P R O T O K Ó Ł Nr XIX/12
Z SESJI RADY GMINY OSTRÓW MAZOWIECKA
odbytej w dniu 14 grudnia 2012 roku
w Urzędzie Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
pod przewodnictwem Tadeusza Jabłonki -
Przewodniczącego Rady Gminy Ostrów Mazowiecka.
Sesję rozpoczęto o godz. 10.00, a zakończono o godz. 13.45.
Stan radnych Rady Gminy - 15.
Liczba radnych obecnych na Sesji - 13 (do pkt 10 porządku obrad),
- 14 (od pkt 11 do pkt 19 porządku obrad),
- 13 (od pkt 20 porządku obrad)
(lista obecności w załączeniu do protokółu).
W Sesji udział wzięli :
Waldemar Brzostek – Wójt,Marian Stankiewicz – Zastępca Wójta,Jadwiga Zawistowska – Skarbnik Gminy,Jan Zadrożny - radny Mazowieckiej Izby Rolnej,Jerzy Sówka – Prezes PUKiR w Ostrowi Mazowieckiej,Eugeniusz Augustyniak – Radca Prawny,Dorota Brzostek – dziennikarka „Nowego Kuriera Ostrów Mazowiecka”,Sołtysi z terenu Gminy Ostrów Mazowiecka (lista obecności w załączeniu do protokółu).
Proponowany porządek Sesji:
Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu z Sesji Rady Gminy
Nr XVIII/12 z dnia 30 listopada 2012 r.Interpelacje i wnioski radnych.Informacja z działalności Wójta.Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XVIII/201/12 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 30 listopada 2012 roku w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego.Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2012- 2022.Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2012.Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2013–2023.Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia uchwały budżetowej Gminy Ostrów Mazowiecka na 2013 rok.Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr X/116/11 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 2 grudnia 2011 roku w sprawie zasad udzielania dotacji, trybu postępowania w sprawie udzielania i sposobu jej rozliczania spółkom wodnym działającym na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka, zmienionej uchwałą Nr XIV/168/12 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 15 czerwca 2012 roku.Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy i stałych Komisji na 2013 rok.Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2013 rok.Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Ostrów Mazowiecka na rok 2013.Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie w formie darowizny nieruchomości stanowiącej własność Gminy Ostrów Mazowiecka w obrębie Kuskowizna na rzecz Powiatu Ostrowskiego.Podjęcie uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych.Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIV/179/08 z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie powołania składu osobowego Komisji Inwentaryzacyjnej zmienionej uchwałą Nr XXXII/261/09 z dnia 13 listopada 2009 r.Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka.Podjęcie uchwały w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka.Podjęcie uchwały w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.Podjęcie uchwały w sprawie rodzajów dodatkowych usług świadczonych przez Gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów oraz wysokości cen za te usługi.Podjęcie uchwały w sprawie sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę.Podjęcie uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości.Podjęcie uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi usuwania odpadów z nieruchomości.Podjęcie uchwały w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.Rozpatrzenie pisma Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie nr WK.052.99.2012 z dnia 3.12.2012 r.Przyjęcie stanowiska Rady Gminy w sprawie przebudowy drogi Małkinia Górna – Ostrów Mazowiecka.Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.Zapytania i wolne wnioski.Zakończenie Sesji.
Punkt 1.
Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu z Sesji Rady Gminy Nr XVIII/12 z dnia 30 listopada 2012 r.
Otwarcia Sesji dokonał i obradom przewodniczył Tadeusz Jabłonka - Przewodniczący Rady Gminy, słowami: "Otwieram obrady XIX Sesji Rady Gminy Ostrów Mazowiecka".
Następnie Przewodniczący Rady Gminy przywitał przybyłych na Sesję zaproszonych gości, Wójta, radnych i sołtysów.
Stwierdził quorum do prawomocnych obrad informując, że na 15 radnych w Sesji bierze udział 13 radnych.
Przewodniczący Rady poinformował następnie, że proponowany porządek obrad został przesłany radnym wraz z zawiadomieniem o sesji (zawiadomienie w załączeniu do protokółu).
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków do proponowanego porządku obrad.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XVIII Sesji Rady Gminy, znajduje się u protokolanta, można się z nimi jeszcze zapoznać, a głosowanie nad jego przyjęciem odbędzie się w przedostatnim punkcie porządku obrad.
