Regulamin Organizacyjny

Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Ostrów Mazowiecka

Z A R Z Ą D Z E N I E Nr 10/2002
W Ó J T A GMINY OSTRÓW MAZOWIECKA
z dnia 16 grudnia 2002 roku

w sprawie
regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy w Ostrowi Mazowieckiej


Na podstawie art. 33 ust.2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jedn. tekst: Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.)

zarządza się, co następuje:

§ 1.
Ustala się Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy w Ostrowi Mazowieckiej, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.

§ 2.
Wykonanie zarządzenia powierza się Sekretarzowi Gminy.

§ 3.
Tracą moc uchwały Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej:
1)z dnia 29 czerwca 1999 roku Nr XI/93/99 w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy,
2)z dnia 27 kwietnia 2000 roku Nr XIX/135/2000 w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy,
3)z dnia 29 marca 2001 roku Nr XXVIII/177/2001 w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy.

§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie z po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
W Ó J T GMINY
OSTRÓW MAZOWIECKA

(-)mgr Waldemar Brzostem

Załącznik do zarządzenia Nr 10/02
Wójta Gminy Ostrów Mazowiecka
z dnia 16 grudnia 2002 r.


REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ
Rozdział SPIS TREŚCI Str.

I. Postanowienia ogólne 3
II. Zasady kierowania Urzędem 4
III. Organizacja Urzędu 4
IV. Zakresy działania Referatów: 6
1. Biuro Rady. 7
2. Referat Spraw Obywatelskich , Kadr
i Organizacji. 7
3. Referat Finansowy. 8
4. Referat Planowania Przestrzennego,
Przygotowania Inwestycji i Ochrony
Środowiska. 8
5. Referat Infrastruktury Gminnej. 9
6. Samodzielne stanowiska pracy. 9
V. Funkcjonowanie Urzędu. 10
VI. Pracownicy Urzędu. 11
VII. Postanowienia końcowe. 12


Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy w Ostrowi Maz., zwany w dalszej treści „Regulaminem”, określa organizację i zasady funkcjonowania Urzędu.
§ 2
Urząd działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. Nr 141, poz. 1591 z 2001 r. z póż zm.) Statutu Gminy, Regulaminu oraz aktów prawnych wydanych przez Radę Gminy i Wójta.

§ 3
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
Gminie - należy przez to rozumieć gminę Ostrów Maz.,
Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Ostrów Maz.,
Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Ostrów Maz.,
Zastępcy - należy przez to rozumieć Zastępcę Wójta Gminy Ostrów Maz.,
Sekretarzu - należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Ostrów Maz.,
Skarbniku - należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Ostrów Maz.,
Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Ostrów Maz.,
referatach - należy przez to rozumieć wyodrębnione w strukturze Urzędu referaty, oraz inne równorzędne komórki organizacyjne Urzędu
kierownikach referatów - należy przez to rozumieć kierowników referatów oraz pracowników zajmujących samodzielne stanowiska pracy.

§ 4
Urząd jest jednostką organizacyjną, przy pomocy której Wójt wykonuje gminne zadania publiczne, w tym zadania z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw.

Rozdział II
ZASADY KIEROWANIA URZĘDEM

§ 5
1.Kierownikiem Urzędu jest Wójt, zastępowany w czasie nieobecności przez Zastępcę .
2.Wójt kieruje pracą Urzędu przy pomocy Zastępcy , Sekretarza, Skarbnika i kierowników referatów.

§ 6
Zadania i kompetencje Zastępcy , Sekretarza i Skarbnika określi zarządzenie Wójta.

§ 7
Wójt jest służbowym przełożonym wszystkich pracowników Urzędu.

§ 8
Nadzór nad jednostkami organizacyjnymi Gminy sprawowany jest bezpośrednio przez Wójta.

Rozdział III
ORGANIZACJA URZĘDU

§ 9
Strukturę organizacyjną Urzędu tworzą referaty i samodzielne stanowiska pracy.

