P R O T O K Ó Ł Nr IV/03
Z SESJI RADY GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ
odbytej w dniu 28 lutego 2003 roku
w Urzędzie Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
pod przewodnictwem Tadeusza Jabłonki -
Przewodniczącego Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej.
Sesję rozpoczęto o godz. 1200, a zakończono o godz. 1315.
Stan radnych Rady Gminy - 15
Liczba radnych obecnych na Sesji - 15
(lista obecności w załączeniu do oryginału protokółu)
W Sesji udział wzięli :
1. Waldemar Brzostek - Wójt Gminy,
2. Marian Stankiewicz - Zastępca Wójta Gminy,
3. Małgorzata Konrad - Skarbnik Gminy,
4. Stanisława Brzostek - Sekretarz Gminy,
5. Eugeniusz W. Augustyniak - radca prawny.
Porządek Sesji:
1. Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu Nr III/02 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 20 grudnia 2002 r.
2. Interpelacje i wnioski radnych.
3. Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy do podejmowania niektórych czynności z zakresu prawa pracy wobec Wójta.
4. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003 rok.
5. Podjęcie uchwały w sprawie określenia zasad usytuowania miejsc i podawania napojów alkoholowych.
6. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr II/9/02 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 6 grudnia 2002 r. w sprawie ustalenia wysokości diet przysługujących radnym i sołtysom.
7. Podjęcie uchwały w sprawie inkasa podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości.
8. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia terminu płatności dla inkasentów.
9. Podjęcie uchwały w sprawie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na bankową obsługę budżetu gminy i jednostek organizacyjnych gminy.
10. Podjęcie uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności a także wskazania organów do tego uprawnionych.
11. Podjęcie uchwały w sprawie powołania składu osobowego Komisji Inwentaryzacyjnej.
12. Podjęcie uchwały w sprawie wydania opinii dotyczącej zmiany charakteru użytkowania gruntu rolnego na leśny.
13. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
14. Zapytania i wolne wnioski.
15. Zakończenie Sesji.
Punkt 1.
Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu Nr III/02 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 20 grudnia 2002 r.
Otwarcia Sesji dokonał i obradom przewodniczył Tadeusz Jabłonka - Przewodniczący Rady Gminy, słowami: "Otwieram obrady IV Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Przywitał przybyłych na Sesję gości, Wójta Gminy, Zastępcę Wójta, radnych i sołtysów.
Stwierdził quorum do prawomocnych obrad informując, że na 15 radnych, w Sesji bierze udział 15 radnych.
Przewodniczący Rady poinformował następnie, że porządek obrad został przesłany radnym wraz z zawiadomieniem o sesji (zawiadomienie w załączeniu do protokółu).
Radni nie zgłosili uwag i wniosków do proponowanego porządku obrad.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z ostatniej sesji, znajduje się u protokolanta sesji, można ˙się z nim jeszcze zapoznać, a głosowanie nad jego przyjęciem odbędzie się w przedostatnim punkcie porządku obrad.
Punkt 2.
Interpelacje i wnioski radnych.
Zgłoszono następujące interpelacje i wnioski:
1. Andrzej Ponichtera – wniosek o założenie kilku lamp w Ugniewie przy ul. Mazowieckiej.
Wniosek w tej sprawie został uzupełniony przez Przewodniczącego Rady Tadeusza Jabłonkę o propozycję wykorzystanie do tego celu zdemontowanych lamp w Jasienicy.
2. Mirosław Lipiński
1) wniosek o wystąpienie do Starostwa Powiatowego w trosce o bezpieczeństwo dzieci o postawienie znaku drogowego „Uwaga dzieci” i znaku ograniczenia prędkości do 40 km/godz. przy skrzyżowaniu drogi powiatowej w Dudach z drogą dojazdową do Szkoły Podstawowej w Dudach,
2) wniosek o wystąpienie do Starostwa Powiatowego o żwirowanie drogi powiatowej w Dudach.
