Protokoły z sesji

Protokół Nr XXVIII/09 Sesji Rady Gminy

P R O T O K Ó Ł Nr XXVIII/09
Z SESJI RADY GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ
odbytej w dniu 19 czerwca 2009 roku
w Urzędzie Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
pod przewodnictwem Tadeusza Jabłonki -
Przewodniczącego Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej.


Sesję rozpoczęto o godz. 13.00, a zakończono o godz. 15.15.

Stan radnych Rady Gminy - 15.
Liczba radnych obecnych na Sesji - 12 a od pkt 5 - 13
(lista obecności w załączeniu do protokółu).

W Sesji udział wzięli :

1. Waldemar Brzostek - Wójt,
2. Marian Stankiewicz - Z-ca Wójta,
3. Agata Stachacz - Sekretarz Gminy,
4. Jadwiga Zawistowska - Skarbnik Gminy,
5. Jan Brzostek - radny Rady Powiatu Ostrowskiego,
6. Teresa Duda - Powiatowy Zespół Doradców Rolnych w Ostrowi Maz.,
7. Hanna Wileńska - ARiMR w Starym Lubiejewie,
8. Jerzy Sówka - Prezes PUKiR w Ostrowi Maz.,
9. Eugeniusz Augustyniak - Radca Prawny,
10. Milena Uścińska - redaktor „Nowości Ostrowskich",
11. Zbigniew Ciejko - mieszkaniec Gminy Ostrów Mazowiecka,
12. Sołtysi z terenu Gminy Ostrów Mazowiecka (lista obecności w załączeniu do protokółu).


Proponowany porządek Sesji:

1. Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu z Sesji Rady Gminy Nr XXVII/09 z dnia 27 kwietnia 2009 r.
2. Interpelacje i wnioski radnych.
3. Informacja z działalności Wójta
4. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Przebudowa drogi Budy Grudzie".
5. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Rozbudowa drogi Ugniewo".
6. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Rozbudowa drogi Kacpury".
7. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Rozbudowa drogi Zalesie".
8. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Rozbudowa odcinka drogi gminnej Stara Grabownica do drogi krajowej nr 50".
9. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2009.
10. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIV/178/08 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 27 listopada 2008 roku w sprawie uchwalenia programu współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi na rok 2009.
11. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 30 grudnia 2008 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu określającego wysokość stawek dodatków oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, sposobu obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz wysokość i warunki wypłacania nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonym przez Gminę na 2009 rok
12. Podjęcie uchwały w sprawie przekazywania przez Gminę Ostrów Mazowiecka środków finansowych Policji.
13. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Ostrów Mazowiecka do projektów kluczowych realizowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego w ramach RPO WM 2007 - 2013.
14. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Ostrów Mazowiecka środków stanowiących fundusz sołecki.
15. Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Wójta do udzielenia zamówień publicznych w trybie ustawy - prawo zamówień publicznych i zaciągnięcia zobowiązań na rok 2010.
16. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Ostrów Mazowiecka na rok 2009.
17. Analiza funkcjonowania służby zdrowia na terenie Gminy.
18. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
19. Sprawy różne.
20. Zapytania i wolne wnioski.
21. Zakończenie Sesji.

Punkt 1.
Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu Nr XXVII/09 z Sesji Rady Gminy z dnia 27 kwietnia 2009 r.

Otwarcia Sesji dokonał i obradom przewodniczył Tadeusz Jabłonka - Przewodniczący Rady Gminy, słowami: "Otwieram obrady XXVIII Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".

Następnie Przewodniczący Rady Gminy przywitał przybyłych na Sesję gości, Wójta Gminy, radnych i sołtysów.

Stwierdził quorum do prawomocnych obrad informując, że na 15 radnych w Sesji bierze udział 12 radnych.

Przewodniczący Rady poinformował następnie, że proponowany porządek obrad został przesłany radnym wraz z zawiadomieniem o sesji (zawiadomienie w załączeniu do protokółu).

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków do proponowanego porządku obrad.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z ostatniej sesji, znajduje się u protokolanta, można się z nim jeszcze zapoznać, a głosowanie nad jego przyjęciem odbędzie się w przedostatnim punkcie porządku obrad.

Punkt 2.
Interpelacje i wnioski radnych.

Radni nie zgłosili żadnych interpelacji ani wniosków.

Punkt 3.
Informacja z działalności Wójta Gminy.

