P R O T O K Ó Ł Nr XIX/05
Z SESJI RADY GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ
odbytej w dniu 28 stycznia 2005 roku
w Urzędzie Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
pod przewodnictwem Jerzego Mikołajczyka -
Wiceprzewodniczącego Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej.
Sesję rozpoczęto o godz. 1200, a zakończono o godz. 1430.
Stan radnych Rady Gminy - 15.
Liczba radnych obecnych na Sesji:
- na początku Sesji – 13,
- począwszy od 12 punktu porządku obrad - 14
(lista obecności w załączeniu do oryginału protokółu).
W Sesji udział wzięli :
1. Waldemar Brzostek - Wójt Gminy,
2. Marian Stankiewicz – Z-ca Wójta,
3. Stanisława Brzostek - Sekretarz Gminy,
4. Eugeniusz Wojciech Augustyniak – Radca prawny,
5. Jerzy Sówka – Prezes PUKiR,
6. Teresa Duda – WODR,
7. Maria Wolff – „Kurier Ziemi Ostrowskiej”,
8. Sołtysi z terenu Gminy Ostrów Maz. (lista obecności w załączeniu do oryginału protokółu).
Porządek Sesji:
1. Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółów z Sesji Rady Gminy: Nr XVII/04 z dnia 21 grudnia 2004 r. i Nr XVIII/04 z dnia 31 grudnia 2004 r.
2. Interpelacje i wnioski radnych.
3. Podjęcie uchwały w sprawie założeń, zasad i trybu tworzenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Ostrów Mazowiecka.
4. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu określającego wysokość stawek dodatków oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, sposobu obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz wysokość i warunki wypłacania nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę na 2005 rok.
5. Podjęcie uchwały w sprawie nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.
6. Podjęcie uchwały w sprawie nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.
7. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka w drodze bezprzetargowej nieruchomości położonych w miejscowości Komorowo.
8. Podjęcie uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Ostrów Mazowiecka ze Stowarzyszenia GREEN WAY.
9. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia wysokości składki na rzecz Międzygminnego Związku „Ziemia Ostrowska” związanej z realizacją inwestycji pn. „Budowa Stacji Segregacji Surowców Wtórnych i Kompostowni Odpadów Organicznych”.
10. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Międzygminnego Związku „Ziemia Ostrowska”.
11. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
12. Zapytania i wolne wnioski.
13. Zakończenie Sesji.
Punkt 1.
Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółów z Sesji Rady Gminy: Nr XVII/04 z dnia 21 grudnia 2004 r. i Nr XVIII/04 z dnia 31 grudnia 2004 r.
W związku z nieobecnością, z przyczyn służbowych, na I części Sesji Przewodniczącego Rady Gminy Tadeusza Jabłonki, Wiceprzewodniczący Rady Gminy Jerzy Mikołajczyk odczytał Upoważnienie, w którym Przewodniczący Rady Gminy wyznacza go do prowadzenia XIX Sesji (upoważnienie w załączeniu do protokółu).
Następnie Przewodniczący obrad Jerzy Mikołajczyk dokonał otwarcia Sesji słowami: "Otwieram obrady XIX Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Przywitał przybyłych na Sesję gości, Wójta Gminy, radnych i sołtysów.
Stwierdził quorum do prawomocnych obrad informując, że na 15 radnych, w Sesji bierze udział 13 radnych.
Przewodniczący obrad poinformował, że porządek obrad został przesłany radnym wraz z zawiadomieniem o sesji (zawiadomienie w załączeniu do protokółu) i zwrócił się z pytaniem, czy ktoś ma uwagi bądź wnioski do proponowanego porządku obrad?
