Protokoły z sesji

Protokół Nr VI/07 Sesji Rady Gminy


P R O T O K Ó Ł Nr VI/07

Z SESJI RADY GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ

odbytej w dniu 30 marca 2007 roku

w Urzędzie Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
pod przewodnictwem Tadeusza Jabłonki -
Przewodniczącego Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej.




Sesję rozpoczęto o godz. 10.00, a zakończono o godz. 12.00.



Stan radnych Rady Gminy - 15.

Liczba radnych obecnych na Sesji - 14

(lista obecności w załączeniu do protokółu).



W Sesji udział wzięli :



1. Waldemar Brzostek - Wójt Gminy,

2. Marian Stankiewicz – Z-ca Wójta,

3. Jadwiga Zawistowska - Skarbnik Gminy,

4. Stanisława Brzostek - Sekretarz Gminy,

5. Eugeniusz Augustyniak – Radca Prawny.



Proponowany porządek Sesji:



1. Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu Nr V/06 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 26 stycznia 2007 r.

2. Interpelacje i wnioski radnych.

3. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2007 rok.

4. Podjęcie uchwały w sprawie powiadomienia o obowiązku przedłożenia Radzie Gminy oświadczenia lustracyjnego.

5. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Ostrowskiemu na realizację zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej

6. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na umieszczenie herbu Gminy Ostrów Mazowiecka na sztandarze Koła Łowieckiego.

7. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

8. Zapytania i wolne wnioski.

9. Zakończenie Sesji.




Punkt 1.
Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu Nr V /07 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 26 stycznia 2007 r.



Otwarcia Sesji dokonał i obradom przewodniczył Tadeusz Jabłonka - Przewodniczący Rady Gminy, słowami: "Otwieram obrady VI Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".

Następnie Przewodniczący Rady Gminy przywitał przybyłych na Sesję gości, Wójta Gminy, radnych.



Stwierdził quorum do prawomocnych obrad informując, że na 15 radnych, w Sesji bierze udział 14 radnych.



Przewodniczący Rady poinformował następnie, że proponowany porządek obrad został przesłany radnym wraz z zawiadomieniem o sesji (zawiadomienie w załączeniu do protokółu).



Wójt zgłosił propozycję uzupełnienia porządku obrad poprzez dodanie pkt 7 w brzmieniu: „7. Podjęcie uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych”.



Rada Gminy przyjęła jednogłośnie zaproponowaną poprawkę, przy 14 głosach za jej przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.



Radni nie zgłosili dalszych wniosków do proponowanego porządku obrad.



Następnie Rada Gminy przyjęła jednogłośnie, przy 14 głosach za, porządek obrad wraz z przyjętą wcześniej poprawką.




Przyjęty przez Radę Gminy porządek VI Sesji Rady Gminy:



1. Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu Nr V/06 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 26 stycznia 2007 r.

2. Interpelacje i wnioski radnych.

3. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2007 rok.

4. Podjęcie uchwały w sprawie powiadomienia o obowiązku przedłożenia Radzie Gminy oświadczenia lustracyjnego.

5. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Ostrowskiemu na realizację zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej.

6. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na umieszczenie herbu Gminy Ostrów Mazowiecka na sztandarze Koła Łowieckiego.

7. Podjęcie uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych.

8. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

9. Zapytania i wolne wnioski.

10. Zakończenie Sesji.



Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z ostatniej sesji, znajduje się u protokolanta, można się z nim jeszcze zapoznać, a głosowanie nad jego przyjęciem odbędzie się w przedostatnim punkcie porządku obrad.




Punkt 2.

Interpelacje i wnioski radnych.



Radny Marian Kacprzak zgłosił wnioski w sprawach:

- remontu trzech przepustów na drodze Kalinowo – Guty Bujno (jeden w pobliżu szkoły, dwa następne na dalszym odcinku drogi),

- naprawy drogi dojazdowej do pól na przedłużeniu drogi asfaltowej w Kalinowie Parcelach.



Przewodniczący Rady Tadeusz Jabłonka zgłosił potrzebę dowiezienia żużlu na drogę (jeszcze przed przejazdem równiarki) między „dawnym PGR” a Rabędami, na co będą potrzebne dwa zestawy żużlu.




Punkt 3.

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2007 rok.



Wójt poinformował radnych, że pod koniec marca nasza Gmina otrzymała znaczne pieniądze pochodzące ze zwiększenia subwencji oświatowej o ponad 300 tys. zł, oraz na działalność GOPS. Obowiązkiem Gminy jest wprowadzenie ich do budżetu do końca marca.