Wójt przedstawił informację z wykonania najważniejszych zadań za okres od 24 kwietnia 2009 r. do 18 czerwca 2009 r. ( informacja w załączeniu do protokółu ).

Punkt 4.
Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Przebudowa drogi Budy Grudzie".

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że pięć kolejnych uchwał będzie dotyczyło zaciągnięcia długoterminowych kredytów na różne inwestycje drogowe.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił radnego Sylwestra Rozumka - Przewodniczącego wspólnego posiedzenia wszystkich stałych Komisji Rady Gminy, które odbyło się w dniu 17 czerwca 2009 r., o przedstawienie opinii poszczególnych komisji dotyczących projektów uchwał przygotowanych na dzisiejszą sesję. Pan Sylwester Rozumek poinformował, że wszystkie projekty uchwał zostały przez wszystkie komisje zaopiniowane pozytywnie.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Przebudowa drogi Budy Grudzie" .

Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad nim.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVIII/212/09 w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Przebudowa drogi Budy Grudzie", przy 12 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

( Na Sesję przybyła radna Teresa Stankiewicz.
Na ogólną liczbę 15 radnych obecnych jest 13).

Punkt 5.
Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Rozbudowa drogi Ugniewo".

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Rozbudowa drogi Ugniewo".
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad nim.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVIII/213/09 w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Rozbudowa drogi Ugniewo", przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 6.
Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Rozbudowa drogi Kacpury".

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Rozbudowa drogi Kacpury".

Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad nim.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVIII/214/09 w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Rozbudowa drogi Kacpury", przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 7.
Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Rozbudowa drogi Zalesie".

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Rozbudowa drogi Zalesie".

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad nim.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVIII/215/09 w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Rozbudowa drogi Zalesie", przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 8.
Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Rozbudowa odcinka drogi gminnej Stara Grabownica do drogi krajowej nr 50".

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Rozbudowa odcinka drogi gminnej Stara Grabownica do drogi krajowej nr 50".

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad nim.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVIII/216/09 w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie „Rozbudowa odcinka drogi gminnej Stara Grabownica do drogi krajowej nr 50", przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 9.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2009.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2009.

Wójt poinformował, że w stosunku do projektu uchwały, który był przekazany radnym, proponuje zmiany związane z przebudową dróg w Starym Lubiejewie i w Pałapusie wynikłe z przetargu. W związku z tym wnioskuje, by w załączniku 3a „Zadania inwestycyjne w 2009 r.":
- w poz. 9 „Przebudowa drogi Stare Lubiejewo ul. Szkolna i rozbudowa ul. Krótka" zwiększyć kwotę na tę inwestycję o 21 tysięcy zł, z 360.000 zł do 381.000 zł;
- w poz. 19 „Przebudowa drogi Pałapus" zmniejszyć kwotę na tę inwestycję o 21 tysięcy zł, z 80.000 zł do 59.000 zł. Wójt zaznaczył, że w przeciwnym przypadku trzeba by było unieważnić jeden z przetargów, gdyż kwota zaplanowana w budżecie jest o 21 tysięcy zł za mała.

Radni nie zgłosili żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały oraz zmian proponowanych przez Wójta. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały wraz z poprawkami zgłoszonymi przez Wójta.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVIII/217/09 w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2009, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 10.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIV/178/08 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 27 listopada 2008 roku w sprawie uchwalenia programu współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi na rok 2009.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIV/178/08 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 27 listopada 2008 roku w sprawie uchwalenia programu współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi na rok 2009.

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVIII/218/09 w sprawie zmiany uchwały Nr XXIV/178/08 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 27 listopada 2008 roku w sprawie uchwalenia programu współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi na rok 2009, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 11.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 30 grudnia 2008 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu określającego wysokość stawek dodatków oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, sposobu obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz wysokość i warunki wypłacania nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonym przez Gminę na 2009 rok.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 30 grudnia 2008 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu określającego wysokość stawek dodatków oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, sposobu obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz wysokość i warunki wypłacania nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonym przez Gminę na 2009 rok.

Radny Janusz Sielecki poprosił o krótkie omówienie tego i kolejnych projektów uchwał, tak by i sołtysi mieli szerszą informację na ich temat.

