U C H W A Ł A NR XVII / 169 / 04
RADY GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ
z dnia 21 grudnia 2004 roku
w sprawie:
uchwalenia budżetu gminy na 2005 rok.
Na podstawie art.18 ust.2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.592 z pózn. zm.) oraz art.109, 122 i 124 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych ( Dz.U. Nr 15 z 2003 r, poz.148 z póżn. zm.)
uchwala się , co następuje:
§ 1
1. Ustala się dochody budżetu gminy ogółem w wysokości 18.270.678 zł., zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszej uchwały.
2. Dochody ustalone w ust.1 obejmują:
a) dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie ustawami w wysokości 2.161.885 zł., zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.
b) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w wysokości 121.000 zł., zgodnie z załącznikiem nr 3 do niniejszej uchwały.
§ 2
1. Ustala się wydatki budżetu gminy w wysokości 20.433.528 zł., zgodnie z załącznikiem nr 4 do niniejszej uchwały.
2. Wydatki ustalone w ust. 1 obejmują:
a) wydatki związane z realizacją zadań administracji rządowej zleconych gminie ustawami w wysokości 2.161.885 zł., zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.
b) wydatki z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w wysokości 121.000 zł., zgodnie z załącznikiem nr 3 do niniejszej uchwały.
§ 3
1. Spłata kredytów i pożyczek wynosi 470.150 zł. ,zgodnie z załącznikiem nr 5 do niniejszej uchwały.
2. Źródłem pokrycia deficytu budżetowego są przychody pochodzące z kredytu bankowego i pożyczek wyszczególnione w załączniku nr 5 do niniejszej uchwały
§ 4
Prognozę długu gminy na dzień 31 grudnia 2005r. i lata następne
stanowi załącznik nr 6.
§ 5
Tworzy się rezerwę ogólną w wysokości 112.000 zł.
§ 6
1.Ustala się wydatki majątkowe na rok 2005 w kwocie 4.492.000 zł. z tego:
- wydatki inwestycyjne w kwocie 4.302.000 zł z wyodrębnieniem na finansowanie poszczególnych programów, zgodnie z załącznikiem nr 7 do niniejszej uchwały
- wydatki inwestycyjne funduszy celowych Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 190.000 zł
2.Ustala się limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne w wysokości 1.403.000 zł wyszczególnione w załączniku nr 7.
§ 7
Ustala się dotacje dla gminnych instytucji kultury, zgodnie z załącznikiem nr 8 do niniejszej uchwały.
§8
Ustala się plan przychodów i wydatków:
- środków specjalnych, zgodnie z załącznikiem nr 9 do niniejszej uchwały.
§ 9
Zatwierdza się plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej .
Plan finansowy funduszu stanowi załącznik nr 10 do niniejszej uchwały.
§ 10
Ustala się projekt planu finansowego dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej, stanowiący załącznik nr 11 do niniejszej uchwały.
§ 11
Upoważnia się Wójta do zaciągania kredytów i pożyczek do wysokości 600.000 zł. na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego niedoboru budżetu.
§ 12
Upoważnia się Wójta do dokonywania zmian w planie wydatków z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami
§ 13
Określa się wysokość sumy, do której Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania, na kwotę 200.000 zł.
§ 14
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi.
§ 15
1.Uchwała podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
2.Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2005 roku.
PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
Tadeusz Jabłonka
UCHWAŁA NR XVII / 170 / 04
RADY GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ
z dnia 21 grudnia 2004 roku
w sprawie:
zmiany uchwały budżetowej na rok 2004.
Na podstawie art.18 ust.2 pkt.4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn zm.) oraz art. 109 ust.2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych ( Dz.U. z 2003r. Nr 15, poz.148 z późn. zm.)
uchwala się, co następuje:
§ 1
Zwiększa się dochody budżetu gminy o kwotę 33.700 zł do wysokości 18.898.717zł, zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszej uchwały.
