P R O T O K Ó Ł Nr XXIII/08
Z SESJI RADY GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ
odbytej w dniu 17 października 2008 roku
w Urzędzie Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
pod przewodnictwem Tadeusza Jabłonki -
Przewodniczącego Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej.
Sesję rozpoczęto o godz. 10.00, a zakończono o godz. 11.00.
Stan radnych Rady Gminy - 15.
Liczba radnych obecnych na Sesji - 14 a od 4 punktu obrad - 15
(lista obecności w załączeniu do protokółu).
W Sesji udział wzięli :
1. Waldemar Brzostek - Wójt Gminy,
2. Marian Stankiewicz - Z-ca Wójta,
3. Jadwiga Zawistowska - Skarbnik Gminy,
4. Stanisława Brzostek - Sekretarz Gminy,
5. Eugeniusz Augustyniak - Radca Prawny,
6. Sołtysi z terenu Gminy Ostrów Mazowiecka (lista obecności w załączeniu do protokółu).
Proponowany porządek Sesji:
1. Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu z Sesji Rady Gminy Nr XXII/08 z dnia 25 września 2008 r.
2. Interpelacje i wnioski radnych.
3. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2008.
4. Podjęcie uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XVIII/117/08 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 20 maja 2008 roku w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie "Rozbudowa drogi Stara Grabownica".
5. Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej do załatwiania spraw indywidualnych w zakresie administracji publicznej
6. Podjęcie uchwały w sprawie określenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
7. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
8. Zapytania i wolne wnioski.
9. Zakończenie Sesji.
Punkt 1.
Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu Nr XXII/08 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 25 września 2008 r.
Otwarcia Sesji dokonał i obradom przewodniczył Tadeusz Jabłonka - Przewodniczący Rady Gminy, słowami: "Otwieram obrady XXIII Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Następnie Przewodniczący Rady Gminy przywitał przybyłych na Sesję gości, Wójta Gminy, radnych i sołtysów.
Stwierdził quorum do prawomocnych obrad informując, że na 15 radnych w Sesji bierze udział 14 radnych.
Przewodniczący Rady poinformował następnie, że proponowany porządek obrad został przesłany radnym wraz z zawiadomieniem o sesji (zawiadomienie w załączeniu do protokółu).
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków do proponowanego porządku obrad.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z ostatniej sesji, znajduje się u protokolanta, można się z nim jeszcze zapoznać, a głosowanie nad jego przyjęciem odbędzie się w przedostatnim punkcie porządku obrad.
Punkt 2.
Interpelacje i wnioski radnych.
Radny Marian Kacprzak zgłosił sprawę folii po sianokiszonkach, którą rolnicy przygotowali i wystawili do zabrania a która mimo obietnic zakładu z Czyżewa, do dnia dzisiejszego nie została odebrana.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Tadeusz Baranowski poinformował, że:
- na drodze gminnej na mostku w Zawodziu znów powstała dziura.;
- na drodze z Jasienicy do Smolech na przepuście przed Smolechami powstał dosyć wysoki próg zagrażający bezpieczeństwu na drodze.
Punkt 3.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2008 rok.
Wójt wyjaśnił, że dzisiejsza nadzwyczajna Sesja została zwołana, ponieważ po przeanalizowaniu wniosku do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na budowę biologicznej oczyszczalni ścieków przy szkołach w Jasienicy jest mniej kosztów kwalifikowanych a co za tym idzie wkład Gminy w tą inwestycję (łącznie środków kwalifikowanych i niekwalifikowanych) jest niewystarczający by wniosek ten mógł być przez Wojewódzki Fundusz zaopiniowany pozytywnie. Reasumując Wójt stwierdził, że po przetargu koszt całego zadania wynosi 90.000 zł, środki własne stanowią kwotę 34.100 zł, środki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska - 55.900 zł.
Pozostałe proponowane zmiany przedstawiła Pani Skarbnik Jadwiga Zawistowska. W związku z powołaniem i prowadzeniem Centrum Kształcenia w Nieskórzu przez Szkołę Podstawową w Jasienicy wprowadzono zmiany klasyfikacji budżetowej polegające na przeniesieniu wydatków z rozdziału 92109 „Domy i ośrodki kultury, świetlice i kluby" do działu „Oświata i wychowanie", rozdziału 80144 „Inne formy kształcenia osobno nie wymienione". Inne zmiany wynikają z realizacji inwestycji.
Radni nie zgłosili żadnych pytań i uwag. Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2008 rok.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXIII/153/08 w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2008 rok, przy 14 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
( Na Sesję przybył radny Dariusz Ogrodnik.