Wójt wyjaśnił, że zmiany proponowane w omawianej uchwale dotyczą:
- po pierwsze - dodatku funkcyjnego dyrektorów szkół liczących do 8 oddziałów, którzy zgodnie z propozycją ZNP, grudniową uchwałą Rady Gminy, mieli przyznany dodatek w wysokości od 10% do 20%,. Okazało się, że ci dyrektorzy mieli dotychczas dodatek funkcyjny 23%. W związku z tym są dwa wyjścia: albo zwiększyć dodatek funkcyjny z 20% do 23%, albo wypowiedzieć dyrektorom umowy o pracę. Wójt zwrócił uwagę, że w budżecie Gminy i w budżetach szkół były zaplanowane dla w/w dyrektorów dodatki w wysokości 23%. W związku z powyższym Wójt zaproponował, by tak jak jest to ujęte w projekcie uchwały, dla tej grupy dyrektorów dodatek funkcyjny wynosił od 10% do 23%;
- po drugie - sprecyzowania zapisu dotyczącego wychowawcy klasy, gdyż obecnie obowiązujący zapis „2,2 % wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego" jest niejednoznaczny i w naliczeniu dodatku funkcyjnego nie wiadomo, którego nauczyciela mianowanego wynagrodzenie brać pod uwagę. Wójt zaproponował, by zdanie to otrzymało brzmienie: „2,2 % wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego z tytułem zawodowym magistra z przygotowaniem pedagogicznym".

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVIII/219/09 w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 30 grudnia 2008 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu określającego wysokość stawek dodatków oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, sposobu obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz wysokość i warunki wypłacania nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonym przez Gminę na 2009 rok, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 12.
Podjęcie uchwały w sprawie przekazywania przez Gminę Ostrów Mazowiecka środków finansowych Policji.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie przekazywania przez Gminę Ostrów Mazowiecka środków finansowych Policji.

Wójt poinformował, że kwota 7 tysięcy zł, wnioskowana dla Policji, jest już zaplanowana w budżecie Gminy i jest przeznaczona dla policjantów pełniących służbę ochronną na gminnych uroczystościach i festynach. - w najbliższym czasie na pikniku rodzinnym w Kalinowie i na dożynkach w Nagoszewie. Wcześniej Gmina korzystała z usług firm ochroniarskich, a w ubiegłym roku z usług Policji. Ochrona Policji lepiej się sprawdza niż innych firm, stąd propozycja, by to właśnie Policja dbała o bezpieczeństwo gminnych imprez i uroczystości.

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVIII/220/09 w sprawie przekazywania przez Gminę Ostrów Mazowiecka środków finansowych Policji, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 13.
Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Ostrów Mazowiecka do projektów kluczowych realizowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego w ramach RPO WM 2007 - 2013.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Ostrów Mazowiecka do projektów kluczowych realizowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego w ramach RPO WM 2007 - 2013.

Wójt przypomniał, że podobną uchwałę Rada podjęła na początku roku. Jednak w tamtej uchwale, odnośnie wsparcia Urzędu Marszałkowskiego w budowaniu społeczeństwa informacyjnego były zaplanowane pieniądze w formie dotacji. RIO wszystkim gminom, które weszły do tego programu uchyliła uchwały. Gminy zainteresowane tym programem muszą podjąć nowe uchwały. W uchwałach tych nie są podawane żadne kwoty. Kwoty będą określone w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym w latach 2010 i 2011 i będą przekazane na zasadzie porozumienia w formie dotacji dla Urzędu Marszałkowskiego.

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVIII/221/09 w sprawie przystąpienia Gminy Ostrów Mazowiecka do projektów kluczowych realizowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego w ramach RPO WM 2007 - 2013, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 14.
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Ostrów Mazowiecka środków stanowiących fundusz sołecki.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Ostrów Mazowiecka środków stanowiących fundusz sołecki.

Wójt zaznaczył, że do ustawy o funduszu sołeckim nie ma jeszcze przepisów wykonawczych. Zgodnie z ustawą, każda Rada Gminy do końca czerwca musi podjąć uchwałę bądź o utworzeniu, bądź o nie utworzeniu funduszu sołeckiego. Wójt zaproponował, by w naszej Gminie utworzyć fundusz sołecki. W przypadku, gdy Rada podejmie uchwałę w proponowanym kształcie, to na przełomie lipca -sierpnia odbędzie się spotkanie z wszystkimi sołtysami w tej sprawie. Sołtysi otrzymają wtedy pełniejszą informację, wzory dokumentów, które ułatwią przygotowanie wniosków.