3. Jan Kowalski
1) wniosek, aby Gmina pokrywała również koszty dowozu kilkunastu uczniów klas starszych ( kl. V i VI SP oraz Gimnazjum ) dojeżdżających z Sielca do szkoły w Komorowie,
2) wniosek o nieodpłatne dożywianie (ciepły posiłek np. zupa) dzieci z klasy „0”, uczęszczające do Przedszkola w Komorowie.
4. Magdalena Skalik – interpelacja w sprawie zapisu w rozdz. IV § 27 statutu sołectwa dotyczącego budżetu samorządu mieszkańców wsi.
5. Marian Kacprzak – wniosek o przywrócenie kursu autobusu PKS z Ostrowi Maz. do Gut Bujno po godz. 15.
6. Tadeusz Baranowski – wniosek o uruchomienie kursów autobusu PKS przez Smolechy w godzinach rannych i popołudniowych.
7. Tadeusz Równy – wniosek o żwirowanie drogi dojazdowej do Szkoły Podstawowej w Lubiejewie, zniszczonej przy pracach ziemnych przy stawie.
Punkt 3.
Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy do podejmowania niektórych czynności z zakresu prawa pracy wobec Wójta.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Przewodniczących stałych Komisji Rady Gminy o przedstawienie opini poszczególnych komisji dotyczących projektów uchwał , przygotowanych na dzisiejszą sesję. Wszyscy Przewodniczący stałych Komisji Rady Gminy poinformowali, że wszystkie projekty uchwał zostały zaopiniowane pozytywnie
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy do podejmowania niektórych czynności z zakresu prawa pracy wobec Wójta.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr IV/27/03 w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy do podejmowania niektórych czynności z zakresu prawa pracy wobec Wójta, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było ( uchwała w załączeniu do protokółu ).
Punkt 4.
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003 rok.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003 rok.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr IV/28/03 w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003 rok, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było ( uchwała w załączeniu do protokółu ).
Punkt 5.
Podjęcie uchwały w sprawie określenia zasad usytuowania miejsc i podawania napojów alkoholowych.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie określenia zasad usytuowania miejsc i podawania napojów alkoholowych.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr IV/29/03 w sprawie określenia zasad usytuowania miejsc i podawania napojów alkoholowych, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było ( uchwała w załączeniu do protokółu ).
Punkt 6.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr II/9/02 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 6 grudnia 2002 r. w sprawie ustalenia wysokości diet przysługujących radnym i sołtysom.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr II/9/02 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 6 grudnia 2002 r. w sprawie ustalenia wysokości diet przysługujących radnym i sołtysom.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr IV/30/03 w sprawie zmiany Uchwały Nr II/9/02 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 6 grudnia 2002 r. w sprawie ustalenia wysokości diet przysługujących radnym i sołtysom, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było ( uchwała w załączeniu do protokółu ).
Punkt 7.
Podjęcie uchwały w sprawie inkasa podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie inkasa podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr IV/31/03 w sprawie inkasa podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było ( uchwała w załączeniu do protokółu ).
Punkt 8.
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia terminu płatności dla inkasentów.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia terminu płatności dla inkasentów.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr IV/32/03 w sprawie ustalenia terminu płatności dla inkasentów, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 9.
Podjęcie uchwały w sprawie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na bankową obsługę budżetu gminy i jednostek organizacyjnych gminy.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na bankową obsługę budżetu gminy i jednostek organizacyjnych gminy.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr IV/33/03 w sprawie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na bankową obsługę budżetu gminy i jednostek organizacyjnych gminy, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 10.
Podjęcie uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności a także wskazania organów do tego uprawnionych.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności a także wskazania organów do tego uprawnionych.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr IV/34/03 w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności a także wskazania organów do tego uprawnionych, przy 14 głosach za jej podjęciem, 1 osobie wstrzymującej się od głosu, głosów przeciwnych nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 11.
