Sesję rozpoczęto o godz. 1200, a zakończono o godz. 1500.
Stan radnych Rady Gminy - 15.
Liczba radnych obecnych na Sesji - 15
(lista obecności w załączeniu do oryginału protokółu).
W Sesji udział wzięli :
1. Waldemar Brzostek - Wójt Gminy,
2. Marian Stankiewicz – Z-ca Wójta,
3. Małgorzata Konrad - Skarbnik Gminy,
4. Stanisława Brzostek - Sekretarz Gminy,
5. Eugeniusz Wojciech Augustyniak – radca prawny,
6. Ryszard Wolff – radny województwa mazowieckiego,
7. Zbigniew Kamiński – radny powiatu ostrowskiego,
8. Janusz Ambroziak – radny powiatu ostrowskiego,
9. Józef Warchoł – Z-ca Komendanta Komendy Powiatowej Straży Pożarnej,
10. Zbigniew Listwon – Z-ca Komendanta Powiatowego Policji,
11. Zbigniew Jeżak – Kierownik Składu Komorowo,
12. Teresa Duda – MODR Warszawa – PZDR Ostrów Maz.
13. Rajmund Zawistowski - ARiMR
14. Jerzy Sówka – prezes PUKiR,
15. Joanna Kacpura – Kierownik GOPS,
16. Bożenna Bębenek – kierownik GBP,
17. Agata Stachacz – kierownik referatu,
18. Krystyna Siennicka – kierownik referatu,
19. Małgorzata Książek – insp. ds. promocji Gminy,
20. Maria Wolff – „Kurier Ziemi Ostrowskiej”,
21. Mieczysław Bubrzycki – „Tygodnik Ostrołęcki”,
22. Marcin Równy – „Ostrowski Tygodnik Powiatowy”,
23. Sołtysi z terenu Gminy Ostrów Maz. (lista obecności w załączeniu do oryginału protokółu).
Porządek Sesji:
1. Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu z Sesji Rady Gminy Nr XIX/05 z dnia 28 stycznia 2005 r.
2. Interpelacje i wnioski radnych.
3. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2004 i udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.
4. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2005.
5. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Ostrów Mazowiecka do 2014 roku.
6. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka nieruchomości położonej we wsi Guty Bujno.
7. Podjęcie uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.
8. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie i nabycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka w drodze zamiany nieruchomości położonych we wsi Nowa Osuchowa.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Rozwoju Wsi Stara Grabownica.
10. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Rozwoju Sołectwa Nagoszewka.
11. Podjęcie uchwały w sprawie dalszego funkcjonowania Zespołów Szkół.
12. Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym.
13. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie z Miastem Ostrów Mazowiecka i Gminą Brok porozumienia dotyczącego wspólnej partycypacji w kosztach utworzenia ścieżki rowerowej.
14. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Ostrów Mazowiecka.
15. Przyjęcie informacji nt. analizy sytuacji pożarowej Gminy Ostrów Mazowiecka za 2004 r.
16. Przyjęcie apelu o uznanie terytorium całej Polski strefą wolną od GMO.
17. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
18. Zapytania i wolne wnioski.
19. Zakończenie Sesji.
Punkt 1.
Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu Nr XIX/05 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 28 stycznia 2005 r.
Otwarcia Sesji dokonał i obradom przewodniczył Tadeusz Jabłonka - Przewodniczący Rady Gminy, słowami: "Otwieram obrady XX Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Przywitał przybyłych na Sesję gości, Wójta Gminy, radnych i sołtysów.
Stwierdził quorum do prawomocnych obrad informując, że na 15 radnych, w Sesji bierze udział 15 radnych.
Przewodniczący Rady poinformował następnie, że porządek obrad został przesłany radnym wraz z zawiadomieniem o sesji (zawiadomienie w załączeniu do protokółu)
Radni nie zgłosili uwag i wniosków do proponowanego porządku obrad.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z ostatniej sesji, znajduje się u protokolanta sesji, można się z nim jeszcze zapoznać, a głosowanie nad jego przyjęciem odbędzie się w przedostatnim punkcie porządku obrad.
Punkt 2.
Interpelacje i wnioski radnych.
Radni nie zgłosili żadnych wniosków i interpelacji.
Punkt 3.
Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2004 i udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy – Tadeusz Jabłonka poinformował, że sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy za 2004 rok oraz sprawozdania z realizacji zadań poszczególnych jednostek organizacyjnych, referatów i samodzielnych stanowisk Urzędu Gminy zostało przekazane radnym do zapoznania się i było przedmiotem obrad poszczególnych Komisji Rady Gminy (sprawozdanie w załączeniu do protokółu).
Przewodniczący Rady Gminy odczytał opinię Komisji Rewizyjnej z dnia 15.03.2005 r. informując, że Komisja pozytywnie opiniuje sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2004 rok i wnioskuje do Rady Gminy o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy (opinia w załączeniu do protokółu).
Przewodniczący Rady Gminy odczytał następnie pozytywne opinie wydane przez Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie, zawarte w uchwałach: Nr 88/O/2005 z dnia 16 marca 2005 roku i Nr 93/O/2005 z dnia 17 marca 2005 roku (opinie w załączeniu do protokółu).
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Mariana Kacprzaka - Przewodniczącego wspólnego posiedzenia stałych Komisji Rady Gminy, które odbyło się w dniu 30 marca 2005 r., o przedstawienie opinii poszczególnych komisji dotyczących projektów uchwał przygotowanych na dzisiejszą sesję. Marian Kacprzak poinformował, że zarówno uchwała w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2004 i udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy jak i wszystkie pozostałe projekty uchwał zostały przez wszystkie komisje zaopiniowane pozytywnie.
Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję.
Radny Sylwester Rozumek pogratulował Wójtowi wykonania budżetu. Zwrócił uwagę na pozyskanie dodatkowych funduszy z zewnątrz i zwiększenie dochodów budżetu Gminy aż o kwotę 2.431.125 zł, co pozwoliło z kolei zwiększyć również wydatki. Podziękował za wykonane inwestycje, szczególnie w oświacie, w tym - centrum sportowe w Nagoszewie a także za nowe drogi bitumiczne. Podkreślił, że w każdej szkole przeprowadzono wiele różnego rodzaju prac poprawiających ich funkcjonowanie. Na oświatę przeznaczono w budżecie Gminy 60,6% wszystkich wydatków.
Wójt zwrócił uwagę, że budżet naszej Gminy jest dużym budżetem, ponieważ wynosi ponad 19 mln zł. Przy dokładniejszej analizie należy zauważyć jednak, że ponad 60% dochodów trzeba przeznaczyć na utrzymanie bieżące szkół, a dochody własne Gminy z podatków stanowią niecałe 20%. Wydatki budżetowe wyniosły blisko 20 mln zł. a zadłużenie za miniony rok – 14,58%, przy dopuszczalnym – 60%. Wójt podkreślił, że ubiegłoroczny budżet został zwiększony o kwotę ponad 1,2 mln zł w formie bezzwrotnych dotacji z różnych funduszy, z przeznaczeniem na inwestycje gminne. Następnie przedstawił fundusze, z których Gmina pozyskała środki bezzwrotne:
- z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych (FOGR) – ponad 150 tys. zł na dwa odcinki dróg;
- z kontraktu Województwa Mazowieckiego – 386 tys. zł na budowę hali sportowej w Nagoszewie i jednej z dróg;
- z PAOW – ponad 18 tys. zł na doposażenie jednej ze świetlic szkolnych;
- z Zarządu Województwa Mazowieckiego – 600 tys. zł na budowę hali sportowej w Nagoszewie. Dzięki temu powstało w tak krótkim czasie centrum sportowe naszej Gminy;
- z MENiS – ponad 60 tys. zł na remont zniszczonego przez huragan dachu szkoły w Ugniewie oraz na remont kuchni, świetlicy, stołówki w szkole w Nagoszewie.
Te dotacje bezzwrotne były wsparte kredytem zaciągniętym w Banku Spółdzielczym na budowę sali sportowej w Nagoszewie w kwocie 700 tys. zł oraz pożyczkami niskooprocentowanymi i w znacznym stopniu umarzalnymi z WFOŚiGW w kwocie 807 tys. zł (z tego ok. 300 tys. zł będzie umorzone).