Pani Skarbnik Jadwiga Zawistowska omówiła szczegółowo zmiany w dochodach budżetowych. Zwróciła m.in. uwagę na:

- zwiększenie subwencji oświatowej o kwotę ponad 353 tys. zł,

- zwiększenie dotacji celowej na dożywianie dzieci o kwotę 137 tys. zł,

- refundację z Urzędu Pracy w wysokości przekraczającej 3.600 zł.



Wójt przedstawił proponowane zmiany w wydatkach budżetowych informując, że zabezpieczono środki na rozdziały niedoszacowane a gros subwencji oświatowej rozdysponowano na poszczególne szkoły.



Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2007 rok.



Radni nie wnieśli pytań i uwag do przedstawionego projektu budżetu Gminy. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.



Rada Gminy podjęła uchwałę Nr VI/21/07 w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2007 rok, przy 14 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).




Punkt 4.

Podjęcie uchwały w sprawie powiadomienia o obowiązku przedłożenia Radzie Gminy oświadczenia lustracyjnego.



Wójt wyjaśnił, że ustawa lustracyjna precyzuje jakie osoby i do kogo mają składać oświadczenia lustracyjne. Radni i Wójt swoje oświadczenia składają do Wojewody, a Skarbnik i Sekretarz Gminy – do Rady Gminy tj. do organu, który ich powołał.




Radca prawny uzupełnił wyjaśnienia Wójta, informując, że Skarbnik i Sekretarz Gminy w terminie do 30 dni od dnia powiadomienia składają swoje oświadczenie lustracyjne w zamkniętych kopertach na ręce Przewodniczącego Rady Gminy, który oświadczenia te przekazuje do IPN.



Przewodniczący Rady Gminy poinformował radnych, że do 15 kwietnia powinni otrzymać od Wojewody druki oświadczeń lustracyjnych i od dnia ich otrzymania w ciągu 30 dni muszą swoje oświadczenia lustracyjne przesłać do Wojewody Mazowieckiego.



Po krótkiej dyskusji Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie powiadomienia o obowiązku przedłożenia Radzie Gminy oświadczenia lustracyjnego i zarządził głosowanie nad nim.



Rada Gminy podjęła uchwałę Nr VI/22/07 w sprawie powiadomienia o obowiązku przedłożenia Radzie Gminy oświadczenia lustracyjnego, przy 14 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).




Punkt 5.

Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Ostrowskiemu na realizację zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej.



Wójt poinformował zebranych, że w ostatnich dniach nasza Gmina pozyskała z Ministerstwa Edukacji Narodowej używany samochód „Lancia” i zaproponował, by samochód ten przekazać Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej.



Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Ostrowskiemu na realizację zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej.



Radni nie wnieśli żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr VI/23/07 w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Ostrowskiemu na realizację zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej, przy 14 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).




Punkt 6.
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na umieszczenie herbu Gminy Ostrów Mazowiecka na sztandarze Koła Łowieckiego.



Radny Janusz Sielecki, abstrahując od tej konkretnej uchwały zaproponował, aby w przyszłości udzielając zgody na umieszczenie herbu Gminy, radni mieli do wglądu projekt całego sztandaru, ze wskazaniem miejsca na sztandarze, w którym herb Gminy byłby umieszczony



Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na umieszczenie herbu Gminy Ostrów Mazowiecka na sztandarze Koła Łowieckiego.



Po krótkiej dyskusji Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.



Rada Gminy podjęła uchwałę Nr VI/24/07 w sprawie wyrażenia zgody na umieszczenie herbu Gminy Ostrów Mazowiecka na sztandarze Koła Łowieckiego, przy 14 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).




Punkt 7.

Podjęcie uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych.



Wójt uzasadniając propozycję tej uchwały wyjaśnił, że dotychczas obowiązujące stawki opłat były przyjęte w czerwcu 2004 r. i znacznie odbiegają od stawek przyjętych przez Radę Powiatu Ostrowskiego. Gmina budując w tym roku wodociąg Pałapus – Budy Grudzie, będzie wchodzić w pasy dróg powiatowych. Dla chociażby częściowego zrefundowania tych wydatków Wójt zaproponował podniesienie opłat z tytułu zajęcia pasa drogowego. Zwrócił ponadto uwagę, że rozpoczyna się budowa sieci gazociągu, która w części będzie przebiegać w pasie drogowym dróg gminnych.
Wójt przedstawił następnie zestawienie dotychczas obowiązujących i proponowanych w projekcie uchwały stawek opłat.

Poinformował również zebranych, że firma kładąca gazociąg rozpoczęła wykonywanie prac bez wymaganych uzgodnień. Przez swoje nieodpowiedzialne działania doprowadziła do zniszczeń upraw rolników oraz zniszczeń w pasie drogowym w miejscowości Ugniewo. Doszło nawet do sytuacji, że była konieczna interwencja Policji.



Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych.



Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.



