Protokoły z sesji

Protokół Nr XXX/09 Sesji Rady Gminy

P R O T O K Ó Ł Nr XXX/09
Z SESJI RADY GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ
odbytej w dniu 17 lipca 2009 roku
w Urzędzie Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
pod przewodnictwem Tadeusza Jabłonki -
Przewodniczącego Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej.


Sesję rozpoczęto o godz. 9.00, a zakończono o godz. 10.00.

Stan radnych Rady Gminy - 15.
Liczba radnych obecnych na Sesji - 12 a od pkt 3 - 13
(lista obecności w załączeniu do protokółu).

W Sesji udział wzięli :

1. Waldemar Brzostek - Wójt,
2. Marian Stankiewicz - Z-ca Wójta,
3. Agata Stachacz - Sekretarz Gminy,
4. Jadwiga Zawistowska - Skarbnik Gminy,
5. Jan Brzostek - radny Rady Powiatu Ostrowskiego,
6. Jerzy Sówka - Prezes PUKiR w Ostrowi Maz.,
7. Eugeniusz Augustyniak - Radca Prawny,
8. Sołtysi z terenu Gminy Ostrów Mazowiecka (lista obecności w załączeniu do protokółu).


Proponowany porządek Sesji:

1. Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółów z Sesji Rady Gminy: Nr XXVIII/09 z dnia 19 czerwca 2009 r. i Nr XXIX/09 z dnia 19 czerwca 2009 r.

2. Interpelacje i wnioski radnych.

3. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie pn. : „Rozbudowa szkoły i budowa hali sportowej w Ugniewie".

4. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie pn.: „Rozbudowa szkoły i budowa hali sportowej w Dybkach".

5. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2009.

6. Podjęcie uchwały w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet przysługujących radnym i sołtysom.

7. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na umieszczenie herbu Gminy Ostrów Mazowiecka w książce przygotowywanej przez Zarząd Okręgowy Polskiego Związku Łowieckiego w Ostrołęce .

8. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

9. Zapytania i wolne wnioski.

10. Zakończenie Sesji.
Punkt 1.
Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółów z Sesji Rady Gminy: Nr XXVIII/09 z dnia 19 czerwca 2009 r. i Nr XXIX/09 z dnia 19 czerwca 2009 r.

Otwarcia Sesji dokonał i obradom przewodniczył Tadeusz Jabłonka - Przewodniczący Rady Gminy, słowami: "Otwieram obrady XXX Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".

Następnie Przewodniczący Rady Gminy przywitał przybyłych na Sesję gości, Wójta Gminy, radnych i sołtysów.

Stwierdził quorum do prawomocnych obrad informując, że na 15 radnych w Sesji bierze udział 12 radnych.

Przewodniczący Rady poinformował następnie, że proponowany porządek obrad został przesłany radnym wraz z zawiadomieniem o sesji (zawiadomienie w załączeniu do protokółu).

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków do proponowanego porządku obrad.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokóły z przedostatniej i ostatniej sesji z dnia 19 czerwca 2009 r., znajdują się u protokolanta, można się z nimi jeszcze zapoznać, a głosowanie nad ich przyjęciem odbędzie się w przedostatnim punkcie porządku obrad.

Punkt 2.
Interpelacje i wnioski radnych.

Radni nie zgłosili żadnych interpelacji ani wniosków.

( Na Sesję przybył radny Tadeusz Baranowski.
Na ogólną liczbę 15 radnych obecnych jest 13).

Punkt 3.
Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie pn. : „Rozbudowa szkoły i budowa hali sportowej w Ugniewie".

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie pn.: „Rozbudowa szkoły i budowa hali sportowej w Ugniewie".

Wójt poinformował, że proponowana uchwała jest analogiczna do uchwały XXVII/205/09, która z momentem podjęcia nowej uchwały utraci swą moc. Wcześniej była podjęta uchwała na zaciągnięcie kredytu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej. Niestety środków na nim było bardzo mało i w chwili złożenia wniosku już ich praktycznie nie było. W związku z tym, aby można było realizować inwestycje w Ugniewie jak również w Dybkach, której będzie dotyczyła kolejna uchwała, konieczna jest zmiana wcześniej podjętych uchwał.

Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXX/226/09 w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie pn.: „Rozbudowa szkoły i budowa hali sportowej w Ugniewie", przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 4.
Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie pn. : „Rozbudowa szkoły i budowa hali sportowej w Dybkach".

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie pn.: „Rozbudowa szkoły i budowa hali sportowej w Dybkach".

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXX/227/09 w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na zadanie pn.: „Rozbudowa szkoły i budowa hali sportowej w Dybkach", przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 5.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2009.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2009.

Wójt omówił projekt uchwały informując, że dochody zwiększa się o kwotę 60 tys. zł, przyznaną z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych na przebudowę drogi w Zalesiu, zaś wydatki zmniejsza się o kwotę 504.200 zł, gdyż w wyniku przetargów uzyskano mniejsze od planowanych kwoty na zadania inwestycyjne.
Wójt zwrócił uwagę, że w § 4 ust. 2 wysokość przychodów budżetu była błędnie podana i powinna wynosić 9.510.964 zł, stanowiąc sumę podanych w tym ustępie : pożyczek, kredytów i wolnych środków.
Następnie Wójt przedstawił proponowane zmiany w zadaniach inwestycyjnych. Przypomniał, że nie ma już środków w Europejskim Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej na zadania oświatowe. Brakuje również środków na inne zadania. Z Funduszu tego były planowane środki na rozbudowę drogi w Starej Grabownicy w wysokości 900 tys. zł. Wprowadzono jednak nowe zasady rozdziału środków i obecnie maksymalna kwota dofinansowania na jedno zadanie wynosi 500 tys. zł W związku z tym wynikła konieczność zmian w budżecie Gminy, bo w innym przypadku nawet tych 500 tys. zł dofinansowania byśmy nie otrzymali. Wójt zaznaczył, że kredyty w tym Europejskim Funduszu są bardzo preferencyjne, z dopłatą ze środków unijnych, niskim oprocentowaniem w wysokości do 4 % i nie ma praktycznie żadnych kosztów pośrednich poza jednorazową wpłatą 1.200 zł.
Druga zmiana, wyjaśnił Wójt, dotyczy przebudowy drogi Budy Grudzie I etap. W wyniku przetargu na tę inwestycję zmniejszono środki o 100 tys. zł., a co za tym idzie wysokość kredytu została obniżona do 340 tys. zł.

Radni nie zgłosili żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały oraz zmian proponowanych przez Wójta. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały wraz z poprawkami zgłoszonymi przez Wójta.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXX/228/09 w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2009, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 6.
Podjęcie uchwały w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet przysługujących radnym i sołtysom.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet przysługujących radnym i sołtysom.

Wójt wyjaśnił, że w poprzedniej kadencji wysokość diet była ustalana procentowo w stosunku do kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej. Na początku tej kadencji przyjęto kwotową formę diet. W tym przypadku każda zmiana wysokości diety wymaga nowej uchwały. Przy procentowym sposobie naliczania diety, każda zmiana kwoty bazowej powoduje automatyczną podwyżkę wysokości diety bez potrzeby podejmowania uchwały w tej sprawie. W projekcie uchwały przyjęto procentowe określenie wysokości diet radnych i sołtysów. Uwzględniono też nieznaczną ok. 7% ich podwyżkę w stosunku do dotychczasowych kwot.

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXX/229/09 w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet przysługujących radnym i sołtysom, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 7.
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na umieszczenie herbu Gminy Ostrów Mazowiecka w książce przygotowywanej przez Zarząd Okręgowy Polskiego Związku Łowieckiego w Ostrołęce .

Przewodniczący Rady Gminy odczytał pismo Zarządu Okręgowego Polskiego Związku Łowieckiego w Ostrołęce w sprawie wyrażenia zgody na zamieszczenie herbu Gminy książce zatytułowanej roboczo „Monografia łowiecka okręgu ostrołęckiego".

Następnie Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na umieszczenie herbu Gminy Ostrów Mazowiecka w książce przygotowywanej przez Zarząd Okręgowy Polskiego Związku Łowieckiego w Ostrołęce .

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXX/230/09 w sprawie wyrażenia zgody na umieszczenie herbu Gminy Ostrów Mazowiecka w książce przygotowywanej przez Zarząd Okręgowy Polskiego Związku Łowieckiego w Ostrołęce, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 8.
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

Radni nie zgłosili żadnych interpelacji ani wniosków.