Pani Skarbnik Jadwiga Zawistowska, przy użyciu środków multimedialnych, przedstawiła informację o funduszu sołeckim, wg stanu prawnego na chwilę obecną. Wyjaśniła, że fundusz sołecki to pieniądze w budżecie Gminy, zagwarantowane dla sołectwa, które można przeznaczyć na realizację zadań własnych Gminy, służących poprawie warunków życia mieszkańców, zgodnie ze strategią rozwoju Gminy oraz Wieloletnim Planem Inwestycyjnym. Środki z funduszu można przeznaczyć również na usuwanie skutków klęsk żywiołowych. Pani Skarbnik podała następnie przykładowe zadania jakie mogą być realizowane z tych pieniędzy. Zwróciła uwagę, że fundusz sołecki jest częścią budżetu Gminy i w związku z tym Wójt dysponuje pieniędzmi funduszu i decyduje kiedy można uruchomić środki. Pieniądze przyznawane są na dany rok budżetowy i muszą być zrealizowane w danym roku. Za realizację wydatków odpowiedzialny jest Urząd Gminy. Wysokość środków na poszczególne sołectwa jest obliczana wg podanego w ustawie wzoru. Szacunkowo fundusz sołecki dla całej naszej Gminy będzie wynosił ok. 253.000 zł. Maksymalna kwota na jedno sołectwo wyniesie ok. 21.500 zł a minimalna ok. 5.000. Pani Skarbnik poinformowała, że do 31 lipca wszystkim sołtysom zostanie podana wysokość środków na poszczególne sołectwa. Sołtysi do 30 września przekażą Wójtowi wnioski celem ujęcia ich w projekcie budżetu Gminy na przyszły rok. Wyjaśniła następnie, że wniosek uchwala zebranie wiejskie Powinien on zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji w ramach środków przewidzianych dla danego sołectwa wraz z uzasadnieniem i informacją o szacunkowych kosztach. Wójt rozpatruje wniosek wciągu 7 dni. Nieprawidłowo sporządzone wnioski (np. złożone po terminie, z naruszeniem statutu sołectwa, sporządzone w kwocie wyższej lub niższej od przyznanej, niezgodne ze strategią rozwoju Gminy bądź z WPI, nie mieszczące się w zadaniach własnych Gminy, nie mające uzasadnienia itp.) zostają odrzucone. Wnioski nie mogą być zmieniane w ciągu roku. Pani Skarbnik podkreśliła, że Gmina otrzymuje z budżetu Państwa w formie dotacji celowej częściowy zwrot wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego. W przypadku naszej Gminy będzie to prawdopodobnie zwrot w wysokości 20% tj. ok. 50 tys. zł.

Następnie Wójt i Pani Skarbnik odpowiadali na pytania radnych i sołtysów: Grażyny Pieńkowskiej, Macieja Chorążego, Jana Brzostka.

Po zakończeniu dyskusji Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVIII/222/09 w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Ostrów Mazowiecka środków stanowiących fundusz sołecki. przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 15.
Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Wójta do udzielenia zamówień publicznych w trybie ustawy - prawo zamówień publicznych i zaciągnięcia zobowiązań na rok 2010.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie upoważnienia Wójta do udzielenia zamówień publicznych w trybie ustawy - prawo zamówień publicznych i zaciągnięcia zobowiązań na rok 2010 na zadanie pn.: „dożywianie uczniów".

Wójt wyjaśnił, że nasza Gmina od 3 lat uczestniczy w programie dożywiania uczniów. W każdej szkole jest zorganizowany ciepły posiłek. Na początku funkcjonowania tego programu dofinansowanie rządowe wynosiło ponad 50%, a w tym roku kształtuje się poniżej 50% i nie wiadomo co będzie dalej. W przypadku, gdy Państwo wycofa się z programu dofinansowania dożywiania dzieci, to realizacja tego programu w Gminie stanie pod znakiem zapytania. Wójt przypomniał, że ok. 30% tj. prawie 500 naszych uczniów nie płaci za obiady. Obecnie jest przygotowywany przetarg na dożywianie na lata 2009 - 2010. Do ogłoszenia przetargu niezbędna jest uchwała Rady upoważniająca Wójta do udzielenia zamówienia i ogłoszenia przetargu. W przypadku, gdy Rada nie udzieli takiego upoważnienia, to Wójt może ogłosić przetarg tylko na rok 2009.