Wójt wyjaśnił, że radni na posiedzeniu komisji zostali poinformowani o proponowanej zmianie, natomiast sołtysi w wysłanej informacji tej zmiany nie mieli ujętej. Wójt zwrócił się do Rady Gminy o umieszczenie w porządku dzisiejszej sesji punktu ”Podjęcie uchwały w sprawie nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.” Poinformował zebranych, że chodzi o działkę w Lubiejewie, gdzie zaplanowano wybudowanie w tym roku Stacji Uzdatniania Wody. Pojawiły się pewne problemy odnośnie praw własności. W trakcie wykonywania studni właściciel, który podpisał wstępną umowę zmarł. Gmina szukała różnych rozwiązań, aby jeszcze w tym roku wybudować SUW. Wójt przypomniał, że ta stacja jest niezmiernie ważna dla mieszkańców Gminy, bo jej uruchomienie pozwoli utrzymać przez następne lata dotychczasową cenę wody w całej Gminie. Poinformował również, że zgłosiła się córka właściciela, która zadeklarowała się, że w najbliższym czasie 1 - 2 miesięcy przeprowadzi proces spadkowy. W związku z tym, aby można było uruchamiać dalszą procedurę należy wprowadzić proponowany punkt do porządku dzisiejszej sesji. W przypadku, gdyby go nie było, sprawa może odwlec się na dłuższy czas. Kończąc swoje wystąpienie Wójt poprosił o uzupełnienie porządku dzisiejszej sesji o w/w punkt.
Innych wniosków, dotyczących porządku obrad nie zgłoszono.
W związku z powyższym Przewodniczący obrad Rady Gminy poddał wniosek Pana Wójta pod głosowanie.
Rada Gminy jednogłośnie przyjęła wniosek o zmianę proponowanego porządku obrad poprzez dodanie punktu 6 o treści:
„6. Podjęcie uchwały w sprawie nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.”, przy 13 głosach za jego przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Przewodniczący obrad poddał następnie pod głosowanie cały proponowany porządek XIX Sesji Rady Gminy z uwzględnieniem przegłosowanej przed chwilą zmiany w brzmieniu jw.
Rada Gminy jednogłośnie przyjęła proponowany porządek obrad wraz z przyjętą wcześniej zmianą, przy 13 głosach za jego przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Przewodniczący obrad Rady poinformował, że protokóły z XVII i XVIII Sesji Rady Gminy, znajdują się u protokolanta sesji, można się z nimi jeszcze zapoznać, a głosowanie nad ich przyjęciem odbędzie się w przedostatnim punkcie porządku obrad.
Punkt 2.
Interpelacje i wnioski radnych.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Tadeusz Baranowski zgłosił następujące wnioski:
- o zmianę obwodu wyborczego. Mieszkańcy Kalinowa Parceli wyrazili chęć, by ich wieś była w obwodzie wyborczym Jasienicy, zamiast tak jak dotychczas Kalinowa;
- o założenie 5 lamp ulicznych w Kalinowie Parcelach.
Przedstawił ponadto propozycję, żeby dokonać wyceny Domu Nauczyciela w Jasienicy, przenieść stamtąd bibliotekę i sprzedać ten dom jego mieszkańcom.
Radny Jan Kowalski zwrócił się z pytaniem, czy nasza Gmina przystąpi do programu antykorupcyjnego „Przejrzysta Polska”?
Punkt 3.
Podjęcie uchwały w sprawie założeń, zasad i trybu tworzenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Ostrów Mazowiecka.
Przewodniczący obrad Rady Gminy poprosił Pana Mariana Kacprzaka - Przewodniczącego wspólnego posiedzenia: Komisji Rewizyjnej, Komisji Budżetu i Finansów, Komisji ds. Oświaty, Zdrowia, Kultury, Sportu i Turystyki oraz Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Infrastruktury Gminnej Rady Gminy o przedstawienie opinii poszczególnych komisji dotyczących wszystkich projektów uchwał, przygotowanych na dzisiejszą sesję.
Marian Kacprzak poinformował zebranych, że na posiedzeniu w dniu 25 stycznia 2005 r. wszystkie projekty uchwał zostały przez wszystkie komisje zaopiniowane pozytywnie.
Przewodniczący obrad Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie założeń, zasad i trybu tworzenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Ostrów Mazowiecka.
Wójt przypomniał, że na ostatnich sesjach informował o przygotowywaniu zasad do zgłaszania propozycji inwestycji gminnych. Mając Wieloletnie Plany Inwestycyjne (WPI), łatwiej jest przygotowywać coroczne budżety. Z perspektywy kilku lat można określić, jakie inwestycje i w jakiej miejscowości mogą być wybudowane. Można wtedy zrobić z pewnym wyprzedzeniem analizę finansową inwestycji, stwierdzić, czy wystarczy nam środków własnych, czy potrzebne są kredyty. Drugą istotną sprawą przemawiającą za WPI jest fakt, że nie ma corocznych dyskusji w Radzie Gminy, które inwestycje wprowadzić do budżetu a które nie, gdyż raz na kilka lat przyjmowane są najważniejsze, strategiczne założenia inwestycyjne, realizowane potem w następnych latach.
