Protokoły z sesji

Protokół Nr XVI/04 Sesji Rady Gminy

P R O T O K Ó Ł Nr XVI/04
Z SESJI RADY GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ
odbytej w dniu 30 listopada 2004 roku
w Urzędzie Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
pod przewodnictwem Tadeusza Jabłonki -
Przewodniczącego Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej.


Sesję rozpoczęto o godz. 1200, a zakończono o godz. 1415.

Stan radnych Rady Gminy - 15.
Liczba radnych obecnych na Sesji - 13
(lista obecności w załączeniu do oryginału protokółu).

W Sesji udział wzięli :

1. Waldemar Brzostek - Wójt Gminy,
2. Marian Stankiewicz – Z-ca Wójta,
3. Małgorzata Konrad - Skarbnik Gminy,
4. Stanisława Brzostek - Sekretarz Gminy,
5. Eugeniusz Wojciech Augustyniak – Radca prawny,
6. Jerzy Sówka – Prezes PUKiR,
7. Janusz Ambroziak – radny powiatowy,
8. Zbigniew Kamiński – radny powiatowy,
9. Teresa Duda – WODR,
10. Sołtysi z terenu Gminy Ostrów Maz. (lista obecności w załączeniu do oryginału protokółu),


Porządek Sesji:

1. Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu Nr XV/04 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 29 października 2004 r.
2. Interpelacje i wnioski radnych.
3. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2004 rok.
4. Podjęcie uchwały w sprawie podatku od nieruchomości.
5. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty miesięcznej za pobyt dziecka w prowadzonym przez Gminę Przedszkolu Samorządowym w Komorowie.
6. Podjęcie uchwały w sprawie Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2005 – 2006.
7. Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Wójta do udzielenia zamówień publicznych w trybie ustawy - prawo zamówień publicznych i zaciągnięcia zobowiązań na rok 2005.
8. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy na zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka.
9. Podjęcie uchwały w sprawie nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.
10. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka nieruchomości położonej we wsi Stok.
11. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
12. Zapytania i wolne wnioski.
13. Zakończenie Sesji.

Punkt 1.
Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu Nr XV/04 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 29 października 2004 r.

Otwarcia Sesji dokonał i obradom przewodniczył Tadeusz Jabłonka - Przewodniczący Rady Gminy, słowami: "Otwieram obrady XVI Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Przywitał przybyłych na Sesję gości, Wójta Gminy, radnych i sołtysów.
Stwierdził quorum do prawomocnych obrad informując, że na 15 radnych, w Sesji bierze udział 13 radnych.
Przewodniczący Rady poinformował następnie, że porządek obrad został przesłany radnym wraz z zawiadomieniem o sesji (zawiadomienie w załączeniu do protokółu)

Radni nie zgłosili żadnych uwag i wniosków do proponowanego porządku obrad.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z ostatniej sesji, znajduje się u protokolanta sesji, można się z nim jeszcze zapoznać, a głosowanie nad jego przyjęciem odbędzie się w przedostatnim punkcie porządku obrad.

Punkt 2.
Interpelacje i wnioski radnych.

Radna Danuta Kołodziejczyk odczytała a następnie złożyła na piśmie interpelację dot. garnizonu w Komorowie i jego mieszkańców ( interpelacja w załączeniu do protokółu ).

Punkt 3.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2004 rok.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił Mariana Kacprzaka - Przewodniczącego wspólnego posiedzenia: Komisji Rewizyjnej, Komisji Budżetu i Finansów, Komisji ds. Oświaty, Zdrowia, Kultury, Sportu i Turystyki oraz Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Infrastruktury Gminnej Rady Gminy o przedstawienie opinii poszczególnych komisji dotyczących wszystkich projektów uchwał, przygotowanych na dzisiejszą sesję. Marian Kacprzak poinformował zebranych, że na posiedzeniu w dniu 25 listopada 2004 r. wszystkie projekty uchwał zostały przez wszystkie komisje zaopiniowane pozytywnie.

Nikt z radnych nie zgłosił uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2004 rok i zarządził głosowanie nad w/w projektem.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XVI/161/04 w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2004 rok, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 4.
Podjęcie uchwały w sprawie podatku od nieruchomości.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie podatku od nieruchomości i poprosił Panią Skarbnik o informację na temat proponowanych podatków.

Pani Skarbnik Małgorzata Konrad poinformowała, że przy przygotowaniu projektu budżetu na 2005 r. należało oszacować wzrost dochodów. Wójt przyjął wzrost dochodów na poziomie 2%. Co za tym idzie, przedstawiona jest w proponowanej uchwale propozycja wzrostu stawek podatkowych średnio o 2%. Dla porównania średnie ustawowe stawki podatkowe wzrosły o 3,3%. Szczegółową informację na temat wzrostu poszczególnych stawek podatkowych radni otrzymali wraz z projektem uchwały.