Kontynuując swoje wystąpienie Wójt podkreślił, że na inwestycje w ubiegłym roku przeznaczono ponad 4 mln zł, co stanowi 23% całego budżetu i ten wysoki, ponad 20% poziom inwestowania jest utrzymywany od kilku lat i jest to powód do zadowolenia. Wymienił następnie główne inwestycje wykonane w 2004r.:
- budowa wodociągów Guty Bujno – Prosienica;
- budowa SUW w Lubiejewie;
- przebudowa blisko 3 km dróg w: Przyjmach Sadzawkach, Sulęcinie Kolonii i Nowej Grabownicy;
- inwestycje szkolne – zakończenie budowy sali sportowej w Nagoszewie i remonty szkół.
Kończąc swoją wypowiedź, Wójt podziękował wszystkim, którzy brali udział w przygotowaniu i realizacji budżetu: Z-cy Wójta, Pani Skarbnik, Pani Sekretarz, wszystkim kierownikom i pracownikom Urzędu, jednostkom organizacyjnym gminy oraz sołtysom, dzięki którym wiele rzeczy udało się zrealizować. Przy tej okazji Wójt przypomniał o spółce PUKiR i jej udanej działalności, o organizowanych imprezach sportowych i festynach rozrywkowych.
Pani Irena Szczepańska, żona sołtysa z Bud Grudzi zwróciła się z pytaniem – czy i kiedy będzie realizowana budowa wodociągu w miejscowości Budy Grudzie?
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2004 i udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.
Radni nie wnieśli dalszych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy, w głosowaniu jawnym, podjęła uchwałę Nr XX/186/05 w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za rok 2004 i udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Przewodniczący Rady Gminy Tadeusz Jabłonka pogratulował Wójtowi Gminy tak wspaniałego absolutorium. Gratulacje złożyli następnie: radny Sejmiku Województwa Mazowieckiego Ryszard Wolff, radni Powiatu Ostrowskiego – Zbigniew Kamiński i Janusz Ambroziak.
Wójt podziękował radnym za udzielone absolutorium i za słowa życzeń i gratulacji oraz za bardzo dobrą współpracę.
Punkt 4.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2005 r.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2005 r.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XX/187/05 w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2005 r., przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 5.
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Ostrów Mazowiecka do 2014 roku.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Ostrów Mazowiecka do 2014 roku.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XX/188/05 w sprawie przyjęcia Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Ostrów Mazowiecka do 2014 roku, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 6.
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka nieruchomości położonej we wsi Guty Bujno.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka nieruchomości położonej we wsi Guty Bujno.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XX/189/05 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka nieruchomości położonej we wsi Guty Bujno, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 7.
Podjęcie uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XX/190/05 w sprawie nieodpłatnego nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 8.
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie i nabycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka w drodze zamiany nieruchomości położonych we wsi Nowa Osuchowa.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie i nabycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka w drodze zamiany nieruchomości położonych we wsi Nowa Osuchowa.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XX/191/05 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie i nabycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka w drodze zamiany nieruchomości położonych we wsi Nowa Osuchowa, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
( przerwa w obradach od godz. 1300 do godz. 1315)
Punkt 9.
Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Rozwoju Wsi Stara Grabownica.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Rozwoju Wsi Stara Grabownica.
Następnie poprosił Wójta, aby przybliżył zebranym temat planu rozwoju wsi Stara Grabownica oraz planu rozwoju Nagoszewki, który jest ujęty w kolejnym 10 punkcie porządku obrad a także ściśle związany z nimi pkt 13 dot. inicjatywy utworzenia ścieżki rowerowej. Zaproponował, by omówić te trzy punkty łącznie.
Wójt poinformował, że otwierają się możliwości dofinansowania pewnych działań z funduszy unijnych w ramach tzw. Sektorowego Programu Operacyjnego (SPO). Należy jednak wraz z wnioskiem złożyć wiele dokumentów. Między innymi należy opracować i przedstawić plany rozwoju miejscowości liczących do 5 tys. mieszkańców, w których chcielibyśmy robić jakieś inwestycje z udziałem funduszy unijnych. W ramach SPO, w tym roku, chciałby we współpracy z Miastem Ostrów Mazowiecka i Gminą Brok wykonać ścieżkę rowerową, która będzie biegła z Ostrowi Mazowieckiej przez Starą i Nową Grabownicę do Broku. Jest możliwość pozyskania na tą inwestycję 80% środków unijnych. Trzy samorządy musiałyby wyłożyć pozostałe 20%.