Sołtys wsi Komorowo Maciej Chorąży zwrócił uwagę, że wiele osób korzysta z dożywiania w nieuczciwy sposób. Bulwersujące jest, że osoby dobrze sytuowane, gdzie któryś z rodziców pracuje zagranicą, a jego dochody nie są wykazywane i dziecko otrzymuje darmowe obiady. Zaproponował, by zrezygnować z wydawania darmowych obiadów.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że pojedynczych przypadków nie można uogólniać i wiele dzieci potrzebuje pomocy.

Wójt zauważył, że pieniądze dawane przez GOPS budzą nieraz kontrowersje. Jednak osoby, które wykorzystują nieuczciwie przepisy stanowią jedynie margines. Często niestety bywa tak, że obiad zjedzony w szkole jest dla dziecka jedynym gorącym posiłkiem. Należy pamiętać, że to ustawodawca ustala przepisy, które należy spełnić i urzędnik musi się do nich stosować. Kończąc Wójt nawiązując do znanego przysłowia zwrócił uwagę, by „nie wylać dziecka z kąpielą".

Radny Sylwester Rozumek stanowczo stwierdził, że jako nauczyciel zajmujący się bezpośrednio sprawami dożywiania uczniów, nie zgadza się na likwidację dożywiania w szkołach. Podkreślił, że spotyka się niejednokrotnie z dziećmi biednymi, które głodne przychodzą do szkoły. Zwrócił uwagę, że podejmowane są działania, które ograniczają nadużycia i nieuczciwość. Obecnie szkoły przygotowują listy dzieci, którym przysługują darmowe obiady. Szkoła ma możliwość weryfikacji wniosków i jest zorientowana, które dzieci są najuboższe.

Po zakończeniu dyskusji Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVIII/223/09 w sprawie upoważnienia Wójta do udzielenia zamówień publicznych w trybie ustawy - prawo zamówień publicznych i zaciągnięcia zobowiązań na rok 2010, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 16.
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Ostrów Mazowiecka na rok 2009.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Ostrów Mazowiecka na rok 2009.

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVIII/224/09 w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Ostrów Mazowiecka na rok 2009, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 17.
Analiza funkcjonowania służby zdrowia na terenie Gminy.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że radni otrzymali w materiałach informacje o działalności Służby Zdrowia na terenie naszej Gminy, które były omawiane na posiedzeniu komisji, a następnie otworzył dyskusję.

Radny Marek Laskowski podkreślił, że znacznie poprawiło się funkcjonowanie Służby Zdrowia w Ośrodkach Zdrowia w Jelonkach i w Komorowie z momentem przejęcia ich przez Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej. Stale wzrasta liczba przyjęć, co widoczne jest również w przekazanej informacji. Radny wnioskował, by w miarę możliwości zwiększyć jeszcze godziny przyjęć w Jelonkach, choć jak zaznaczył Pani doktor Wysocka przyjmuje wszystkich pacjentów, często nawet po godzinach.

Radna Grażyna Pieńkowska poinformowała, że zgodnie z uzyskaną dziś informacją godziny przyjęć pacjentów w Ośrodkach Zdrowia w Komorowie i w Jelonkach są jeszcze dopasowywane do potrzeb pacjentów i możliwości lekarzy. Ostateczny harmonogram przyjęć pacjentów będzie ustalony pod koniec lipca.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Tadeusz Baranowski przedstawił sytuację w Ośrodku Zdrowia w Jasienicy.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że dziś otrzymał od Starosty wiadomość, że jest już podpisana umowa z nową lekarką, która otrzymała mieszkanie służbowe w Jasienicy i od 1 sierpnia będzie pracowała na pełnym etacie w Ośrodku Zdrowia w Jasienicy.