Zebrani uczcili minutą ciszy śmierć Powiatowego Lekarza Weterynarii w Ostrowi Mazowieckiej Witolda Narkiewicza-Jodko, który przez wiele lat współpracował ściśle z naszą Gminą i wielokrotnie uczestniczył w sesjach Rady Gminy.
Punkt 2.
Interpelacje i wnioski radnych.
Nie zgłoszono żadnych interpelacji ani wniosków.
Punkt 3.
Informacja z działalności Wójta Gminy.
Wójt przedstawił informację z wykonania najważniejszych zadań za okres od 9 listopada 2012 r. do 13 grudnia 2012 r. ( informacja w załączeniu do protokółu ).
Punkt 4.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XVIII/201/12 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 30 listopada 2012 roku w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego.
Przewodnicząca wspólnego posiedzenia wszystkich stałych komisji Rady Gminy – Grażyna Pieńkowska poinformowała, że wszystkie projekty uchwał przygotowane na dzisiejszą Sesję zostały zaopiniowane pozytywnie przez wszystkie komisje.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XVIII/201/12 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 30 listopada 2012 roku w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego.
Wójt poinformował, że po rozliczeniu wszystkich zadań budżetowych, na sfinansowanie planowanego deficytu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań finansowych Gminy potrzebny będzie mniejszy kredyt niż wcześniej uchwalono. Zamiast 1.400.000 zł Wójt proponuje, by zaciągnąć długoterminowy kredyt do wysokości 500.000 zł, a okres spłaty zmniejszyć do 9 lat.
Radni nie wnieśli żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/206/12 w sprawie zmiany uchwały Nr XVIII/201/12 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 30 listopada 2012 roku w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 5.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2012 - 2022.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2012 - 2022.
Wójt zwrócił uwagę, że po przyjęciu proponowanych zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej i budżetu Gminy zadłużenie Gminy wyniesie 34% (przy dopuszczalnym – 60%), a obsługa zadłużenia7,32% (przy dopuszczalnym – 15%).
Radni nie wnieśli żadnych uwag i wniosków do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/207/11 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2011 - 2022, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 6.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2012.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2012.
Radni nie wnieśli żadnych uwag i wniosków do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/208/12 w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2012, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 7.
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2013–2023.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2013–2023.
Następnie przedstawił uchwałę Nr Os.506.2012 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 11 grudnia 2012 r. w sprawie wydania opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Ostrów Mazowiecka projekcie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2013 – 2023, w której Skład Orzekający RIO wydał pozytywną opinię o w/w projekcie uchwały (uchwała RIO w załączeniu do protokółu).
Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/209/12 w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2013–2023, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 8.
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia uchwały budżetowej Gminy Ostrów Mazowiecka na 2013 rok.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia uchwały budżetowej Gminy Ostrów Mazowiecka na 2013 rok.
Następnie przedstawił uchwalę Nr Os.507.2012 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 11 grudnia 2012 r., w której RIO pozytywnie opiniuje projekt uchwały budżetowej Gminy Ostrów Mazowiecka na 2013 rok (uchwała RIO w załączeniu do protokółu).
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że również wszystkie Komisje Rady Gminy pozytywnie zaopiniowały projekt budżetu na następny rok i odczytał opinie, które wpłynęły na jego ręce (opinie poszczególnych Komisji Rady Gminy w załączeniu do protokółu).
Wójt przedstawił w formie prezentacji multimedialnej projekt budżetu Gminy na 2013 rok. Omówił najpierw dochody Gminy, a w dalszej kolejności wydatki. Szczegółowo przedstawił planowane w przyszłym roku inwestycje. Zwrócił również uwagę na wydatki poza inwestycyjne. Zaznaczył też, że w przyszłorocznym budżecie zostały ujęte także zadania realizowane w ramach funduszu sołeckiego.
Na koniec swojego wystąpienia Wójt podkreślił, że jest to, mimo trudnej sytuacji w kraju, kolejny budżet proinwestycyjny, a jednocześnie budżet, który zapewnia wykonanie wszystkich zadań spoczywających na Gminie. Zwrócił się następnie do Rady Gminy o przyjęcie proponowanego budżetu, gdyż zapewnia on dalszy rozwój naszej Gminy.
Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/210/12 w sprawie uchwalenia uchwały budżetowej Gminy Ostrów Mazowiecka na 2013 rok, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Przewodniczący Rady Gminy złożył Wójtowi gratulacje w związku z jednogłośnym przyjęciem budżetu Gminy i życzył powodzenia w jego realizacji.
Wójt podziękował za jednogłośne przyjęcie uchwały budżetowej. Podkreślił, że będzie to trudny budżet i zaapelował do radnych, sołtysów, dyrektorów jednostek organizacyjnych o współpracę w jego realizacji.
Punkt 9.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr X/116/11 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 2 grudnia 2011 roku w sprawie zasad udzielania dotacji, trybu postępowania w sprawie udzielania i sposobu jej rozliczania spółkom wodnym działającym na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka, zmienionej uchwałą Nr XIV/168/12 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 15 czerwca 2012 roku.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr X/116/11 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 2 grudnia 2011 roku w sprawie zasad udzielania dotacji, trybu postępowania w sprawie udzielania i sposobu jej rozliczania spółkom wodnym działającym na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka, zmienionej uchwałą Nr XIV/168/12 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 15 czerwca 2012 roku.
Wójt poinformował, że powstają w naszej Gminie nowe spółki wodne. Proponowana nowelizacja wspomnianej wcześniej uchwały wychodzi naprzeciw tym spółkom i umożliwia dofinansowanie ich działalności przez Gminę.
Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/211/12 w sprawie zmiany uchwały Nr X/116/11 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 2 grudnia 2011 roku w sprawie zasad udzielania dotacji, trybu postępowania w sprawie udzielania i sposobu jej rozliczania spółkom wodnym działającym na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka, zmienionej uchwałą Nr XIV/168/12 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 15 czerwca 2012 roku, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 10.
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy i stałych Komisji na 2013 rok.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy i stałych Komisji na 2013 rok.
Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/212/12 w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy i stałych Komisji na 2013 rok, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 11.
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2013 rok.
( Na Sesję przybył radny Bogdan Kołota. Liczba radnych uczestniczących w obradach zwiększyła się do 14).
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2013 rok.
Wójt przedstawił główne założenia Gminnych Programów: Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.
Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/213/12 w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2013 rok, przy 14 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 12.
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Ostrów Mazowiecka na rok 2013.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Ostrów Mazowiecka na rok 2013.
Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/214/12 w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Ostrów Mazowiecka na rok 2013, przy 14 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 13.
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie w formie darowizny nieruchomości stanowiącej własność Gminy Ostrów Mazowiecka w obrębie Kuskowizna na rzecz Powiatu Ostrowskiego.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie w formie darowizny nieruchomości stanowiącej własność Gminy Ostrów Mazowiecka w obrębie Kuskowizna na rzecz Powiatu Ostrowskiego.
Wójt wyjaśnił, że przy kompletowaniu dokumentacji drogi powiatowej przechodzącej przez Kuskowiznę okazało się, że działka 795/2 w obrębie Kuskowizna, znajdująca się w ciągu drogi powiatowej, jest własnością naszej Gminy. W związku z tym w projekcie uchwały proponuje się nieodpłatne przekazanie w/w nieruchomości na rzecz Powiatu Ostrowskiego.
Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/215/12 w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie w formie darowizny nieruchomości stanowiącej własność Gminy Ostrów Mazowiecka w obrębie Kuskowizna na rzecz Powiatu Ostrowskiego, przy 14 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 14.
Podjęcie uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych.
Radni nie wnieśli żadnych uwag i wniosków do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/216/12 w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych, przy 14 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 15.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIV/179/08 z dnia 27 listopada 2008r. w sprawie powołania składu osobowego Komisji Inwentaryzacyjnej zmienionej uchwałą Nr XXXII/261/09 z dnia 13 listopada 2009 r.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIV/179/08 z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie powołania składu osobowego Komisji Inwentaryzacyjnej zmienionej uchwałą Nr XXXII/261/09 z dnia 13 listopada 2009 r.