Punkt 9.
Zapytania i wolne wnioski.

Radny Marek Laskowski zgłosił:

- sprawę utrudnionych przejazdów kombajnami na bocznych drogach,
- potrzebę naprawy uszkodzonego przez samochód przepustu na wykonanej w ub. roku drodze bitumicznej,
- istnienie dzikiego wysypiska śmieci przy drodze z Przyjm k. Jelonek do Sulęcina.

Sołtys sołectwa Nowe Lubiejewo Czesława Dulkowska zwróciła się z pytaniem dot. uregulowań, jakie obowiązują przy stawianiu ogrodzeń, gdyż przy tej okazji dochodzi nieraz do nieporozumień sąsiedzkich.

Sołtys sołectwa Rogóźnia Bogusława Bednarczyk podziękowała Wójtowi za wykonanie utwardzenia drogi w Rogóźni.

Sołtys sołectwa Smoluchy Grzegorz Pasztaleniec poinformował o pozostawieniu kamieni przez wykonawcę, który równał pobocza przy drodze ze Smolech do Jasienicy, co uniemożliwia wykaszanie traw i zarośli. Dodał również, że ok. 300 m poboczy przy tej drodze nie zostało jeszcze wyrównanych.

Sołtys sołectwa Nowa Osuchowa Kazimierz Andryszczyk zgłosił potrzebę dostarczenia podsypki do wyrównania dołów na rondzie w Nowej Osuchowej.

Sołtys sołectwa Kalinowo Stefan Matys złożył podziękowania Wójtowi, pracownikom Urzędu Gminy za zorganizowanie pięknej uroczystości - festynu rodzinnego z udziałem „Radia dla Ciebie" w Kalinowie. Podkreślił, że takiej imprezy w historii Kalinowa jeszcze nie było. Złożył również serdeczne podziękowania Prezesowi PUKiR Jerzemu Sówce za pomoc techniczną przy organizacji festynu.

Wójt odniósł się do zgłoszonych spraw i wyjaśnił, że wszelkie naprawy czy to przepustów, czy żwirowania dróg będą przekazane do referatu Infrastruktury Gminnej i na bieżąco, w miarę posiadanych środków zostaną wykonane.
Omówił następnie sprawę dzikich wysypisk śmieci, zaznaczając, że jest to bardzo poważny problem, gdyż po likwidacji jednego wysypiska pojawiają się nowe. Bardzo trudno ustalić sprawców. Pewnym sposobem przeciwdziałania powstawaniu dzikich wysypisk jest wysyłanie kontroli dot. umów na odbieranie odpadów w rejony, gdzie te wysypiska powstają. Czynnikiem, który odstrasza jest surowe karanie sprawców, a kary są naprawdę dotkliwe. Wójt przypomniał, że za wywóz przez PUKiR jednego pojemnika 120 l śmieci mieszkańcy płacą 7 zł, a pojemnik jest dzierżawiony nieodpłatnie.

Odpowiadając Pani sołtys Czesławie Dulkowskiej Wójt wyjaśnił, że sprawę budowy ogrodzenia jasno precyzują przepisy. W przypadku gdy ogrodzenie ma być od strony publicznej drogi, placu, chodnika budujący ma obowiązek zgłosić to do Nadzoru Budowlanego. Do zgłoszenia musi dołączyć mapę, na której nanosi planowane ogrodzenie. Ponadto musi wystąpić do Urzędu Gminy o linię rozgraniczenia. Każda budowa ogrodzenia bez uzyskania wymaganej opinii jest traktowana jako samowola budowlana i podlega rozbiórce i ukaraniu osoby, która się tego dopuściła. Wójt zaznaczył, że również w przypadku, gdy stare ogrodzenie się rozwali, to budowa nowego ogrodzenia w tym samym miejscu wymaga zgłoszenia. W przypadku, gdy ogrodzenie budujemy od strony sąsiada, to w liniach rozgraniczenia, jeśli sąsiad nie wnosi sprzeciwu, możemy budować bez zgłoszenia. Natomiast jeśli sąsiad wnosi zastrzeżenia to też trzeba wystąpić do Urzędu Gminy o zrobienie linii rozgraniczenia.