Plan po zmianie wynosi:
- zadania własne 17.046.241 zł,
- zadania zlecone 1.848.976 zł,
- zadania bieżące realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej 3.500 zł.
§ 2
Zwiększa się wydatki budżetu gminy o kwotę 33.700 zł do wysokości 19.715.967 zł, zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały .
Plan po zmianie wynosi:
- zadania własne 17.863.491 zł,
- zadania zlecone 1.848.976 zł,
- zadania bieżące realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej 3.500 zł.
§ 3
Zwiększa się wydatki na zadania inwestycyjne na rok 2004 o kwotę 29.000 zł, do kwoty 4.030.900 zł z wyodrębnieniem na finansowanie poszczególnych programów, zgodnie z załącznikiem nr 3 do niniejszej uchwały .
§ 4
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 5
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y
Tadeusz Jabłonka
UCHWAŁA NR XVII / 171 / 04
RADY GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ
z dnia 21 grudnia 2004 r.
w sprawie
uchwalenia planu pracy Rady Gminy i stałych Komisji na 2005 rok.
Na podstawie § 21 ust.1 , § 35 ust.3 i § 37 ust.1 Statutu Gminy Ostrów Mazowiecka stanowiącego załącznik do uchwały Nr VI/49/03 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 14 czerwca 2003 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Ostrów Mazowiecka
uchwala się, co następuje:
§ 1.
1. Uchwala się plan pracy Rady Gminy na 2005 rok, stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
2. Uchwala się plany pracy stałych Komisji Rady Gminy na 2005 rok, stanowiące załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y
Tadeusz Jabłonka
Załącznik Nr 1 do uchwały Nr XVII/171/04
Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
z dnia 21 grudnia 2004 r.
P L A N P R A C Y
RADY GMINY w OSTROWI MAZOWIECKIEJ
na 2005 rok
S T Y C Z E Ń - Przyjęcie założeń, zasad i trybu tworzenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego na lata 2007 – 2013.
M A R Z E C - Przyjęcie sprawozdania z działalności finansowej Gminy za 2004 rok i udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy.
C Z E R W I E C - Przyjęcie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego na lata 2007 – 2013.
W R Z E S I E Ń - Informacja o realizacji budżetu Gminy za I półrocze 2005 roku
L I S T O P A D - Uchwalenie stawek podatków lokalnych.
G R U D Z I E Ń - Uchwalenie budżetu Gminy na 2006 rok.
- Ustalenie planów pracy Rady Gminy i stałych Komisji na 2006 rok.
PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y
Tadeusz Jabłonka
Załącznik Nr 2 do uchwały Nr XVII /171/04
Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
z dnia 21 grudnia 2004 r.
P L A N Y P R A C Y
stałych Komisji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
na 2005 rok.
1. KOMISJA D/S OŚWIATY, ZDROWIA, KULTURY, SPORTU I TURYSTYKI:
styczeń - zaopiniowanie projektu założeń, zasad i trybu tworzenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego na lata 2007 – 2013.
marzec - zaopiniowanie sprawozdania z działalności finansowej Gminy za 2004 rok i udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy
czerwiec - zaopiniowanie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego na lata 2007 -2013.
wrzesień - informacja o realizacji budżetu Gminy za I półrocze 2005 r.
listopad - zaopiniowanie stawek podatków lokalnych
grudzień - zaopiniowanie projektu budżetu gminy na 2006 rok
- ustalenie planu pracy komisji na 2006 rok
Ponadto posiedzenia Komisji ds. Oświaty, Zdrowia, Kultury, Sportu i Turystyki mogą być zwoływane w miarę potrzeb na wniosek Przewodniczącego Komisji lub Przewodniczącego Rady.