Drugą propozycją inwestycyjną w ramach SPO jest budowa strażnicy w Nagoszewce dla OSP Nagoszewka. Jest to jedna z trzech straży będących w systemie krajowym, która jako jedyna z nich nie posiada strażnicy. Udział samorządu w tej inwestycji byłby 20%, a udział środków unijnych – 80%. W ramach tych 20% część nakładów ponieśliby mieszkańcy w formie pracy.
Trzecia uchwała, dotyczy porozumienia Miasta, naszej Gminy i Gminy Brok w sprawie budowy ścieżki rowerowej. Zgodnie z przepisami, aby wspólnie finansować tę inwestycję, muszą być zgody poszczególnych rad dla wójta czy burmistrza na podpisanie porozumienia wspólnej partycypacji w kosztach wykonania.
Przewodniczący Rady poinformował, że gdy ta inwestycja zostanie zrealizowana to w kolejnych etapach będą tworzone następne ścieżki rowerowe wokół Ostrowi Mazowieckiej.
Wójt uzupełnił wypowiedź Przewodniczącego Rady informując, że w Międzygminnym Związku „Ziemia Ostrowska” powstała idea budowy ścieżek rowerowych na terenie Powiatu Ostrowskiego. Miasto Ostrów Mazowiecka, nasza Gmina i Gmina Brok nawiązały ściślejszą współpracę i opracowały plan budowy takich ścieżek na najbliższe trzy lata:
- I etap - z Ostrowi Maz. do Broku, przez Starą Grabownicę;
- II etap - z Broku przez Dybki, Osuchową, Nagoszewkę traktem Wiśniewskim do Ostrowi Mazowieckiej;
- III etap – obejmuje Komorowo, Lubiejewo, Kalinowo, Jasienicę, Ugniewo.
Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XII/192/05 w sprawie zatwierdzenia Planu Rozwoju Wsi Stara Grabownica, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 10.
Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Rozwoju Sołectwa Nagoszewka.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Rozwoju Sołectwa Nagoszewka.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XX/193/05 w sprawie zatwierdzenia Planu Rozwoju Sołectwa Nagoszewka, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 11.
Podjęcie uchwały w sprawie dalszego funkcjonowania Zespołów Szkół.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie dalszego funkcjonowania Zespołów Szkół. Następnie udzielił głosu przedstawicielowi Kuratorium Oświaty Panu Ireneuszowi Malcowi.
Pan Ireneusz Malec wyjaśnił, że zmienił się zapis ustawy o systemie oświaty dotyczący funkcjonowania zespołów szkół. Zespoły szkół mogą funkcjonować do końca sierpnia b.r. Nie podjęcie uchwały podtrzymującej istnienie zespołów szkół spowodowałoby ich wygaśnięcie z dniem 31 sierpnia 2005 r. Poinformował następnie, że zgodnie z intencją reformy oświatowej, zespoły szkół miały być powołane na okres przejściowy. Docelowo szkoły powinny funkcjonować jako samodzielne jednostki. Podkreślił jednocześnie, że muszą być jednak spełnione warunki umożliwiające samodzielne funkcjonowanie danej szkoły. W dalszej części swojego wystąpienia omówił plusy i minusy funkcjonowania szkół w formie zespołów.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XX/194/05 w sprawie dalszego funkcjonowania Zespołów Szkół, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 12.
Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym.
Wójt zaznaczył, że temat zasiłków socjalnych został bardzo mocno nagłośniony w mediach. Do ludzi dotarła informacja, że każdy z mieszkańców, który ma dziecko w wieku szkolnym może złożyć wniosek o zasiłek: szkolny, socjalny czy motywacyjny. Nowelizacja ustawy o systemie oświaty wspomina, że rząd i gminy będą współfinansować wydawanie tych zasiłków w formie materialnej lub finansowej. Najbardziej popularny jest zasiłek stypendialny tzw. stypendium socjalne. Podano, że rodzina, w której dochód jest poniżej 316 zł na osobę może złożyć taki wniosek do wójta i ubiegać się o wsparcie finansowe. Społeczeństwo ubożeje i nikt nie kwestionuje potrzeby takiej pomocy. Wójt poinformował, że dwa dni temu zadzwonił do MENiS z pytaniem – jaką kwotę dotacji Gmina nasza otrzyma na zasiłki socjalne (nie biorąc pod uwagę zasiłku szkolnego i motywacyjnego za wyniki w nauce) ? Dodał, że złożono ok. 800 wniosków na nieco ponad 1600 wszystkich uczniów naszych szkół, czyli 50% naszych uczniów kwalifikuje się do zasiłku socjalnego. Przyjmując kwotę bazową, jaką przyjął rząd - 80% zasiłku rodzinnego tj. 44zł 80gr na osobę, na zasiłki potrzeba prawie 400 tysięcy zł. Rząd zaś przeznacza dla naszej Gminy na 10 miesięcy 13.130 zł, czyli 1,60 zł na jedno dziecko. Brakuje więc nam ok. 380 tysięcy zł. Kwota ta stanowi roczny budżet jednej naszej szkoły. Za kwotę taką można wybudować 1 km asfaltowej drogi. W trakcie roku budżetowego mamy wypłacić jako gmina nieplanowane ponad 300 tys. zł. z własnych środków, ale skąd je wziąć.