Wójt wyjaśnił, że w związku z przejściem na emeryturę Przewodniczącej Komisji Inwentaryzacyjnej istnieje potrzeba uaktualnienia składu Komisji. Zaproponował, by w skład Komisji Inwentaryzacyjnej powołać Kierownika Referatu Infrastruktury Gminnej Panią Justynę Zawłocką i powierzyć jej przewodniczenie Komisji, a pozostały skład Komisji pozostawić bez zmiany.
Radni nie wnieśli żadnych uwag i wniosków do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/217/12 w sprawie zmiany uchwały Nr XXIV/179/08 z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie powołania składu osobowego Komisji Inwentaryzacyjnej zmienionej uchwałą Nr XXXII/261/09 z dnia 13 listopada 2009 r., przy 14 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
( przerwa w obradach od godz. 1130 do godz. 1145 )
Punkt 16.
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował zebranych, że przechodzimy do bardzo ważnej części dzisiejszej Sesji, do pakietu tzw. uchwał „śmieciowych”.
Ze względu na obszerność uchwały oraz fakt, że wszyscy radni otrzymali z materiałami na Sesję pełny tekst projektu uchwały, Przewodniczący Rady Gminy odczytał jedynie metrykę, podstawę prawną oraz początkowe i końcowe zapisy projektu uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka.
Wójt poinformował zebranych, że Sejm ustawą z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw, wprowadził rewolucyjne zmiany w naszym prawodawstwie odnośnie gospodarki odpadami. Na mocy tej uchwały gmina staje się właścicielem wszystkich odpadów komunalnych na terenie własnego działania. Na dzisiejszą Sesję został przygotowany cały pakiet projektów uchwał związanych z wprowadzeniem tej nowelizacji w życie. Rady gmin mają obowiązek wprowadzenia do końca roku pakietu uchwał okołoustawowych. Wójt zaznaczył, że prawdopodobnie w przyszłym roku część z tych uchwał będzie znowelizowana, ponieważ Senat przygotowuje zmianę wspomnianej ustawy, która m.in. przewiduje nowe sposoby naliczania opłat, w tym ma pozwalać różnicować opłaty w zależności od ilości osób zamieszkujących w gospodarstwie.
Wójt przedstawił w formie prezentacji multimedialnej ogólne zasady gospodarki odpadami wynikające z wcześniej wspomnianej ustawy z 1 lipca 2011 r. oraz obowiązki jakie spoczywają na gminach. Poinformował, że każda gmina musi opracować i wdrożyć nowy system odbioru odpadów, obejmujący wszystkich właścicieli nieruchomości oraz nowy regulamin utrzymania czystości i porządku, uwzględniający zmienione zapisy ustawowe. Każda gmina na swoich stronach internetowych ma obowiązek zamieszczania aktualnych informacji dot. gospodarki odpadami oraz corocznie analizować jej stan i przekazywać terminowo sprawozdania. Podkreślił, że gminy będą musiały zatrudnić osoby, które zajmą się wdrożeniem znowelizowanej ustawy w życie. Wójt zwrócił również uwagę, że do 2015 r. gminy zobowiązane są wprowadzić selektywną zbiórkę odpadów, a stopniowo począwszy od 2012 r. do 2020 r. recykling niektórych segregowanych odpadów. Wójt wspomniał także o systemie kontroli i karania za niewypełnianie obowiązków ustawowych na poszczególnych szczeblach działania.
Radni nie wnieśli żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/218/12 w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka., przy 14 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 17.
Podjęcie uchwały w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka.
Wójt poinformował, że w projekcie uchwały przyjęto propozycję, aby w naszej Gminie opłatę naliczać w stosunku do ilości osób zamieszkujące dane gospodarstwo. Wójt zwrócił uwagę, że jest to system niekorzystny dla rodzin wielodzietnych Wójt podkreślił, że prawdopodobnie ten sposób naliczania ulegnie zmianie, gdyż Senat przygotowuje kolejną nowelizację ustawową, która pozwoli zastosować rożne rozwiązania dla różnych grup, co uniemożliwia obecna ustawa. Zaproponował, by omawianą uchwałę traktować jako uchwałę przejściową.
Wójt przedstawił następnie zaproponowane w projekcie uchwały stawki za odbiór odpadów.
