Protokoły z sesji

Protokół Nr XXVI/09 Sesji Rady Gminy

P R O T O K Ó Ł Nr XXVI/09
Z SESJI RADY GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ
odbytej w dniu 6 marca 2009 roku
w Urzędzie Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
pod przewodnictwem Tadeusza Jabłonki -
Przewodniczącego Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej.


Sesję rozpoczęto o godz. 10.00, a zakończono o godz. 12.30.

Stan radnych Rady Gminy - 15.
Liczba radnych obecnych na Sesji - 12 a od pkt 4 - 13.
(lista obecności w załączeniu do protokółu).

W Sesji udział wzięli :

1. Waldemar Brzostek - Wójt,
2. Marian Stankiewicz - Z-ca Wójta,
3. Stanisława Brzostek - Sekretarz Gminy,
4. Zbigniew Kamiński - Starosta Ostrowski,
5. Joanna Kacpura - Kierownik GOPS,
6. Jan Brzostek - radny Rady Powiatu Ostrowskiego,
7. Jerzy Sówka - Prezes PUKiR w Ostrowi Maz.,
8. Eugeniusz Augustyniak - Radca Prawny,
9. Sołtysi z terenu Gminy Ostrów Mazowiecka (lista obecności w załączeniu do protokółu).


Proponowany porządek Sesji:

1. Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu z Sesji Rady Gminy Nr XXV/08 z dnia 30 grudnia 2008 r.
2. Interpelacje i wnioski radnych.
3. Informacja z działalności Wójta.
4. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2009.
5. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy z Funduszem Rozwoju Kultury Fizycznej dotyczącej dofinansowania przedsięwzięcia „Rozbudowa boiska sportowego w Dudach".
6. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na realizację przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej projektu systemowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013.
7. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Ostrów Mazowiecka do projektów kluczowych realizowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego w ramach RPO WM 2007 - 2013 pn.:
1) „Przyspieszenie wzrostu konkurencyjności województwa mazowieckiego, przez budowanie społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy poprzez stworzenie zintegrowanych baz wiedzy o Mazowszu",
2) „Rozwój elektronicznej administracji w samorządach województwa mazowieckiego wspomagającej niwelowanie dwudzielności potencjału województwa".
8. Podjęcie uchwały w sprawie przekazania przez Gminę Ostrów Mazowiecka środków finansowych dla Policji.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr II/4/06 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 5 grudnia 2006 roku w sprawie ustalenia wysokości diet przysługujących radnym i sołtysom.
10. Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia wyborów sołtysa sołectwa Jelenie.
11. Podjęcie uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.
12. Podjęcie uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.
13. Rozpatrzenia pisma z dnia 16.11.2008 r. Pana Zbigniewa Ciejko zam. Komorowo ul. Bociańskiego 46, dotyczącego uciążliwości hałasowej bazy transportowej firmy JACHO INTERNATIONAL s. j. A. i W. Dziurda w Ostrowi Mazowieckiej.
14. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
15. Zapytania i wolne wnioski.
16. Zakończenie Sesji.


Punkt 1.
Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu Nr XXV/08 z Sesji Rady Gminy z dnia 30 grudnia 2008 r.

Otwarcia Sesji dokonał i obradom przewodniczył Tadeusz Jabłonka - Przewodniczący Rady Gminy, słowami: "Otwieram obrady XXVI Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".

Następnie Przewodniczący Rady Gminy przywitał przybyłych na Sesję gości Starostę Ostrowskiego Zbigniewa Kamińskiego, Wójta Waldemara Brzostka, jego Zastępcę Mariana Stankiewicza oraz pracowników Urzędu Gminy, radnych i sołtysów.

Stwierdził quorum do prawomocnych obrad informując, że na 15 radnych w Sesji bierze udział 12 radnych.

Przewodniczący Rady poinformował następnie, że proponowany porządek obrad został przesłany radnym wraz z zawiadomieniem o sesji (zawiadomienie w załączeniu do protokółu).