Wójt przekazał następnie informację, która jest m.in. opublikowana w ostatnim Biuletynie Gminy oraz będzie przekazana do wywieszenia wszystkim sołtysom, że do 30 września br. można zgłaszać wnioski na budowę indywidualnych, przydomowych oczyszczalni ścieków na kolejny program na lata 2011 - 2013, przy większej liczbie zgłoszeń może on być przedłużony (informacja w załączeniu do protokółu).

Wójt poinformował również, że po Nieskórzu i Nagoszewie, teraz w Komorowie w budynku Ośrodka Zdrowia powstaje trzecia w naszej Gminie sala komputerowa. Komputery już są dostarczone. Obecnie wykonywane są prace instalacyjne.

Nawiązując do podziękowań sołtysa Stefana Matysa, Wójt podkreślił, że szczególne podziękowania należą się „Radiu dla Ciebie" i mieszkańcom Kalinowa, którzy całym sercem zaangażowali się w organizację festynu rodzinnego w Kalinowie i stworzyli wspaniałą, gościnną atmosferę.

Kończąc swoją wypowiedź Wójt zaprosił zebranych na gminne dożynki 5-6 września br. w Nagoszewie, prosząc jednocześnie sołtysów o przygotowanie wieńców dożynkowych.

Przewodniczący Rady Gminy Tadeusz Jabłonka przedstawił pismo Poczty Polskiej informujące o utworzeniu filii Urzędu Pocztowego w Ostrowi Mazowieckiej w miejscowościach Nagoszewo i Zakrzewek.

Radny Powiatowy i sołtys sołectwa Kuskowizna Jan Brzostek zgłosił sprawę spółek wodnych i pogarszającego się stanu rowów melioracyjnych.

Wójt nawiązując do wystąpienia radnego Jana Brzostka wyjaśnił, że temat spółek wodnych jest mu dobrze znany. Kilka lat temu wraz z ówczesnym Prezesem SKR-u Jerzym Sówką organizował zebrania wiejskie poświęcone spółką wodnym. Niestety ta inicjatywa się nie udała. Wprawdzie spółka wodna powstała i jej prezesem został Wiesław Sowa, jednak w związku z tym, że lata były suche i woda nie zalewała pól, rolnicy zaczęli się kolejno wycofywać i w krótkim czasie spółka przestała praktycznie funkcjonować. Wójt poinformował również, że w ostatnim czasie odbyło się z jego udziałem spotkanie w Jelonkach zwołane z inicjatywy mieszkańców, aby powołać w tamtym rejonie naszej Gminy spółkę wodną. W spotkaniu uczestniczyła Pani Anna Sieczkowska - kierownik Referatu Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska w Starostwie Powiatowym. Po tym spotkaniu wysłano do rolników druki deklaracji, jednak odzew jest znikomy.
Wójt stwierdził, że według niego, jedynym rozwiązaniem tego problemu są działania podjęte na szczeblu centralnym przez Ministerstwo Rolnictwa. Podkreślił też, że karanie rolnika mającego pole czy łąkę przy rowie jest niesprawiedliwe, bo dlaczego rolnik mający swoją ziemię dalej od rowu nie jest mobilizowany do działania mimo, że i on korzysta z systemu drenacyjnego
Kończąc dyskusję Wójt przypomniał, że od 2002 r. nadzór nad spółkami został przekazany do Powiatu. Starosta odpowiada za sprawy melioracyjne i za funkcjonowanie spółek wodnych, jednak bez rozwiązań generalnych na szczeblu krajowym ani Powiat ani Gmina nie są w stanie nic zrobić.

Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokóły Nr: XXVIII/09 i XXIX/09 z Sesji Rady Gminy odbytych w dniu 19 czerwca 2009 r., przy 13 głosach za ich przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Punkt 10.
Zakończenie Sesji.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad XXX Sesji Rady Gminy został wyczerpany.

Zamknął obrady słowami: „Zamykam obrady XXX Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".

Podziękował za udział w obradach zaproszonym gościom, radnym i sołtysom.


PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y

Tadeusz Jabłonka

  

Protokółował:

INSP. DS.OBSŁUGI
RADY GMINY

Krzysztof Bożykowski

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 16 września 2009 08:31
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Książek
Ilość wyświetleń: 779
16 września 2009 08:31 (Małgorzata Książek) - Zmiana treści dokumnetu.
16 września 2009 08:31 (Małgorzata Książek) - Utworzenie dokumentu.