Wójt zwrócił się do zebranych, w tym szczególnie do prasy, z prośbą, żeby wsparli nas w tym „uszczęśliwianiu” samorządów przez władze centralne, bo przyjęta ustawa pojedynczej osobie niedużo pomoże, ale w skali gmin rodzi poważne problemy finansowe.
Radni nie zgłosili żadnych pytań do przedstawionej informacji i nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XX/195/05 w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 13.
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie z Miastem Ostrów Mazowiecka i Gminą Brok porozumienia dotyczącego wspólnej partycypacji w kosztach utworzenia ścieżki rowerowej.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie z Miastem Ostrów Mazowiecka i Gminą Brok porozumienia dotyczącego wspólnej partycypacji w kosztach utworzenia ścieżki rowerowej. Przypomniał, że sprawa ta została omówiona wcześniej w pkt 9.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XX/196/05 w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie z Miastem Ostrów Mazowiecka i Gminą Brok porozumienia dotyczącego wspólnej partycypacji w kosztach utworzenia ścieżki rowerowej, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 14.
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Ostrów Mazowiecka.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Ostrów Mazowiecka.
Pani Skarbnik Gminy wyjaśniła, że procentowo podwyżka ta wynosi 2,88%, brutto – 247 zł, netto – 162 zł.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XX/197/05 w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Ostrów Mazowiecka, przy 15 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 15.
Przyjęcie informacji nt. analizy sytuacji pożarowej Gminy Ostrów Mazowiecka za 2004 r.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że radni otrzymali wraz z materiałami na Sesją analizę sytuacji pożarowej naszej Gminy w 2004 r. Udzielił następnie głosu Panu Józefowi Warchołowi – Z-cy Komendanta Komendy Powiatowej Straży Pożarnej, który wprowadził zebranych w omawiany temat.
Wójt w uzupełnieniu wypowiedzi przedmówcy poinformował, że Gmina wydaje rocznie ok. 200 tys. zł na funkcjonowanie straży pożarnej, z przeznaczeniem na płace dla kierowców, ubezpieczenie i badania lekarskie strażaków, remonty i budowę strażnic, zakup paliwa, naprawę sprzętu strażackiego. Na terenie naszej Gminy funkcjonuje 14 jednostek OSP, z czego 3 są w systemie krajowym.
Rada Gminy przyjęła informację nt. analizy sytuacji pożarowej Gminy Ostrów Mazowiecka za 2004 rok, przy 15 głosach za jej przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (analiza w załączeniu do protokółu).
Punkt 16.
Przyjęcie apelu o uznanie terytorium całej Polski strefą wolną od GMO.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Infrastruktury Gminnej Marian Kacprzak poinformował zebranych, że w dniu 17 marca br. odbyło się posiedzenie Komisji, na które zaproszono wielu gości z województwa mazowieckiego, z powiatu ostrowskiego, miasta i gmin ostrowskich i sąsiednich, na czele ze Starostą, Burmistrzami i Wójtami, radnych i sołtysów z naszej Gminy. Referat wprowadzający wygłosił W-ce Marszałek Województwa Mazowieckiego Bogusław Kowalski. Tematem tego spotkania była „uprawa roślin genetycznie modyfikowanych – szansą czy zagrożeniem dla polskiego rolnictwa”. W wyniku dyskusji Komisja wypracowała apel, który zostanie dzisiaj przedstawiony Wysokiej Radzie.
