P R O T O K Ó Ł Nr VII/03
Z SESJI RADY GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ
odbytej w dniu 30 września 2003 roku
w Urzędzie Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
pod przewodnictwem Tadeusza Jabłonki -
Przewodniczącego Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej.
Sesję rozpoczęto o godz. 1200, a zakończono o godz. 1500.
Stan radnych Rady Gminy - 15.
Liczba radnych obecnych na Sesji - 12
(lista obecności w załączeniu do oryginału protokółu).
W Sesji udział wzięli :
1. Waldemar Brzostek - Wójt Gminy,
2. Marian Stankiewicz – Z-ca Wójta,
3. Małgorzata Konrad - Skarbnik Gminy,
4. Stanisława Brzostek - Sekretarz Gminy,
5. Eugeniusz Wojciech Augustyniak – Radca prawny,
6. Edward Urbanowski – Dyrektor Gminnego Zespołu ds. Oświaty,
7. Janusz Ambroziak – Radny Powiatu Ostrowskiego,
8. Zbigniew Kamiński - Radny Powiatu Ostrowskiego,
9. Henryka Lipska – Z-ca Prezesa Banku Spółdzielczego w Ostrowi Maz.
10. Maria Wolff – „Kurier Ziemi Ostrowskiej”,
11. Sołtysi z terenu Gminy Ostrów Maz. (lista obecności w załączeniu do oryginału protokółu).
Porządek Sesji:
1. Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu Nr VI/03 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 14 czerwca 2003 r.
2. Interpelacje i wnioski radnych.
3. Przyjęcie informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2003 r.
4. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2003.
5. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru ławników do sądów powszechnych.
6. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Zespołu ds. Oświaty w Ostrowi Mazowieckiej.
7. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej.
8. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w Nagoszewie.
9. Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia spółki – Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych i Rolniczych Spółka z o.o. w Ostrowi Mazowieckiej.
10. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka w drodze bezprzetargowej nieruchomości położonej w miejscowości Przyjmy k/ Poręby.
11. Podjęcie uchwały w sprawie określenia zasad udzielenia i rozmiaru zniżek godzin nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez Gminę Ostrów Mazowiecka.
12. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXII/150/2000 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 4 sierpnia 2000 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu określającego wysokości stawek dodatków oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, sposobu obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz wysokość i warunki wypłacania nagród dla nauczycieli zatrudnionych w gimnazjach i szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę, zmienionej uchwałami Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej: Nr XXV/161/2000 z dnia 21 listopada 2000 roku i Nr XXXII/209/2001 z dnia 12 października 2001 roku.
13. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
14. Zapytania i wolne wnioski.
15. Zakończenie Sesji.
Punkt 1.
Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu Nr VI/03 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 14 czerwca 2003 r.
Otwarcia Sesji dokonał i obradom przewodniczył Tadeusz Jabłonka - Przewodniczący Rady Gminy, słowami: "Otwieram obrady VII Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Przywitał przybyłych na Sesję gości, Wójta Gminy, radnych i sołtysów.
Stwierdził quorum do prawomocnych obrad informując, że na 15 radnych, w Sesji bierze udział 12 radnych.
Przewodniczący Rady poinformował następnie, że porządek obrad został przesłany radnym wraz z zawiadomieniem o sesji (zawiadomienie w załączeniu do protokółu).
Radni nie zgłosili uwag i wniosków do proponowanego porządku obrad.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z ostatniej sesji, znajduje się u protokolanta sesji, można się z nim jeszcze zapoznać, a głosowanie nad jego przyjęciem odbędzie się w przedostatnim punkcie porządku obrad.
Punkt 2.
Interpelacje i wnioski radnych.
Przewodniczący Rady Gminy Tadeusz Jabłonka zgłosił wniosek dot. wykonania 2 przepustów: jednego w Nieskórzu Nitkowcu oraz drugiego w Nieskórzu.
Punkt 3.