2. KOMISJA BUDŻETU I FINANSÓW:
styczeń - zaopiniowanie projektu założeń, zasad i trybu tworzenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego na lata 2007 – 2013.
marzec - zaopiniowanie sprawozdania z działalności finansowej gminy za 2004 rok i udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy
czerwiec - zaopiniowanie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego na lata 2007 -2013.
wrzesień - informacja o realizacji budżetu Gminy za I półrocze 2005 r.
listopad - zaopiniowanie stawek podatków lokalnych
grudzień - zaopiniowanie projektu budżetu gminy na 2006 rok
- ustalenie planu pracy komisji na 2006 rok
Ponadto posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów mogą być zwoływane w miarę potrzeb na wniosek Przewodniczącego Komisji lub Przewodniczącego Rady.
3. KOMISJA ROLNICTWA, LEŚNICTWA, OCHRONY ŚRODOWISKA INFRASTRUKTURY GMINNEJ:
styczeń - zaopiniowanie projektu założeń, zasad i trybu tworzenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego na lata 2007 – 2013.
marzec - zaopiniowanie sprawozdania z działalności finansowej gminy za 2004 rok i udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy
czerwiec - zaopiniowanie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego na lata 2007 -2013.
wrzesień - informacja o realizacji budżetu Gminy za I półrocze 2005 r.
listopad - zaopiniowanie stawek podatków lokalnych
grudzień - zaopiniowanie projektu budżetu gminy na 2006 rok
- ustalenie planu pracy komisji na 2006 rok
Ponadto posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Infrastruktury Gminnej mogą być zwoływane w miarę potrzeb na wniosek Przewodniczącego Komisji lub Przewodniczącego Rady.
4. KOMISJA REWIZYJNA:
styczeń - zaopiniowanie projektu założeń, zasad i trybu tworzenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego na lata 2007 – 2013.
marzec - zaopiniowanie sprawozdania z działalności finansowej gminy za 2004 rok i udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy
- analiza realizacji uchwał Rady Gminy podjętych w 2004 roku
czerwiec - zaopiniowanie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego na lata 2007 -2013.
wrzesień - informacja o realizacji budżetu Gminy za I półrocze 2005 r.
listopad - zaopiniowanie stawek podatków lokalnych
grudzień - zaopiniowanie projektu budżetu gminy na 2006 rok
- ustalenie planu pracy komisji na 2006 rok
Ponadto posiedzenia Komisji Rewizyjnej mogą być zwoływane w miarę potrzeb na wniosek Przewodniczącego Komisji lub Przewodniczącego Rady.
PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y
Tadeusz Jabłonka
UCHWAŁA Nr XVII / 172 / 04
RADY GMINY w Ostrowi Mazowieckiej
z dnia 21 grudnia 2004 r.
w sprawie:
szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy.
Na podstawie art. 4 pkt. 1÷5 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. Nr 132 poz.622, z późn. zm.)
uchwala się co następuje:
§1.
Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości położonych na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Kontrolę przestrzegania postanowień zawartych w załączniku do uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3.
Wójt Gminy podejmie działania niezbędne dla przekazania do wiadomości wszystkich mieszkańców, postanowień zawartych w załączniku do uchwały.
§ 4.
Traci moc uchwała Nr XXV/98/97 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 18 czerwca 1997 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka.
§ 5.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
Tadeusz Jabłonka
UCHWAŁA NR XVII / 173 / 04
RADY GMINY OSTRÓW MAZOWIECKA
z dnia 21 grudnia 2004 roku
w sprawie: ustalenia zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733 z późn. zm.)uchwala się, co następuje:
§ 11. Ustala się zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Ostrów Mazowiecka.
2. Zasady, o których mowa w ust. 1 stanowią załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.§3Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y
Tadeusz Jabłonka
UCHWAŁA NR XVII / 174 / 04
RADY GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ
z dnia 21 grudnia 2004 roku
w sprawie
zmiany uchwały Nr VII/64/03 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 30 września 2003 r. w sprawie utworzenia spółki – Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych i Rolniczych Spółka z o.o. w Ostrowi Mazowieckiej.
