Protokoły z sesji

Protokół Nr XIV/04 Sesji Rady Gminy

P R O T O K Ó Ł Nr XIV/04
Z SESJI RADY GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ
odbytej w dniu 28 września 2004 roku
w Urzędzie Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
pod przewodnictwem Tadeusza Jabłonki -
Przewodniczącego Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej.


Sesję rozpoczęto o godz. 1200, a zakończono o godz. 1415.

Stan radnych Rady Gminy - 15.
Liczba radnych obecnych na Sesji - 13
(lista obecności w załączeniu do oryginału protokółu).

W Sesji udział wzięli :

1. Waldemar Brzostek - Wójt Gminy,
2. Małgorzata Konrad - Skarbnik Gminy,
3. Stanisława Brzostek - Sekretarz Gminy,
4. Eugeniusz Wojciech Augustyniak – Radca prawny,
5. Jerzy Sówka – Prezes PUKiR,
6. Joanna Kacpura – Kierownik GOPS,
7. Maria Wolff – „Kurier Ziemi Ostrowskiej”,
8. Sołtysi z terenu Gminy Ostrów Maz. (lista obecności w załączeniu do oryginału protokółu),

Porządek Sesji:

1. Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu Nr XIII/04 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 30 czerwca 2004 r.
2. Interpelacje i wnioski radnych.
3. Przyjęcie informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2004 r.
4. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2004 r.
5. Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Wójta do udzielenia zamówień publicznych w trybie ustawy - prawo zamówień publicznych i zaciągnięcia zobowiązań na lata 2005 – 2007.
6. Podjęcie uchwały w sprawie nieodpłatnego przekazania mienia stanowiącego własność Gminy Ostrów Mazowiecka na rzecz Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie.
7. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie i nabycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka w drodze zamiany nieruchomości położonych we wsi Rogóźnia.
8. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXI/79/96 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 29 listopada 1996 r. w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami gruntowymi.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IX/110/03 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie ustalenia zasad polityki czynszowej, zmienionej uchwałą Nr XII/129/04 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 29 kwietnia 2004 r.
10. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej.
11. Podjęcie uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej będących w zakresie zadań własnych gminy i szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb ich pobierania.
12. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
13. Zapytania i wolne wnioski.
14. Zakończenie Sesji.

Punkt 1.
Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu Nr XIII/04 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 30 czerwca 2004 r.

Otwarcia Sesji dokonał i obradom przewodniczył Tadeusz Jabłonka - Przewodniczący Rady Gminy, słowami: "Otwieram obrady XIV Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Przywitał przybyłych na Sesję gości, Wójta Gminy, radnych i sołtysów.
Stwierdził quorum do prawomocnych obrad informując, że na 15 radnych, w Sesji bierze udział 13 radnych.
Przewodniczący Rady poinformował następnie, że porządek obrad został przesłany radnym wraz z zawiadomieniem o sesji (zawiadomienie w załączeniu do protokółu)

Radni nie zgłosili uwag i wniosków do proponowanego porządku obrad.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z ostatniej sesji, znajduje się u protokolanta sesji, można się z nim jeszcze zapoznać, a głosowanie nad jego przyjęciem odbędzie się w przedostatnim punkcie porządku obrad.

Punkt 2.
Interpelacje i wnioski radnych.

Zgłoszono następujące wnioski:

1. Radny Andrzej Ponichtera zgłosił wnioski o :

- konserwację oświetlenia na ul. Mazowieckiej w Ugniewie;
- naprawę dachu na przystanku autobusowym w Ugniewie;
- żwirowanie drogi na ul. Cichej w Ugniewie.
Punkt 3.
Przyjęcie informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2004 r.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił Andrzeja Ponichterę Przewodniczącego wspólnego posiedzenia: Komisji Rewizyjnej, Komisji Budżetu i Finansów, Komisji ds. Oświaty, Zdrowia, Kultury, Sportu i Turystyki oraz Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Infrastruktury Gminnej Rady Gminy o przedstawienie opinii poszczególnych komisji dotyczących informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2004 r. oraz projektów uchwał, przygotowanych na dzisiejszą sesję. Andrzej Ponichtera poinformował zebranych, że na posiedzeniu w dniu 27 września 2004 r. zarówno informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2004 r. jak i wszystkie projekty uchwał zostały przez wszystkie komisje zaopiniowane pozytywnie.