Przyjęcie informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2003 r.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że przed sesją odbyło się posiedzenie wszystkich Komisji Rady Gminy. Następnie poprosił Przewodniczącego wspólnego posiedzenia stałych Komisji Rady Gminy Sylwestra Rozumka o przedstawienie opinii poszczególnych komisji dotyczących informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2003 r. oraz projektów uchwał, przygotowanych na dzisiejszą sesję. Sylwester Rozumek poinformował zebranych, że zarówno informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2003 r. jak i wszystkie projekty uchwał zostały przez wszystkie komisje zaopiniowane pozytywnie.
Przewodniczący Rady odczytał pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonej przez Wójta Gminy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2003 roku. (Opinia RIO w załączeniu do protokółu).
Wójt poinformował, że zgodnie z przedłożonym sprawozdaniem dochody i wydatki realizowane są na bieżąco zgodnie z przyjętym planem. Inwestycje są wykonane w niższym procencie, ale wiadomo, że proces inwestycyjny zaczyna się najczęściej w I połowie roku, a kończy w drugim półroczu i nie ma zagrożenia wykonania zaplanowanych inwestycji w br.
Rada Gminy pozytywnie zaopiniowała informację o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2003 roku (informacja w załączeniu do protokółu), przy 12 głosach za jej przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Punkt 4.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2003.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2003.
Wójt poinformował zebranych, że radni zostali szczegółowo zapoznani z propozycjami zmian w budżecie na posiedzeniu komisji, dlatego informację tą kieruje przede wszystkim do sołtysów. Budżet Gminy został zwiększony o ponad 1 milion złotych. Dzięki dużemu zaangażowaniu pracowników Urzędu Gminy udało się pozyskać dotacje :
- z „Sapardu” na budowę wodociągu w Sielcu - ponad 500 tysięcy złotych i budowę drogi w Wiśniewie – ponad 360 tysięcy złotych,
- z Zarządu Marszałkowskiego - 13 tysięcy złotych na wykonanie dróg dojazdowych do pól w Zalesiu, oraz dotacja, którą wprowadzimy do budżetu na następnej sesji – ok. 30 tysięcy złotych na budowę drogi dojazdowej do pól w Sagajach,
- z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu – 450 tysięcy złotych (z tego 50 tys. w tym roku i 400 tys. w 2004 r.) na budowę sali sportowej i Gimnazjum w Nagoszewie.
Wójt wyjaśnił następnie, że w wydatkach Gminy wprowadzono nową dużą inwestycję, która ma być realizowana w ciągu 2 lat – budowę stacji uzdatniania wody w Lubiejewie. Nowa stacja będzie zaopatrywała w wodę ok. 30 % mieszkańców naszej Gminy z miejscowości : Stok, Komorowo, Stare Lubiejewo, Nowe Lubiejewo, Sulęcin Kolonia, Podborze, Zakrzewek, Budy Grudzie i Pałapus. Obecnie ponad 200 tys. zł. rocznie nasz konserwator musi płacić za wodę do miasta. Inwestycja ta uniezależnia nas od miasta i daje szansę utrzymania dotychczasowych cen za wodę i nie podnoszenia ich przez najbliższe kilka lat.
Wójt zaznaczył również, że studnie miejskie są na granicy wyczerpania i miasto w najbliższym czasie planuje budowę nowych studni i chce by gmina w tych kosztach partycypowała.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr VII/59/03 w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2003, przy 12 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 5.
Podjęcie uchwały w sprawie wyboru ławników do sądów powszechnych.
Radny Janusz Pasiński przedstawił protokół z dnia 19 września 2003 roku z posiedzenia zespołu ds. opiniowania kandydatów na ławników na kadencję 2004 – 2007, powołanego uchwałą Nr VI/50/03 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej w dniu 14 czerwca 2003 roku (protokół zespołu w załączeniu do protokółu z Sesji).
Poinformował m.in. Radę iż Zespół opiniujący stwierdził, że jeden z kandydatów na ławnika do Sądu Rejonowego w Ostrowi Mazowieckiej – Pan Andrzej Józef Bruździak nie spełnił warunków wymaganych w art. 162 § 1 ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych tj. nie uzyskał poparcia wymaganej liczby 25 obywateli zamieszkujących stale na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka.