Rada Gminy podjęła uchwałę Nr VI/25/07 w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych, przy 14 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).




Punkt 8.

Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.



Wójt odpowiadając na wnioski zgłoszone przez radnego Mariana Kacprzaka i Przewodniczącego Rady Tadeusza Jabłonkę poinformował, że są to wnioski do bieżącej pracy, które będą przekazane do Referatu Infrastruktury Gminnej i w miarę posiadanych środków finansowych będą realizowane.




Punkt 9.

Zapytania i wolne wnioski.



Radny Tadeusz Równy zwrócił się z pytaniami dotyczącymi:

- formy płatności za wodę;

- opłaty za wywóz nieczystości stałych ( czy opłata ta została zwiększona o 7% VAT ? );

- opłaty abonamentowej za wodomierz i możliwości jej zniesienia.



Radna Grażyna Skiba stwierdziła, że opłaty za wodę są duże i w niektórych przypadkach nie były ustalane na podstawie odczytów liczników.



Wiceprzewodniczący Rady Jerzy Mikołajczyk zgłosił pytanie dotyczące częstotliwości wywozu śmieci.



Radna Teresa Pych wyjaśniła, że według informacji uzyskanych od Prezesa PUKiR Jerzego Sówki od 1 kwietnia, w zależności od ilości oddawanych śmieci, w poszczególnych wioskach nieczystości będą odbierane raz bądź dwa razy w miesiącu. Nowy szczegółowy harmonogram odbioru stałych odpadów sołtysi otrzymali z PUKiR-u.



Odpowiadając na przedstawione pytania Wójt wyjaśnił, że:



- nie ma zmiany stawek opłaty za wodę, gdyż stawki te uchwala Rada Gminy i opłata ta nie była zmieniana od kilku lat. Formy płatności ustala Prezes PUKiR. Informacja na ten temat była przedstawiona na większości zebrań wiejskich, przy okazji wyborów sołtysów. Wójt stwierdził, że mogły wystąpić błędy w odczytach, które zasygnalizowała radna Grażyna Skiba. Poprosił jednocześnie, by wszelkie nieprawidłowości zgłaszać na bieżąco bądź do Prezesa PUKiR, bądź do Wójta, nie czekając na sesję Rady.
Wójt podkreślił, że jeżeli ktoś uważa, że ma naliczoną za wysoką opłatę za zużycie wody, to niech tą sprawę zgłosi do Prezesa PUKiR. W przypadku, gdy ta informacja się potwierdzi, to opłata zostanie skorygowana;



- wysokość opłat za wywóz nieczystości oraz termin ich odbioru jest sprawą wewnętrzną spółki. Opłata jest pobierana na podstawie umów jakie spółka zawarła z poszczególnymi mieszkańcami. Nie ma obowiązku korzystania z usług naszej spółki. Mieszkańcy mogą zawrzeć umowy z innymi firmami. Sprawa terminu odbioru nieczystości była omawiana na zebraniach wiejskich i uregulowana na zebraniu sołtysów. Na wniosek mieszkańców i sołtysów ta zmiana została wprowadzona, by nie było pustych przebiegów samochodu. Pozwoli to obniżyć koszty odbioru odpadów. Prezes PUKiR ustalił, na podstawie posiadanych danych, w których wioskach śmieci będą odbierane raz, a w których dwa razy w miesiącu. Szczegółowa informacja została przesłana do wszystkich sołtysów. Nowy terminarz wchodzi w życie od 1 kwietnia br.;




- opłata abonamentowa wynika z ustawy. W naszej Gminie wynosi 2,50 zł miesięcznie, w mieście wynosi 3,50 zł. Opłata ta nie jest pobierana za odczyt liczników, ale za przesył wody i wymianę naturalnie zużytych liczników wody.



Radna Grażyna Pieńkowska przedstawiła apel o pomoc finansową dla szkoły w Komorowie w związku z powstałymi zniszczeniami po zalaniu części pomieszczeń na skutek niedawnej awarii sieci wodociągowej.



Wójt ustosunkowując się do powyższego apelu stwierdził, że jest przeciwny ogłoszonej przez szkołę zbiórce, a Dyrektor ZSP w Komorowie nie uzgodnił z nim tej kwesty. Akcja ta, wg Wójta, nie jest do końca przemyślana. Usunięcie skutków awarii i zorganizowanie pomocy jest zadaniem gminy a nie rodziców uczniów. Kwesta jest odbierana różnie przez społeczeństwo, w wielu przypadkach bardzo negatywnie. Szkoła była ubezpieczona i w najbliższym czasie zapadnie decyzja PZU odnośnie wypłaty odszkodowania. Również Dyrektor szkoły na polecenie Wójta wystąpił do producenta wadliwego wężyka (pęknięcie wężyka było przyczyną zaistniałych szkód), aby pokrył część kosztów związanych z usunięciem skutków awarii. Ponadto, po zakończeniu remontu Wójt wystąpi do Ministra Edukacji Narodowej o zrefundowanie poniesionych nakładów na jego wykonanie.
Wójt zwrócił również uwagę, że na dzisiejszej Sesji do budżetu wprowadzono dla szkoły w Komorowie:

- 7 tys. zł na zakup materiałów i wyposażenia,

- 1,2 tys. zł na zakup pomocy dydaktycznych.