Podjęcie uchwały w sprawie powołania składu osobowego Komisji Inwentaryzacyjnej.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie powołania składu osobowego Komisji Inwentaryzacyjnej.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr IV/35/03 w sprawie powołania składu osobowego Komisji Inwentaryzacyjnej, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 12.
Podjęcie uchwały w sprawie wydania opinii dotyczącej zmiany charakteru użytkowania gruntu rolnego na leśny.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wydania opinii dotyczącej zmiany charakteru użytkowania gruntu rolnego na leśny.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr IV/36/03 w sprawie wydania opinii dotyczącej zmiany charakteru użytkowania gruntu rolnego na leśny, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 13.
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
1) Wójt w odpowiedzi na wniosek radnego Andrzeja Ponichtery, dotyczący założenia kilku lamp w Ugniewie przy ul. Mazowieckiej poinformował, że wniosek ten dołącza do wniosków wcześniej złożonych i prosi jednocześnie o skonkretyzowanie ile lamp potrzeba tam założyć. Wnioski te będą w miarę możliwości finansowych sukcesywnie realizowane.
Wójt wyjaśnił ponadto, że nie ma możliwości wykorzystania starych lamp zdemontowanych w Jasienicy, gdyż były to lampy przestarzałe i energochłonne. Lampy te zostały po zdemontowaniu zniszczone.
2) W odpowiedzi na wnioski radnego Mirosława Lipińskiego w sprawie wystąpienia do Starostwa Powiatowego o ustawienie znaków drogowych na drodze powiatowej w Dudach i zapewnienie bezpieczeństwa dzieci dojeżdżających i dochodzących do szkoły oraz o żwirowanie drogi powiatowej w Dudach, Wójt powiedział, że zostanie przygotowane wystąpienie do Starostwa Powiatowego w powyższych sprawach.
3) Wójt, odpowiadając na wniosek radnego Jana Kowalskiego w sprawie dojazdu uczniów z Sielca do szkoły w Komorowie, wyjaśnił, że zgodnie z obowiązującymi przepisami w klasach I-IV szkoły podstawowej, jeśli droga dziecka przekracza 3 km oraz w klasach V-VI szkoły podstawowej i w klasach gimnazjalnych, jeśli droga ucznia przekracza 4 km, wówczas gmina obowiązana jest dowieźć dzieci na własny koszt lub wykupić bilety miesięczne. Gdyby autobus dowożący dzieci był wynajęty przez Gminę, nie byłoby żadnego problemu nieodpłatnego dowożenia dzieci bez względu na odległość, podobnie jak jest w rejonie szkoły w Jasienicy. W przypadku Komorowa, gdzie dowóz uczniów odbywa się kursami PKS, takiej możliwości nie ma. Musieliśmy nawet wykupywać bilety miesięczne dla opiekunów dowozu. Do czasu innego rozwiązania w drodze przetargu dowozu uczniów do szkoły w Komorowie dzieci, które mają krótszą drogę do szkoły niż wyżej podana muszą pokrywać koszty biletów. Wójt poinformował jednocześnie, że wg jego orientacji droga dzieci z Sielca do szkoły w Komorowie przekracza 4 km. W takim przypadku rodzice dzieci powinni wystąpić z wnioskiem do dyrektora ZSP w Komorowie, bo on podaje wykaz dzieci uprawnionych do nieodpłatnego dojazdu. Dyrektor następnie występuje do Urzędu Gminy o zabezpieczenie odpowiedniej kwoty pieniędzy na wykupienie biletów. Jednocześnie składa informację do GUS o ilości osób przewidzianych do dowożenia. Gdy to nie zostało zrobione, my tego nie ujmujemy w planach finansowych i nie płacimy.