W dyskusji głos zabrał Sołtys Wiesław Sowa, który również zwrócił uwagę, że ten sposób naliczania opłaty jest krzywdzący dla rodzin wielodzietnych.
Przewodniczący Rady Gminy odnosząc się do głosu przedmówcy, podkreślił, że ustawa w obecnym kształcie pozwala wybrać tylko jeden z 4 wariantów i żaden nie jest dobry, bo krzywdzi zawsze jakąś grupę, czy to rodziny wielodzietne, czy to osoby samotne. Dopiero, gdy zmiana ustawy umożliwi łączenie różnych sposobów naliczania opłat, to wtedy będzie można to naliczanie zoptymalizować.
Po krótkiej dyskusji Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/219/12 w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka, przy 13 głosach za jej podjęciem, 1 głosie wstrzymującym się, głosów przeciwnych nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 18.
Podjęcie uchwały w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że w projekcie uchwały przyjęto jego zdaniem najbardziej optymalną – kwartalną częstotliwość dokonywania opłat.
Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad tym projektem.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/220/12 w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, przy 14 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 19.
Podjęcie uchwały w sprawie rodzajów dodatkowych usług świadczonych przez Gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów oraz wysokości cen za te usługi.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie rodzajów dodatkowych usług świadczonych przez Gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów oraz wysokości cen za te usługi.
Wójt poinformował, że ustawa o utrzymaniu czystości i porządku nakłada na mieszkańców obowiązek zaopatrzenia się w odpowiednie pojemniki na tzw. balast, worki na odpady segregowane, kompostownik na kompost.
Gmina może nieobowiązkowo zaproponować swoim mieszkańcom za odpłatnością zaopatrzenie w niektóre pojemniki.
W związku z powyższym nasza Gmina proponuje dwa rodzaje pojemników: 110 l i 120 l oraz worki, w miesięcznych opłatach dzierżawnych za wyposażenie nieruchomości w kwotach podanych przez Przewodniczącego Rady w projekcie uchwały ( 1 zł za pojemnik i 60 gr za worek ) . Wójt podał informacyjnie, że cena pojemnika na rynku wynosi ok. 100 zł.
Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że mieszkaniec może zaopatrzyć się w pojemniki czy worki sam w swoim zakresie, bądź też w Gminie.
Radni nie wnieśli żadnych uwag i wniosków do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad tym projektem.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/221/12 w sprawie rodzajów dodatkowych usług świadczonych przez Gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów oraz wysokości cen za te usługi, przy 14 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
( Sesję Rady Gminy opuściła radna Grażyna Pieńkowska. Liczba radnych uczestniczących w obradach zmniejszyła się do 13).
Punkt 20.
Podjęcie uchwały w sprawie sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę.
Wójt wyjaśnił, że wszystkie odpady komunalne będą odbierane od mieszkańców zarówno segregowane jak i nie segregowane, a także gruz po niewielkich remontach tzn. takich, które nie wymagają zgody starostwa, leki, sprzęt RTV i AGD.
Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad tym projektem.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/222/12 w sprawie sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 21.
Podjęcie uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości.
Wójt wyjaśnił, że deklaracja jest prosta do wypełnienia. Trzeba przygotować deklaracje dla ponad 4 tysięcy gospodarstw. Będzie je można pobrać ze strony internetowej, odebrać w Urzędzie Gminy oraz będą dostarczone z nakazami płatniczymi przez sołtysów. Wypełnione deklaracje będzie trzeba przekazać do Urzędu Gminy
Radni nie zgłosili żadnych pytań ani wniosków do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad tym projektem.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/223/12 w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, przy 12 głosach za jej podjęciem, 1 głosie wstrzymującym się, głosów przeciwnych nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 22.
Podjęcie uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi usuwania odpadów z nieruchomości.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w określenia górnych stawek opłat za usługi usuwania odpadów z nieruchomości.
Wójt wyjaśnił, że ten projekt uchwały skierowany jest do przedsiębiorców, którzy by chcieli działać na terenie naszej Gminy i odbierać odpady od różnych instytucji nie ujętych we wcześniejszych regulacjach np. ze szkół, zakładów pracy itp.