Ponadto drugi z kandydatów na ławnika Sądu Rejonowego w Ostrowi Mazowieckiej – Pan Jan Szulborski nie spełnił warunku wymaganego w art. 158 § 1 pkt 4 ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych, gdyż zgodnie z oświadczeniem od ponad roku nie zamieszkuje ani nie jest zatrudniony na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka.
Dokumenty Pana Jana Szulborskiego przekazano wg kompetencji, zgodnie z miejscem zamieszkania, do Rady Miasta Ostrów Mazowiecka.
Radny Janusz Pasiński stwierdził na koniec swojego wystąpienia, że pozostałych 21 zgłoszonych kandydatów spełnia wszystkie wymagania ustawowe na ławnika i zostało pozytywnie zaopiniowane przez zespół.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił zebranym, że zgodnie z § 18 Statutu Gminy, radny Jan Zęgota, kandydujący na ławnika, nie może brać udziału w głosowaniu.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że zgodnie z wymogami ustawowymi wybory ławników przeprowadza się w głosowaniu tajnym, dlatego też należy powołać w tym celu Komisję Skrutacyjną.
Do składu Komisji Skrutacyjnej zgłoszono n/w radnych:
- Janusz Pasiński,
- Magdalena Skalik,
- Maria Goca.
Rada Gminy powołała Komisję Skrutacyjną w zaproponowanym składzie, przy 11 głosach za, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Komisja Skrutacyjna ukonstytuowała się następująco:
- Przewodnicząca Komisji - Magdalena Skalik,
- członek - Maria Goca,
- członek - Janusz Pasiński
Zasady głosowania przedstawił Przewodniczący Rady i radca prawny.
W pierwszej kolejności przystąpiono do wyboru 12 ławników do Sądu Rejonowego w Ostrowi Mazowieckiej a następnie do wyboru 5 ławników do Sądu Okręgowego w Ostrołęce.
W wyniku tajnego głosowania:
- ławnikami Sądu Rejonowego w Ostrowi Mazowieckiej zostali wybrani:
1. Barc Andrzej. 2. Błyskosz Krystyna.
3. Dobosz Bożena Teresa. 4. Jabłonka Krzysztof.
5. Kossowska Krystyna. 6. Kotowska Krystyna.
7. Modrzyńska Małgorzata Beata. 8. Pypno Elżbieta.
9. Świderska Natalia. 10. Wendler Zofia.
11. Wodzyńska Janina Maria. 12. Zęgota Jan.
- ławnikami Sądu Okręgowego w Ostrołęce zostali wybrani:
1. Chudecka Teresa.
2. Janusz Zbigniew Adam.
3. Kornacki Henryk Marian.
4. Kośnik Ewa.
5. Pieńkowski Jan Stanisław.
( Protokóły Komisji Skrutacyjnej w załączeniu do protokółu z Sesji ).
Przewodniczący Rady Gminy odczytał uchwałę Nr VII/60/03 w sprawie wyboru ławników do sądów powszechnych (uchwała w załączeniu do protokółu) i poinformował, że Rada swoją decyzję podjęła już w głosowaniu tajnym, więc nie ma potrzeby głosowania tej uchwały jeszcze raz.
Punkt 6.
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Zespołu ds. Oświaty w Ostrowi Mazowieckiej.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że trzy kolejne projekty uchwał dotyczą zmian statutów: Gminnego Zespołu ds. Oświaty, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Gminnej Biblioteki Publicznej i mają charakter formalno – proceduralny związany przede wszystkim z przejęciem kompetencji Zarządu Gminy przez Wójta.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Zespołu ds. Oświaty w Ostrowi Mazowieckiej.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr VII/61/03 w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Zespołu ds. Oświaty w Ostrowi Mazowieckiej, przy 12 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 7.
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr VII/62/03 w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowi Mazowieckiej, przy 12 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 8.
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w Nagoszewie.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w Nagoszewie.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr VII/63/03 w sprawie uchwalenia Statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w Nagoszewie, przy 12 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 9.
Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia spółki – Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych i Rolniczych Spółka z o.o. w Ostrowi Mazowieckiej.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie utworzenia spółki – Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych i Rolniczych Spółka z o.o. w Ostrowi Mazowieckiej.
