punktu piątego w porządku obrad w brzmieniu:
5. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie Stacji Uzdatniania Wody
w Starej Grabownicy do Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych i Rolniczych Spółka z o.o.
Dalsza numeracja porządku obrad uległaby odpowiednio zmianie.
Wójt wyjaśnił, że zawsze jest tak, że Gmina budując infrastrukturę, którą potem zajmuje się gminna spółka PUKiR, jest ta infrastruktura przekazywana spółce. Podobna sytuacja powinna nastąpić z wybudowaną w ostatnim czasie ostatnią na terenie Gminy Stacją Uzdatniania Wody w Starej Grabownicy. Aby spółka mogła tę Stację nadzorować i realizować swoje zadania, czyli dostarczanie wody do mieszkańców objętych działaniem tego SUW-u, powinna być zgoda Rady Gminy. Dlatego tez proszę o wprowadzenie tego punktu do porządku obrad.
Radni przyjęli jednogłośnie (przy 12 głosach za, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było) zgłoszoną przez Wójta propozycję zmiany porządku obrad.
Rada Gminy przyjęła jednogłośnie porządek obrad wraz zaproponowaną przez Wójta poprawką, przy 12 głosach za jego przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Przyjęty przez Radę Gminy porządek XIX Sesji Rady Gminy:
1. Otwarcie Sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokołu z Sesji Rady Gminy Nr XIX/16 z dnia 28 października 2016 r.
3. Interpelacje i wnioski radnych.
4. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Programu współpracy Gminy Ostrów Mazowiecka z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2017.
5. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie Stacji Uzdatniania Wody
w Starej Grabownicy do Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych i Rolniczych Spółka z o.o.
6. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Ostrów Mazowiecka w roku szkolnym 2015/2016.
7. Informacje o wynikach analiz oświadczeń majątkowych za 2015 rok złożonych Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej.
8. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
9. Zapytania i wolne wnioski.
10. Zakończenie Sesji.
Punkt 3.
Interpelacje i wnioski radnych.
Nie zgłoszono żadnych wniosków i interpelacji.
Przewodniczący posiedzenia wszystkich stałych komisji Rady Gminy odbytego w dniu
23 listopada 2016 r. – Bogdan Kołota poinformował, że projekty uchwał przygotowane na dzisiejszą Sesję zostały zaopiniowane pozytywnie przez wszystkie stałe Komisje Rady Gminy.
Punkt 4.
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Programu współpracy Gminy Ostrów Mazowiecka z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2017.
Przewodniczący Rady Gminy, Sylwester Rozumek odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia Programu współpracy Gminy Ostrów Mazowiecka z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2017.
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XX/185/16 w sprawie uchwalenia Programu współpracy Gminy Ostrów Mazowiecka z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2017 jednogłośnie - przy 12 głosach za jej przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokołu).
Punkt 5.
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie Stacji Uzdatniania Wody w Starej Grabownicy do Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych i Rolniczych Spółka z o.o.
Przewodniczący Rady Gminy, Sylwester Rozumek odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie Stacji Uzdatniania Wody w Starej Grabownicy do Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych i Rolniczych Spółka z o.o.
Wójt Waldemar Brzostek poprosił o zabranie głosu, podkreślił i pochwalił działania Gminy związane z zapewnieniem mieszkańcom dostępu do dobrej wody, zgodnej ze wszystkimi wymogami sanitarnymi. Przypomniał, że przez osiemnaście lat na terenie Gminy zostało wybudowanych sześć stacji uzdatniania wody, a cała Gmina została w 100% zwodociągowana i co ważne, będzie ta infrastruktura uzupełniana tam, gdzie pojawiają się nowe osiedla. Podkreślił także, że po oddaniu do użytku Stacji Uzdatniania Wody w Starej Grabownicy gminna spółka PUKiR praktycznie będzie zaopatrywała w wodę całą Gminę. Zostaną jeszcze dwie miejscowości, Ugniewo i Biel, które dopiero po wybudowaniu drogi S8 i przejścia w miejscowości Podborze zostaną podłączone do Stacji Uzdatniania Wody w Starym Lubiejewie. Wówczas Gmina będzie w 100% uniezależniona od zewnętrznych dostaw wody. Wójt podziękował wszystkim tym, którzy przez osiemnaście lat przyczynili się do zwodociągowania Gminy. Podziękował Prezesowi PUKiRu, Panu Jerzemu Sówce, który od początku istnienia spółki uczestniczy w procesie prac zwodociągowania Gminy, Radnym wszystkim czterech Kadencji, sołtysom i wszystkim instytucjom, które włączały się w te ważne działania Gminy.