Nikt z radnych nie zgłosił uwag do przedstawionej informacji.

Rada Gminy pozytywnie zaopiniowała informację o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2004 roku, przy 13 głosach za jej przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było(informacja w załączeniu do protokółu),.


Punkt 4.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2004 r.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2004 r.

Radny Janusz Pasiński poprosił o przedstawienie informacji o proponowanych zmianach w tegorocznym budżecie, których nie było w przesłanych materiałach.

Skarbnik Gminy Małgorzata Konrad wyjaśniła, że w piątek 24 września, po wysłaniu materiałów na sesję wpłynęła dotacja z Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w wysokości 5.000 zł na zakup sprzętu informatycznego dla stanowiska obsługi zasiłków rodzinnych w GOPS oraz 26.700 zł z rezerwy subwencji oświatowej z przeznaczeniem na remont, zniszczonego przez wichurę, dachu Szkoły Podstawowej w Ugniewie. O te kwoty zwiększa się zarówno dochody jak i wydatki.

Radni nie wnieśli dalszych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIV/149/04 w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2004 r., przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).


Punkt 5.
Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Wójta do udzielenia zamówień publicznych w trybie ustawy - prawo zamówień publicznych i zaciągnięcia zobowiązań na lata 2005 – 2007.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie upoważnienia Wójta do udzielenia zamówień publicznych w trybie ustawy - prawo zamówień publicznych i zaciągnięcia zobowiązań na lata 2005 – 2007.


Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIV/150/04 w sprawie upoważnienia Wójta do udzielenia zamówień publicznych w trybie ustawy - prawo zamówień publicznych i zaciągnięcia zobowiązań na lata 2005 – 2007, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).


Punkt 6.
Podjęcie uchwały w sprawie nieodpłatnego przekazania mienia stanowiącego własność Gminy Ostrów Mazowiecka na rzecz Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego przekazania mienia stanowiącego własność Gminy Ostrów Mazowiecka na rzecz Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie.

Wójt wyjaśnił, że Gmina Żydowska udowodniła przed organami sądowymi, że mienie jej zostało zabrane przez Skarb Państwa i na tych gruntach pobudowano Sąd Rejonowy oraz budynek gdzie mieści się „Sanepid”. W stosunku do Urzędu Starostwa Powiatowego, Urzędu Miasta i Urzędu Gminy w Ostrowi Mazowieckiej wystąpili z roszczeniami zapłaty za równowartość tej części, którą każdy z tych samorządów posiada. Gmina nasza ma ok. 15%. Wójt następnie poinformował, że zaproponował Gminie Żydowskiej, zamiast zapłaty finansowej przekazanie działki o porównywalnej powierzchni w Bieli i wstępnie ta propozycja została przyjęta.

Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIV/151/04 w sprawie nieodpłatnego przekazania mienia stanowiącego własność Gminy Ostrów Mazowiecka na rzecz Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).


Punkt 7.
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie i nabycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka w drodze zamiany nieruchomości położonych we wsi Rogóźnia.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie i nabycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka w drodze zamiany nieruchomości położonych we wsi Rogóźnia.

Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIV/152/04 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie i nabycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka w drodze zamiany nieruchomości położonych we wsi Rogóźnia, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).


Punkt 8.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXI/79/96 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 29 listopada 1996 r. w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami gruntowymi.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXI/79/96 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 29 listopada 1996 r. w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami gruntowymi.

Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIV/153/04 w sprawie zmiany uchwały Nr XXI/79/96 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 29 listopada 1996 r. w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami gruntowymi, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 9.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IX/110/03 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie ustalenia zasad polityki czynszowej, zmienionej uchwałą Nr XII/129/04 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 29 kwietnia 2004 r.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IX/110/03 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie ustalenia zasad polityki czynszowej, zmienionej uchwałą Nr XII/129/04 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 29 kwietnia 2004 r.

Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIV/154/04 w sprawie zmiany uchwały Nr IX/110/03 Rady Gminy Ostrów Mazowiecka z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie ustalenia zasad polityki czynszowej, zmienionej uchwałą Nr XII/129/04 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 29 kwietnia 2004 r, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).


( przerwa w obradach od godz. 1250 do godz. 1305)


Punkt 10.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej.

Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIV/155/04 w sprawie zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).


Punkt 11.
Podjęcie uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej będących w zakresie zadań własnych gminy i szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb ich pobierania.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej będących w zakresie zadań własnych gminy i szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb ich pobierania.

Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIV/156/04 w sprawie określenia szczegółowych zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej będących w zakresie zadań własnych gminy i szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb ich pobierania, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 12.
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

Wójt odpowiadając na wnioski radnego Andrzeja Ponichtery poinformował, że:
- sprawę dot. naprawy lamp oświetleniowych przekaże niezwłocznie do realizacji do Referatu Infrastruktury Gminnej;
- w przypadku naprawy dachu na przystanku autobusowym zaproponował - Gmina zakupi blachę na dach a mieszkańcy we własnym zakresie dokonają jego pokrycia;
- w kwestii żwirowania dróg - jest bardzo dużo wniosków, a mało pieniędzy. Po wizji lokalnej w terenie, najbardziej zniszczone odcinki dróg w pierwszej kolejności będą żwirowane.


Punkt 13.
Zapytania i wolne wnioski.

Sołtys Kazimierz Andryszczyk złożył wnioski:
- o załatanie dziury na mostku w Osuchowej,
- o przycięcie krzewów wchodzących na drogę.

Sołtys Jan Brzostek wystąpił z wnioskami dotyczącymi:
- przecięcie korzeni niszczących nawierzchnię asfaltową na drodze do Kuskowizny,
- żwirowania ok. 300 m odcinka drogi do Kacpur ( pierwsza droga za lasem),
- wystąpienia o remont drogi powiatowej z Kuskowizny do Starej Grabownicy.

Radna Magdalena Skalik zwróciła się z pytaniem dotyczącym możliwości zainstalowania poziomej szykany na drodze żwirowej w Antoniewie.

Sołtys Józef Jaworski zgłosił wnioski o:
- postawienie znaku drogowego ograniczającego prędkość w okolicach przystanku w Sielcu,
- by ze względu na bezpieczeństwo dzieci autobus zajeżdżający po uczniów w Sielcu zatrzymywał się po drugiej stronie drogi.

Radny Tadeusz Równy zgłosił potrzebę usunięcia krzewów wchodzących na chodnik przy ul. Łomżyńskiej w Starym Lubiejewie.