Wójt poinformował, że z dniem 1 stycznia 2004 roku planuje utworzyć spółkę razem z SKR. Zadaniem jej byłyby usługi rolnicze, które dotychczas prowadził SKR oraz usługi komunalne, w tym na początek gospodarka wodą, gospodarka odpadami wraz z segregacją wstępną odpadów.
Gmina daje majątek rzeczowy w postaci wodociągów i stacji uzdatniania wody oraz fundusze finansowe w wysokości zbliżonej do rocznych kosztów wywozu odpadów tj. ok. 200 tys. zł.
Następnie Wójt wyjaśnił, że spółka powinna się sama utrzymać. Może występować w przetargach na wykonywanie swoich usług dla różnych podmiotów. Zakłada się, by docelowo Gmina nie dopłacała do wywozu nieczystości.
Wójt chce zobligować różne podmioty, typu: sklepy, zakłady pracy działające na terenie naszej Gminy, żeby z tą spółką podpisywały umowy na wywóz nieczystości.
Wójt poinformował, że spółki tego typu funkcjonują w Ostrowi Mazowieckiej, Nurze, Brańszczyku.
Odpowiadając na pytanie sołtysa z Kuskowizny Wójt wyjaśnił, że po przeszkoleniu mieszkańcy otrzymają nieodpłatnie worki, do których będą wrzucać oddzielnie odpady plastikowe, odpady szklane, odpady metalowe i odpady papierowe. W umówionym dniu będą wystawiać te worki z odpadami przed posesję, a pracownicy spółki przejadą ciągnikiem przez wioskę, zbiorą wystawione worki a następnie wrzucą do odpowiednich kontenerów.
Akcja ta nie będzie obowiązkowa. Dotychczasowe kontenery na śmieci będą jeszcze stały, gdyż odpady nie segregowane będą wyrzucane do nich.
Po zakończeniu dyskusji i wyjaśnień Wójta, Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr VII/64/03 w sprawie utworzenia spółki – Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych i Rolniczych Spółka z o.o. w Ostrowi Mazowieckiej, przy 12 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 10.
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka w drodze bezprzetargowej nieruchomości położonej w miejscowości Przyjmy k/ Poręby.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka w drodze bezprzetargowej nieruchomości położonej w miejscowości Przyjmy k/ Poręby.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr VII/65/03 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka w drodze bezprzetargowej nieruchomości położonej w miejscowości Przyjmy k/ Poręby, przy 12 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 11.
Podjęcie uchwały w sprawie określenia zasad udzielenia i rozmiaru zniżek godzin nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez Gminę Ostrów Mazowiecka.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie określenia zasad udzielenia i rozmiaru zniżek godzin nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez Gminę Ostrów Mazowiecka.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr VII/66/03 w sprawie określenia zasad udzielenia i rozmiaru zniżek godzin nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez Gminę Ostrów Mazowiecka, przy 12 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 12.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXII/150/2000 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 4 sierpnia 2000 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu określającego wysokości stawek dodatków oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, sposobu obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz wysokość i warunki wypłacania nagród dla nauczycieli zatrudnionych w gimnazjach i szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę, zmienionej uchwałami Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej: Nr XXV/161/2000 z dnia 21 listopada 2000 roku i Nr XXXII/209/2001 z dnia 12 października 2001 roku.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXII/150/2000 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 4 sierpnia 2000 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu określającego wysokości stawek dodatków oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, sposobu obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz wysokość i warunki wypłacania nagród dla nauczycieli zatrudnionych w gimnazjach i szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę, zmienionej uchwałami Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej: Nr XXV/161/2000 z dnia 21 listopada 2000 roku i Nr XXXII/209/2001 z dnia 12 października 2001 roku.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr VII/67/03 w sprawie zmiany uchwały Nr XXII/150/2000 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 4 sierpnia 2000 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu określającego wysokości stawek dodatków oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, sposobu obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz wysokość i warunki wypłacania nagród dla nauczycieli zatrudnionych w gimnazjach i szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę, zmienionej uchwałami Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej: Nr XXV/161/2000 z dnia 21 listopada 2000 roku i Nr XXXII/209/2001 z dnia 12 października 2001 roku, przy 12 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 13.