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XX/186/16 w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie Stacji Uzdatniania Wody w Starej Grabownicy do Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych i Rolniczych Spółka z o.o. jednogłośnie - przy 12 głosach za jej przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokołu).
Punkt 6.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Ostrów Mazowiecka w roku szkolnym 2015/2016.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że co roku Rada Gminy otrzymuje informację o stanie realizacji zadań oświatowych za miniony rok szkolny. Informację za rok szkolny 2015/2016 Radni otrzymali 26 października br. mieli czas na zapoznanie się z nią, natomiast na posiedzeniach Komisji w dniu 23 listopada ww. Informacja była szczegółowo omówiona i przeanalizowana.
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionej Informacji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad nią.
Rada Gminy przyjęła Informację o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Ostrów Mazowiecka w roku szkolnym 2015/2016, przy 12 głosach za jej przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (informacja w załączeniu do protokołu).
Wójt wyjaśnił, że na terenie Gminy funkcjonuje siedemnaście szkół, trzynaście szkół podstawowych i cztery gimnazja których uczęszcza około 1500 uczniów. Jest to wyjątkowe w skali nie tylko Powiatu, ale i kraju, że samorząd utrzymuje tyle szkół. Do większości szkół uczęszcza poniżej 100 uczniów, natomiast subwencje oświatowe naliczane są na jednego ucznia. Na rok 2015 była to kwota około 9 000 zł, natomiast rzeczywisty koszt utrzymania jednego ucznia, to kwota około 14 000 zł. Subwencji oświatowej wystarcza na poziomie około 65%, czyli 35% musimy dokładać z budżetu Gminy, jest to kwota około 6 000 000 zł. Utrzymanie sieci gminnych szkół jest dla samorządu ogromnym wysiłkiem finansowym. Mimo tych wszystkich niekorzystnych czynników gminne szkoły są bardzo dobrze wyposażone, w najnowszy sprzęt audiowizualny, nowoczesne sale komputerowe. Organizowanych jest dużo zajęć pozalekcyjnych i wycieczek edukacyjnych dla uczniów. Gmina korzysta ze środków unijnych. W 2015 roku zakończone zostało zadanie budowy gminnego Internetu, w ramach którego każda szkoła dostała w pełni wyposażoną, nowoczesną salę komputerową, składającą się z 10 komputerów w małych szkołach, 12 w dużych szkołach i 22 w zespołach szkół. W każdej szkole dokupowane są sprzęty audiowizualne, takie jak tablice multimedialne, projektory i inne – na miarę XXI wieku. Dokupowane są także laptopy dla nauczycieli, aby w przyszłości można było wprowadzić takie narzędzie, jakim jest dziennik elektroniczny. Baza sportowa jest bardzo dobrze rozwinięta. W każdej szkole funkcjonuje świetlica socjoterapeutyczna. Jesteśmy z tego dumni. Wójt przypomniał także, je jesteśmy w przededniu reformy edukacyjnej, która wywołuje ogromne obawy, ponieważ system, który od 1999 roku funkcjonuje został w Gminie Ostrów Mazowiecka doskonale zorganizowany. Dopracowana została kwestia dojazdu uczniów do szkół. W tym czasie od podstaw zostały wybudowane dwa gimnazja, w Jasienicy i Nagoszewie. Baza gimnazjum w Jelonkach została rozbudowana, natomiast w Komorowie w najbliższym czasie rozpocznie się rozbudowa i modernizacja. Obawy budzi fakt, że nie wiadomo jaki będzie dalszy los bazy dydaktycznej, a także nauczycieli, ponieważ na dzień dzisiejszy nie ma żadnych regulacji prawnych dotyczących reformy oświatowej.
Punkt 7.
Informacje o wynikach analiz oświadczeń majątkowych za 2015 rok złożonych Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że radni otrzymali informacje o wynikach analizy oświadczeń majątkowych za 2015 rok złożonych Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej.