Wójt przypomniał, że na terenie Gminy działają 3 Ośrodki Zdrowia w: Jelonkach, Komorowie i Jasienicy. Mieszkańcy pozostałych rejonów naszej Gminy korzystają z Przychodni w Ostrowi Publicznego i Niepublicznego ZOZ. Ośrodki w Jelonkach i w Komorowie działają w formie Niepublicznego ZOZ, zaś Ośrodek w Jasienicy funkcjonuje w formie Publicznego ZOZ. Problemy z funkcjonowaniem ośrodków w Komorowie i w Jelonkach wystąpiły ok. 10 lat temu. Wójt wyjaśnił, że wystąpił do ówczesnego Dyrektora SPZZOZ w Ostrowi Maz. o przekazanie 3 znajdujących się na terenie Gminy ośrodków zdrowia, by umożliwić realizację spoczywającego na Gminie zadania zapewnienia podstawowej opieki zdrowotnej. W międzyczasie były dwie próby likwidacji Ośrodka Zdrowia w Jelonkach, jak również były przygotowywane regulacje prawne do likwidacji Ośrodka w Komorowie. W związku z tym Gmina wystąpiła do Zarządu Powiatu i do Dyrektora SPZZOZ o przekazanie tych ośrodków Gminie. Równolegle zostały podjęte działania w kierunku znalezienia lekarzy, którzy chcieliby w tych ośrodkach pracować. Udało się znaleźć trzech lekarzy, z których dwojgu zaproponowano prowadzenie praktyki lekarskiej w Komorowie i w Jelonkach. Lekarz Dariusz Godlewski prowadzący dotychczas dwa niepubliczne ośrodki zdrowia, w tym jeden w Ciechanowie, w uzgodnieniu z Dyrektorem SPZZOZ Andrzejem Sawonim i za zgodą Rady Powiatu i Rady Społecznej Szpitala, rozszerzył swoje działanie o filie w Komorowie i w Jelonkach.
Wójt podziękował Panu Janowi Brzostkowi - sołtysowi Kuskowizny, radnemu powiatowemu i członkowi Rady Społecznej Szpitala za wielkie zaangażowanie i podjęte działania, które zakończyły się sukcesem. W ostatnich dniach Rada Powiatu podjęła stosowną uchwałę i po jej uprawomocnieniu zostanie uruchomiona procedura prawna przekazania obu ośrodków Gminie. Gmina ośrodki te przekaże już tam działającemu Niepublicznemu ZOZ. Wójt zaznaczył, że na czas pracy ośrodków nie ma wpływu. Zależy on od kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia (NFZ). Na dzień dzisiejszy NZOZ ma kontrakt jedynie na Komorowo, gdyż zbyt mała jest liczba osób, które złożyły deklaracje w Jelonkach, by taki kontrakt można było podpisać. Można powiedzieć, że w Jelonkach jest obecnie punkt filialny Ośrodka Zdrowia w Komorowie. Na początku miało w nim być 1,5 dnia, potem 2 dni, a obecnie jest już 2,5 dnia przyjęć. Gdy liczba zadeklarowanych pacjentów przekroczy 2 tysiące, to będzie możliwe podpisanie z NFZ osobnego kontraktu, a co za tym idzie dłuższego czasu przyjęć. Wójt podkreślił bardzo duże zaangażowanie lekarzy. Przyjmowani są wszyscy pacjenci, bez względu na porę. Są uruchomione wizyty domowe.

Nawiązując do wypowiedzi w sprawie Ośrodka Zdrowia w Jasienicy, Wójt wyjaśnił, że nie było uwag do funkcjonowania ośrodka, gdy przyjmowała w nim doktor Skłodowska. Problemy się zaczęły, gdy ze względów zdrowotnych przeszła ona na emeryturę. Na szczęście zgłosiła się lekarka, która otrzymała w Jasienicy mieszkanie i będzie tam pracować. Była ona zainteresowana utworzeniem Niepublicznego ZOZ. Wójt uważa, że również Ośrodek Zdrowia w Jasienicy powinien być przekazany naszej Gminie. Póki to nie nastąpi trudno będzie o poprawę sytuacji.

Sołtys z Komorowa Maciej Chorąży w imieniu mieszkańców podziękował za przejęcie Ośrodka Zdrowia i potwierdził, że mieszkańcy są bardzo zadowoleni z funkcjonowania ośrodka. Należy żałować, że Gmina 10 lat temu nie przejęła ośrodka.

Jan Brzostek - sołtys z Kuskowizny i radny powiatowy podziękował Wójtowi, Staroście Ostrowskiemu, radnym gminnym, sołtysom z rejonu działania ośrodków za zaangażowanie i za udział w Sesji Rady Powiatu. Stwierdził, że jest przekonany, że Ośrodki w Komorowie i w Jelonkach będą dobrze funkcjonowały.

Przewodniczący Rady Gminy, w związku z brakiem dalszych zgłoszeń, zamknął dyskusję.

Punkt 18.
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

Radni nie zgłosili żadnych interpelacji ani wniosków.