Wójt wyjaśnił, że po wysłaniu materiałów do radnych, wpłynęło pismo od Starosty w sprawie zaopiniowania projektów uchwał Rady Powiatu odnośnie przekształcenia Szpitala Powiatowego w Ostrowi Mazowieckiej. To przekształcenie polega na wydzieleniu ze struktur Szpitala dwóch Ośrodków Zdrowia: w Komorowie i w Jelonkach. Żeby te Ośrodki Zdrowia mogły być wydzielone ze struktur Szpitala powinny być podjęte uchwały Rad Gminnych wszystkich Gmin wchodzących w skład Powiatu opiniujące przekształcenie Szpitala. W związku z powyższym Wójt złożył wniosek, by po punkcie 12 wstawić punkty 13 i 14 o następującej treści:
13. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Rady Powiatu w Ostrowi Mazowieckiej w sprawie przekształcenia Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej - Curie w Ostrowi Mazowieckiej Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej.
14. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Rady Powiatu w Ostrowi Mazowieckiej w sprawie przekształcenia Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej - Curie w Ostrowi Mazowieckiej Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej.
Pierwszy z nich dotyczy Wiejskiego Ośrodka Zdrowia w Jelonkach, a drugi - Gminnego Ośrodka Zdrowia w Komorowie. Następne punkty uzyskają kolejną numerację.

Rada Gminy przyjęła jednogłośnie zaproponowane poprawki, przy 12 głosach za ich przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Radni nie zgłosili innych wniosków do proponowanego porządku obrad.

Rada Gminy przyjęła jednogłośnie porządek obrad wraz z przyjętymi poprawkami, przy 12 głosach za, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Przyjęty przez Radę Gminy porządek XXVI Sesji Rady Gminy:

1. Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu z Sesji Rady Gminy Nr XXV/08 z dnia 30 grudnia 2008 r.
2. Interpelacje i wnioski radnych.
3. Informacja z działalności Wójta.
4. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2009.
5. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy z Funduszem Rozwoju Kultury Fizycznej dotyczącej dofinansowania przedsięwzięcia „Rozbudowa boiska sportowego w Dudach".
6. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na realizację przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej projektu systemowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013.
7. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Ostrów Mazowiecka do projektów kluczowych realizowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego w ramach RPO WM 2007 - 2013 pn.:
a. „Przyspieszenie wzrostu konkurencyjności województwa mazowieckiego, przez budowanie społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy poprzez stworzenie zintegrowanych baz wiedzy o Mazowszu",
b. „Rozwój elektronicznej administracji w samorządach województwa mazowieckiego wspomagającej niwelowanie dwudzielności potencjału województwa".
8. Podjęcie uchwały w sprawie przekazania przez Gminę Ostrów Mazowiecka środków finansowych dla Policji.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr II/4/06 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 5 grudnia 2006 roku w sprawie ustalenia wysokości diet przysługujących radnym i sołtysom.
10. Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia wyborów sołtysa sołectwa Jelenie.
11. Podjęcie uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.
12. Podjęcie uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.
13. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Rady Powiatu w Ostrowi Mazowieckiej w sprawie przekształcenia Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej - Curie w Ostrowi Mazowieckiej Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej.
14. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Rady Powiatu w Ostrowi Mazowieckiej w sprawie przekształcenia Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej - Curie w Ostrowi Mazowieckiej Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej.
15. Rozpatrzenia pisma z dnia 16.11.2008 r. Pana Zbigniewa Ciejko zam. Komorowo ul. Bociańskiego 46, dotyczącego uciążliwości hałasowej bazy transportowej firmy JACHO INTERNATIONAL s. j. A. i W. Dziurda w Ostrowi Mazowieckiej.
16. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
17. Zapytania i wolne wnioski.
18. Zakończenie Sesji.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z ostatniej sesji, znajduje się u protokolanta, można się z nim jeszcze zapoznać, a głosowanie nad jego przyjęciem odbędzie się w przedostatnim punkcie porządku obrad.


Punkt 2.
Interpelacje i wnioski radnych.

Radni nie zgłosili żadnych interpelacji ani wniosków.


Punkt 3.
Informacja z działalności Wójta Gminy.