Radni nie zgłosili żadnych pytań i uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XVI/162/04 w sprawie podatku od nieruchomości, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 5.
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty miesięcznej za pobyt dziecka w prowadzonym przez Gminę Przedszkolu Samorządowym w Komorowie.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty miesięcznej za pobyt dziecka w prowadzonym przez Gminę Przedszkolu Samorządowym w Komorowie.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że na wniosek Pani Dyrektor Przedszkola Samorządowego w Komorowie, proponuje się w projekcie tej uchwały wzrost stawki opłaty miesięcznej o 5 zł w stosunku do obecnie obowiązującej.

Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XVI/163/04 w sprawie ustalenia wysokości opłaty miesięcznej za pobyt dziecka w prowadzonym przez Gminę Przedszkolu Samorządowym w Komorowie, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 6.
Podjęcie uchwały w sprawie Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2005 – 2006.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2005 – 2006.

Wójt wyjaśnił, że Plan Rozwoju Lokalnego jest to jeden z niezbędnych dokumentów, które w traktacie integracyjnym nałożyła na nas Unia Europejska, aby móc pozyskiwać pieniądze z zewnątrz. Oprócz Planu Rozwoju Lokalnego bardzo ważnym dokumentem jest Strategia Rozwoju danej gminy, którą uchwalaliśmy w ubiegłym roku, przy bardzo aktywnym udziale radnych, sołtysów, przedsiębiorców funkcjonujących na terenie naszej Gminy. O ile Strategia wskazuje główne, strategiczne tzw. operacyjne cele rozwoju gminy, o tyle Plan Rozwoju Lokalnego konkretnie wskazuje, jakie zadania inwestycyjne w danej gminie będą realizowane w danym okresie. W projekcie Wójt proponuje Plan na lata 2005 – 2006, gdyż jest to podporządkowane pod budżet unijny. Budżet Unii Europejskiej jest przyjmowany na 7 lat i obecnie obowiązujący kończy się w 2006 r. Wójt zwrócił uwagę, że uchwalony Plan nie daje nam od razu pieniędzy, a jedynie otwiera nam drogę do składania wniosków do Unii Europejskiej. To jest jeden z instrumentów, które gmina może w swojej pracy codziennej wykorzystywać. Nie mając Planu Rozwoju Lokalnego takich wniosków złożyć do Unii nie można. Plan Rozwoju Lokalnego jest zawsze planem otwartym, tzn. w każdej chwili możemy go zmieniać, dostosowując go do zmieniającej się sytuacji w naszej Gminie.
Wójt zapowiedział, że w przyszłym roku będzie wnioskował do Rady Gminy o uchwalenie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego i przygotowania naszej Gminy do działania w następnym budżecie unijnym. Następny budżet unijny będzie przyjmowany na lata 2007 – 2013. Chce na ten okres przygotować nasze gminne dokumenty prognostyczne. W związku z tym Państwo radni i sołtysi na przełomie roku otrzymają karty zadań inwestycyjnych do zgłaszania inwestycji, które wg nich w najbliższych latach powinny być zrealizowane. Tej sprawie będą poświęcone osobne spotkania szkoleniowe. Złożone wnioski będą podstawą przygotowania wieloletnich planów inwestycyjnych, a te z kolei do Planu Rozwoju Gminy na lata 2007 – 2013.

Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XVI/164/04 w sprawie Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2005 – 2006, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 7.
Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Wójta do udzielenia zamówień publicznych w trybie ustawy - prawo zamówień publicznych i zaciągnięcia zobowiązań na rok 2005.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie upoważnienia Wójta do udzielenia zamówień publicznych w trybie ustawy - prawo zamówień publicznych i zaciągnięcia zobowiązań na rok 2005.

Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XVI/165/04 w sprawie upoważnienia Wójta do udzielenia zamówień publicznych w trybie ustawy - prawo zamówień publicznych i zaciągnięcia zobowiązań na rok 2005, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 8.
Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy na zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy na zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka wraz z załącznikiem.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że stawka za 1 m3 wody dla odbiorców indywidualnych na cele bytowe jak i na cele produkcji rolnej nie uległa zmianie. Dochodzi jedynie opłata abonamentowa za wodomierz główny w wysokości 2,35 zł + 7% VAT.

Prezes PUKiR Jerzy Sówka wyjaśnił, że proponuje wprowadzenie stałej opłaty abonamentowej, które są potrzebne na pokrycie kosztów eksploatacyjnych i konserwację wodociągów. Jest w naszej Gminie 17 % gospodarstw, które mają zerowy pobór wody. Bez względu na to czy ktoś pobiera wodę, czy nie, trzeba ponosić w obu przypadkach takie same koszty eksploatacji i konserwacji wodociągu oraz koszty związane z pracą osób spisujących liczniki przepływu wody. Prezes PUKiR poinformował następnie, że na terenie Gminy są 4 stacje uzdatniania wody zarówno nowe jak i stare. Te stare wymagają kapitalnych remontów. W jednej stacji jest potrzebna w następnym roku wymiana zespołu filtrów. Jest to duży koszt. W chwili obecnej strata na wodzie wynosi ok. 360 tys. zł. Na to składają się zaległości w płatnościach za wodę. Procedura wyegzekwowania należności trwa ok. 3 miesięcy, poprzez kilkakrotne odwiedziny, wezwania itp. Na stratę tą składają się również kradzieże wody. Prezes PUKiR powiedział, że robione są analizy tego zjawiska, szukanie przyczyn i w najbliższym czasie będą podjęte odpowiednie działania. Poprosił następnie sołtysów o pomoc i współpracę oraz przekazanie mieszkańcom, którzy zapomnieli, nie zgłosili i nie podpisali jeszcze umowy, którzy obawiają się, że mają podłączenia nielegalne. Będzie podany termin do kiedy te sprawy będzie można zgłaszać. Po tym terminie będzie powołana komisja, która dokona przeglądu całej Gminy.

Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że sprawa wody jest na wsi tematem drażliwym i każda podwyżka cen wody wywołuje komentarze. Mało tego, że nie zarabiamy na własnych hydroforniach, to jeszcze dopłacamy do wody z naszych hydroforni. Należy podjąć jak najszybciej konkretne działania, by ograniczyć kradzieże i straty wody. Nie można już dłużej czekać.

Radny Jan Kowalski stwierdził, że sąsiedzi na wsi wiedzą kto bierze wodę z hydrantu i w ten sposób nas okrada, a jednak tego nie zgłaszają. Nie powinno tak być, żeby sąsiad krył sąsiada.

Sołtysi sygnalizowali również sprawę niesprawnych zasuw oraz zbyt opieszałe usuwanie awarii.

Prezes Jerzy Sówka wyjaśnił, że jeśli chodzi o awarię to był to jeden specyficzny przypadek, że woda przez 3 dni leciała. Podał przykładowo, że na podstawie odczytu z licznika Ugniewo-Biel na wodociągu z miasta, 29 % mniej zebrano opłat za wodę niż zapłacono do miasta. W przypadku Komorowa jest to 15 %, Lubiejewa i Podborza – 22 %, Grabownicy – 16 %. Dodał również, że gdy PUKiR przejmowało stacje uzdatniania wody, to nie było na nich liczników. Na tych stacjach gdzie zostały one założone w pierwszej kolejności jest już rozliczenie, natomiast w Nowej Osuchowej, gdzie licznik założono najpóźniej – rozliczenia jeszcze nie ma. Koszt instalacji liczników był wysoki, gdyż cena jednego licznika wynosiła ok. 2 tys. zł.
Ustosunkowując się do sprawy niesprawnych zasuw prezes Jerzy Sówka stwierdził, że skoro zasuwy te przez 10 lat nie były konserwowane, zepsute zasuwy nie były naprawiane czy wymieniane, to teraz wiele z nich jest nieczynnych. Biorąc pod uwagę możliwości finansowe PUKiR, naprawa bądź wymiana zepsutych zasuw może być robiona stopniowo a nie naraz. Poprzednią gospodarkę wodą określił jako rabunkową, która szkodziła wszystkim.
Kończąc poinformował zebranych, że straty wody z SUW w Jelonkach wynoszą 24 %, z SUW w Jasienicy – 34 %, a z SUW w Sielcu aż 62 %. W związku z powyższym planuje powołać komisję kontrolną. Wcześniej jednak chce dać czas wszystkim mieszkańcom, aby mogli uregulować wszelkie nieprawidłowości.

Radni nie wnieśli dalszych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XVI/166/04 w sprawie zatwierdzenia taryfy na zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 9.
Podjęcie uchwały w sprawie nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.

Wójt poinformował, że na nasz wniosek rozpoczyna się proces wywłaszczeniowy. Sam proces będzie prowadzony przez Starostwo Powiatowe. Odłączenie się od źródeł wody z zewnątrz spowoduje w przyszłości, że obecna cena wody będzie przez dłuższy czas na jednakowym poziomie. Temu ma służyć m.in. nowa inwestycja, która w przyszłym roku szacowana jest na kwotę 1.900.000 zł. W chwili obecnej mamy już promesę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na kwotę 1.700.000 zł. Tak więc inwestycja ta od strony finansowej jest już zabezpieczona. Powstał jednak problem z działką, wyjaśnił Wójt. W tym roku pertraktowaliśmy z właścicielem działki na temat sprzedaży. W trakcie wykonywania odwiertów próbnych, właściciel zmarł. Jest kilkunastu spadkobierców. W pierwszej chwili syn właściciela zaoferował się, że pozałatwia u notariusza wszystkie sprawy spadkowe, jednak wszystko skończyło się na chęciach i zapewnieniach. Nie można w nieskończoność czekać. Próbujemy znaleźć działkę w sąsiedztwie miejsca, gdzie studnie zostały już wybite i równolegle staramy się dogadać ze spadkobiercami. W przypadku, gdy się nie dogadamy, kontynuował Wójt, chcemy wydzielić część działki, tam gdzie są wybite studnie a następnie te studnie podłączyć do SUW-u, który będzie na sąsiedniej działce.

Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XVI/167/04 w sprawie nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Punkt 10.
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka nieruchomości położonej we wsi Stok.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka nieruchomości położonej we wsi Stok.

Wójt przypomniał, że w tym roku klasy „0” na mocy nowelizacji ustawy o systemie oświaty przeszły do szkół lub do przedszkoli. Taka sytuacja miała miejsce również w Stoku i Nieskórzu. Od 1 września w/w „0” funkcjonują przy szkołach podstawowych. W Stoku został nam po przedszkolu budynek jednorodzinny, adoptowany kiedyś na cele oświatowe. W tej chwili jest on wolny i można go wynająć, albo trzymać dalej w takim stanie w jakim obecnie jest (z tym wiąże się jednak jego stopniowe niszczenie i dewastacja), lub sprzedać.
W związku z tym Wójt powiedział, że zwraca się do Wysokiej Rady, aby wyraziła zgodę na zbycie tej nieruchomości w drodze przetargu. Wstępny szacunek tej działki o powierzchni 600 m2 z zabudowaniami wynosi ok. 29 tys. zł. Budynek jest z „jednego pustaka” i posiada centralne ogrzewanie zasilane z wężownicy.

Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XVI/168/04 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka nieruchomości położonej we wsi Stok, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).



Punkt 11.
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

Wójt odpowiedź na interpelację radnej Danuty Kołodziejczyk rozpoczął od postawienia pytań: jaki jest cel tworzenia lokalnych wspólnot samorządowych, jakie są zasady funkcjonowania samorządów gminnych oraz jak wygląda u nas w praktyce realizacja budżetu i rozwoju strategicznego Gminy?
Następnie wyjaśnił, że podstawowymi instrumentami wymaganymi przez UE są: strategia i plany rozwoju, wieloletnie plany inwestycyjne oraz jednoroczne budżety gminy. Budżet jednoroczny powinien być konsekwencją planowania długofalowego. Za każdą inwestycją, za każdym działaniem w terenie idą pieniądze. Przygotowując budżet gminy należy patrzeć z perspektywy całej gminy, a nie z perspektywy sołectwa czy ulicy. Gminę należy traktować jako całość, bez dzielenia: na tych co płacą więcej podatków czy mniej podatków, gdzie mieszka więcej czy mniej ludzi.
Dalej Wójt kontynuował, że w 1973 r., a więc ponad 30 lat temu a nie 6 lat temu, powstały obecne samorządy. W tym samym czasie decyzją odgórną została włączona do naszej Gminy jednostka wojskowa. Korzyści były obopólne. Dla Gminy każdy podmiot podatkowy to dodatkowy dochód. Natomiast dla mieszkańców tzw. garnizonów zielonych to były dodatkowe przywileje.
Kontynuując, Wójt wyjaśniał, że coroczny budżet Gminy składa się z dochodów i wydatków. Na dochody składają się:
- subwencje państwa (subwencja wyrównawcza i subwencja oświatowa), w przypadku naszej Gminy jest to ok. 70% dochodów ;
- podatki oraz udziały każdej gminy w podatkach od osób prawnych i osób fizycznych, stanowiące w naszej Gminie kwotę ok. 6 mln zł.
Prognozy dochodów na 2005 rok zamykają się kwotą ok. 18 mln zł. Dochody te na wniosek Wójta Rada Gminy będzie dzieliła na:
- zadania ustawowe i niezbędne, które gmina musi realizować, w tym u nas podstawowy, bo ok. 60% wydatek to oświata;
- wydatki inwestycyjne, stanowiące w naszej Gminie dużo, bo ponad 20% wydatków budżetowych.
Wg standardów europejskich przyjmuje się, że gmina staje się gminą rozwojową, jeżeli ok. 30% jej dochodów przeznacza się na wydatki inwestycyjne.
Zadaniem Wójta jest przygotowanie projektu budżetu oraz jego wykonanie
Radny ma za zadanie zatwierdzić lub nie budżet gminy, zgłosić do niego wnioski, propozycje zmian.
Wójt stwierdził następnie, że jeżeli po 2 latach kadencji radny informuje, że nic się nie robi, to powinien przede wszystkim zapytać siebie, co przez ten okres 2 lat zrobił, ile złożył wniosków, ile interpelacji inwestycyjnych, ile wskazał możliwości finansowych.
Jak zaczniemy wskazywać, kto ile do tego „wspólnego gminnego garnka” wkłada i jednocześnie żądać, żeby to z powrotem odebrać, to po co nam samorząd zapytał Wójt. Należałoby wtedy rozwiązać samorządy a pieniądze rozdać każdemu sołectwu i niech one same się gospodarzą. Były takie próby w latach 70 – 80-tych, kiedy każde sołectwo dostawało swój budżet. Ile dróg wtedy powstało, ile wodociągów? Efektem tego jest stan obecny, gdzie ponad 50% dróg w naszej Gminie to jeszcze drogi gruntowe i żwirowe. Wójt stwierdził, że wg niego zaległości dwudziestoletnie były spowodowane tym, że nie było podejścia do samorządu jako do instytucji całościowej. Gdy tak będziemy dalej robić, to nie będzie tych efektów, które osiągnęliśmy w ciągu ostatnich 6 lat. W tym czasie Gmina wybudowała ok. 30 km dróg. W 1998 r. zwodociągowanie Gminy wynosiło ok. 60%, obecnie jest ponad 90%. Było to możliwe do osiągnięcia dzięki długofalowej polityce. W 1999 r. Rada Gminy przyjęła plan budowy dróg bitumicznych na okres 6 lat, który prawie bez żadnych zahamowań na bieżąco jest realizowany.
Wójt stwierdził następnie, że obecnie potrzeba zrównoważonego rozwoju gminy. Powołując się na samorządowych praktyków z Zachodu wyjaśnił, że każda gmina powinna się rozwijać w 5 sektorach:

- społecznym, a więc rozwój szkół, przedszkoli, boisk sportowych, opieki zdrowotnej;
- gospodarczym, tzn. w infrastrukturze gminnej, która w przyszłości będzie procentowała tym, że jeżeli zbudujemy drogi, wodociągi to będzie można ściągnąć inwestorów, którzy utworzą nowe miejsca pracy i dadzą podatki;
- zagospodarowania przestrzennego gminy - mając plan możemy prowadzić długofalową politykę i wskazywać co w danym rejonie będzie można robić;
- ochrony środowiska tj. np. budowa kanalizacji, szczelnych szamb, budowa płyt gnojowych; jeżeli teraz o tym nie będziemy myśleć, to za parę lat doprowadzimy do tego, że będziemy się sami powoli niszczyć;
- kulturalnym, a więc działalność kulturalna, sportowa, budowa dziedzictwa kulturowego.
Musimy zajmować się rozwojem tych wszystkich sektorów, a nie tylko drogami, choć one są bardzo ważne. Wójt podkreślił, że nasza Gmina jest jedna i każdy kto w tej Gminie funkcjonuje powinien dbać o to by ona dalej w jedności się rozwijała, bo jest to 30 lat wspólnego dorobku. Gdy w jednym rejonie robimy daną rzecz, to mając plany za dwa, za trzy lata zrobimy to w innym miejscu. Dodał, że ostatnie 6 lat pokazało, że próbujemy równomiernie rozkładać inwestycje w całej Gminie.
Wójt nawiązując do zarzutów dotyczących Komorowa powiedział, że miejscowość tą traktuje jako całość i dlatego ostro będzie protestował przeciwko takim stwierdzeniom jak: „my jednostka”, „my osiedle”. W skład Komorowa wchodzi tzw. Stare Komorowo i osiedle wojskowe.
Następnie wyjaśnił, że prawie dwa lata temu była przyjmowana strategia rozwoju Gminy i każdy z radnych miał prawo, a nawet obowiązek zgłosić swoje propozycje zarówno do strategii jak i planu rozwoju lokalnego. Niech każdy odpowie sobie ile zgłosił pomysłów i propozycji.
Wójt przypomniał również, że w ostatnich latach, dzięki jego działaniom, działaniom Rady Gminy i pracowników Gminy udało się utrzymać dawne Przedszkole Wojskowe w Komorowie, do którego w tym roku szkolnym chodzi 54 dzieci z terenu Gminy, choć przy przejmowaniu przedszkola była mowa o stu dzieciach.

Radna Danuta Kołodziejczyk, przerywając wypowiedź Wójta, powiedziała, że jest jeszcze cała grupa 33 dzieci z Komorowa, która nie jest żywiona. Tak więc jest razem sto dzieci. Następnie na uwagę Wójta, że w wolnych wnioskach będzie czas na dyskusję, radna dodała, że trzeba mówić prawdę.

Wobec zarzutu mówienia nieprawdy, Wójt odczytał fragment pisma Pani Dyrektor Przedszkola, która wnioskowała o podniesienie stałej opłaty. Cyt. „Stała opłata, jaka obecnie obowiązuje w Przedszkolu, czyli 50 zł od dzieci z terenu Gminy (54 dzieci) i 70 zł z terenu miasta (16 dzieci)”.

Radna Danuta Kołodziejczyk wyjaśniła, że jest jeszcze 33 dzieci, które też uczęszczają do Przedszkola i nie płacą stałej opłaty, ponieważ nie są żywione.

