Regulamin Organizacyjny

Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 1 lipca 2004 r.

Załącznik do zarządzenia Nr 10/02
Wójta Gminy Ostrów Mazowiecka
z dnia 16 grudnia 2002 roku

Zmiany: 1. Zarządzenie Nr 66/04
Wójta Gminy Ostrów Mazowiecka
z dnia 20 stycznia 2004 roku
2. Zarządzenie Nr 96/04
Wójta Gminy Ostrów Mazowiecka
z dnia 30 czerwca 2004 roku





REGULAMIN ORGANIZACYJNY

URZĘDU GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ

- tekst jednolity -


Ostrów Mazowiecka, 1 lipca 2004





Rozdział SPIS TREŚCI Str.

I. Postanowienia ogólne 2
II. Zasady kierowania Urzędem 4
III. Organizacja Urzędu 4
IV. Zakresy działania Referatów: 6
1. Referat Spraw Obywatelskich , Kadr i Organizacji 7
2. Referat Finansowy 8
3. Referat Planowania i Rozwoju 8
4. Referat Infrastruktury Gminnej 9

5. Samodzielne stanowiska pracy. 9

V. Funkcjonowanie Urzędu. 11
VI. Pracownicy Urzędu. 11
VII. Postanowienia końcowe. 12




Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE


§ 1

Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy w Ostrowi Mazowieciej, zwany w dalszej treści „Regulaminem”, określa organizację i zasady funkcjonowania Urzędu.

§ 2

Urząd działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. Nr 141, poz. 1591 z 2001 r. z póż zm.), Statutu Gminy, Regulaminu oraz aktów prawnych wydanych przez Radę Gminy i Wójta.


§ 3

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Ostrów Mazowiecka,
2) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Ostrów Mazowiecka,
3) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Ostrów Mazowiecka,
4) Zastępcy - należy przez to rozumieć Zastępcę Wójta Gminy Ostrów Mazowiecka,
5) Sekretarzu - należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Ostrów Mazowiecka,
6) Skarbniku - należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Ostrów Mazowiecka,
7) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Ostrów Mazowieckiej,
8) referatach - należy przez to rozumieć wyodrębnione w strukturze Urzędu referaty, oraz inne równorzędne komórki organizacyjne Urzędu,
9) kierownikach referatów - należy przez to rozumieć kierowników referatów oraz pracowników zajmujących samodzielne stanowiska pracy.

§ 4

Urząd jest jednostką organizacyjną, przy pomocy której Wójt wykonuje gminne zadania publiczne, w tym zadania z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw.



Rozdział II

ZASADY KIEROWANIA URZĘDEM

§ 5

1. Kierownikiem Urzędu jest Wójt, zastępowany w czasie nieobecności przez Zastępcę .
2. Wójt kieruje pracą Urzędu przy pomocy Zastępcy , Sekretarza, Skarbnika i kierowników referatów.

§ 6

Zadania i kompetencje Zastępcy , Sekretarza i Skarbnika określa zarządzenie Wójta.

§ 7

Wójt jest służbowym przełożonym wszystkich pracowników Urzędu.

§ 8

Nadzór nad jednostkami organizacyjnymi Gminy sprawowany jest bezpośrednio przez Wójta.


Rozdział III

ORGANIZACJA URZĘDU

§ 9

Strukturę organizacyjną Urzędu tworzą referaty i samodzielne stanowiska pracy.

§ 10

W skład Urzędu wchodzą następujące referaty i samodzielne stanowiska pracy, oznaczone symbolami:
1) Referat Spraw Obywatelskich, Kadr i Organizacji – symbol OSO, w tym sprawy z zakresu:
- merytorycznej obsługi Wójta – symbol OSO-WG,

2) Referat Finansowy, w tym:


- księgowość budżetowa – symbol RF-B,
- podatki – symbol RF-P,
- obsługa finansowa szkół i placówek oświatowych – symbol RF-O,
3) Referat Planowania i Rozwoju Gminy – symbol PR,
4) Referat Infrastruktury Gminnej – symbol IG,
5) Samodzielne stanowiska Pracy:
a) ds. obronnych i wojskowych, w tym sprawy z zakresu:
- obrony cywilnej – symbol OC,
- zagadnień wojskowych – symbol SO,
- zarządzania kryzysowego – symbol ZK,
- ochotniczych straży pożarnych – symbol OSP,
b) obsługi Rady Gminy - symbol RG,
c) ds. rolnictwa i działalności gospodarczej – symbol R,
d) obsługi prawnej urzędu i organów Gminy – symbol RP,
e) ds. promocji Gminy – symbol PG,
f) ds. obsługi organizacyjno – administracyjnej szkół i placówek
oświatowych – symbol OS,
g) ds. przeciwdziałania alkoholizmowi – symbol KA.