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
Wójt odpowiadając na wniosek Przewodniczącego Rady Gminy Tadeusza Jabłonki dot. wykonania przepustów w Nieskórzu wyjaśnił, że prace te zostaną wykonane.
Punkt 14.
Zapytania i wolne wnioski.
Przewodniczący Rady Gminy udzielił głosu Pani Henryce Lipskiej – Z-cy Prezesa Banku Spółdzielczego w Ostrowi Mazowieckiej, która przedstawiła informację o planowanych, w poszczególnych miejscowościach, spotkaniach z rolnikami nt. dopłat bezpośrednich i konieczności posiadania przez rolników rachunków bankowych (ulotka informacyjna w załączeniu do protokółu).
Wyjaśniła, że z dniem 15 października br. rozpoczyna się kampania szkoleniowa, która będzie prowadzona sukcesywnie w poszczególnych miejscowościach przez pracowników JACS Oddział w Lubiejewie, ODR w Ostrowi Mazowieckiej oraz Banku Spółdzielczego w Ostrowi Mazowieckiej. Spotkania będą miały na celu przygotowanie wszystkich rolników do założenia rachunków bankowych niezbędnych do rozliczeń dopłat bezpośrednich. Na tych spotkaniach przedstawiciele JACS przekażą rolnikom druki wniosków, które rubryka po rubryce będą wyjaśniali jak wypełniać. Pani Prezes poinformowała zebranych, że wszyscy rolnicy, którzy będą chcieli skorzystać z dopłat bezpośrednich ze środków unijnych, będą musieli mieć założone rachunki bankowe i nie będzie żadnych wypłat gotówkowych. Osoby, które dotychczas nie posiadają rachunku bankowego a chciałyby go założyć, powinny wziąć ze sobą; dowód osobisty, nakaz płatniczy z Urzędu Gminy, numery REGON i NIP. Powiedziała również, że wszyscy sołtysi otrzymają imiennie zawiadomienia o spotkaniach z prośbą o przekazanie informacji mieszkańcom wsi.
Odpowiadając na pytanie sołtysów Pani Prezes Henryka Lipska poinformowała, że wszyscy rolnicy mają nadane numery REGON, ale wielu ich jeszcze nie odebrało. Powiedziała również, że przy wypełnianiu wniosków będą potrzebne mapki geodezyjne do każdej posiadanej działki.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Infrastruktury Gminnej Marian Kacprzak przedstawił informację z posiedzenia Komisji z dnia 5 września 2003 roku, z udziałem przedstawicieli: kół łowieckich, ODR w Ostrowi Mazowieckiej, JACS w Lubiejewie, Powiatowego Inspektora Weterynarii w Ostrowi Mazowieckiej, Izb Rolniczych oraz rolników. Obrady koncentrowały się przede wszystkim wokół sprawy szacowania szkód wyrządzonych w rolnictwie przez dzikie zwierzęta. Ponadto rozpatrywano sprawę utylizacji padłych zwierząt gospodarskich oraz zaopiniowano projekt sejmowy pomocy dla rolników przy sporządzaniu wniosków o pozyskanie środków z Unii Europejskiej.
Przewodniczący Komisji Marian Kacprzak poinformował m.in. o ustaleniach wypracowanych podczas posiedzenia Komisji, aby:
- przy opiniowaniu planów łowieckich, Wójt zwrócił uwagę na zwiększenie odstrzału;
- do czasu powołania niezależnego specjalisty do szacowania szkód na teren naszej Gminy, w sytuacjach najbardziej konfliktowych, w pracach komisji szacującej szkody uczestniczyła Pani Barbara Olbryś – insp. ds. rolnictwa;
- Izby Rolnicze przedstawiły, kto personalnie będzie je reprezentował w pracach komisji do szacowania szkód na terenie naszej Gminy.
Ponadto Przewodniczący Komisji przekazał sołtysom listę kół łowieckich wraz z adresami, telefonami kontaktowymi i osobami, do których należy zgłaszać szkody wyrządzone przez dzikie zwierzęta (Lista kół łowieckich w załączeniu do protokółu). Zwrócił jednocześnie uwagę, że szkody należy zgłaszać na piśmie.