Wójt odpowiadając w sprawie dożywiania wyjaśnił, że jeżeli dzieci są z rodzin kwalifikujących się do dożywiania przez GOPS, należy zgłosić się do kierownika GOPS i po zrobieniu wywiadu GOPS wykupi całodzienne wyżywienie a nie tylko zupy. Pozostałe osoby mogą wykupić posiłki same.
W uzupełnieniu odpowiedzi Wójta, radna Danuta Kołodziejczyk (nauczycielka Przedszkola w Komorowie) dodała, że w chwili obecnej, w stosunku do ub. roku szkolnego jest mniejsza obsada w kuchni, przy takiej samej liczbie dzieci. Dzieci z „0” przychodzą ze swoimi kanapkami i otrzymują ciepłą herbatę. Pracownicy przedszkola wyszli z propozycją, by kanapkami z szynką, wędliną czy samym masłem, których wiele pozostaje ze śniadania, częstować nieodpłatnie również dzieci z „0”, jednak ich rodzice na to nie wyrazili zgody. Gotowanie zupy dla tych dzieci wiąże się z dodatkową obsługą, bo ktoś musi ją ugotować (z tym jest najmniejszy problem), ktoś musi ją podać i potem sprzątnąć i pozmywać.
Wójt stwierdził, że rozwiązaniem tej sprawy byłoby przejście tych dzieci na całodzienne dożywianie i wtedy za najuboższych płaciłby GOPS, a pozostali płaciliby za siebie sami. Na koniec nawiązał do stwierdzenia radnej Danuty Kołodziejczyk, że były próby nieodpłatnego dożywiania dzieci z „0”, ale nie zostały one zaakceptowane przez rodziców.
4) W odpowiedzi na interpelację radnej Magdaleny Skalik w sprawie zapisów statutowych dotyczących funduszy sołectw Wójt wyjaśnił, że obecny zapis w statutach sołectw funkcjonuje od kilku lat. W momencie, kiedy były tworzone sołectwa, na początku istnienia gmin, część sołectw otrzymywała z Gminy określone fundusze i wykorzystanie ich było różne. Niektóre fundusze nie były wykorzystywane w ogóle i Rada poprzedniej kadencji zrezygnowała z tej formy finansowania sołectw. Wszystkie pieniądze kierowane są w tej chwili pośrednio do sołectw poprzez inwestycje prowadzone przez Gminę. Wójt podał przykładowo, że może być taka sytuacja, że Rada w uchwale budżetowej przyzna np. którejś wsi kwotę „x” na odśnieżanie. Wtedy sołectwo we własnym zakresie ma przeprowadzić przetarg, wyłonić wykonawcę, nadzorować, księgować i zrobić wszystko co z tym jest związane. Wójt stwierdził, iż sądzi, że byłyby problemy z wydaniem tych funduszy pod podanymi warunkami. W związku z powyższym od kilku kadencji Rada Gminy zrezygnowała z tej formy finansowania sołectw.
Zaproponował, by zapis istniejący w dotychczasowym statucie pozostawić bez zmiany w nowym statucie, gdyż niektóre sołectwa prowadzą własną gospodarkę finansową. Np. sołectwo w Kuskowiźnie ma własną ( nie gminną) świetlicę. Wynajmuje ją pod działalność gospodarczą i z tego tytułu pieniądze wpływają na konto sołectwa. Podobnie jest w kilku sołectwach, dlatego zapis ten w statucie jest niezbędny. Gdyby nie było tego zapisu, praktycznie sołectwa nie mogłyby prowadzić własnej gospodarki.