§ 11

1. Pracą komórek organizacyjnych Urzędu kierują kierownicy.
2. Wójt zarządzeniem może ustanowić inne nazwy stanowisk dla osób kierujących komórkami organizacyjnymi Urzędu.

§ 12

1. W referatach mogą być tworzone stanowiska zastępcy kierownika referatu.
2. W czasie nieobecności kierownika referatu jego obowiązki pełni zastępca lub inny wyznaczony pracownik.

§ 13

W celu zapewnienia realizacji zadań o istotnym znaczeniu dla Gminy Wójt może w drodze zarządzenia:
1) ustanowić pełnomocnika działającego w jego imieniu,
2) powołać zespół zadaniowy.

§ 14

1. Szczegółowy zakres działania referatów i ich wewnętrzną strukturę określa Wójt w drodze zarządzenia.
2. Zakresy czynności kierowników referatów określa Wójt.
3. Zakresy czynności pracowników referatu określa kierownik.
Rozdział IV

ZAKRESY DZIAŁANIA REFERATÓW

§ 15

Kierownicy referatów odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie Referatu i należyte wykonywanie powierzonych zadań, a w szczególności za:

1) terminowość, rzetelność i zgodne z prawem załatwianie spraw,
2) gospodarowanie przyznanymi środkami budżetowymi i mieniem, zgodnie z zasadami określonymi przez Radę i Wójta,
3) nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników postanowień regulaminów obowiązujących w Urzędzie, przepisów bhp i ppoż. oraz nadzór nad ochroną informacji niejawnych,
4) usprawnienie organizacji, metod i form pracy referatu,
5) opracowywanie procedur załatwiania poszczególnych spraw,
6) podnoszenie jakości usług świadczonych przez referat.

§ 16

Do wspólnych zadań referatów należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów oraz realizacja aktów prawnych Rady i Wójta,
2) opracowywanie wniosków do projektu budżetu Gminy oraz realizacja zadań ujętych w budżecie,
3) opracowywanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz wnioski Komisji Rady,
4) prowadzenie postępowań administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
5) postępowanie zgodnie z prawem i kompetencją, zapewniającą sprawną obsługę interesantów,
6) wykonywanie zadań i obowiązków w zakresie spraw obronnych i ochrony ludności,
7) ochrona informacji niejawnych,
8) współdziałanie z organami administracji rządowej i samorządowej, radami jednostek pomocniczych Gminy oraz organizacjami i stowarzyszeniami działającymi na terenie Gminy.

§ 17

W celu właściwego wykonywania zadań, Referaty są zobowiązane do bieżącej współpracy ze wszystkimi komórkami organizacyjnymi Urzędu i jednostkami organizacyjnymi Gminy, a w szczególności z:
1) Przewodniczącym Rady i Komisjami Rady,
2) Referatem Spraw Obywatelskich, Kadr i Organizacji w zakresie:
- obsługi merytorycznej Wójta,
- kontroli oraz ochrony informacji niejawnych,
- organizacji i funkcjonowania Urzędu,
- spraw kadrowych i szkoleń,
- skarg i wniosków,
3) Referatem Finansowym w zakresie opracowywania i realizacji budżetu Gminy,
4) Referatem Infrastruktury Gminnej w zakresie remontów mienia komunalnego oraz prowadzonych przez Gminę inwestycji,
5) Referatem Planowania i Rozwoju Gminy, w zakresie planowania zadań Gminy oraz pozyskiwania środków finansowych z funduszy Unii Europejskiej,
6) samodzielnymi stanowiskami pracy w zakresie:
- porządku publicznego, bezpieczeństwa obywateli i ochrony przeciwpożarowej,
- pracy Rady Gminy,
- spraw rolnych i leśnych,
- stosowania i przestrzegania prawa,
- prawidłowej obsługi osób korzystających z usług Urzędu,
- promocji Gminy,
- obsługi szkół i placówek oświatowych,
- promocji i ochrony zdrowia oraz patologii społecznej.