Wójt poinformował, że wnioski do WPI będą mogli składać: radni, sołtysi, jednostki organizacyjne naszej Gminy tj. szkoły oraz organizacje pozarządowe. Wniosek, którego wzór stanowi załącznik do proponowanej uchwały, zostanie dokładnie omówiony na spotkaniu z sołtysami pod koniec lutego. Wójt wyjaśnił, że wniosek składa się z dwóch części. W I części podajemy, co chcemy, żeby było zrobione, opisujemy, jaka to inwestycja. Następnie przedstawiamy, jakie korzyści gmina, czy dana miejscowość osiągnie z realizacji tej inwestycji. II część wniosku wypełnia Urząd Gminy. Każde zadanie zostanie zaliczone do jednego z trzech priorytetów:
- bezwzględnie konieczne i pilne,
- konieczne i pilne,
- konieczne lecz mniej pilne.
Radni i sołtysi nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/178/05 w sprawie założeń, zasad i trybu tworzenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Ostrów Mazowiecka, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów wstrzymujących się i głosów przeciwnych nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 4.
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu określającego wysokość stawek dodatków oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, sposobu obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz wysokość i warunki wypłacania nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę na 2005 rok.
Przewodniczący obrad Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu określającego wysokość stawek dodatków oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, sposobu obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz wysokość i warunki wypłacania nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę na 2005 rok i zarządził głosowanie nad w/w projektem.
Wójt wyjaśnił, że po posiedzeniu komisji spotkał się ze związkami zawodowymi. W wyniku dyskusji i przyjętych uzgodnień Wójt zaproponował, by Rada Gminy przyjęła zmiany projektu regulaminu ujęte we wspólnym stanowisku Wójta i związków zawodowych (propozycja zmian regulaminu w załączeniu do protokółu). Propozycję tych zmian radni otrzymali przed sesją. Mają one charakter techniczny i nie niosą za sobą skutków finansowych.
Wójt przedstawił następnie i szczegółowo omówił wszystkie 14 proponowanych zmian projektu regulaminu, stanowiącego załącznik do omawianej uchwały. Kończąc swoje wystąpienie, Wójt zwrócił się ponownie do Rady o przyjęcie wszystkich proponowanych poprawek, gdyż precyzują w sposób jasny i czytelny dla wszystkich regulacje związane z wynagradzaniem nauczycieli.
Po wyjaśnieniach Wójta, nikt z radnych nie zgłosił żadnych pytań ani uwag do proponowanej uchwały i regulaminu.
Przewodniczący obrad Rady Gminy poddał pod głosowanie łącznie wszystkie przedstawione przez Wójta poprawki.
Rada Gminy przyjęła jednogłośnie wszystkie poprawki, przy 13 głosach za ich przyjęciem, głosów wstrzymujących się i głosów przeciwnych nie było.
Następnie Przewodniczący obrad Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z regulaminem uwzględniającym przyjęte przed chwilą poprawki.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/179/05 w sprawie uchwalenia Regulaminu określającego wysokość stawek dodatków oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, sposobu obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz wysokość i warunki wypłacania nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę na 2005 rok, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 5.
Podjęcie uchwały w sprawie nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.
Przewodniczący obrad Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.
Radni nie zgłosili żadnych pytań i uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/180/05 w sprawie nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 6.
Podjęcie uchwały w sprawie nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.
Przewodniczący obrad Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.
Radni nie zgłosili żadnych pytań i uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/181/05 w sprawie nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
( przerwa w obradach od godz. 1300 do godz. 1315)
Punkt 7.
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka w drodze bezprzetargowej nieruchomości położonych w miejscowości Komorowo.
Przewodniczący obrad Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka w drodze bezprzetargowej nieruchomości położonych w miejscowości Komorowo.