Na podstawie art.18 ust. 2 pkt. 9 lit. „f”, „g”, „h” i art. 58 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), w związku z art. 4 ust . 1 pkt 1 i art. 9 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997 r. Nr 7, poz. 43 z późn. zm.) oraz art. 77 Kodeksu cywilnego
uchwala się, co następuje:
§ 1.
W uchwale Nr VII/64/03 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 30 września 2003 r. w sprawie utworzenia spółki – Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych i Rolniczych Spółka z o.o. w Ostrowi Mazowieckiej wprowadza się następujące zmiany:
1. W § 2 :
1) w zdaniu pierwszym kwotę „7.795.500 zł ( słownie: siedem milionów siedemset dziewięćdziesiąt pięć tysięcy pięćset złotych)” zastępuje się kwotą „7.038.000zł (słownie: siedem milionów trzydzieści osiem tysięcy złotych)”;
2) w pkt a kwotę „7.595.301,81 zł (słownie: siedem milionów pięćset dziewięćdziesiąt pięć tysięcy trzysta jeden złotych osiemdziesiąt jeden groszy)” zastępuje się kwotą „6.837.561,57 zł ( słownie: sześć milionów osiemset trzydzieści siedem tysięcy pięćset sześćdziesiąt jeden złotych pięćdziesiąt siedem groszy)”;
3) w pkt b kwotę „200.198,19 zł (słownie: dwieście tysięcy sto dziewięćdziesiąt osiem złotych dziewiętnaście groszy” zastępuje się kwotą „200.438,43 zł (słownie: dwieście tysięcy czterysta trzydzieści osiem złotych czterdzieści trzy grosze)”.
2. W załączniku do uchwały:
1) w tytule „Wykaz mienia komunalnego” kwotę „7.595.301,81 zł. (słownie: siedem milionów pięćset dziewięćdziesiąt pięć tysięcy trzysta jeden złotych osiemdziesiąt jeden groszy)” zastępuje się kwotą „6.837.561,57 zł ( słownie: sześć milionów osiemset trzydzieści siedem tysięcy pięćset sześćdziesiąt jeden złotych pięćdziesiąt siedem groszy)”;
2) W tabeli pozycję pod Nr 1 oznaczoną jako WODOCIĄGI – „Sielc II” na wartość 757.740,24 – skreśla się;
3) w tabeli w pozycji ostatniej oznaczonej jako „OGÓŁEM” kwotę „7.595.301,81” zastępuje się kwotą „6.837.561,57”.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
Tadeusz Jabłonka
UCHWAŁA NR XVII / 175 / 04
RADY GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ
z dnia 21 grudnia 2004 roku
w sprawie:
wniesienia przez Gminę Ostrów Mazowiecka wkładów pieniężnych i niepieniężnych do Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych i Rolniczych Spółka z o.o. w Ostrowi Mazowieckiej z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego spółki.
Na podstawie art.18 ust. 2 pkt. 9 lit. „g”, „h” i art. 58 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)
uchwala się, co następuje:
§ 1.
1. Wnosi się do Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych i Rolniczych Spółka z o.o. w Ostrowi Mazowieckiej :
1) wkład pieniężny w kwocie 1,56 zł (słownie: jeden złoty pięćdziesiąt sześć groszy);
2) wkład niepieniężny w postaci wodociągu p.n. Guty Bujno – Prosienica – I i II etap o długości 11.235m na wartość 777.998,44 zł ( słownie: siedemset siedemdziesiąt siedem tysięcy dziewięćset dziewięćdziesiąt osiem złotych czterdzieści cztery grosze)
o łącznej wartości 778.000,00 zł (słownie: siedemset siedemdziesiąt osiem tysięcy złotych).