§ 18
(skreślony)


§ 19

Referat Spraw Obywatelskich, Kadr i Organizacji wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
1) merytorycznej obsługi pracy Wójta
2) organizacji i funkcjonowania Urzędu,
3) spraw kadrowych, płacowych i szkoleń,
4) zarządzania budynkami i lokalami wykorzystywanymi przez Urząd,
5) obsługi administracyjno-biurowej pracowników Urzędu.
6) skarg i wniosków,
7) prowadzenie archiwum Urzędu,
8) prowadzenie spraw wynikających z przepisów prawa
o stowarzyszeniach, zbiorkach publicznych, organizacji imprez masowych,
9) dowodów osobistych i ewidencji ludności,
10) spraw obywatelskich.
11) informatyki,
12) ochrony informacji niejawnych,

§ 20

Referat Finansowy wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
1) opracowywania projektu budżetu Gminy,
2) planowania i nadzoru nad realizacją budżetu,
3) kontroli finansowej jednostek organizacyjnych Gminy,
4) wymiaru, orzecznictwa podatkowego, poboru i windykacji należności podatkowych i innych należności na rzecz Gminy oraz egzekucji podatkowej,
5) prowadzenia rachunkowości Urzędu Gminnego,
6) prowadzenia rachunkowości budżetu Gminy oraz sporządzanie zbiorczej sprawozdawczości,
7) obsługi finansowej szkół i placówek oświatowych.

§ 21

Referat Planowania i Rozwoju Gminy wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
1) kształtowania polityki proekologicznej,
2) ochrony przyrody , wód, powierzchni ziemi i powietrza,
3) podziału nieruchomości,
4) realizacji polityki przestrzennej Gminy, w tym:
a) sporządzanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy,
b) sporządzanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego Gminy,
c) prowadzenie rejestru planów miejscowych zagospodarowania przestrzennego Gminy oraz wniosków o ich sporządzenie lub zmiany,
d) opracowanie wieloletnich programów sporządzania planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego Gminy,
e) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem gminnej komisji urbanistyczno – architektonicznej,
5) wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
6) planowania i kompletnego przygotowania przedsięwzięć inwestycyjnych do realizacji,
7) przygotowywania wniosków i projektów na dofinansowania zadań inwestycyjnych,
8) uzgadniania i usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
9) koordynowania przyjętych przez Gminę celów i planów,
10) ustalania długoterminowego programu rozwoju Gminy.

§ 22
(pominięty) *

§ 23

Referat Infrastruktury Gminnej wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
1) zarządzania infrastrukturą komunalną,
2) gospodarowania nieruchomościami Gminy,
3) nadzoru właścicielskiego nad majątkiem Gminy,
4) opracowywania kalkulacji cen za usługi komunalne,
5) organizacji ruchu na drogach gminnych,
6) organizacji i funkcjonowania komunikacji zbiorowej w Gminie.
7) gospodarki odpadami oraz ochrony sanitarnej Gminy,
8) realizacji inwestycji prowadzonych przez Gminę i ich rozliczenia końcowego,
9) remontów mienia komunalnego.
10) rozwoju budownictwa mieszkaniowego,
11) realizacji polityki mieszkaniowej Gminy,
12) gospodarowania zasobami mieszkaniowymi i lokalami użytkowymi,
13) ochrony zabytków, cmentarzy i miejsc pamięci narodowej,
14) nazewnictwa ulic, placów i numeracji porządkowej nieruchomości,
15) rozgraniczenia nieruchomości.

§ 24

Samodzielne stanowiska pracy wykonują w szczególności zadania w zakresie:

1) ds. obronnych i wojskowych:
a) ochrony przeciwpożarowej,
b) zapobiegania nadzwyczajnym zagrożeniom,
c) obronności i spraw wojskowych,
d) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

2) obsługi Rady Gminy:
a) organizacyjno - technicznej obsługi prac Rady i Komisji Rady,
b) współpracy z sołtysami, radami sołeckimi i osiedlami Gminy,
c) zapewnienia niezbędnej pomocy radnym w sprawowaniu przez nich mandatów,
d) koordynacji prac związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem wyborów i referendów,


* w tekście pierwotnym Regulaminu nie ustalono brzmienia tego paragrafu, z powodu błędu technicznego

e) przygotowania do publikacji uchwał Rady Gminy, aktów prawnych prawa miejscowego i obwieszczeń,
f) kompleksowej informacji o sprawach załatwianych w Urzędzie oraz merytorycznej obsługi osób korzystających z usług Urzędu.