§ 10
W skład Urzędu wchodzą następujące referaty:
1)Biuro Rady ,
2)Referat Spraw Obywatelskich, Kadr i Organizacji,
3)Referat Finansowy,
4)Referat Przygotowania Inwestycji, Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska
5)Referat Infrastruktury Gminnej,
6)Samodzielne stanowiska Pracy:
a)ds. obronnych i wojskowych,
b)promocji Gminy,
c)przeciwdziałania alkoholizmowi,
d)ds. rolnictwa i działalności gospodarczej
e)obsługi prawnej urzędu i organów Gminy.

§ 11
1.Pracą komórek organizacyjnych Urzędu kierują kierownicy.
2.Wójt zarządzeniem może ustanowić inne nazwy stanowisk dla osób kierujących komórkami organizacyjnymi Urzędu.

§ 12
1.W referatach mogą być tworzone stanowiska zastępcy kierownika referatu.
2.W czasie nieobecności kierownika referatu jego obowiązki pełni zastępca lub inny wyznaczony pracownik.

§ 13
W celu zapewnienia realizacji zadań o istotnym znaczeniu dla Gminy Wójt może w drodze zarządzenia:
1)ustanowić pełnomocnika działającego w jego imieniu,
2)powołać zespół zadaniowy.

§ 14
1.Szczegółowy zakres działania referatów i ich wewnętrzną strukturę określa Wójt w drodze zarządzenia.
2.Zakresy czynności kierowników referatów określa Wójt.
3.Zakresy czynności pracowników referatu określa kierownik.

Rozdział IV
ZAKRESY DZIAŁANIA REFERATÓW

§ 15
Kierownicy referatów odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie Referatu i należyte wykonywanie powierzonych zadań, a w szczególności za:
1)terminowość, rzetelność i zgodne z prawem załatwianie spraw,
2)gospodarowanie przyznanymi środkami budżetowymi i mienie, zgodnie z zasadami określonymi przez Radę i Wójta,
3)nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników postanowień regulaminów obowiązujących w Urzędzie, przepisów bhp i ppoż. oraz nadzór nad ochroną informacji niejawnych,
4)usprawnienie organizacji, metod i form pracy referatu,
5)opracowywanie procedur załatwiania poszczególnych spraw,
6)podnoszenie jakości usług świadczonych przez referat.

§ 16
Do wspólnych zadań referatów należy w szczególności:
1)przygotowywanie projektów oraz realizacja aktów prawnych Rady i Wójta,
2)opracowywanie wniosków do projektu budżetu Gminy oraz realizacja zadań ujętych w budżecie,
3)opracowywanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz wnioski Komisji Rady,
4)prowadzenie postępowań administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
5)postępowanie zgodnie z prawem i kompetencją, zapewniającą sprawną obsługę interesantów,
6)wykonywanie zadań i obowiązków w zakresie spraw obronnych i ochrony ludności,
7)ochrona informacji niejawnych,
8)współdziałanie z organami administracji rządowej i samorządowej, radami jednostek pomocniczych Gminy oraz organizacjami i stowarzyszeniami działającymi na terenie Gminy.

§ 17
W celu właściwego wykonywania zadań, Referaty są zobowiązane do bieżącej współpracy ze wszystkimi komórkami organizacyjnymi Urzędu i jednostkami organizacyjnymi Gminy, a w szczególności z:
1)Przewodniczącym Rady i Komisjami Rady oraz Biurem Rady,
2)Referatem Spraw Obywatelskich, Kadr i Organizacji w zakresie obsługi merytorycznej Wójta, kontroli oraz ochrony informacji niejawnych, organizacji i funkcjonowania Urzędu, spraw kadrowych i szkoleń, w zakresie prawidłowej obsługi osób korzystających z usług Urzędu oraz skarg i wniosków,
3)Referatem Finansowym w zakresie opracowywania i realizacji budżetu Gminy,
4)Referatem Infrastruktury Gminnej w zakresie remontów mienia komunalnego oraz prowadzonych przez Gminę inwestycji,
5)Samodzielnymi Stanowiskami Pracy w zakresie przestrzegania prawa, porządku publicznego, bezpieczeństwa obywateli i ochrony przeciwpożarowej, polityki informatycznej, promocji i wizerunku gminy, spraw rolnych , leśnych i działalności gospodarczej.