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił wniosek Pani Reginy Pajk z Komorowa dotyczący zwiększenia liczby punktów sprzedaży napojów zawierających ponad 4,5% alkoholu (wniosek w załączeniu do protokółu). Następnie wyjaśnił, że liczba punktów sprzedaży alkoholu w gminie jest stała, ustalona uchwałą Rady Gminy. Rada Gminy może tą uchwałę zmienić i zwiększyć liczbę punktów sprzedaży alkoholu, ale z takim wnioskiem może wystąpić komisja, radni w liczbie co najmniej ¼ ustawowego składu Rady lub Wójt Gminy a nie pojedynczy mieszkańcy gminy. Ponadto w Komorowie mieści się jednostka wojskowa i w takim przypadku, zgodnie z przepisami, wymagana jest zgoda dowódcy jednostki. W chwili obecnej, po uzyskaniu zgody dowódcy jednostki, w Komorowie jest 8 punktów sprzedaży alkoholu, z 50 funkcjonujących na terenie naszej Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał odpowiedź, którą wysłał do Pani Reginy Pajk, że wniosek jej będzie przedstawiony na Sesji Rady Gminy (pismo UG-562/1/03 w załączeniu do protokółu), a następnie otworzył dyskusję.
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, żeby ze względu na to, iż jest to sprawa typowo administracyjna, skierować ją do rozpatrzenia do Wójta.
Wójt poinformował zebranych, że nie jest to jedyny wniosek dotyczący Komorowa. Potwierdził, że do uruchomienia nowego punktu sprzedaży alkoholu potrzeba zmiany uchwały Rady Gminy, a w przypadku Komorowa, dodatkowo jeszcze wymagana jest pozytywna opinia dowódcy jednostki na zwiększenie punktów sprzedaży alkoholu.
Rada upoważniła Wójta do rozpatrzenia sprawy i udzielenia odpowiedzi Pani Reginie Pajk.
Przewodniczący Rady Gminy udzielił następnie głosu Pani Beacie Bielińskiej-Jacewicz inspektorowi ds. promocji Gminy, która przedstawiła wyniki konkursu ”Najładniejsze sołectwo w Gminie Ostrów Mazowiecka w 2003 roku” (protokół komisji konkursowej w załączeniu do protokółu).
Tytuł najładniejszego sołectwa w Gminie Ostrów Mazowiecka w pierwszej edycji konkursu otrzymało sołectwo Stara Grabownica.
Wyróżnienia w konkursie otrzymały sołectwa: Biel, Nieskórz, Przyjmy k. Poręby.
Wójt Waldemar Brzostek i Przewodniczący Rady Gminy Tadeusz Jabłonka wręczyli na ręce sołtysów w/w sołectw dyplomy i nagrody.
Radny Tadeusz Równy zgłosił sprawę spóźnień autobusu PKS dowożącego uczniów z Lubiejewa do Gimnazjum w Komorowie.
Sołtys Wiesław Sowa:
1. ponowił wniosek zgłoszony wcześniej na zebraniu wiejskim, dotyczący remontu mostka na rzece Tuchełce w Przyjmach k. Poręby. Ze względu na fakt, że mostek jest nieprzejezdny, rolnicy do swoich pól muszą dojeżdżać 4 – 5 km;
2. zgłosił potrzebę równania jesiennego dróg na terenie sołectwa Przyjmy k. Poręby.
Sołtys Jan Brzostek zgłosił wnioski dotyczące:
1. przecięcia na większej głębokości korzeni drzew wzdłuż drogi przez las do Kuskowizny;
2. usunięcia karpy na drodze Kacpury – Sagaje.
Sołtys Jan Brzostek w imieniu mieszkańców podziękował Wójtowi za lampy w Sagajach.
Sołtys Danuta Leszczyńska zgłosiła wniosek o remont drogi w Sulęcinie Kolonii.