Wójt wyjaśnił, że w Komorowie jeden z gospodarzy miał postawioną w latach 60-tych stodołę na gruncie Gminy o powierzchni 0,05 ha. Po sąsiedzku jest gminna działka o powierzchni 0,04 ha. Gospodarz ten wystąpił do Gminy o sprzedaż tych działek w drodze bezprzetargowej na poszerzenie jego gospodarstwa.
Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/182/05 w sprawie ustalenia zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, przy 10 głosach za jej podjęciem, 3 głosach wstrzymujących się, głosów przeciwnych nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 8.
Podjęcie uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Ostrów Mazowiecka ze Stowarzyszenia GREEN WAY.
Przewodniczący obrad Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Ostrów Mazowiecka ze Stowarzyszenia GREEN WAY.
Wójt przypomniał, że w latach ubiegłych Gmina przystąpiła do Stowarzyszenia Green Way. Celem przystąpienia do tej organizacji było przede wszystkim uzyskanie pomocy w prowadzeniu segregacji odpadów. W I etapie stowarzyszenie wsparło nas organizacyjnie, opracowało wstępny plan gospodarki odpadami. Potem współpraca się praktycznie skończyła. Nie odbierają telefonów, nie wywiązali się ze zobowiązania zakupu nagród dla uczniów, którzy osiągnęli najlepsze wyniki w segregacji odpadów. Wójt stwierdził następnie, że nie ma więc sensu ponoszenie dalszych kosztów przynależności do tej organizacji i złożył wniosek o wystąpienie z niej.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/183/04 w sprawie wystąpienia Gminy Ostrów Mazowiecka ze Stowarzyszenia GREEN WAY, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 9.
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia wysokości składki na rzecz Międzygminnego Związku „Ziemia Ostrowska” związanej z realizacją inwestycji pn. „Budowa Stacji Segregacji Surowców Wtórnych i Kompostowni Odpadów Organicznych”.
Przewodniczący obrad Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia wysokości składki na rzecz Międzygminnego Związku „Ziemia Ostrowska” związanej z realizacją inwestycji pn. „Budowa Stacji Segregacji Surowców Wtórnych i Kompostowni Odpadów Organicznych”.
Wójt przedstawił pismo Międzygminnego Związku „Ziemia Ostrowska” nr ZG-34/2004 z dnia 10.12.2004r. (pismo w załączeniu do protokółu) i poinformował zebranych, że z inicjatywy Międzygminnego Związku „Ziemia Ostrowska” rozpocznie się budowa stacji segregacji surowców wtórnych i kompostowni odpadów organicznych. Delegaci gmin do tego związku należących podjęli decyzję, że inwestorem zastępczym będzie Miejska Spółka Komunalna. Wójt wyjaśnił, że na tym etapie trudno mówić o kosztach. Na razie jest to tylko intencja, deklaracja przystąpienia i przygotowywanie wniosków o dofinansowanie tego zadania. W przypadku, gdyby Gmina nie przystąpiła do tego przedsięwzięcia, to po wybudowaniu stacji, jakby Gmina chciała oddawać odpady, to byłyby odbierane na zasadach komercyjnych, natomiast, gdy przystąpimy do tej inicjatywy, to odbiór odpadów będzie się odbywał po kosztach własnych.
Radni nie wnieśli dalszych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/184/04 w sprawie przyjęcia wysokości składki na rzecz Międzygminnego Związku „Ziemia Ostrowska” związanej z realizacją inwestycji pn. „Budowa Stacji Segregacji Surowców Wtórnych i Kompostowni Odpadów Organicznych”, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 10.
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Międzygminnego Związku „Ziemia Ostrowska”.
Przewodniczący obrad Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Międzygminnego Związku „Ziemia Ostrowska”.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XIX/185/05 w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Międzygminnego Związku „Ziemia Ostrowska”, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 11.