2. Wkłady, o których mowa w ust. 1 przeznacza się na podwyższenie kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych i Rolniczych Spółka z o.o. w Ostrowi Mazowieckiej i objęcie w tym zakresie nowych udziałów w Spółce przez Gminę Ostrów Mazowiecka.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
Tadeusz Jabłonka
U C H W A Ł A NR XVII / 176 /04
RADY GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ
z dnia 21 grudnia 2004 roku
w sprawie
uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok.
Na podstawie art. 41 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. z 2002 r. Nr 147 poz. 1231 z późn. zm.)
uchwala się co następuje:
§ 1
Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2005 roku.
P RZEWODNICZĄCY
PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y
Tadeusz Jabłonka
Załącznik do uchwały Nr XVII/176/ 04
Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
z dnia 21 grudnia 2004 r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
W GMINIE OSTRÓW MAZOWIECKA NA 2005 ROK
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Cel główny programu:
Aktywizacja instytucji, organizacji, stowarzyszeń i ludności gminy w obszarze promocji zdrowego stylu życia, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ograniczenie spożycia alkoholu.
Cele operacyjne:
1. Rozwijanie współpracy na rzecz promocji zdrowego stylu życia.
2. Zmniejszenie ilości alkoholu spożywanego przez młodzież poprzez kreowanie modelu życia bez nałogów i promowanie postaw społecznych ważnych dla profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych.
3. Rozwijanie edukacji publicznej na temat szkodliwości uzależnień.
Rozdział II
Zadania i sposoby realizacji
§ 2
I. Diagnoza aktualnego stanu problemów alkoholowych i zasobów umożliwiających prowadzenie działalności profilaktycznej i naprawczej.
1. Przeprowadzenie badań ankietowych wśród uczniów i nauczycieli na temat problemów alkoholowych wśród młodzieży oraz przeprowadzenie badań środowiskowych na temat: „Alkohol w mojej okolicy”.
II. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych
1. Organizowanie i finansowanie szkoleń koordynatora programu, terapeutów, liderów grup samopomocowych, członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, aktywistów trzeźwościowych, przedstawicieli wybranych zawodów
w zakresie strategii i metod rozwiązywania problemów alkoholowych.
2. Wspieranie działalności środowiskowej w zakresie wzajemnej pomocy osób
z problemem alkoholowym oraz pomocy dla stowarzyszeń prowadzących programy profilaktyczne i terapeutyczne.
3. Wspieranie działań w zakresie świadczenia usług terapeutycznych i rehabilitacyjnych dla osób uzależnionych od alkoholu i członków ich rodzin.
III. Udzielanie pomocy psychologicznej i prawnej dla rodzin z problemem alkoholowym. Ochrona przed przemocą w rodzinie.
1. Kontynuowanie przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych czynności zmierzających do orzeczenia i zastosowania wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładach lecznictwa odwykowego.
W tym celu niezbędna jest współpraca z takimi instytucjami i osobami jak;
- Komenda Powiatowa Policji w Ostrowi Mazowieckiej,
- Sąd Rejonowy w Ostrowi Mazowieckiej,
- Kuratorzy Sądowi i społeczni wykonującymi nadzór w stosunku do osób poddanych leczeniu odwykowemu,
- Biegły psychiatra (celem wydania opinii o stopniu uzależnienia),
- Poradnia Leczenia Uzależnień w Ostrowi Mazowieckiej,
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej,
- Dyrektorzy szkół na terenie gminy.
2. Kontynuowanie działań zespołu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (Zespół Interwencyjno –Motywacyjny), motywujący do podjęcia leczenia odwykowego, który wykonuje następujące zadania:
- prowadzi rozmowy indywidualne z osobami zgłoszonymi do Komisji oraz członkami ich rodzin;
- wyjeżdża do rodzin w celu zasięgnięcia dodatkowych informacji o osobach zgłoszonych do komisji,
- zwiększa dostępność i skuteczność zorganizowanych form pomocy psychologicznej i społecznej dla członków rodzin z problemem alkoholowym.