Przewodniczący Rady Gminy Tadeusz Jabłonka zwrócił się z zapytaniem, w imieniu mieszkańców Chmielewa gm. Zaręby Kościelne, o podanie kosztów postawienia wiaty przystankowej oraz o możliwość dofinansowania tej budowy z Gminy Ostrów Mazowiecka w związku z faktem, że z wiaty tej korzystałyby przede wszystkim dzieci dojeżdżające do szkoły w Jasienicy.
W-ce Przewodniczący Rady Gminy Tadeusz Baranowski zwrócił się z podobnym zapytaniem, w imieniu mieszkańców Króli Dużych gm. Andrzejewo, o możliwość dofinansowania z Gminy Ostrów Mazowiecka budowy wiaty przystankowej, z której korzystałyby przede wszystkim dzieci dojeżdżające do szkoły w Jasienicy.
Sołtys Józef Jaworski poinformował, że Pan Chrupek wyraził zgodę na użyczenie gruntu pod drogę i w związku z tym zgłosił wniosek o wykonanie odcinka drogi łączącej Sielc z Pólkami
Na postawione pytania oraz wnioski, wg kolejności ich zgłoszenia, odpowiedzi udzielił Wójt Waldemar Brzostek:
- poinformował, żeby sprawy związane z dowozem dzieci do szkół zgłaszać bezpośrednio do dyrektorów szkół, a w przypadku gdy ich interwencje będą nieskuteczne w następnej kolejności do Wójta;
- wyjaśnił, że występował do Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych o współfinansowanie remontu mostku na Tuchełce. Jest to zadanie województwa, jednak my się zadeklarowaliśmy na piśmie, że dofinansujemy remont tego mostku w 50%. Dyrektor Zarządu miał podjąć starania, by wprowadzić naprawę tego mostku do budżetu Zarządu. Do dnia dzisiejszego, poza rozmowami telefonicznymi, nie ma żadnych ustaleń. Wójt zobowiązał się do ponowienia wniosku. Propozycja dofinansowania tego zadania w 50% z Gminy jest nadal aktualna;
- stwierdził, że w sprawie przecinania korzeni kontaktował się z Panem Zygmuntem Szabłowskim, który ma w najbliższym czasie zrobić specjalną piłę do cięcia korzeni na większych głębokościach i wtedy sukcesywnie, wzdłuż naszych dróg na odcinkach prowadzących przez lasy, te prace będą wykonywane. Jest również wstępna zgoda nadleśniczego na te prace, które powinny rozwiązać problem niszczenia nawierzchni dróg przez rozrastające się korzenie drzew;
- poinformował, że sprawę usunięcia karpy na drodze Kacpury–Sagaje przekaże do Referatu Infrastruktury Gminnej, który w porozumieniu z sołtysem z pomocą mieszkańców wsi ten problem rozwiąże;
- wyjaśnił, że droga w Sulęcinie Kolonii ma gliniaste podłoże i praktycznie żaden materiał nie utrzyma się na powierzchni. Na jakiś czas może poprawić sytuację żużel. Jedynym skutecznym rozwiązaniem jest położenie asfaltu. Droga ta jest ujęta w programie budowy dróg bitumicznych;
- przedstawił informację dotyczącą wiat przystankowych. Koszt budowy jednej wiaty wynosi ok. 4 tys. zł. Wójt zwrócił jednocześnie uwagę, że przystanki autobusowe służą wszystkim mieszkańcom a nie tylko uczniom. Nie możemy za inne gminy wykonywać ich obowiązków.
- poinformował, że na zebraniu wiejskim zgłoszono inicjatywę budowy odcinka drogi łączącej Sielc z Pólkami umożliwiający przejazd autobusu. Droga ta była jednak za wąska. W tej chwili, jeśli Pan Chrupek na piśmie podtrzyma swoją deklarację użyczenia gruntu pod drogę, to droga będzie mogła być wykonana z pożytkiem dla mieszkańców i dzieci dojeżdżających do szkoły.