Wójt ustosunkował się do przedstawionych zapytań i wniosków:
- wyjaśnił, że w związku z tym, że łatanie dziury na mostku w Osuchowej nie przyniosło wystarczających efektów, to w bieżącym tygodniu przepust ten będzie gruntownie naprawiony;
- jeśli chodzi o konserwację dróg Wójt przypomniał, że za poszczególne drogi odpowiadają Zarządcy Dróg;
- nawiązując do wystapienia sołtysa Jana Brzostka Wójt wyjaśnił, że zwracał się do Pana Szabłowskiego o wykonanie przecinki korzeni, gdyż miał on dysponować odpowiednim sprzętem. Jednak Pan Szabłowski z tych prac się wycofał. W przypadku, gdy ze względów technicznych będzie możliwe wykonanie tych prac, Gmina zleci je ponownie;
-Wójt poinformował, że na terenie naszej Gminy jest kilku zarządców dróg. Są drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne. Budżet Powiatu Ostrowskiego dostaje na drogi od państwa rocznie ok. 3 mln zł, jak to było w poprzedniej kadencji, z przeznaczeniem na konserwację, bieżące utrzymanie i budowę nowych dróg. Z tego Powiat przeznacza ok. 50% na inne rzeczy. Wójt stwierdził następnie, że w naszej Gminie wydajemy 3.800 tys. zł na inwestycje, przy budżecie ok. 17 – 18 mln zł, tj. ponad 20%. Teoretycznie można część tych pieniędzy przeznaczyć na budowę dróg powiatowych czy miejskich. Jednak mieszkańcy naszej Gminy mogą mieć wtedy uzasadnione pretensje, dlaczego były robione drogi powiatowe czy miejskie a nie gminne.
Wójt przypomniał również informację przedstawioną na poprzedniej Sesji o zaangażowaniu Gminy w budowę dróg powiatowych do Wiśniewa, w Turce i w Kozikach i dodał, że nieprawdziwe jest stwierdzenie, przedstawione w Starostwie, że Wójt nie chce współpracować przy budowie dróg. Powiedział również, że chętnie weźmie udział w spotkaniu na ten temat czy Sesji Rady Powiatu.
Wójt zwrócił się także do radnej Danuty Kołodziejczyk, której mąż jest Przewodniczącym Rady Powiatu z prośbą o poinformowanie go, iż od pewnego czasu nie dostajemy zaproszeń i informacji o Sesjach Rady Powiatu, które wcześniej otrzymywaliśmy regularnie;

- Wójt nawiązując do propozycji sołtysa Jana Brzostka stwierdził, że może rozważyć możliwość przejęcia od Powiatu dróg powiatowych na naszym terenie wraz z pieniędzmi na ich utrzymanie;
- odpowiadając na pytanie radnej Magdaleny Skalik Wójt poinformował, że na drogach publicznych prawo nie pozwala instalować żadnych szykan;
- w kwestii oznakowania dróg gminnych Wójt stwierdził, że problem ten występuje nie tylko w Sielcu, ale na terenie całej Gminy. W przyszłorocznym budżecie planuje, jeśli środki na to pozwolą, kompleksowo uzupełnić znaki na drogach gminnych;
- sprawa możliwości zajeżdżania autobusu po dzieci w Sielcu na drugą stronę drogi zostanie przekazana kierownikowi PKS;
- odpowiadając radnemu Tadeuszowi Równemu Wójt wyjaśnił, że zgłoszona sprawa usunięcia krzaków przy chodniku dotyczy drogi wojewódzkiej i jest to zadanie Wojewódzkiego Zarządu Dróg, które wg posiadanych informacji jest w trakcie realizacji.

Sołtys Wiesław Sowa poprosił o informację nt. planu zagospodarowania przestrzennego Gminy. Następnie, biorąc za przykład Gminę Brańszczyk zwrócił się z pytaniem o plany budowy kanalizacji w naszej Gminie. Zgłosił ponadto wnioski:
- o zapraszanie na sesje Rady Gminy przedstawicieli ODR, JACS, Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych, itp. instytucji,
- o wystąpienie do Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w związku z nie wykonywaniem prac konserwacyjnych i porządkowych głównych cieków rowów melioracyjnych.

Radny Jan Kowalski zwrócił się z pytaniem czy były prowadzone jakieś uzgodnienia z władzami miasta w sprawie budowy kanalizacji w Komorowie?