§ 18
Biuro Rady wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
1)organizacyjno - technicznej obsługi prac Rady i Komisji Rady,
2)współpracy z sołtysami, radami sołeckimi i osiedlami Gminy,
3)zapewnienia niezbędnej pomocy radnym w sprawowaniu przez nich mandatów.
4)koordynacji prac związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem wyborów i referendów,
5)kompleksowej informacji o sprawach załatwianych w Urzędzie,
6)przygotowanie do publikacja uchwał Rady Gminy, aktów prawnych prawa miejscowego i obwieszczeń.

§ 19
Referat Spraw Obywatelskich, Kadr i Organizacji wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
1)merytorycznej obsługi pracy Wójta
2)organizacji i funkcjonowania Urzędu,
3)spraw kadrowych, płacowych i szkoleń,
4)funduszu świadczeń socjalnych,
5)zarządzania budynkami i lokalami wykorzystywanymi przez Urząd,
8
6)obsługi administracyjno-biurowej pracowników Urzędu.
7)merytorycznej obsługi osób korzystających z usług Urzędu,
8)skarg i wniosków,
9)prowadzenie archiwum Urzędu,
10)prowadzenie spraw wynikających z przepisów prawa o stowarzyszeniach zbiorkach publicznych, organizacji imprez masowych
11)dowodów osobistych i ewidencji ludności,
12)spraw obywatelskich.
13)informatyki,
14)ochrony informacji niejawnych.

§ 20
Referat Finansowy wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
1)opracowywania projektu budżetu Gminy,
2)planowania i nadzoru nad realizacją budżetu,
3)kontroli finansowej jednostek organizacyjnych Gminy,
4)wymiaru, orzecznictwa podatkowego, poboru i windykacji należności podatkowych i innych należności na rzecz Gminy oraz egzekucji podatkowej,
5)prowadzenia rachunkowości Urzędu Gminnego,
6)prowadzenia rachunkowości budżetu Gminy oraz sporządzanie zbiorczej sprawozdawczości.

§ 21
Referat Planowania Przestrzennego, Przygotowania Inwestycji i Ochrony Środowiska wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
1)kształtowania polityki proekologicznej,
2)ochrony przyrody , wód, powierzchni ziemi i powietrza,
3)gospodarki odpadami oraz ochrona sanitarna gminy,
4)podziału i rozgraniczenia nieruchomości,
5)nazewnictwa ulic, placów i numeracji porządkowej nieruchomości.
6)uzgadniania usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
7)realizacji polityki przestrzennej Gminy,
8)wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
9)planowania przedsięwzięć inwestycyjnych,

§ 23
Referat Infrastruktury Gminnej wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
1)zarządzania infrastrukturą komunalną,
2)gospodarowania nieruchomościami Gminy,
3)nadzoru właścicielskiego nad majątkiem Gminy,
4)ustalania cen za usługi komunalne,
5)organizacji ruchu na drogach gminnych,
6)organizacji i funkcjonowania komunikacji zbiorowej w Gminie.
7)przygotowania i realizacji projektów finansowanych z funduszy Unii Europejskiej,
8)realizacji inwestycji prowadzonych przez Gminę,
9)remontów mienia komunalnego.
10)rozwoju budownictwa mieszkaniowego,
11)realizacji polityki mieszkaniowej Gminy,
12)gospodarowania zasobami mieszkaniowymi i lokalami użytkowymi,
13)ochrony zabytków, cmentarzy i miejsc pamięci narodowej.