Punkt 19.
Sprawy różne.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że 22 maja br. wpłynęły do Rady Gminy dwa pisma Pana Zbigniewa Ciejko, które zostały odczytane na wspólnym posiedzeniu komisji (pisma w załączeniu do protokółu). Dotyczą one hałasu dochodzącego z bazy transportowej firmy Jacho International A i W Dziurda, oraz legalności działania tej bazy na terenie Komorowa. Pisma te są podobne do poprzednich pism kierowanych do Rady przez Pana Zbigniewa Ciejko, Następnie Przewodniczący Rady Gminy zapytał radnych czy ma odczytać jeszcze raz te pisma. Radni jednogłośnie uznali, że nie ma potrzeby czytać pism Pana Zbigniewa Ciejko. Na podstawie dyskusji jaka była na wspólnym posiedzeniu komisji został przygotowany przez Radcę Prawnego Eugeniusz Augustyniaka projekt pisma stanowiącego odpowiedź Rady dla Pana Zbigniewa Ciejko. Przewodniczący Rady poinformował zebranych, że odczyta projekt wspomnianego pisma, a następnie udzieli głosu obecnemu na sali Panu Zbigniewowi Ciejko. Przewodniczący Rady podkreślił jeszcze raz, że jest to tylko projekt, a następnie przystąpił do jego odczytania ( projekt pisma w załączeniu do protokółu ).

Pan Zbigniew Ciejko odnosząc się do badań hałasu zakwestionował prawidłowość ich wykonania i stwierdził iż raport z badań hałasu można wyrzucić do kosza. Poinformował, że był u radnego z Komorowa Pana Janusza Sieleckiego zgłaszając mu problem hałasu oraz ostatnio dwukrotnie wzywał Policję w związku z hałasem emitowanym z bazy transportowej. Kontynuując swoją wypowiedź Pan Zbigniew Ciejko powiedział, że to wszystko co radca prawny napisał w projekcie pisma on zna łącznie z przepisami prawnymi w nim podanymi. Następnie zacytował art.73 ust.1 pkt 2 ustawy - prawo ochrony środowiska dotyczący planu zagospodarowania przestrzennego. Potem dodał, że zastanawia się jak można doprowadzić do takiej sytuacji, że przekształca się przeznaczenie terenu na budownictwo jednorodzinne przy terenach przemysłowych, gdzie nie ma ograniczeń hałasu.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że zmiana przeznaczenia terenu może być dokonana za wiedzą właściciela.

Pan Zbigniew Ciejko odczytał fragmenty raportu z badań hałasu.

Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że cytowany raport pochodzi z 2007 r. Natomiast w 2008 r., po ustaleniu przez Starostę dopuszczalnych norm, były przeprowadzone czterokrotnie badania hałasu, które ani razu nie wykazały przekroczeń. Podkreślił również, że Rada chronologicznie analizowała wszystkie przekazane dokumenty w tej sprawie tak jak one powstawały, bo wyrwane zdania z kontekstu z różnych dokumentów nie dają prawdziwego obrazu.

Pan Zbigniew Ciejko ponownie zakwestionował prawidłowość przeprowadzonych badań hałasu.

Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił Panu Zbigniewowi Ciejko, że uwagi co do badań hałasu, sposobu ich przeprowadzenia powinien kierować do kompetentnych instytucji a nie do Rady Gminy.

Sołtys z Komorowa Maciej Chorąży stwierdził, że działania obu stron w tym konflikcie są złośliwe. Np. samochody z włączonymi agregatami są stawiane na bazie od strony posesji Pana Ciejki. Na dzień dzisiejszy ten hałas jemu osobiście nie przeszkadza, ale może być uciążliwy dla tych co mieszkają bliżej bazy.

Przewodniczący Rady Gminy zauważył jednak, że nie widzi w tej sprawie żadnej roli dla Rady Gminy.

Radny Janusz Sielecki zaapelował, by z obrad Rady Gminy nie robić targowiska. Zwracając się do Pana Zbigniewa Ciejko powiedział, że zaczyna on okupywać Radę i zajmuje Radzie zbyt dużo czasu sprawami, które stale powtarza. Historycznie wygląda to tak, że był taki moment, gdzie kwestionowane były sprawy nadmiernego hałasu. Sprawy te jednak zostały zamknięte w sposób bardzo pieczołowity - bardzo dużo badań, protokołów a także monitorowanie. Należy pamiętać, że tu mamy do czynienia z organami państwowymi, z ludźmi, którzy za to odpowiadają swoim autorytetem, swoim życiem. Gdy sprawy hałasu zostały uporządkowane pod koniec ubiegłego roku, to Pan Ciejko zaczął kwestionować plan zagospodarowania przestrzennego, potem podnosić sprawę legalności działania spółki. Rada i Urząd znowu są zasypywani kolejnymi pismami. Można powiedzieć, że jesteśmy okupowani, kontynuował radny Janusz Sielecki, skoro jednego dnia Pan Ciejko przysyła po dwa pisma. Tak było 4 marca, tak było też 22maja br. Te pisma są obszerne i zapoznanie się z nimi wymaga czasu. Mamy do czynienia z pewną formą strajku, czy okupacji.
Kończąc swoje wystąpienie radny Janusz Sielecki stwierdził, że jego zdaniem, Panu Zbigniewowi Ciejko pozostała jeszcze droga sądowa, jednak w tym postępowaniu trzeba mieć świadków.