Wójt przedstawił informację z wykonania najważniejszych zadań za okres od 30 grudnia 2008 r. do 5 marca 2009 r. ( informacja w załączeniu do protokółu ).


Punkt 4.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2009 rok.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił radnego Mariana Kacprzaka - Przewodniczącego wspólnego posiedzenia wszystkich stałych Komisji Rady Gminy, które odbyło się w dniu 3 marca 2009 r., o przedstawienie opinii poszczególnych komisji dotyczących projektów uchwał przygotowanych na dzisiejszą sesję. Pan Marian Kacprzak poinformował, że wszystkie projekty uchwał zostały przez wszystkie komisje zaopiniowane pozytywnie.

( Na Sesję przybyła radna Elżbieta Grabowska.
Na ogólną liczbę 15 radnych obecnych jest 13).

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2009 rok.

Wójt poinformował, że została zmniejszona naszej Gminie subwencja oświatowa o kwotę 1,100 mln zł. W związku z tym jesteśmy zmuszeni zmniejszyć nasze dochody o tę kwotę. Przy tworzeniu projektu budżetu na 2009 r. otrzymaliśmy z Ministerstwa Finansów wskaźnik, że subwencja oświatowa będzie naliczona w kwocie 10,4 mln zł. Na początku roku wszystkie samorządy otrzymują informację o ostatecznych kwotach subwencji i w informacji, która była przekazana do Urzędu Gminy na początku stycznia okazało się, że wysokość subwencji oświatowej wynosi 9,3 mln zł, a więc o 1,1 mln mniej niż w podanym wcześniej wskaźniku. W wyniku podjętych działań wyjaśniających okazało się, że w Ministerstwie Edukacji Narodowej popełniono błąd, w wyniku którego uczniowie Gimnazjum w Nagoszewie zostali dopisani do Miasta Chorzele i subwencja na nich naliczona została przekazana do Chorzel. Wójt wyjaśnił, że kilkakrotnie jeździł do Ministerstwa i otrzymał zapewnienie, że na najbliższym posiedzeniu wspólnej Komisji sprawa ta będzie rozpatrywana i subwencja oświatowa dla naszej Gminy będzie zwiększona.
Oprócz zmniejszenia dochodów w budżecie Gminy, trzeba było zmniejszyć również wydatki budżetowe, ale o mniejszą kwotę, gdyż uwzględniono w nich wyniki przetargów na rozbudowę szkół w Dybkach i w Ugniewie, gdzie firmy, które wygrały przetargi złożyły oferty niższe w stosunku do naszych planów inwestycyjnych.

Radni nie zgłosili żadnych pytań i uwag do przedstawionego projektu uchwały, wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVI/187/09 w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2009 rok, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).


Punkt 5.
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy z Funduszem Rozwoju Kultury Fizycznej dotyczącej dofinansowania przedsięwzięcia „Rozbudowa boiska sportowego w Dudach".

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy z Funduszem Rozwoju Kultury Fizycznej dotyczącej dofinansowania przedsięwzięcia „Rozbudowa boiska sportowego w Dudach".

Radni nie zgłosili żadnych pytań i uwag do przedstawionego projektu uchwały, wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVI/188/09 w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy z Funduszem Rozwoju Kultury Fizycznej dotyczącej dofinansowania przedsięwzięcia „Rozbudowa boiska sportowego w Dudach", przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 6.
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na realizację przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej projektu systemowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na realizację przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej projektu systemowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013.

Wójt wyjaśnił, że program jest skierowany dla osób długo przebywających na bezrobociu. Program jest realizowany przez GOPS i polega na szkoleniu specjalistycznym przygotowującym do nowego zawodu. W I etapie zgłosiło się 10 osób, które będą się kształciły na stanowisko sprzedawcy obsługującego kasy fiskalne.

Radni nie wnieśli żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVI/189/09 w sprawie wyrażenia zgody na realizację przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej projektu systemowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).