Radny Powiatowy Janusz Ambroziak poinformował o realizacji wniosków dotyczących bezpieczeństwa dróg zgłoszonych na ostatniej Sesji Rady Gminy na jego ręce do Powiatu Ostrowskiego. Stwierdził, że wnioski te zgłosił do dyrektora Rejonu Dróg Publicznych, który się zobowiązał, że znaki drogowe na skrzyżowaniu drogi Nieskórz - Jasienica z drogą Ostrów Maz. – Andrzejewo będą postawione a także droga z Nagoszewa do Broku będzie naprawiona. Problem jest z drogą w Ugniewie, gdyż jest to bardzo poważna i trudna inwestycja, która na razie nie może być realizowana. Radny Janusz Ambroziak zobowiązał się, że podejmie starania, by w miarę możliwości tę drogę wstawić do planu budowy i remontu dróg. Jednocześnie zwrócił się z prośbą o zgłaszanie wniosków dotyczących poprawy bezpieczeństwa dróg w związku z przygotowywaniem planu na przyszły rok.
Radny Sylwester Rozumek zgłosił wniosek na ręce radnych powiatowych Janusza Ambroziaka i Zbigniewa Kamińskiego do Powiatu Ostrowskiego o włączenie do przyszłorocznego planu budowy brakującego odcinka drogi z Dybek do Jarząbki (gm. Wąsewo) w Wiśniewie Zastruże. Większa część tej drogi zarówno w naszej Gminie jak i w Gminie Wąsewo jest już zrobiona.
Wójt Waldemar Brzostek zwrócił się do radnych powiatowych o wstawienie do planu budowy dróg bitumicznych najważniejszej i najpilniejszej inwestycji drogowej, wynikającej z budowy obwodnicy wokół miasta Ostrów Maz, drogi z Turki do drogi Brokowskiej.
Zaznaczył, że z momentem oddania obwodnicy będzie to droga zbiorcza dla całego rejonu tej części Gminy tj. dla ok. 5 tys. mieszkańców. Gdy ta droga nie zostanie zrobiona, to 30% mieszkańców naszej Gminy będzie odciętych od miasta.
Radny Powiatowy Zbigniew Kamiński poinformował, że zakończenie remontu Ośrodka Zdrowia w Jelonkach planowane jest w 2004r., a remontu Ośrodka Zdrowia w Jasienicy – w 2005r.
Sołtys Jan Brzostek wystąpił z wnioskiem do radnych powiatowych o poszerzenie bardzo wąskiego i niebezpiecznego zakrętu na drodze powiatowej z Dud do Kuskowizny.
Sołtys Ireneusz Zakrzewski zgłosił potrzebę równania i żwirowania drogi w Zalesiu po położeniu wodociągu.
Sołtys Ryszard Krupa przedstawił wniosek dotyczący zabezpieczenia barierkami głębokich rowów wzdłuż drogi w Nieskórzu Nitkowcu.
Wójt Waldemar Brzostek odpowiadając na kolejne zgłoszone wnioski poinformował, że w najbliższym czasie rozpocznie się jesienna akcja równania dróg oraz w miarę potrzeb i możliwości będzie wykonane również żwirowanie dróg.
W-ce Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Mikołajczyk radnym powiatowym potrzebę żwirowania 1,5 km drogi z Kozik do Fidur.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował radnych, że 7 sierpnia br. wpłynęło pismo ze Starostwa Powiatowego w Ostrowi Mazowieckiej w sprawie zaopiniowania przez Radę Gminy zmiany charakteru użytkowania gruntu rolnego na leśny (pismo nr RLO.6110/10/2003 w załączeniu do protokółu). Zgodnie z przepisami, brak stanowiska Rady Gminy w terminie 45 dni uznaje się za wyrażenie opinii pozytywnej. W związku z tym, że ten termin minął, nie ma potrzeby podejmowania uchwały w powyższej sprawie.
Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół Nr VI/03 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 14.06.2003 roku, przy 12 głosach za jego przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Punkt 15.
Zakończenie Sesji.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad VII Sesji Rady Gminy został wyczerpany.
Zamknął obrady słowami: „Zamykam obrady VII Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Podziękował za udział w obradach radnym, sołtysom i zaproszonym gościom.
PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y
Tadeusz Jabłonka
Protokółował:
KIEROWNIK
BIURA RADY
Krzysztof Bożykowski