Pan Zbigniew Ciejko odnosząc się do wypowiedzi przedmówcy powiedział, że on i sąsiedzi są zgorszeni działalnością organów administracji publicznej w naszym kraju. Zaznaczył też, że był w domu nie tylko u radnego Janusza Sieleckiego, ale i u radnej Grażyny Pieńkowskiej i u radnej Teresy Pych, dzwonił w nocy do Wójta, by przyjechał posłuchać hałasu. Zapowiedział, że zgłaszany przez niego temat będzie gościł na obradach Rady Gminy, bo jest on mieszkańcem Gminy i on sobie życzy, by Rada podejmowała odpowiednie działania. Kontynuując swoją wypowiedź Pan Ciejko stwierdził, że skoro Starosta i jego pracownicy nie mogli wyegzekwować swojej decyzji, to może Wójt powoła biegłego i zobowiąże Pana Dziurdę do ustawienia, tak jak go Starosta zobowiązywał i dokona demokratycznego uczciwego pomiaru hałasu.

Sołtys z Komorowa Maciej Chorąży zaoferował, że może być negocjatorem między Panem Dziurdą a Panem Ciejko.

Kończąc dyskusję Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że Rada Gminy jako adresat nie jest właściwą do załatwienia omawianej sprawy. Następnie poddał pod głosowanie wcześniej odczytany projekt odpowiedzi Rady Gminy adresowanej do Pana Zbigniewa Ciejko.

Rada Gminy jednogłośnie, przy 13 głosach za, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było, przyjęła proponowaną treść odpowiedzi (pismo w załączeniu do protokółu).

Punkt 20.
Zapytania i wolne wnioski.

Radny Marian Kacprzak zaprosił wszystkich zebranych na piknik rodzinny w dniu 11 lipca przy szkole w Kalinowie. Gwiazdą wieczoru ma być Iwan Komarenko ze swoim zespołem.

Sołtys z miejscowości Budy Grudzie Marek Szczepański zgłosił potrzebę równania drogi żwirowej w Budach Grudziach.

Sołtys z Ugniewa Witold Kosiński zgłosił sprawę wiaty przystankowej w Ugniewie, która została przestawiona na drugą stronę drogi (w kierunku Jasienicy).

Wójt odpowiadając na zgłoszone przez sołtysów sprawy poinformował, że ze względu na warunki pogodowe wstrzymane zostały wszystkie prace drogowe. W tej chwili równanie dróg żwirowych nie ma sensu. Wniosek zgłoszony przez sołtysa z Bud Grudzi jest przyjęty i w miarę posiadanych środków i przy odpowiedniej pogodzie będzie zrealizowany. Również sprawa wiaty zostanie wyjaśniona.

Sołtys z Jeleni Irena Majewska zgłosiła potrzebę wycięcia gałęzi, które utrudniają jazdę na drodze w Jeleniach w kierunku posesji Pana Krystmana i powodują uszkodzenia samochodów.

Wójt poprosił o przekazanie sprawy Pani Siennickiej i sprecyzowanie w którym dokładnie miejscu znajduje się to drzewo.

Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół Nr XXVII/09 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 27 kwietnia 2009 r., przy 13 głosach za jego przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Punkt 21.
Zakończenie Sesji.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad XXVIII Sesji Rady Gminy został wyczerpany.

Zamknął obrady słowami: „Zamykam obrady XXVIII Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".

Podziękował za udział w obradach zaproszonym gościom, radnym i sołtysom.


PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y

Tadeusz Jabłonka
Protokółował:

INSP. DS.OBSŁUGI
RADY GMINY

Krzysztof Bożykowski

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 07 sierpnia 2009 11:50
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Książek
Ilość wyświetleń: 864
07 sierpnia 2009 11:50 (Małgorzata Książek) - Utworzenie dokumentu.