Wójt odpowiadając na pytanie sołtysa Wiesława Sowy wyjaśnił, że plan zagospodarowania przestrzennego Gminy został zablokowany od strony opiniowania przez Lasy Państwowe. Byliśmy w Powiecie jedną z pierwszych gmin, które opracowały plan zagospodarowania przestrzennego. W lutym po otrzymaniu wszystkich opinii od upoważnionych podmiotów, Gmina wystąpiła o ostateczną opinię do Ministerstwa Ochrony Środowiska, które potrzebowało jeszcze opinii Zarządu Lasów Państwowych. Od lutego br. aż do zeszłego tygodnia nie otrzymaliśmy żadnej opinii. Po naszych kilkukrotnych interwencjach Wojewoda w ubiegłym tygodniu przekazał Ministerstwu Ochrony Środowiska swoją opinię, że akceptuje wszystkie zmiany, które by w lasach naszej Gminy wystąpiły. W chwili obecnej czekamy na opinię Ministra Ochrony Środowiska. Na terenie całej Polski mniej niż 5% gmin ma nowe plany zagospodarowania przestrzennego. Wójt poinformował zebranych, że z chwilą otrzymania opinii z Ministerstwa wystąpi niezwłocznie o zwołanie sesji Rady Gminy.
Nawiązując do wypowiedzi sołtysa Wiesława Sowy, Wójt stwierdził, że nie chce robić ocen i porównań z inną gminą, gdyż ma za mało danych.
Ustosunkowując się do sprawy kanalizacji Wójt wyjaśnił, że ma jedynie zapewnienia ustne Pana Burmistrza, że kanalizacja będzie robiona do samego Komorowa. Przypomniał, że w ubiegłym roku Rada Gminy podjęła uchwałę upoważniającą Wójta do podpisania porozumienia z Burmistrzem. Na tej podstawie wysłał w tej sprawie kilka pism z propozycją podpisania stosownego porozumienia. Jednak poza zapewnieniami ustnymi Burmistrza żadnego pisma nie ma. Od kiedy zaczniemy realizować tę inwestycję na terenie naszej Gminy będzie zależało od środków, jakimi będziemy mogli dysponować. Wójt dodał, że z doświadczenia gmin typowo wiejskich, w których dużym nakładem sił wykonano kanalizację widać, że tylko niewielki procent mieszkańców do niej się podłącza. Przed podjęciem decyzji o budowie kanalizacji w poszczególnych miejscowościach będą robione sondaże. W chwili obecnej priorytetem na najbliższe lata będzie budowa stacji uzdatniania wody w Lubiejewie.

Radca prawny Eugeniusz Augustyniak nawiązał do wystąpienia sołtysa Wiesława Sowy. Stwierdził, że pochodzi z Gminy Brańszczyk i dobrze ją zna. Gdy nie zna się zaszłości to można wysnuć błędne wnioski, co się robi a jakich inwestycji się nie robi. Przez Gminę Brańszczyk przechodzą drogi krajowe, wojewódzkie, wiele dróg powiatowych w różnych kierunkach. Tam nie ma praktycznie ani jednej drogi gminnej. Wójt nie musiał więc robić żadnych dróg i dlatego skoncentrował się na zwodociągowaniu Gminy. Mając wodociągi mógł zająć się budową chodników, kanalizacją i oczyszczalniami ścieków. Gmina Brańszczyk jest bardziej skupiona od naszej i ma tylko 6 szkół w największych miejscowościach. Jest to względnie bogata gmina.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że wpłynęły n/w pisma do Rady Gminy, z którymi można szczegółowo się zapoznać u insp. ds. obsługi Rady Gminy:

- Pana Michała Wachowskiego (pismo w załączeniu do protokółu);
- Fundacji „Zdążyć z Pomocą” – potwierdzenie wpłaty i podziękowanie za udzieloną pomoc na leczenie dziecka, kartki i kalendarz (pismo w załączeniu do protokółu).

Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie protokół z poprzedniej Sesji Rady Gminy.
Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół Nr XIII/04 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 30 czerwca 2004r., przy 13 głosach za jego przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Wójt poinformował, że w ostatnich dniach w Komorowie zostało otwarte Centrum Satelitarne. Inwestycja ta była realizowana bez udziału naszej Gminy. Decyzje były załatwiane na szczeblu wojewody. Takich centrów satelitarnych na świecie jest 7, jedno z nich jest na terenie naszej Gminy. Najbliższe znajdują się w Monachium i Ankarze. Główny cel takiego centrum ma charakter militarny, ale poza nim jest możliwość wykorzystania centrum do wielu celów nie wojskowych. Centrum to będzie wykonywało dokładne mapy satelitarne ukazujące nawet, jakiego rodzaju zasiewy, gdzie się znajdują pod kątem dopłat z Unii Europejskiej. Stwierdzono bardzo duże nieścisłości w mapach, którymi dysponują rolnicy z Powiatowej Składnicy Map z tymi mapami, którymi dysponują osoby kontrolujące. Z informacji uzyskanej od Dyrektora Centrum tylko ok. 20% map jest w miarę dobrych. Mamy zapewnienie, że w pierwszej kolejności nasza Gmina i nasz Powiat otrzyma dokładne mapy. Wójt dodał, że Centrum to będzie generowało dla naszej Gminy jakieś dochody, jako firma, która rozpoczyna nową działalność. Planuje się zatrudnić w Centrum ponad 100, a nawet do 200 osób. Wójt zastrzegł, że w przypadku gdyby to Centrum miało negatywny wpływ na zdrowie mieszkańców i na środowisko, to musiałoby być zamknięte jednak wg wiedzy na dzień dzisiejszy i przeprowadzonych badań - takiego wpływu nie ma.

Radny Jan Zęgota w imieniu Rady Rodziców Zespołu Szkół w Nagoszewie i mieszkańców Nagoszewa i okolic złożył podziękowania:
- dla Wójta za zbudowanie pięknego obiektu hali sportowej i pomieszczeń Gimnazjum, za włożone serce, za operatywność w zdobywaniu środków,
- dla radnych Rady Gminy za poparcie tej inicjatywy i zabezpieczenie środków na ten cel,
- dla pracowników Urzędu Gminy, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do zrealizowania tej inwestycji.

Wójt podziękował za zauważenie podjętych działań. Dodał, że działania naszej Gminy zostały zauważone również przez Prezydenta RP, gdyż na tej uroczystości, jak zapewne wszyscy zebrani już wiedzą, na wniosek Wojewody Mazowieckiego i przy dużym działaniu posła Zbigniewa Krutczenki, Wójt został odznaczony srebrnym krzyżem zasługi. Stwierdził następnie, że odznaczenie to traktuje jako wyróżnienie dla nas wszystkich, a oddana hala sportowa ma służyć całej Gminie. Będzie to tętniące życiem miejsce spotkań kulturalno – rozrywkowych różnych środowisk, a nie pomnik.
Wójt poinformował zebranych, że koszt całej inwestycji zamknął się kwotą ok. 3 mln zł, z tego ponad 1 mln zł stanowiło dofinansowanie w bezzwrotnych dotacjach z różnych źródeł. Inwestycja ta została zrealizowana w niesamowitym tempie, gdyż zaledwie w ciągu 1,5 roku.


Punkt 14.
Zakończenie Sesji.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad XIV Sesji Rady Gminy został wyczerpany.
Zamknął obrady słowami: „Zamykam obrady XIV Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Podziękował za udział w obradach radnym, sołtysom i zaproszonym gościom.




PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y

Tadeusz Jabłonka


Protokółował:

INSP. DS.OBSŁUGI
RADY GMINY

Krzysztof Bożykowski

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 marca 2008 23:05
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Książek
Ilość wyświetleń: 1289
12 marca 2008 23:05 (Małgorzata Książek) - Utworzenie dokumentu