Następnie Przewodniczący Komisji Marian Kacprzak odczytał treść Apelu do Premiera RP o uznanie terytorium całej Polski strefą wolną od GMO.
Przewodniczący Rady Gminy podziękował Przewodniczącemu Komisji Marianowi Kacprzakowi za podjętą inicjatywę organizacji tego spotkania i jego interesujący temat.
Rada Gminy przyjęła apel o uznanie terytorium całej Polski strefą wolną od GMO, przy 15 głosach za jego podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (apel w załączeniu do protokółu).
Punkt 17.
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
Radni nie zgłosili żadnych wniosków i interpelacji.
Punkt 18.
Zapytania i wolne wnioski.
Wójt odpowiedział na pytanie Pani Ireny Szczepańskiej, żony sołtysa z Bud Grudzi w sprawie budowy wodociągu w miejscowości Budy Grudzie, zadane podczas dyskusji nad budżetem. Poinformował, że w tym roku rozpoczynamy ostatni etap związany z wodociągowaniem naszej Gminy. Został do wykonania wodociąg w miejscowościach: Pałapus, Budy Grudzie, Zakrzewek i Antoniewo. Dzięki uruchomieniu nowej Stacji Uzdatniania Wody w Lubiejewie, jej wydajność pozwoli na zaopatrzenie w wodę tych miejscowości. Wójt podkreślił, że wodociąg w Budach Grudziach będzie. Opracowana już jest koncepcja budowy wodociągu w tej miejscowości. W pierwszej kolejności będzie wykonany wodociąg w Zakrzewku, następnie w Pałapusie a potem w Budach Grudziach. Najpóźniej w ciągu trzech lat do wszystkich wiosek w naszej Gminie będzie doprowadzony wodociąg.
Radny Sejmiku Województwa Mazowieckiego Pan Ryszard Wolff zaproponował, by Gmina wystosowała protest do Rządu i do Sejmu w związku z bardzo małą kwotą, jaką Rząd RP przekazał Gminie na pomoc materialną o charakterze socjalnym dla uczniów.
Sołtys Marian Wilk zgłosił wniosek o oświetlenie przejazdu kolejowego w Bieli.
Radny Jan Kowalski zwrócił się z pytaniem – ile jest w naszej Gminie punktów odbioru wody z wodociągów.
Sołtys Czesława Dulkowska zgłosiła propozycję, by pomoc społeczna w rodzinach, gdzie nadużywa się alkoholu, była świadczona w formie materialnej a nie finansowej.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Tadeusz Baranowski zgłosił wniosek o wystąpienie do Powiatu o usunięcie karpy po przewróconym w czasie huraganu drzewie przy drodze powiatowej w Jasienicy.
Radny Marian Kacprzak w uzupełnieniu poprzedniego wniosku zgłosił wniosek o usunięcie karp w Kalinowie, a Sylwester Rozumek – o usunięcie karp w Wiśniewie.
Wójt odpowiadając na zgłoszone pytania i wnioski wyjaśnił, że:
- wniosek w/s oświetlenia przejazdu kolejowego w Bieli przyjmuje i przekaże do przeanalizowania przez specjalistów możliwość jego realizacji. W zależności od istniejących możliwości wniosek ten wraz z innymi wnioskami dot. oświetlenia zostanie przekazany do wykonania;
- wnioski w/s usunięcia karp zostaną przekazane właściwym Zarządom Dróg.
Kierownik GOPS Joanna Kacpura odpowiadając na uwagi i propozycję Pani sołtys Czesławy Dulkowskiej wyjaśniła, że nadużywanie alkoholu przez osoby dorosłe nie jest sprawą odosobnioną. Zwróciła się z prośbą, by wszystkie zauważone przypadki nadużywania alkoholu w rodzinach, które otrzymują pomoc społeczną, zgłaszać do GOPS. W rozpoznanych tego rodzaju sytuacjach pomoc w formie zasiłków celowych jest udzielana nie w formie finansowej, ale materialnej, poprzez szkoły lub sklepy. Pani Joanna Kacpura zwróciła uwagę, że w pomocy społecznej funkcjonują również świadczenia, na które GOPS nie ma wpływu. One funkcjonują podobnie jak renty i w tych przypadkach dana osoba musi otrzymać to świadczenie gotówką.