Wójt stwierdził, że rzeczywiście oprócz dzieci przebywających stale, z jego inicjatywy uruchomiono „0”, bo w przedszkolu są lepsze warunki. Gdyby te dzieci nie chodziły do Przedszkola, to by chodziły do ZSP w Komorowie. Klasa „0” jest utrzymywana z budżetu oświatowego, a nie z dodatkowego budżetu. Budżet na utrzymanie Przedszkola ( nie licząc „0” ) wynosi ponad 300 tys. zł rocznie.
Kończąc Wójt poinformował zebranych, że w Planie Rozwoju Lokalnego jest przygotowana duża inwestycja – budowa kanalizacji. Budowę kanalizacji na terenie naszej Gminy Wójt chce rozpocząć od Komorowa, ponieważ we współpracy z Miastem jest możliwość kontynuacji inwestycji realizowanej w Ostrowi. Miasto ciągnie kanalizację do ul. Szkoły Podchorążych Piechoty i Legionowej. Gmina przejęłaby dalszą budowę począwszy od osiedla domków jednorodzinnych (oczywiście pod warunkiem, że jego mieszkańcy będą chcieli), następnie poprzez jednostkę wojskową, gdzie właściciel tego terenu – Stołeczny Zarząd Infrastruktury wyraził zgodę by włączyć się do tej kanalizacji, a w dalszej kolejności do pozostałej części Komorowa i Lubiejewa. Będzie to znaczny koszt i trudno dziś mówić o sumach bez dokładnych analiz finansowych. W planie finansowym na 2005 r. jest przewidziane ok. 100 tys. zł, co stanowi jedynie zwrot Miastu tego, co zainwestowało, by zrobić większą średnicę kolektora i przepompownię. Będzie to robione nie dla tego, że z jednostki wojskowej Gmina ma 500 tys. zł dochodu rocznie, tylko dlatego, że tam tego nie ma, a jest tam taka potrzeba. Wójt dodał, że ma nadzieję, że będzie opracowana również koncepcja kanalizacji w całej Gminie.
Reasumując, Wójt stwierdził, że nasza Gmina jest całością i jako Wójt zawsze będzie dążył do tego, by ona równoważnie się rozwijała jako całość.

Punkt 12.
Zapytania i wolne wnioski.

Jan Brzostek sołtys z Kuskowizny zgłosił następujące wnioski:
- o wystąpienie na piśmie z Urzędu Gminy do Starostwa w/s konserwacji drogi powiatowej Kuskowizna – Dudy, gdyż Starostwo nie odpowiada na wystąpienia sołtysa;
- o przecięcie korzeni niszczących drogę bitumiczną biegnącą przez las z Ostrowi do Kuskowizny;
- o zmianę oświetlenia na energooszczędne w Kuskowiźnie.

Radna Danuta Kołodziejczyk stwierdziła, że nie jest usatysfakcjonowana odpowiedzią Pana Wójta na jej interpelację i poprosiła o odpowiedź na piśmie.
Następnie nawiązała do sprawy bloku przy ul. Cegielnianej 2 w Komorowie i jego mieszkańców. Powiedziała, że zgodnie z sugestią Wójta poszła do tego domu i odwiedziła 10 mieszkań. Na klatkach schodowych jest ciemno, prąd jest wyłączony, ponieważ mieszkańcy nie płacą. Są dwa mieszkania, które mieszkańcy sami wyremontowali i w nich jako tako można mieszkać. Pozostałe są zagrzybione, zniszczone i za głowę można się złapać, że w tak strasznych warunkach można mieszkać.

Bogusława Bednarczyk sołtys z Rogóźni zwróciła się z pytaniem do Prezesa PUKiR - kiedy będą pojemniki na śmieci i jak technicznie będzie rozwiązana sprawa odbioru odpadów, gdyż niektórzy mieszkańcy nie chcą pojemników tylko worki?

(Radna Danuta Kołodziejczyk wyszła z sali obrad).

Teresa Pych sołtys ze Stoku zabrała głos na temat odśnieżania:
- pytając, czy numery telefonów związane z akcją odśnieżania są takie same jak w ub. roku?
- Złożyła wniosek o systematyczne odśnieżanie drogi do kolonii w Stoku, gdyż jedna osoba tam zamieszkała 3 razy w tygodniu musi być dowożona na dializę.

Wójt ustosunkował się najpierw do ostatniej wypowiedzi Pani radnej Danuty Kołodziejczyk wyjaśniając, że udzielił bardzo wyczerpującej odpowiedzi. Protokół na następnej Sesji będzie przyjmowany jak na każdej Sesji i będzie można zażądać protokółu z tą odpowiedzią na piśmie. Odpowiedź na piśmie na interpelację jest udzielana wtedy, gdy na interpelację nie odpowiada się na Sesji. Dodał, że Pani radna powinna sobie zadać pytanie co zrobiła przez dwa lata, ile złożyła wniosków do Rady Gminy czy do Wójta, aby jakieś inwestycje na terenie osiedla, na terenie Komorowa zostały zrobione?
Wójt następnie poprosił, jeżeli są jakieś sprawy lub problemy, żeby zapraszać go, bądź prezesa PUKiR na spotkania w sołectwach, czy na osiedlu. Zapewnił, że chętnie przyjedzie, gdyż nigdy nikomu nie odmówił udziału w zebraniu wiejskim.
Nawiązując do sprawy pojemników na odpady Wójt poinformował zebranych, że są już zarezerwowane pieniądze na zakup pojemników w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Firmy są wybrane, niestety biurokracja uniemożliwia w tej chwili podpisanie umowy. Musimy czekać na zatwierdzenie wszystkich dokumentów.
Wójt ponadto przedstawił sołtysom:
- wzór oświadczenia dot. rozwiązania umowy, przez osoby, które zostały wprowadzone w błąd przez firmę ostrołęcką świadczącą usługi w zakresie zbiórki odpadów i które to osoby chcą się z tej umowy wycofać (wzór oświadczenia w załączeniu do protokółu). Poinformował, że pisma te po wypełnieniu należy przesłać na adres tej firmy ostrołęckiej. Również jeżeli ktoś chce może sprawę zgłosić na Policję.
Wójt podkreślił, że każdy mieszkaniec ma wolny wybór i może wybrać firmę odbierającą śmieci jaką chce.
- ogłoszenie o możliwości skorzystania z bezpłatnego szkolenia dla rolników nt. „Prowadzenie i rozwój gospodarstw specjalizujących się w produkcji mleka w aspekcie racjonalizacji wykorzystania podstawowych czynników produkcji zgodnie z wymogami Unii Europejskiej” (ogłoszenie w załączeniu do protokółu).