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
Na wnioski Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Tadeusza Baranowskiego odpowiedział Wójt Waldemar Brzostek:
- w sprawie zmiany obwodu wyborczego, poprosił wnioskodawcę, żeby skontaktował się z Panią Sekretarz Gminy i uzgodnił, co w takim wniosku powinno być. Wniosek spełniający wymagania formalno-prawne zostanie przedstawiony pod obrady Rady Gminy;
- w sprawie instalacji lamp ulicznych poinformował, że w bieżącym roku na modernizację oświetlenia i montaż nowych opraw ulicznych mamy w budżecie 20 tys. zł. Poprosił o składanie wniosków, które będą następnie analizowane i przekazywane kolejno do realizacji;
- w sprawie sprzedaży Domu Nauczyciela w Jasienicy, Wójt poprosił o jasną deklarację na piśmie mieszkańców tego domu, aby uniknąć sytuacji, że Urząd podejmie kroki w tej sprawie, poniesie z tym związane koszty, a mieszkańcy się wycofają ze swojej propozycji. Wójt zaznaczył, że jeśli wniosek zostanie złożony, to Urząd rozpocznie procedurę wyceny i sprzedaży tego budynku.
Odpowiadając na zapytanie radnego Jana Kowalskiego, dotyczące akcji „Przejrzysta Polska” Wójt wyjaśnił, że akcja ta to nie jest akcja antykorupcyjna, lecz jest to akcja mająca na celu informowanie społeczeństwa o tym co się dzieje w samorządzie. Zaznaczył, że w naszej Gminie ponad 80% proponowanych działań jest realizowanych. Pewne obowiązki proponowane w tej akcji spoczywają na Radzie Gminy. W przypadku, gdy będzie taka wola radnych, to nic nie stoi na przeszkodzie, by radny na najbliższym posiedzeniu komisji ten wniosek zgłosił.
Wójt stwierdził, że zastanawiał się nad przystąpieniem do tego programu i nad tym, jakie korzyści może mieć z tego Gmina, poza tym, że w gazecie napiszą, że bierze w tej akcji udział. Praktycznie oprócz satysfakcji z udziału nic więcej nie przewidziano. Podkreślił, że jeśli będzie decyzja Rady o włączeniu się do tej akcji, to chętnie do niej przystąpi.
Wójt przedstawił następnie program „Przejrzysta Polska” (program w załączeniu do protokółu), informując szczegółowo o 6 zasadach przyjętych w tym programie:
1) przejrzystości,
2) braku tolerancji dla korupcji,
3) partycypacji społecznej,
4) przewidywalności,
5) fachowości,
6) rozliczalności (odpowiedzialności).
Wójt omawiając pierwszą zasadę wyjaśnił, że zasada ta przewiduje m.in. w pracach rady gminy obowiązek kompletnego dokumentowania procesu podejmowania decyzji poprzez zapis sposobu głosowania poszczególnych radnych. Wyborcy mają mieć dostęp w protokółach do stanowiska poszczególnych radnych w interesujących ich kwestiach. Zgodnie z tą propozycją wszystkie głosowania byłyby imienne. Protokolant zapisywałby po kolei kto jak głosował. Wójt dodał, że spowoduje to pewne zamieszanie i przedłużenie procedur głosowania i całej sesji. Decyzja należy jednak do Rady i jeśli będzie taka jej wola, to Wójt się do niej chętnie dostosuje.
Mówiąc o drugiej zasadzie – braku tolerancji dla korupcji, Wójt stwierdził m.in., że przez 7 lat jego pracy na tym stanowisku nie zetknął się z żadnym przypadkiem korupcji w Urzędzie. W przypadku, gdyby takie podejrzenie istniało poprosił, by go natychmiast o tym informować, by mógł podjąć stosowne działania. Podkreślił, że zawsze pracownik Urzędu jest dla mieszkańca i ma mu służyć pomocą.
Potwierdzeniem stosowania w praktyce trzeciej zasady – partycypacji społecznej, powiedział Wójt, jest np. podjęta dzisiaj uchwała dotycząca zasad i trybu tworzenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Ostrów Mazowiecka. W proces tworzenia WPI włączone są poszczególne sołectwa, rady sołeckie, sołtysi, organizacje społeczne.
Omawiając czwartą zasadę – przewidywalności, Wójt zwrócił uwagę, że była ona realizowana podczas opracowywania Strategii Rozwoju Gminy, gdzie sołtysi i przedstawiciele różnych zakładów, instytucji i organizacji mogli wyrazić swoją opinię w przygotowanej ankiecie.
Podczas prezentacji piątej zasady – fachowości, Wójt stwierdził m.in., że nie ma chyba w Urzędzie pracownika, któryby nie kończył jakiś studiów specjalistycznych lub kursów zawodowych. W ciągu swojej pracy nie spotkał się ani razu z niekompetencją swoich pracowników. W przypadku, gdyby takie sytuacje zaistniały, prosił o poinformowanie go o takich faktach.