Radny Janusz Sielecki zwrócił się z pytaniami dotyczącymi :

- zasad ogólnych monitoringu stanu czystości Gminy. Zaproponował, by taki monitoring prowadzili m.in. sołtysi na terenie swojego sołectwa oraz odpowiednie komórki organizacyjne Urzędu Gminy. Stwierdził, że należałoby wypracować jakiś system monitoringu;

- monitoringu stanu znaków drogowych na drogach gminnych;

- przyjęcia dzieci do szkół przez dyrektorów szkół;

- urządzania placów zabaw dla dzieci i ewentualnych dotacji na ten cel;

- informacji nt. terminów wykonania sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na osiedlu przy ul. Kościelnej i Cegielnianej w Komorowie.



Radny Marek Laskowski zapytał Wójta czy w tym roku prowadzony jest również konkurs dla dzieci i młodzieży związany z segregacją odpadów.



Wójt odpowiadając na zgłoszone wnioski i pytania wyjaśnił, że:




- gminy wiejskie mają jednostki pomocnicze w postaci sołtysów i rad sołeckich. Monitorowanie ogólnie mówiąc „wszystkich złych rzeczy” powinno odbywać się za pomocą sołectw, i w większości przypadków tak to się praktycznie odbywa. Sołtysi o zauważonych nieprawidłowościach powiadamiają pracowników Urzędu Gminy lub PUKiR. W miarę możliwości finansowych stwierdzone nieprawidłowości staramy się usuwać. Powstałe większe „dzikie” wysypiska pochłaniają większe pieniądze i są stopniowo likwidowane. Jednak na bieżące sprzątanie poboczy gminnych dróg, czy innych terenów publicznych nie mamy pieniędzy. Wójt poinformował również, że po świętach planowana jest akcja „posesja”;




- w przypadku przewróconych bądź zniszczonych znaków drogowych Wójt prosił o niezwłoczne zgłaszanie takich przypadków, ze względu na bezpieczeństwo użytkowników dróg;




- wszystkie urządzenia instalowane na placach zabaw dla dzieci muszą mieć wymagane certyfikaty. Urządzeń bez certyfikatów nie można montować. Nie ma natomiast ograniczeń co do materiałów z jakich są te urządzenia wykonane;

- w tym tygodniu odbyło się w Urzędzie Gminy spotkanie z przedstawicielami podmiotów funkcjonujących w Komorowie w sprawie wodociągu i kanalizacji. W trakcie uzgodnień jest dokumentacja dotycząca podłączenia Komorowa do gminnej sieci wodociągowej;




- konkurs dotyczący zbiórki segregowanych odpadów jest nadal kontynuowany i prowadzony poprzez szkoły. Większość szkół do niego przystąpiła.



W nawiązaniu do wystąpienia Wójta radni: Grażyna Pieńkowska i Janusz Sielecki zgłosili złamany znak drogowy na ul. Cegielnianej oraz pochylone znaki drogowe w Komorowie.



Radny Janusz Sielecki poprosił o zabranie zebranych w worki śmieci, leżących na poboczu ul. Cegielnianej w Komorowie.



Radny Dariusz Ogrodnik podziękował Wójtowi za szybką interwencję w sprawie szkód wyrządzonych w Ugniewie przez firmę kładącą gazociąg.



Przewodniczący Rady Gminy odczytał podziękowania za pomoc przy zakupie samochodu i bardzo dobrą współpracę, które wpłynęły do Rady od Komendanta Policji Sławomira Lewandowskiego (pismo w załączeniu do protokółu).



Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół Nr V/07 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 26 stycznia 2007 r., przy 14 głosach za jego przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.




Punkt 10.

Zakończenie Sesji.



Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad VI Sesji Rady Gminy został wyczerpany.
Zamknął obrady słowami: „Zamykam obrady VI Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Podziękował za udział w obradach radnym i zaproszonym gościom.




PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y



Tadeusz Jabłonka

Protokółował:



INSP. DS.OBSŁUGI
RADY GMINY



Krzysztof Bożykowski


Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 marca 2008 23:05
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Książek
Ilość wyświetleń: 1192
12 marca 2008 23:05 (Małgorzata Książek) - Utworzenie dokumentu