Prezes PUKiR Jerzy Sówka poinformował, że zbiórka selektywna będzie dalej realizowana, jeśli tylko mieszkańcy będą chcieli współpracować. Worki będą rozdawane tak jak do tej pory. Samochód i prasa są już w garażu, natomiast pojemniki będą w najbliższym czasie, jak tylko będzie podpisana umowa. Dodał, że PUKiR będzie zawsze tańsze od konkurencji, bo jeżeli im opłaca się przyjechać za 4,60 zł z Ostrołęki, to jego firmie tym bardziej opłaci się za niższą cenę z Ostrowi. Przypomniał, że będą spisywane umowy na pojemniki. Odpłatność za odbiór odpadów będzie pobierana raz w miesiącu po wystawieniu faktury.

(Radna Danuta Kołodziejczyk wróciła na salę obrad).

Radny Powiatu Ostrowskiego Janusz Ambroziak odpowiadając sołtysowi Janowi Brzostkowi poinformował, że pracuje obecnie w Powiatowym Zarządzie Dróg i oglądał drogę z Kuskowizny przez Dudy do Starej Grabownicy, o której mówił sołtys. Stan tej drogi jest katastrofalny i będzie się starał coś w tej sprawie zrobić. Jednocześnie radny Janusz Ambroziak zaproponował, by w przypadku kierowania jakiś pism do Powiatu, przesyłać je również do wiadomości radnym powiatowym z terenu naszej Gminy, gdyż mają oni wtedy możliwość upomnieć się o odpowiedź na posiedzeniu Rady Powiatu.

Czesława Dulkowska sołtys z Nowego Lubiejewa w trosce o bezpieczeństwo mieszkańców, zwróciła się z prośbą do prezesa PUKiR Jerzego Sówki o stałego inkasenta zbierającego opłaty za wodę w danej miejscowości.

Radny Powiatu Ostrowskiego Zbigniew Kamiński zwrócił się do sołtysa Jana Brzostka z zaproszeniem na najbliższą Sesję Rady Powiatu, by w obecności Starosty i radnych powiatowych przedstawił sprawę drogi z Kuskowizny i pisma w tej sprawie. Zaproponował podobnie jak radny Janusz Ambroziak, by przesyłać mu do wiadomości wszelkie wystąpienia do Powiatu.

Krystyna Łazowska sołtys ze Starego Lubiejewa zwróciła się z pytaniem – kiedy się zapalą lampy na ul. Żale w Starym Lubiejewie?

Z-ca Wójta Marian Stankiewicz wyjaśnił, że nie włączenie lamp na ul. Żale było spowodowane opóźnieniem wydania przez Zakład Energetyczny warunków podłączenia, gdyż w tym miejscu przy okazji modernizacji oświetlenia ulicznego w Lubiejewie był założony nowy punkt zapalania. Mimo kilkakrotnych monitów kierowanych do Zakładu Energetycznego brak było odpowiedzi, bo podobno zaginęły u nich nasze pisma. Z-ca Wójta powiedział, że po dzisiejszej rozmowie z Dyrektorem Zakładu Energetycznego, może przekazać mieszkańcom Lubiejewa wiadomość, że jeszcze dzisiaj lampy na ul. Żale się zaświecą.

Zofia Kurowska sołtys ze Starej Osuchowej zwróciła się z wnioskiem o instalację chociaż dwóch lamp: jednej na początku wsi, drugiej przy przystanku autobusowym w Starej Osuchowej.

Przewodniczący Rady Gminy Tadeusz Jabłonka zgłosił wniosek o wyłączenie lamp świecących w ciągu dnia na osiedlu za torami w Ugniewie.

Wójt Waldemar Brzostek wyjaśnił, że powstał nowy punkt zapalania, który nie został jeszcze wyregulowany i sprawa ta jest już zgłoszona do konserwatora.

Witold Kosiński sołtys z Ugniewa poinformował, że podczas ostatniego równania dróg w Ugniewie wykonano równanie tylko części dróg i poprosił, aby wyrównano pominięte odcinki dróg.