Wójt stwierdził, że również szósta zasada – rozliczalności jest u nas realizowana. Informacja na temat realizacji budżetu gminy i stopnia zaawansowania wydatków budżetowych jest na bieżąco przekazywana. Poprosił, żeby wszelkie uwagi na ten temat przekazywać jemu lub pracownikom Urzędu.
Podsumowując swoją wypowiedź Wójt stwierdził, że z jednym wyjątkiem, imiennym głosowaniem uchwał, program „Przejrzysta Polska” jest u nas w praktyce realizowany.
Punkt 12.
Zapytania i wolne wnioski.
Jan Brzostek - sołtys z Kuskowizny podziękował prezesowi PUKiR za dostarczenie mieszkańcom bardzo estetycznych pojemników na odpadki. Zaproponował jednocześnie, żeby za jakiś czas przeprowadzić kontrolę porządku u osób, które nie wzięły pojemników ani nie biorą worków na śmieci oraz sprawdzić co robią z odpadkami.
O godz 1340 przybył na sesję Przewodniczący Rady Gminy Tadeusz Jabłonka.
Jerzy Szydlik - sołtys z Nowej Grabownicy poinformował, że na działce, którą kupił 10 lat temu, Zakład Energetyczny postawił bez jego zgody betonowe słupy linii średniego napięcia. Poprosił o pomoc w uzyskaniu odszkodowania adekwatnego do poniesionej przez niego szkody.
Wójt poinformował zebranych, że zna sprawę przedstawioną przez Pana Jerzego Szydlika i jest to jego prywatna sprawa, a właściwie sprawa jego syna, który jest obecnie właścicielem tej działki. Wyjaśnił, że kilkakrotnie mediował w tej sprawie między Panem Szydlikiem a Zakładem Energetycznym, ale niestety bezskutecznie. Nie doszło do ugody finansowej, dlatego też Zakład Energetyczny wszczął procedurę wywłaszczenia w związku z budową inwestycji pożytku publicznego i starosta wydał już w tej sprawie decyzję.
Prezes PUKiR Jerzy Sówka przedstawił informację nt. działalności Przedsiębiorstwa. Stwierdził, że 24 wioski otrzymały już pojemniki na odpady. 6 wiosek nie przedstawiło jeszcze zapotrzebowania na pojemniki, natomiast pojemniki dla pozostałych wiosek są obecnie oznakowywane i w najbliższych dniach będą dostarczone mieszkańcom. W tych wioskach, które już otrzymały pojemniki średnio 70 % gospodarstw złożyło zamówienia na nie. Od tygodnia zaczęły do sołtysów i do PUKiR spływać dodatkowe zamówienia. Można już w chwili obecnej robić dodatkowe listy, które będą realizowane po zakończeniu I etapu.
Prezes Jerzy Sówka zwrócił uwagę, że sołtysi otrzymali nowy harmonogram odbioru odpadów, który będzie obowiązywał od 1 lutego i prosił, aby sołtysi poinformowali o nim mieszkańców swojego sołectwa. Poprosił również, aby pojemniki lub worki z odpadami były wystawiane o 7-ej rano, gdyż samochód będzie w wyznaczonym dniu w każdej wiosce 3 razy. Za pierwszym razem zabierze balast, za drugim – plastik i puszki, a za trzecim szkło.
Przypomniał ponadto, że selektywna zbiórka odpadów dalej jest prowadzona tak jak do tej pory.
Wójt uzupełnił wypowiedź prezesa PUKiR na temat gospodarki odpadami. Poinformował zebranych o podsumowaniu konkursu prowadzonego w szkołach gminnych, dot. segregacji i zbiórki segregowanych odpadów w 2004 r. Zaprosił wszystkich do Nagoszewa w najbliższą sobotę na godz. 11-tą na zabawę dla dzieci, w trakcie której będą wręczone nagrody dla najlepszych uczestników tego konkursu. Zapewnił, że konkurs będzie dalej kontynuowany w następnych latach.
Wójt przedstawił następnie informację o oszustwach telefonicznych (informacja w załączeniu do protokółu), informację o szkoleniach dla rolników oraz o turnieju halowym w piłce nożnej.