Gmina ma obowiązek określić górne stawki, których nie będą mogli przekroczyć ci przedsiębiorcy.
Wójt zwrócił uwagę, że podane stawki są stawkami netto.
Radni nie zgłosili żadnych pytań ani wniosków do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad tym projektem.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/224/12 w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi usuwania odpadów z nieruchomości, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 23.
Podjęcie uchwały w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
Ze względu na obszerność uchwały oraz fakt, że wszyscy radni otrzymali z materiałami na Sesję pełny tekst projektu uchwały, Przewodniczący Rady Gminy odczytał jedynie metrykę, podstawę prawną oraz początkowe i końcowe zapisy projektu uchwały w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
Radni nie zgłosili żadnych pytań ani wniosków do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad tym projektem.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/225/12 w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 24.
Rozpatrzenie pisma Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie nr WK.052.99.2012 z dnia 3.12.2012 r.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał pismo Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie nr WK.052.99.2012 z dnia 3.12.2012 r.
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, by zlecić Komisji Rewizyjnej Rady Gminy przeprowadzenie stosownej kontroli zagadnień przedstawionych w w/w piśmie.
Innych propozycji radni nie zgłosili.
Rada Gminy zleciła Komisji Rewizyjnej Rady Gminy przeprowadzenie stosownej kontroli zagadnień przedstawionych w piśmie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie nr WK.052.99.2012 z dnia 3.12.2012 r., przy 12 głosach za zleceniem kontroli, 1 głosie wstrzymującym się, głosów przeciwnych nie było (pismo w załączeniu do protokółu).
Wójt poinformował, że 2 lata temu została zakończona budowa kanalizacji w miejscowości Komorowo. I od tego momentu zaczęła się cała seria spraw o rzekome nieprawidłowości, do których miało dojść podczas realizacji wspomnianej inwestycji z winy Wójta bądź Gminy. Sprawy te były kierowane do różnych adresatów: 2 sprawy do Nadzoru Budowlanego, do Wydziału Budownictwa, do Wojewody, 2 sprawy do Prokuratury, do Policji. Dotychczas wszystkie te instytucje oddalały zarzuty. Teraz sprawę skierowano do Regionalnej Izby Obrachunkowej, która skierowała ją zgodnie z właściwościami do Rady Gminy, gdyż Rada Gminy kontroluje działalność Wójta.
Punkt 25.
Przyjęcie stanowiska Rady Gminy w sprawie przebudowy drogi Małkinia Górna – Ostrów Mazowiecka.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał pismo Wójta Małkini Górnej w sprawie przebudowy drogi Małkinia Górna – Ostrów Mazowiecka, celem poprawienia bezpieczeństwa jej użytkowników (pismo w załączeniu do protokółu).
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił następnie projekt stanowiska Rady Gminy w powyższej sprawie.
Wójt wyjaśnił, że Wójt Gminy Małkinia Górna zwrócił się do wszystkich samorządów zlokalizowanych przy tej drodze z prośbą o wsparcie inicjatywy Gminy Małkinia Górna, aby samorząd Województwa Mazowieckiego rozpoczął przebudowę drogi, gdyż jest ona niebezpieczna, o czym świadczy liczba wypadków. Wspomniana droga stanowi ważny odcinek drogi tranzytowej relacji Łomża – Siedlce. Na zakończenie swojej wypowiedzi Wójt stwierdził, że tę inicjatywę należałoby w pełni poprzeć.
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani propozycji do przedstawionego projektu stanowiska.
Rada Gminy przyjęła przez aklamację stanowisko w sprawie przebudowy drogi Małkinia Górna – Ostrów Mazowiecka (stanowisko w załączeniu do protokółu).
Punkt 26.
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
Nie zgłoszono żadnych interpelacji ani wniosków.
Punkt 27.
Zapytania i wolne wnioski.
Przewodniczący Rady Gminy i Wójt odpowiadali na pytania sołtysów i radnych dotyczące gospodarki odpadami i przyjętych uchwał „śmieciowych”, m.in.:
- jak będą płacić za odbiór odpadów różne firmy, parafie ?
- czy będzie kontrola, czy ktoś oddaje nie swoje śmieci?
- jakie odpady stanowią balast?