IV. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej wśród lokalnej społeczności ze szczególnym ukierunkowaniem na młodzież.
1. Działalność wychowawczo-profilaktyczna realizowana w placówkach oświatowych (wspieranie świetlic socjoterapeutycznych na terenie naszej gminy).
2. Organizowanie i finansowanie szkolnych programów z zakresu profilaktyki uzależnień: alkoholowych, tytoniowych, narkotykowych w szkołach dla uczniów
i rodziców („Drugi Elementarz”, „Noe”, „Przeciwdziałanie Przemocy w Rodzinie”, „Nasze Spotkania”, „Odczuwaj, Ufaj, Mów”, „Niedźwiadek”, „Zły Dotyk Boli przez Całe Życie”) oraz innych.
3. Organizowanie form spędzania wolnego czasu, - kolonii letnich, zajęć pozalekcyjnych dla dzieci z rodzin uzależnionych i zagrożonych uzależnieniami.
4. Prowadzenie lokalnej kampanii edukacyjnej wspólnie ze stowarzyszeniami trzeźwościowymi, z wykorzystaniem prasy lokalnej.
5. Współpraca z teatrami i Agencjami Profilaktycznymi w całej Polsce w celu organizowania przedstawień dla dzieci na temat uzależnień.
6. Organizowanie konkursów dla dzieci i młodzieży wpływających na postawy
i umiejętności ważne dla zdrowia i trzeźwości (współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno –Epidemiologiczną oraz Komendą Powiatową Policji w Ostrowi Mazowieckiej).
7. Organizacja IV Gminnych Dni Trzeźwości
V. Działania mające na celu ograniczenie dostępności do alkoholu oraz zmiany struktury jego spożycia.
1. Prowadzenie ciągłej kampanii na rzecz przestrzegania przepisów dotyczących zasad sprzedaży i podawania napojów alkoholowych w placówkach handlowych
i gastronomicznych.
2. Kontynuowanie działań zespołu ds. kontroli placówek handlowych sprzedających napoje alkoholowe oraz profilaktyki środowiskowej, który wykonuje następujące zadania:
- prowadzi kontrole tych placówek pod kątem przestrzegania warunków zezwolenia i wymogów ustawy,
- rozpatruje oferty programów profilaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży szkolnej.
3. Przygotowanie nowych zasad odnośnie ograniczeń, bądź zakazu spożywania alkoholu w miejscach publicznych i określenie sposobu i ich oznaczenia.
VI. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
Wsparcie materialne, edukacyjne i lokalowe dla podmiotów zajmujących się statutowo rozwiązywaniem problemów alkoholowych w tym:
- Poradnia Leczenia Uzależnień w Ostrowi Mazowieckiej;
- Kluby i Stowarzyszenia Abstynenckie na terenie gminy;
- Ośrodki Leczenia Uzależnień w Pruszkowie oraz inne, które przyjmują osoby uzależnione z terenu naszej gminy.
VII. Zasady wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza miejscem sprzedaży oraz przeprowadzenie kontroli w zakresie przestrzegania zasad obrotu tymi napojami.
Zasady wydawania zezwoleń na okres 10 lat.
1. Wnioski o wydawanie zezwolenia na sprzedaż/podawanie napojów alkoholowych składane są w Urzędzie Gminy.
2. Wniosek powinien zawierać:
a) oznaczenie rodzaju zezwolenia,
b) oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, w przypadku ustanowienia pełnomocników ich imiona, nazwiska i adres zamieszkania,
c) numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej,
d) przedmiot działalności gospodarczej,
e) adres punktu sprzedaży,
f) adres punktu składowania napojów alkoholowych (magazynu dystrybucyjnego).
3. Do wniosku należy dołączyć:
a) zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis
z rejestru przedsiębiorców,
b) dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego
punkt sprzedaży napojów alkoholowych,
c) pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku,
jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
d) decyzję właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego
potwierdzającą spełnienie warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży.
4. Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje Wójt Gminy po uzyskaniu pozytywnej opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych
o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami Rady Gminy.
5. Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem lub miejscu sprzedaży wydaje się na okres 10 lat
6. W zezwolenie wpisuje się wysokość pierwszej opłaty za zezwolenie.
7. Zezwolenie na sprzedaż/podawanie napojów alkoholowych winno być wywieszone
w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży.
Zasady wydawania zezwoleń jednorazowych.
Zezwolenie jednorazowe na sprzedaż/podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być wydane tylko na okres 2 dni dla podmiotów posiadających stałe zezwolenia i Ochotniczych Straży Pożarnych po zasięgnięciu opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych
Zasady cofania zezwoleń.
Zezwolenie Wójt Gminy cofa w przypadku:
1. nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad sprzedaży napojów alkoholowych,
a w szczególności:
a) sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw,
b) sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych zawierających więcej niż 18% alkoholu w domach wypoczynkowych i ośrodkach szkoleniowych.
2. nieprzestrzegania określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów alkoholowych
3. powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego,
4. wprowadzenia do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł,
5. przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu, o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży za rok poprzedni,
6. popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
7. orzeczenia, wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
Kontrola podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż/podawanie napojów alkoholowych.
1. Kontroli podlegają wszystkie podmioty gospodarcze prowadzące sprzedaż
i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży.
2. Kontrole prowadzi zespół ds. kontroli w skład którego wchodzą członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.,
3. Zakres kontroli obejmuje:
a) zgodność prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnie ważnym zezwoleniem,
b) przestrzeganie warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
c) przestrzeganie warunków i zasad sprzedaży/podawania napojów alkoholowych określonych w uchwałach gminnych.
4. Osoby upoważnione do dokonywania kontroli mają prawo do:
a) wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części, gdzie jest prowadzona sprzedaż napojów alkoholowych, w takich dniach i godzinach,
w jakich jest prowadzona ta działalność.
b) żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwoleń,
c) żądania okazania dokumentów uprawniających do prowadzenia działalności gospodarczej.
5. Czynności kontrolnych, o których mowa w pkt. 3 dokonuje się w obecności kontrolowanego, osoby zastępującej kontrolowanego lub przez niego zatrudnionej.
6. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół. W przypadku naruszenia ustawy kopię przekazuje się do Wójta Gminy.
7. Jednostka kontrolowana w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania do usunięcia stwierdzonych uchybień, przesyła do Wójta Gminy informację o wykonaniu zaleceń. Nie usunięcie zaleceń pokontrolnych lub nie przesłanie informacji o ich wykonaniu
w wyznaczonym terminie skutkuje wnioskiem o cofnięcie zezwolenia.
8. Sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych stanowi odrębne zadanie pokontrolne.
Rozdział III
Zasady finansowania Programu
§ 3
Finansowanie realizacji niniejszego programu będzie dokonywane z rocznych opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wnoszonych przez prowadzące tę sprzedaż podmioty gospodarcze.
§ 4
Zadania w ramach niniejszego programu mogą być również finansowane z dotacji celowych Wojewody oraz Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych a także
z darowizn, zapisów i innych wpływów od osób prawnych i fizycznych.
Rozdział IV
Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
§ 5
Za pracę w Komisji oraz jej Zespołach działających przy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, członkom Komisji oraz Zespołów przysługuje wynagrodzenie w wysokości 40 złotych brutto za każde posiedzenie.
Rozdział V
Kontrola efektywności Programu
§ 6
Uruchomienie i koordynacja systemu monitorowania działań realizowanych w ramach niniejszego programu.
§ 7
Rada Gminy w Ostrowi Mazowieckiej otrzymuje coroczne sprawozdanie z wykonania niniejszego programu wraz z informacją o wynikach kontroli podmiotów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych.
PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y
Tadeusz Jabłonka