Na ogólną liczbę 15 radnych obecnych jest 15).
Punkt 4.
Podjęcie uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XVIII/117/08 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 20 maja 2008 roku w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie "Rozbudowa drogi Stara Grabownica".
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XVIII/117/08 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 20 maja 2008 roku w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie "Rozbudowa drogi Stara Grabownica".
Wójt wyjaśnił, że już wcześniej sygnalizował Radzie o problemach natury prawnej związanych z rozbudową drogi w Starej Grabownicy. Gmina otrzymała już decyzję środowiskową opartą na jeszcze obowiązującej ustawie o ochronie środowiska. Jednak, żeby Polska mogła skorzystać z Funduszy Unijnych, ta ustawa musi być zmieniona a co za tym idzie ta decyzja jaką ma Gmina za jakiś czas może być nieważna. Możliwe, że całą procedurę będzie trzeba zacząć od nowa. Ponadto Wójt zwrócił uwagę, że Gmina nie posiada działki odpowiedniej szerokości pod drogę i dlatego Gmina musi pozyskiwać grunty bądź od mieszkańców, bądź od Lasów Państwowych na podstawie spec ustawy drogowej, która umożliwia bezpłatne pozyskiwanie gruntów od Lasów Państwowych. Niestety w międzyczasie zmieniła się spec ustawa, która m.in. mówi, że drogi gminne objęte tą spec ustawą winny mieć co najmniej 15 m szerokości. Obecnie nasze drogi mają 6 - 7 m szerokości.
W świetle tego wszystkie dotychczasowe ustalenia w tej sprawie są nieważne.
Reasumując Wójt powiedział, że na dzień dzisiejszy inwestycji tej nie możemy realizować, gdyż nie mamy pozwolenia na budowę, a co za tym idzie nie jest na razie potrzebny kredyt na budowę.
Radni, po wyjaśnieniach Wójta, nie zgłosili żadnych pytań w dyskusji. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXIII/154/08 w sprawie uchylenia uchwały Nr XVIII/117/08 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 20 maja 2008 roku w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie "Rozbudowa drogi Stara Grabownica", przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 5.
Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej do załatwiania spraw indywidualnych w zakresie administracji publicznej.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej do załatwiania spraw indywidualnych w zakresie administracji publicznej
Wójt poinformował, że proponowana uchwała jest konsekwencją uchwały podjętej na ostatniej Sesji dotyczącej zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Przypomniał, że do Statutu wprowadzono zapis o tym, że GOPS wypłaca alimenty. W związku z tym, że jest to jednostka organizacyjna gminy, to zgodnie z obowiązującymi przepisami tylko Rada Gminy uprawniona jest do upoważnienia Kierownika GOPS do wykonywania niektórych czynności.
Radni nie wnieśli żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały, więc Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad nim.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXIII/155/08 w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej do załatwiania spraw indywidualnych w zakresie administracji publicznej, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 6.
Podjęcie uchwały w sprawie określenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie określenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
Wójt wyjaśnił, że w 2003 roku była podjęta uchwała w sprawie usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. Obecna propozycja różni się jedynie w jednym punkcie, punkcie 4 „zasad" stanowiących załącznik do uchwały. W proponowanym projekcie uchwały punkt 4 nosi brzmienie: „Odległości określone w pkt.3 „zasad" oblicza się według najkrótszego przebiegu urządzonych tras komunikacyjnych (drogi, chodniki, ścieżki, pobocza dróg, itp.) licząc od punktu sprzedaży napojów alkoholowych do miejsc, o których mowa w pkt. 3."
Dotychczas obowiązująca uchwała nieprecyzyjnie określała te odległości, podając w punkcie 4 „... licząc od najbliższej okolicy punktu sprzedaży...". W przypadku odmownej decyzji dla właściciela baru, jeżeli zaskarżyłby on decyzję, potrzebna by była interpretacja sądu dotycząca tego zapisu. Ponadto w tym samym punkcie istnieje zapis „do granic nieruchomości". Może się zdarzyć sytuacja, że na końcu dużej nieruchomości jest np. bar. Do granic nieruchomości jest poniżej 100 m. a do samego baru może być np. 1 km. W takim przypadku, zgodnie z obecnie obowiązującą uchwałą należałoby dać decyzję odmowną.