Radny Sylwester Rozumek uzupełnił wypowiedź kierownika GOPS, przypominając, że w Gminie istnieje również Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i poprosił, by tego typu sprawy, które były przed chwilą omawiane, kierować do Komisji. W przypadku, gdy w grę wchodzi dobro dziecka, a oboje rodziców nadużywają alkoholu, to Komisja może kierować sprawę do Sądu, który może rodziców skierować na przymusowe leczenie. Często same rozmowy z rodzicami okazują się skuteczne, gdyż z obawy przed utratą dzieci dobrowolnie podejmują leczenie i jest ono wtedy najbardziej skuteczne. Radny Sylwester Rozumek zwrócił również uwagę, że m.in. sołtysi są upoważnieni do zgłaszania tego typu spraw do Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Prezes PUKiR Jerzy Sówka odpowiadając radnemu Janowi Kowalskiemu poinformował, że w naszej Gminie jest obecnie 2.750 odbiorców wody i liczba ta stale rośnie.
Pani Irena Szczepańska, żona sołtysa z Bud Grudzi poinformowała, że po ostatnio wykonanych robotach drogowych nie ma ani wjazdu ani zjazdu z drogi nr 8 do miejscowości Budy Grudzie i poprosiła o przywrócenie dawniej istniejącego zjazdu.
Wójt poinformował, że niestety modernizacja tej drogi jest przygotowywana pod modernizację kompleksową trasy szybkiego ruchu dwupasmowego. Z miejscowości, które leżą wzdłuż trasy nie będzie można na nią bezpośrednio wjechać. W przyszłości w tych miejscach mają być ustawione zapory, a wjazd na trasę będzie jedynie z drogi powiatowej Podborze – Pałapus. Wójt dodał, że spróbuje uzgodnić z Zarządem Generalnej Dyrekcji Dróg tymczasowe przywrócenie zjazdu do Bud Grudzi.
Przedstawiciel JACS Romuald Zawistowski poinformował, że od 15 marca do 15 maja są przyjmowane wnioski na dopłaty bezpośrednie dla rolników. Ze względu na małą liczbę pracowników wnioski przyjmowane są jedynie w siedzibie JACS w Lubiejewie. Poprosił, by przekazać informację rolnikom, żeby dla uniknięcia długich kolejek jak najszybciej składali te wnioski, które otrzymali pocztą. Poinformował również, że zakończono przyjmowanie wniosków dot. gospodarstw niskotowarowych oraz dostosowania do standardów. Na koniec swojej wypowiedzi krótko przedstawił obecnie proponowane programy.
Wójt podziękował Panu Romualdowi Zawistowskiemu za przedstawione informacje. Jednocześnie poprosił o przekazanie Pani kierownik JACS w Lubiejewie uwagi dotyczącej programu pomocowego dla gospodarstw niskotowarowych. Informacja na jego temat była mało rozpropagowana a do naszego Urzędu Gminy w ogóle nie dotarła, a przecież wiadomo, że najwięcej informacji do rolników trafia poprzez urzędy gmin. W związku z tym Wójt zwrócił się z prośbą, by wszystkie informacje na temat programów pomocowych do naszego Urzędu dostarczać choćby w jednym egzemplarzu, a Urząd skopiuje je i przekaże dalej rolnikom.
Wójt wnioskował również, by wzorem ubiegłego roku, rolnicy mogli w urzędach gmin składać wnioski o dopłaty bezpośrednie.
Przedstawiciel JACS Romuald Zawistowski nawiązując do wypowiedzi Wójta poinformował, że w br. Agencja otrzymała jedynie 15 pracowników sezonowych do obsługi wniosków, podczas gdy w ub. roku było ich 40, dlatego też nikogo nie oddelegowała do urzędów gmin. Wszystkie uwagi Wójta zobowiązał się przekazać Pani kierownik.
Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół Nr XIX/05 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 28 stycznia 2005r., przy 15 głosach za jego przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Punkt 26.
Zakończenie Sesji.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad XX Sesji Rady Gminy został wyczerpany.
Zamknął obrady słowami: „Zamykam obrady XX Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Podziękował za udział w obradach radnym, sołtysom i zaproszonym gościom.
PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y
Tadeusz Jabłonka
Protokółował:
INSP. DS.OBSŁUGI
RADY GMINY
Krzysztof Bożykowski