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionych informacji (informacja w załączeniu do protokołu).
Punkt 8.
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
Brak.
Punkt 9.
Zapytania i wolne wnioski.
Radny Mazowieckiej Izby Rolniczej Jan Szulborski poinformował o najbliższym posiedzeniu Izb Rolniczych, które odbędzie się w dniu 26 listopada.
Przedstawicielka Powiatowego Lekarza Weterynarii Małgorzata Kietlińska przedstawiła informacje dotyczące zaleceń Powiatowego Lekarza Weterynarii w sprawie uboju świń oraz afrykańskiego pomoru świń.
Kierownik Powiatowego Zespołu Doradców Rolnych Bogusław Świderski przekazał informacje i zaproszenia na Centralne Targi Rolnicze oraz na konferencję „Kobieta przedsiębiorcza na obszarach wiejskich”.
Radna Krystyna Kossowska podziękowała za działania Gminy związane z remontem pomników w Komorowie.
Radna Teresa Pych podziękowała za wybudowanie nowej nawierzchni bitumicznej w miejscowości Stok, zgłosiła także wniosek o wyrównanie i żwirowanie drogi od końca wsi Stok do Jeleni.
Sołtys wsi Jelenie Irena Majewska zgłosiła wniosek o wyrównanie i żwirowanie drogi Jelenie Kolonia.
Sołtys wsi Podborze Elżbieta Grabowska zgłosiła wniosek o wyrównanie i żwirowanie drogi gminnej Podborze – Ugniewo.
Sołtys wsi Stara Grabownica Radosław Litwa podziękował za wykonanie ogrodzenia świetlicy wiejskiej w Starej Grabownicy, zgłosił także wniosek o wyrównanie i żwirowanie drogi gminnej nr 320 w Starej Grabownicy.
Sołtys wsi Nowe Lubiejewo Stanisław Chudecki podziękował za nową drogą wybudowana na terenie Nowego Lubiejewa, poprosił także o informacje odnośnie planu zagospodarowania przestrzennego, poprosił także o wystosowanie pisma do właściciela działki nr 209 w Podborzu, ponieważ wskutek prac rolnych prowadzonych na ww. działce został zaorany fragment drogi gminnej (Stare Lubiejewo – Podborze).
Wójt wyjaśnił, że trwają prace związane z planem zagospodarowania przestrzennego, wyjaśnił także, że procedura uchwalania planu zagospodarowania przestrzennego jest długotrwała i będzie trwała około dwóch lat. Wyjaśnił także, ze większość wniosków dotyczy przekształcenia działek z rolnych na budowlane, natomiast od tego roku zmienił się przepis, który w sposób matematyczny określa ile może być działek budowlanych w rezerwie na terenie Gminy. Na dzień dzisiejszy w naszej Gminie ten wskaźnik jest wypełniony, co może się wiązać z tym, że działki nie zostaną przekształcone, a uchwała może zostać uchylona przez nadzór Wojewody.
Wójt poinformował, że weszła w życie nowelizacja przepisów dotyczących reaktywacji wspólnot gruntowych. Aby uruchomić proces reaktywacji, mieszkańcy powinni do 31 grudnia 2016 roku złożyć stosowny wniosek do Starostwa Powiatowego. Zgodnie z nowymi przepisami jeśli mieszkańcy do końca 2016 roku nie upomną się o swoje grunty to przejdą one na rzecz Skarbu Państwa. Wójt poinformował, że pracownicy Urzędu Gminy Ostrów Mazowiecka (pokój 22 i 25) mają gotowe wnioski i pomogą mieszkańcom w ich wypełnieniu.
Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół Nr XIX/16 z Sesji Rady Gminy z dnia 28 października 2016 r., przy 12 głosach za jego przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Punkt 10.
Zakończenie Sesji.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad XX Sesji Rady Gminy został wyczerpany.
Zamknął obrady słowami: „Zamykam posiedzenie XX Sesji Rady Gminy Ostrów Mazowiecka".
Podziękował za uwagę i udział w obradach zaproszonym gościom i radnym.
PRZEWODNICZĄCY RADY GMINY
mgr Sylwester Rozumek
Protokołowała:
Podinspektor
ds. obsługi Rady Gminy
mgr Kinga Urbaniak
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy w Ostrowi Mazowieckiej