3) ds. promocji Gminy:
a) współpracy krajowej i zagranicznej,
b) realizacji polityki informacyjnej, koordynacji promocji i wizerunku Gminy,
c) promocji Gminy,
d) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
e) turystyki, kultury fizycznej, sportu i rekreacji,


4) ds. rolnictwa i działalności gospodarczej – sprawy z zakresu rolnictwa i działalności gospodarczej oraz wynikające z prawa wodnego,


5) obsługi prawnej Urzędu i organów Gminy – sprawy z zakresu przygotowywania i opiniowania zgodności z prawem decyzji, umów, uchwał i innych dokumentów wymagających konsultacji prawnych,


6) ds. obsługi organizacyjno – administracyjnej szkół i placówek oświatowych:
a) obsługi administracyjnej szkół i placówek oświatowych,
b) współpracy ze związkami zawodowymi w odniesieniu do pracowników szkół i placówek oświatowych,
c) prowadzenia spraw wynikających ze stosunku pracy dyrektorów szkół
i placówek oświatowych oraz koordynowanie działalności dyrektorów
w zakresie spraw kadrowych, dotyczących pracowników szkół i placówek oświatowych,
d) obsługi narad, komisji, konkursów i szkoleń związanych z działalnością oświatową,
e) funduszu świadczeń socjalnych pracowników Urzędu Gminy oraz szkół
i placówek oświatowych,
f) prowadzenia kasy zapomogowo – pożyczkowej,


7) przeciwdziałania alkoholizmowi - sprawy z zakresu ochrony i promocji zdrowia, patologii społecznej oraz wynikające z ustawy o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Rozdział V

FUNKCJONOWANIE URZĘDU

§ 25

1. Organizację pracy oraz rozkład czasu pracy Urzędu określa Regulamin
pracy ustalony zarządzeniem Wójta.
2. Wójt przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w poniedziałki w godzinach od 9.00 do 14.00, a pozostali pracownicy codziennie, w godzinach pracy Urzędu.

§ 26

Zasady działalności kontrolnej ustala Wójt w drodze zarządzenia.

§ 27

Zasady postępowania w sprawach skarg i wniosków określa Wójt zarządzeniem.

§ 28

Postępowanie kancelaryjne w Urzędzie określa instrukcja kancelaryjna, ustalona przez Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. dla organów gminy i związków międzygminnych (Dz.U. Nr 112, poz. 1319 z 1999 r.)


Rozdział VI

PRACOWNICY URZĘDU

§ 29

Status prawny pracowników samorządowych określa ustawa z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U.Nr 21, poz.124 z póż. zm.)

§ 30

1. Pracownicy samorządowi mianowani podlegają ocenom kwalifikacyjnym, dokonywanym raz na dwa lata.

2. Ocena kwalifikacyjna dokonywana jest według następujących kryteriów:
1) przygotowanie zawodowe do zajmowanego stanowiska,
2) znajomość przepisów prawa wymaganego na danym stanowisku,
3) przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa, pod kątem ilości uzasadnionych skarg i wydanych wadliwych decyzji,
4) jakość, rzetelność i terminowość wykonania powierzonych zadań,
5) umiejętność współpracy z pracownikami innych komórek organizacyjnych Urzędu w ramach koordynacji zadań,
6) zdyscyplinowanie i obowiązkowość,
7) inicjatywa i samodzielność w ramach powierzonych obowiązków,
8) umiejętność bezkonfliktowego działania w kontaktach z interesantami, przełożonymi, podwładnymi i współpracownikami,
9) umiejętność organizacji pracy na zajmowanym stanowisku,
10) ochrona informacji niejawnych.

3. W wyniku przeglądu kadrowego pracownik może uzyskać jedną
z wymienionych ocen kwalifikacyjnych: wyróżniającą, dobrą lub negatywną.

4. Pracownik, który uzyskał negatywną ocenę kwalifikacyjną, podlega ponownej ocenie nie wcześniej niż po upływie trzech miesięcy.

5. Wójt może rozwiązać w drodze wypowiedzenia stosunek pracy z pracownikiem, który ponownie uzyskał negatywną ocenę kwalifikacyjną.

§ 31

1. Ocena kwalifikacyjna pozostałych pracowników może być dokonywana
na wniosek Wójta, bezpośredniego przełożonego lub zainteresowanego
pracownika.
2. Zasady dokonywania ocen kwalifikacyjnych ustala Wójt


Rozdział VII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE


§ 32

Sprawy nieuregulowane Regulaminem, a dotyczące funkcjonowania Urzędu ustala Wójt zarządzeniami.

§ 33

Zmiana Regulaminu może nastąpić w drodze zarządzenia Wójta.



Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 09 lipca 2004 12:38
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 1657
09 lipca 2004 12:42 (Administrator) - Zmieniono treść dokumentu
09 lipca 2004 12:40 (Administrator) - Zmieniono treść dokumentu
09 lipca 2004 12:38 (Administrator) - Zmieniono nazwę dokumentu