Punkt 7.
Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Ostrów Mazowiecka do projektów kluczowych realizowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego w ramach RPO WM 2007 - 2013 pn.:
a. „Przyspieszenie wzrostu konkurencyjności województwa mazowieckiego, przez budowanie społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy poprzez stworzenie zintegrowanych baz wiedzy o Mazowszu",
b. „Rozwój elektronicznej administracji w samorządach województwa mazowieckiego wspomagającej niwelowanie dwudzielności potencjału województwa".

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Ostrów Mazowiecka do projektów kluczowych realizowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego w ramach RPO WM 2007 - 2013 pn.:
1) „Przyspieszenie wzrostu konkurencyjności województwa mazowieckiego, przez budowanie społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy poprzez stworzenie zintegrowanych baz wiedzy o Mazowszu",
2) „Rozwój elektronicznej administracji w samorządach województwa mazowieckiego wspomagającej niwelowanie dwudzielności potencjału województwa".

Wójt poinformował zebranych, że w naszym Urzędzie funkcjonuje już tzw. e - urząd i poprzez internet, bez wychodzenia z domu, interesanci mogą załatwiać różne sprawy, pobierać potrzebne druki i informacje.

Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVI/190/09 w sprawie przystąpienia Gminy Ostrów Mazowiecka do projektów kluczowych realizowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego w ramach RPO WM 2007 - 2013 pn.:
1) „Przyspieszenie wzrostu konkurencyjności województwa mazowieckiego, przez budowanie społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy poprzez stworzenie zintegrowanych baz wiedzy o Mazowszu",
2) „Rozwój elektronicznej administracji w samorządach województwa mazowieckiego wspomagającej niwelowanie dwudzielności potencjału województwa", przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).


Punkt 8.
Podjęcie uchwały w sprawie przekazania przez Gminę Ostrów Mazowiecka środków finansowych dla Policji.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował radnych, że w §2 jest drobna korekta projektu uchwały, że porozumienie jest zawierane nie z Komendantem Wojewódzkim a z Komendantem Powiatowym Policji. Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie przekazania przez Gminę Ostrów Mazowiecka środków finansowych dla Policji z uwzględnieniem wspomnianej wcześniej zmiany.

Wójt poinformował, że pomoc finansowa dla Policji z naszej Gminy w kwocie 5 tysięcy złotych przeznaczona jest na zakup psa patrolowego.

Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVI/191/09 w sprawie przekazania przez Gminę Ostrów Mazowiecka środków finansowych dla Policji, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).


Punkt 9.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr II/4/06 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 5 grudnia 2006 roku w sprawie ustalenia wysokości diet przysługujących radnym i sołtysom.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr II/4/06 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 5 grudnia 2006 roku w sprawie ustalenia wysokości diet przysługujących radnym i sołtysom.

Wójt wyjaśnił, że potrzeba podjęcia tej uchwały wynika z życia. Jeden z sołtysów z naszej Gminy złożył rezygnację i jego obowiązki przejął zastępca, jednak nie można mu było wypłacić diety, gdyż nie było odpowiedniej regulacji prawnej. Stąd wynika proponowana zmiana, by w przypadku, gdy sołtys czy przewodniczący osiedla nie może z różnych względów pełnić swojej funkcji, to zastępca przejmuje jego obowiązki i otrzymuje za to dietę.

Wójt dodał, że jeśli sytuacja finansowa na to pozwoli to przewidziana jest również podwyżka diet dla sołtysów, by docenić ich pracę i zaangażowanie.

Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVI/192/09 w sprawie zmiany Uchwały Nr II/4/06 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 5 grudnia 2006 roku w sprawie ustalenia wysokości diet przysługujących radnym i sołtysom., przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu)


Punkt 10.
Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia wyborów sołtysa sołectwa Jelenie.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów sołtysa sołectwa Jelenie. Dodał, że pisemna rezygnacja sołtysa znajduje się w dokumentach dołączonych do protokółu.

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVI/193/09 w sprawie zarządzenia wyborów sołtysa sołectwa Jelenie. przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).


Punkt 11.
Podjęcie uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka, przeznaczonego pod budowę chodnika w Jelonkach wzdłuż drogi wojewódzkiej.