Kończąc swoją wypowiedź Wójt zwrócił się do sołtysów mówiąc, że w najbliższym czasie planuje zorganizować wraz z prezesem PUKiR spotkanie z sołtysami podsumowujące udział poszczególnych sołectw w akcji segregacji odpadów w 2004 r.
Jan Brzostek - sołtys z Kuskowizny poinformował, że można spotkać pojedyncze zaniedbane gospodarstwa, które negatywnie wpływają na obraz całej wsi. Mieszkańcy tych gospodarstw niejednokrotnie korzystają z pomocy społecznej. W związku z tym przedstawił propozycję, aby w zamian za świadczoną pomoc zobowiązać tych ludzi do zrobienia porządku w swoich obejściach. Sołtys poinformował na koniec, że nie poda publicznie adresów tych gospodarstw ani nazwisk ich właścicieli z terenu swojego sołectwa, ale dane te przekaże do GOPS z prośbą o interwencję.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał pismo od Starosty Ostrowskiego z zaproszeniem do udziału w turnieju samorządowców w brydżu sportowym (pismo w załączeniu do protokółu).
Poinformował również, że wpłynęło pismo Pana Michała Wachowskiego, z którym można szczegółowo się zapoznać u insp. ds. obsługi Rady Gminy (pismo w załączeniu do protokółu).
Pani Sekretarz Gminy Stanisława Brzostek poinformowała zebranych, że ukazała się ustawa o pomocy stypendialnej dla uczniów. Do tej pory nie ma niestety rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy. W ustawie tej jest m.in. zapis, że wszystkie wnioski należy składać do 31 stycznia br. Pani Sekretarz wyjaśniła, że wiele osób, obawiając się przekroczenia tego terminu, zgłasza się do Urzędu w tej sprawie. Dodała również, że na podstawie przepisów wykonawczych Rada Gminy będzie musiała w drodze uchwały opracować i przyjąć regulamin przyznawania stypendiów. W związku z tym termin składania wniosków stypendialnych będzie przedłużony. Do chwili uchwalenia regulaminu żadne wnioski nie będą mogły być rozpatrzone. Każda gmina musi również opracować wzór takiego wniosku. Poszczególne wnioski będą musiały być zaopiniowane przez dyrektorów szkół. Pani Sekretarz poinformowała również, że w budżecie państwa na ten cel przeznaczono kwotę 258 mln zł. Pomoc tę będą mogli otrzymać uczniowie od III klasy szkoły podstawowej do 24 roku życia z rodzin żyjących w ciężkich warunkach materialnych w kwocie prawdopodobnie ok. 50 zł. Kwota ta będzie podobno zależała m.in. od ilości osób w wieku szkolnym zamieszkałych na terenie gminy. Pomoc będzie mogła być świadczona w różnej formie.
W związku z powyższym Pani Sekretarz zwróciła się z prośbą o przekazanie informacji w powyższej sprawie mieszkańcom poszczególnych sołectw.
Wójt poinformował zebranych o spotkaniu opłatkowym samorządowców z województwa mazowieckiego z księdzem Prymasem, w którym uczestniczyła również delegacja z naszej Gminy, w skład której weszli oprócz Wójta, wszyscy chętni radni i sołtysi. Pokazał również pamiątkowe zdjęcie z tego spotkania naszej delegacji z Księdzem Prymasem.
Przewodniczący obrad Rady Gminy, wobec braku dalszych pytań i wniosków, poddał pod głosowanie protokóły z poprzednich Sesji Rady Gminy.
Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokóły: Nr XVII/04 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 21 grudnia 2004r. i Nr XVIII/04 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 31 grudnia 2004r., przy 14 głosach za ich przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Punkt 13.
Zakończenie Sesji.
Przewodniczący obrad Rady Gminy poinformował, że porządek obrad XIX Sesji Rady Gminy został wyczerpany.
Zamknął obrady słowami: „Zamykam obrady XIX Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Podziękował za udział w obradach radnym, sołtysom i zaproszonym gościom.
WICEPRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y
Jerzy Mikołajczyk
Protokółował:
INSP. DS.OBSŁUGI
RADY GMINY
Krzysztof Bożykowski