- kto będzie odbierał zużytą folię z gospodarstw rolnych?
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że firmy, szkoły, sklepy, parafie itd. będą podpisywały oddzielne umowy, na innych zasadach niż gospodarstwa domowe, z wybraną przez dany podmiot firmą odbierającą odpady.
Wójt uzupełnił odpowiedź przedmówcy i wyjaśnił m.in., że Gmina będzie odbierała odpady od gospodarstw zamieszkałych i będzie kontrolowała też czy ilości odpadów odbieranych z danego gospodarstwa nie są zbyt duże, a także czy odpady są faktycznie segregowane, gdy do tego w deklaracji zobowiązało się dane gospodarstwo. Wójt poinformował, że balast będą stanowiły odpady, które pozostaną po segregacji z wyłączeniem gruzu i odpadów niebezpiecznych. Odnośnie folii Wójt wyjaśnił, że będą ją odbierać firmy mające do tego uprawnienie.
Radny Mazowieckiej Izby Rolniczej Jan Zadrożny zwrócił się z pytaniem dotyczącym organizacji spółek wodnych i możliwości wyznaczenia pracowników Gminy do obsługi spółek.
Radni: Marian Kacprzak, Marek Laskowski, Bogdan Kołota i Sołtys wsi Kuskowizna Andrzej Ruciński złożyli na ręce Wójta oraz Prezesa PUKiR Jerzego Sówki serdeczne podziękowania za pomoc i zaangażowanie na rzecz działalności spółek wodnych.
Sołtys wsi Nieskórz Krzysztof Kańkowski przy tej okazji złożył podziękowania Prezesowi Spółki Wodnej w Jasienicy i jednocześnie radnemu Marianowi Kacprzakowi za jego pełną poświęcenia pracę i za bardzo dobrą współpracę z sołtysami.
Radny Marek Laskowski w imieniu mieszkańców podziękował za drogę asfaltową w Zalesiu. Zwrócił również uwagę, że istnieje możliwość pomocy poprzez GOPS dla rodzin najbiedniejszych, których nie będzie stać na opłaty za odbiór odpadów.
Wójt zaznaczył, że działalność spółek wodnych to nie jest zadanie własne gminy. W związku z tym gmina nie może ingerować w wewnętrzne sprawy spółek, czy organizować ich działalności. Nowelizacja prawa umożliwiła gminom jedynie przekazywanie dotacji dla spółek wodnych. Wójt podkreślił, że na ile można spółkom pomóc na tyle nasza Gmina im pomaga zarówno finansowo jak i organizacyjno-prawnie. Musi być jednak osoba spośród mieszkańców, która będzie chciała się podjąć prowadzenia spółki. Wójt podkreślił, że w ubiegłym roku była tylko 1 spółka, a na koniec tego roku są 4. Podziękował za dostrzeżoną pracę i złożone słowa podziękowań.
Przewodniczący Rady Gminy:
- odczytał odpowiedź Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w sprawie odmulania Tuchełki (pismo w załączeniu do protokółu);
- przedstawił zaproszenie Wójta na turniej halowy w piłce nożnej było (zaproszenie w załączeniu do protokółu).
Radna Grażyna Skiba zaproponowała, by zorganizować również turniej w siatkówkę.
Wójt wraz z Przewodniczącym Rady Gminy zwrócili się do radnych i sołtysów z zaproszeniem na spotkanie opłatkowe. Poprosili by swój udział potwierdzili w sekretariacie Urzędu Gminy.
Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z Sesji Rady Gminy Nr XVIII/12 z dnia 30 listopada 2012 r., przy 13 głosach za jego przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Punkt 28.
Zakończenie Sesji.
Przewodniczący Rady Gminy Tadeusz Jabłonka poinformował, że porządek obrad XIX Sesji Rady Gminy został wyczerpany.
Zamknął obrady słowami: „Zamykam obrady XIX Sesji Rady Gminy Ostrów Mazowiecka".
Podziękował za udział w obradach zaproszonym gościom, radnym i sołtysom.
PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y
Tadeusz Jabłonka
Protokółował:
INSP. DS.OBSŁUGI
RADY GMINY
Krzysztof Bożykowski
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy w Ostrowi Mazowieckiej