§ 24
Samodzielne stanowiska pracy wykonują w szczególności zadania w zakresie:
1)ds. obronnych i wojskowych:
a)ochrony przeciwpożarowej,
b)zapobiegania nadzwyczajnym zagrożeniom,
c)obronności i spraw wojskowych,
d)porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
2)promocji Gminy:
a)współpracy krajowej i zagranicznej Gminy,
b)realizacji polityki informacyjnej, koordynacji promocji i wizerunku Gminy,
c)koordynowania przyjętych przez Gminę celów i planów, ustalania długoterminowego programu rozwoju Gminy,
d)promocji Gminy,
e)współpracy z organizacjami pozarządowymi,
f)turystyki, kultury fizycznej, sportu i rekreacji,

3)przeciwdziałania alkoholizmowi - sprawy z zakresu ochrony i promocji zdrowia, patologii społecznej oraz wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
4)ds. rolnictwa i działalności gospodarczej – sprawy z zakresu rolnictwa i działalności gospodarczej oraz wynikające z prawa wodnego
5)obsługi prawnej Urzędu i organów Gminy – sprawy z zakresu przygotowywania i opiniowania zgodności z prawem decyzji, umów, uchwał i innych dokumentów wymagających konsultacji prawnych.

Rozdział V
FUNKCJONOWANIE URZĘDU

§ 25
1. Organizację pracy oraz rozkład czasu pracy Urzędu określa Regulamin pracy ustalony zarządzeniem Wójta.
2. Wójt przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w poniedziałki w godzinach od 9.00 do 14.00, a pozostali pracownicy codziennie, w godzinach pracy Urzędu.

§ 26
Zasady działalności kontrolnej ustala Wójt w drodze zarządzenia.

§ 27
Zasady postępowania w sprawach skarg i wniosków określa Wójt zarządzeniem.

§ 28
Postępowanie kancelaryjne w Urzędzie określa instrukcja kancelaryjna, ustalona przez Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. dla organów gminy i związków międzygminnych (Dz.U. Nr 112, poz. 1319 z 1999 r.)

Rozdział VI
PRACOWNICY URZĘDU

§ 29
Status prawny pracowników samorządowych określa ustawa z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U.Nr 21, poz.124 z póż. zm.)

§ 30
1.Pracownicy samorządowi mianowani podlegają ocenom kwalifikacyjnym, dokonywanym raz na dwa lata.
2.Ocena kwalifikacyjna dokonywana jest według następujących kryteriów:
1)przygotowanie zawodowe do zajmowanego stanowiska,
2)znajomość przepisów prawa wymaganego na danym stanowisku,
3)przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa, pod kątem ilości uzasadnionych skarg i wydanych wadliwych decyzji,
4)jakość, rzetelność i terminowość wykonania powierzonych zadań,
5)umiejętność współpracy z pracownikami innych komórek organizacyjnych Urzędu w ramach koordynacji zadań,
6)zdyscyplinowanie i obowiązkowość,
7)inicjatywa i samodzielność w ramach powierzonych obowiązków,
8)umiejętność bezkonfliktowego działania w kontaktach z interesantami, przełożonymi, podwładnymi i współpracownikami,
9)umiejętność organizacji pracy na zajmowanym stanowisku,
10)ochrona informacji niejawnych.

3.W wyniku przeglądu kadrowego pracownik może uzyskać jedną
z wymienionych ocen kwalifikacyjnych: wyróżniającą, dobrą lub negatywną.
4.Pracownik, który uzyskał negatywną ocenę kwalifikacyjną, podlega ponownej ocenie nie wcześniej niż po upływie trzech miesięcy.
5.Wójt może rozwiązać w drodze wypowiedzenia stosunek pracy z pracownikiem, który ponownie uzyskał negatywną ocenę kwalifikacyjną.

§ 31
1. Ocena kwalifikacyjna pozostałych pracowników może być dokonywana na wniosek Wójta, bezpośredniego przełożonego lub zainteresowanegopracownika.
2. Zasady dokonywania ocen kwalifikacyjnych ustala Wójt

Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 32
Sprawy nieuregulowane Regulaminem, a dotyczące funkcjonowania Urzędu ustala Wójt zarządzeniami.
§ 33
Zmiana Regulaminu może nastąpić w drodze zarządzenia Wójta.


Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 kwietnia 2003 13:48
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 2561
23 kwietnia 2003 14:11 (Administrator) - Zmieniono treść dokumentu
23 kwietnia 2003 14:06 (Administrator) - Zmieniono treść dokumentu
23 kwietnia 2003 13:48 (Administrator) - Zmieniono treść dokumentu