Radna Danuta Kołodziejczyk wyjaśniła, że musiała na moment wyjść i nie słyszała odpowiedzi Wójta na jej prośbę o odpowiedź na piśmie na zgłoszoną interpelację i ponowiła prośbę o pisemną odpowiedź.

Wójt wyjaśnił, że już udzielił odpowiedzi na interpelację i nie będzie odpowiadał na piśmie co jest zgodne ze Statutem Gminy.

Prezes PUKiR Jerzy Sówka odpowiadając na pytania zgłoszone do niego przez sołtysów poinformował zebranych, że w PUKiR jest 4 inkasentów mających upoważnienia do zbierania opłat za wodę. Będzie się starał, by ten sam inkasent zbierał pieniądze w danej miejscowości.
W sprawie równania drogi w Ugniewie prezes PUKiR wyjaśnił, że było to dodatkowe równanie tylko dróg dojazdowych do szkoły na wniosek Pana Marka Siedleckiego, dowożącego uczniów do szkół. Równanie wszystkich dróg w Ugniewie jest ujęte w harmonogramie i będzie zrobione, gdy warunki atmosferyczne na to pozwolą.

Wójt odpowiedział na wniosek dotyczący odśnieżania dróg wyjaśniając, że na dzisiejszej Sesji Rada Gminy podjęła uchwałę upoważniającą Wójta do przeprowadzenia przetargu. Po rozstrzygnięciu przetargu będą przesłane informacje do sołtysów i radnych na temat odśnieżania dróg. Inspektor ds. drogowych się nie zmienił, dalej tą funkcję pełni Zdzisław Brzostek.
Ustosunkowując się do wystąpienia Pani radnej Danuty Kołodziejczyk, Wójt wyjaśnił jeszcze raz, że na Sesji udzielił bardzo długiej i wyczerpującej odpowiedzi. Będzie można na piśmie wziąć wyciąg z protokółu z tą odpowiedzią. Powiedział również, że chętnie przyjedzie na spotkanie na osiedlu. Poprosił by go o zebraniu poinformować i uzgodnić z nim termin. Poprosił również, by interpelacje, na które ma odpowiadać były formalnie kierowane do Wójta a nie do Rady.
Wójt przypomniał ponadto, że każdy radny, każdy sołtys ma prawo i przywilej zgłaszania wniosków do danego budżetu. Wnioski te są przyjmowane do końca września, a praktycznie do października. Projekt budżetu już jest gotowy i teraz próbuje się obarczyć Wójta, że tego czy tamtego nie robi. Podkreślił, że Wójt zgłasza jedynie propozycję, a uchwala Rada Gminy. Radny może zgłosić wniosek o daną inwestycję czy rzecz.

Radna Danuta Kołodziejczyk zwróciła uwagę, że interpelację swoją kierowała za pośrednictwem Przewodniczącego i poprzez radnych do Pana Wójta.

Bogusława Bednarczyk sołtys z Rogóźni zwróciła się do Wójta z prośbą o szkolenia dla rolników.

Wójt odpowiedział, że wyszukujemy i będziemy wyszukiwać w internecie i w innych źródłach informacji o szkoleniach dla rolników. Dodał, że ODR, którego przedstawiciel jest na sali, statutowo jest powołany do tego i jest to jego główne zadanie, by wspierać i organizować szkolenia dla rolników. Urząd będzie te działania wspierał.

( Troje radnych opuściło salę obrad).

Radny Tadeusz Równy podziękował za dowiezienie żużlu na ul. Szkolną i Krótką w Lubiejewie.

Jerzy Szydlik sołtys z Nowej Grabownicy podziękował za wykonanie drogi asfaltowej w Nowej Grabownicy i zgłosił potrzebę żwirowania zniszczonej przez samochody z Nadleśnictwa drogi przez las z Nowej Grabownicy do szkoły w Dudach.

Leszczyńska Danuta sołtys z Sulęcina Kolonii podziękowała za położenie asfaltu w Sulęcinie Kolonii.

Wiesław Sowa sołtys z Przyjm k. Poręby przyłączył się do przedmówców i podziękował za wykonanie nawierzchni asfaltowej na drodze do Sadzawek.

Nie zgłoszono dalszych zapytań ani wniosków. Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie protokół z poprzedniej Sesji Rady Gminy.

Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół Nr XV/04 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 29 października 2004r., przy 10 głosach za jego przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.


Punkt 13.
Zakończenie Sesji.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad XVI Sesji Rady Gminy został wyczerpany.
Zamknął obrady słowami: „Zamykam obrady XVI Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Podziękował za udział w obradach radnym, sołtysom i zaproszonym gościom.

PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y

Tadeusz Jabłonka
Protokółował:

INSP. DS.OBSŁUGI
RADY GMINY

Krzysztof Bożykowski

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 marca 2008 23:05
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Książek
Ilość wyświetleń: 1277
12 marca 2008 23:05 (Małgorzata Książek) - Utworzenie dokumentu