5) W odpowiedzi na wnioski radnych Mariana Kacprzaka i Tadeusza Baranowskiego dotyczące kursowania autobusów PKS, Wójt wyjaśnił, że występował z wnioskami do PKS. Osobiście rozmawiał z kierownikiem PKS–u i tam, gdzie przynajmniej zwracają się koszta wysyłania autobusu to kierownik PKS-u zadeklarował ścisłą z nami współpracę i takie linie są uruchamiane. Przykładem może być tutaj uruchomiona linia w Grabownicy. Przez miesiąc autobus jeździł. W I tygodniu trochę ludzi było, potem jednak jeździł pusty. PKS zawiesił więc kursowanie autobusu. Mieszkańcy na ostatnim zebraniu wiejskim wystąpili z wnioskiem aby przywrócić linię. Wójt stwierdził, że ponownie rozmawiał z kierownikiem PKS-u i uzgodniono, że przez tydzień PKS puści pilotażowo autobus. Jeżeli ludzie będą jeździli, to oczywiście kursowanie autobusu będzie utrzymane, jeśli nie to autobus nie będzie jeździł.
6) W odpowiedzi na wniosek radnego Tadeusza Równego Wójt wyjaśnił, że zostanie przeprowadzone żwirowanie drogi do szkoły w Lubiejewie zniszczonej podczas prac związanych z udrożnieniem stawu.
Punkt 14.
Zapytania i wolne wnioski.
1. Przewodniczący Rady Tadeusz Jabłonka
- przedstawił wniosek o nagłośnienie sali konferencyjnej podczas obrad Rady Gminy przy licznej frekwencji gości, oraz podczas narad i szkoleń z udziałem sołtysów.
2. Elżbieta Grabowska – sołtys wsi Podborze zgłosiła wnioski :
1) wniosek o lepsze oświetlenie skrzyżowania w Podborzu,
2) wniosek o ponowne postawienie słupka przystanku autobusowego PKS „na żądanie” w Podborzu, przy drodze Warszawa-Białystok w pobliżu domu p. Popiołków.
3. Jerzy Szydlik – sołtys wsi Nowa Grabownica złożył wnioski :
1) wniosek o ponowne postawienie słupka przystanku autobusowego PKS w Nowej Grabownicy,
2) wniosek o żwirowanie drogi wzdłuż lasu na odcinku od domów w Nowej Grabownicy do szosy Ostrów Maz. – Brok.
4. Marek Szczepański – sołtys wsi Budy Grudzie
- przedstawił wniosek o przekazanie nowym sołtysom wykazu radnych z poszczególnych okręgów.
5. Bogusława Bednarczyk – sołtys wsi Rogóźnia
- wniosek o instalację lampy oświetleniowej na końcu wsi Rogóźnia.
6.Radny Jan Kowalski zapytał czy przystanek koło dawnego POM-u, czy będzie remontowany, czy kasowany?
Wójt odpowiedział, że przystanek ten nie będzie kasowany.
Przy okazji Wójt poinformował o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, która wykraczała poza teren miasta i obsługiwała m.in. Komorowo. Z dniem 1 stycznia 2003r. burmistrz Miasta wypowiedział PKS-owi jak również Gminie trójstronną umowę na utrzymywanie komunikacji miejskiej. Ze względu na rozległą powierzchnię Gminy nie ogłaszaliśmy przetargu na komunikację gminną, gdyż nie starczyłoby nam budżetu na jej uruchomienie, bo nie można wyróżniać jednej czy dwóch miejscowości a wszystkie 45 powinniśmy zaopatrzyć w komunikację gminną. Dzięki dużemu zaangażowaniu kierownika PKS-u z Ostrowi w miejsce zlikwidowanej komunikacji miejskiej na terenie Gminy będzie funkcjonowała komunikacja rejsowa PKS. Ceny biletów pozostaną bez zmian. Ponadto autobusy dalekobieżne również zatrzymywać się będą na przystankach na terenie gminy.
Wójt przedstawił również informację, że po zaangażowaniu się PKS w utrzymaniu status quo, jeśli chodzi o komunikację miejsko –gminną , był u niego właściciel firmy, która wygrała przetarg na komunikację w Ostrowi i zaproponował, że chciałby jeździć na terenie Gminy za darmo. Na co Wójt wyraził zgodę, na korzystanie z przystanków na terenie naszej Gminy. Mieszkańcy Komorowa zyskali, bo będą mieć dwóch przewoźników. Będzie między tymi przewoźnikami rywalizacja o pasażerów, którzy mają bilety miesięczne.