Podobny przypadek mamy w rzeczywistości w Lubiejewie. Obecnie jest parcelowana szkoła w Lubiejewie. Część jest przekazywana do Ministerstwa Rolnictwa, część pozostała w Starostwie a część (internat) jest wydzierżawiona. W internacie jest zrobiona sala weselna, a dzierżawca chciałby tam otworzyć jeszcze restaurację i bar. Według dotychczas obowiązujących zasad, od wejścia do internatu do granicy nieruchomości szkoły jest ok. 20 m a do samej szkoły jest dalej i teoretycznie zezwolenia na sprzedaż alkoholu trzeba wnioskodawcy odmówić. Doprecyzowując te zasady będzie można jasno określić czy może ktoś sprzedawać napoje alkoholowe, czy nie.
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad nim.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXIII/156/08 w sprawie określenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych., przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 7.
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
Wójt odpowiadając na zgłoszone wnioski wyjaśnił, że wnioski dotyczące napraw drogowych zostaną przekazane do Referatu Infrastruktury Gminnej i w zależności od sytuacji i możliwości finansowych będą wykonane w tym albo przyszłym roku.
Odpowiedzi w sprawie zbiórki folii po sianokiszonkach udzielił Krzysztof Bożykowski pilotujący tę sprawę z ramienia Urzędu. Wyjaśnił, że firma Lider Recycling z Czyżewa, która miała odbierać folię od rolników, miała awarię sprzętu najpierw prasy, następnie samochodu, przez co powstały opóźnienia. Według zapewnień właściciela firmy, zbiórka folii zostanie przeprowadzona w pierwszej kolejności w naszej Gminie i powinna być przeprowadzona w najbliższym tygodniu.
W uzupełnieniu odpowiedzi Wójt poinformował radnych, że w dniu dzisiejszym wpłynęła do Urzędu oferta z Ostrołęki dot. m.in. odbioru zużytej folii gospodarczej. W przypadku, gdy firma z Czyżewa nie będzie się wywiązywała ze swoich zobowiązań, to odbiór folii zaproponujemy drugiej firmie.
Punkt 8.
Zapytania i wolne wnioski.
Wójt poruszył temat budowy kanalizacji w Komorowie. Ustosunkował się do informacji internetowej, która krąży wśród mieszkańców Komorowa, że gmina powinna za darmo wykonywać przyłącza kanalizacyjne. Zaznaczył, że sprawę tę wyjaśniał na zebraniu w Komorowie i nikt nie dyskutował na ten temat a teraz znów do niego się powraca w dyskusjach „za plecami". Jeśli była taka potrzeba, to można było kwestię partycypacji omówić bardziej szczegółowo na zebraniu, a teraz ktoś źle interpretuje przepisy. Bywały przypadki, że uchwałą Rady Gminy wprowadzano obowiązkowe wpłaty na budowę czy to kanalizacji, czy to wodociągów. Nasza Rada nigdy takiej uchwały nie podjęła, podkreślił Wójt. Wyjaśnił następnie, że są dwie formy współfinansowania inwestycji liniowych, takich jak drogi, wodociągi, kanalizacja:
- albo dobrowolne wpłaty mieszkańców, zgodnie z zawartymi umowami;
- albo na podstawie rzeczywistych kosztów wykonania przyłącza.
Od mieszkańców zależy, którą formę przyjmą.
Wójt zwrócił uwagę, że dziwne może wydawać się to, że osoby, które robią największe zamieszanie w tej sprawie pierwsze podpisały umowy.
Wójt przypomniał, że budowa kanalizacji należy do najdroższych inwestycji. Przewidywany w planach jej koszt w Komorowie wynosi ponad 7 mln zł.
Wójt Waldemar Brzostek, Przewodniczący Rady Gminy Tadeusz Jabłonka i Przewodniczący Komisji Rady Gminy ds. Oświaty, Zdrowia, Kultury, Sportu i Turystyki Sylwester Rozumek, stanowiący delegację naszej Gminy, przedstawili relację z pobytu, udziału w uroczystościach i nawiązania współpracy międzynarodowej z Gminą Halinga w Estonii. Relacja była uzupełniona prezentacją multimedialną tego regionu oraz samej wizyty.
Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół Nr XXII/08 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 25 września 2008 r., przy 15 głosach za jego przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Punkt 9.
Zakończenie Sesji.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad XXIII Sesji Rady Gminy został wyczerpany.
Zamknął obrady słowami: „Zamykam obrady XXIII Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Podziękował za udział w obradach radnym, sołtysom i zaproszonym gościom.
PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y
Tadeusz Jabłonka
Protokółował:
INSP. DS.OBSŁUGI
RADY GMINY
Krzysztof Bożykowski
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy w Ostrowi Mazowieckiej