Ustosunkowując się do pozostałych zgłoszonych wniosków Wójt wyjaśnił:
1) W odpowiedzi na wniosek Przewodniczącego Rady Tadeusza Jabłonki w sprawie nagłośnienia sali konferencyjnej stwierdził, że bez ponoszenia dodatkowych kosztów inwestycyjnych będzie można wykorzystać sprzęt nagłaśniający, będący na wyposażeniu Biblioteki gminnej. Jednocześnie zobowiązał kierownika Biura Rady, by dopilnował przekazania sprzętu nagłaśniającego z Biblioteki i zabezpieczył nagłośnienie sali na sesjach i zebraniach wymagających nagłośnienia.
2) W odpowiedzi na wnioski sołtysa wsi Podborze Elżbiety Grabowskiej, i sołtysa wsi Nowa Grabownica Jerzego Szydlika, Wójt poinformował, że :
- drogowcy wyjaśnią sprawę poprawy oświetlenia skrzyżowania w Podborzu,
- wystąpi do kierownika PKS w sprawie postawienia słupka przystanku autobusowego PKS „na żądanie” w Podborzu, przy drodze Warszawa-Białystok w pobliżu domu p. Popiołków oraz słupka przystanku autobusowego w Nowej Grabownicy,
- wniosek o żwirowanie drogi wzdłuż lasu od szosy do Nowej Grabownicy
będzie dołączony do innych wniosków dot. dróg.
3) Odpowiadając na wniosek sołtysa wsi Budy Grudzie Marka Szczepańskiego, Wójt poinformował, że kierownik Biura Rady przekaże tym nowo wybranym sołtysom, którzy w grudniu nie pełnili jeszcze tej funkcji i nie otrzymali informacji w powyższej sprawie, wykaz radnych z poszczególnych okręgów.
4) W odpowiedzi na wniosek Bogusławy Bednarczyk - sołtysa wsi Rogóźnia, Wójt zapewnił, że lampa oświetleniowa na końcu wsi Rogóźnia będzie zainstalowana.
Pani redaktor Maria Wolff poprosiła radnych o odpowiedź na pytanie: ile osób z grona radnych pali papierosy, gdyż potrzebuje tych informacji do ankiety, którą przeprowadza. Zgłosiły się 2 osoby.
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił pisma, które wpłynęły do Rady Gminy:
1) od Wójta Gminy w Małkini dotyczące pomocy dla rodzin ofiar tragicznego wypadku kolejowego w Małkini.
2) z Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii dot. akcji „Gminy dla serca” – Wójt poinformował, że tym tematem poprzednia Rada Gminy się już zajmowała i wyraziła w tej sprawie negatywną opinię. Pani Skarbnik Gminy oświadczyła, że w tej sprawie nie ma możliwości prawnych udzielenia pomocy.
3) od państwa Anity i Tomasza Demby (potwierdzone przez Przewodniczącego Rady Gminy w Mikołajkach Pomorskich) z prośbą o pomoc nas leczenie niewidomego dziecka Antosia z miejscowości Balewo położonej w powiecie Sztumskim woj. pomorskie. Szacunkowe koszty leczenia wynoszą 26 tys. $
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że w/w pisma wraz z numerami kont, na które można kierować pomoc, są dostępne u kierownika Biura Rady.
Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół Nr III/02 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 20.12.2002 roku, przy 15 głosach za jego przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Punkt 15.
Zakończenie Sesji.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad IV Sesji Rady Gminy został wyczerpany.
Zamknął obrady słowami: „Zamykam obrady IV Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Podziękował za udział w obradach radnym, sołtysom i zaproszonym gościom.
PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y
Tadeusz Jabłonka
Protokółował:
KIEROWNIK
BIURA RADY
Krzysztof Bożykowski