Wójt poinformował zebranych, że w projekcie uchwały, w stosunku do wysłanego radnym materiału, doprecyzowano odcinek drogi, przy którym ma być robiony chodnik. Przy okazji złożył podziękowania Proboszczowi parafii w Jelonkach oraz Biskupowi Łomżyńskiemu za zgodę na nieodpłatne przekazanie działki pod chodnik.

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVI/194/09 w sprawie nieodpłatnego nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.. przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).


Punkt 12.
Podjęcie uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka. Uchwała dotyczy Wiejskiego Ośrodka Zdrowia w Jelonkach oraz Gminnego Ośrodka Zdrowia w Komorowie wraz z działkami, na których są one zlokalizowane.

Wójt poinformował, że jest szansa, by te ośrodki zdrowia zaczęły w pełni funkcjonować tak jak powinny. Lekarze, którzy będą pracować w tych ośrodkach są w trakcie zbierania deklaracji. Wójt podziękował przy tej okazji sołtysom za ich duże zaangażowanie i okazaną pomoc w zbieraniu deklaracji, bez których nie byłoby możliwe podpisanie kontraktu z NFZ. Dodał, że zebrana dotychczas ilość deklaracji jest wystarczająca do podpisania wspomnianego kontraktu

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVI/195/09 w sprawie nieodpłatnego nabycia mienia na własność Gminy Ostrów Mazowiecka. przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).


Punkt 13.
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Rady Powiatu w Ostrowi Mazowieckiej w sprawie przekształcenia Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej - Curie w Ostrowi Mazowieckiej Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Rady Powiatu w Ostrowi Mazowieckiej w sprawie przekształcenia Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej - Curie w Ostrowi Mazowieckiej Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej, dotyczący Wiejskiego Ośrodka Zdrowia w Jelonkach.

Głos zabrał Starosta Ostrowski Zbigniew Kamiński, który podkreślił, że bardzo się cieszy, że uchwały dotyczące ośrodków zdrowia w Komorowie i w Jelonkach będą dziś przez Radę podejmowane. Zaznaczył, że Gmina Ostrów Mazowiecka była jedyną gminą w Powiecie, której nie przekazano ośrodków zdrowia. Po zmianie władzy jest możliwość nieodpłatnego przekazania tych obiektów Gminie. Starosta poinformował, że na stawiane przez niektórych oponentów w Powiecie zarzuty, że Powiat wyzbywa się majątku, on odpowiada, że majątek ten jest w samorządzie i pozostanie w samorządzie. Ponadto zwrócił uwagę, że budynki te były remontowane przez Gminę z gminnych środków, dlatego też powinny być własnością Gminy. Starosta też podkreślił, że proponowane zmiany nie mają na celu prywatyzacji służby zdrowia w Powiecie, zapewnią natomiast lepszą opiekę zdrowotną mieszkańcom tego rejonu.

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVI/196/09 w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Rady Powiatu w Ostrowi Mazowieckiej w sprawie przekształcenia Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej - Curie w Ostrowi Mazowieckiej Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).


Punkt 14.
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Rady Powiatu w Ostrowi Mazowieckiej w sprawie przekształcenia Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej - Curie w Ostrowi Mazowieckiej Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Rady Powiatu w Ostrowi Mazowieckiej w sprawie przekształcenia Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej - Curie w Ostrowi Mazowieckiej Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej, dotyczący Gminnego Ośrodka Zdrowia w Komorowie.

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXVI/197/09 w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Rady Powiatu w Ostrowi Mazowieckiej w sprawie przekształcenia Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej - Curie w Ostrowi Mazowieckiej Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej, przy 13 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).


Punkt 15.
Rozpatrzenia pisma z dnia 16.11.2008 r. Pana Zbigniewa Ciejko zam. Komorowo ul. Bociańskiego 46, dotyczącego uciążliwości hałasowej bazy transportowej firmy JACHO INTERNATIONAL s. j. A. i W. Dziurda w Ostrowi Mazowieckiej.

Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że sprawa była omawiana na wspólnym posiedzeniu komisji. Przypomniał, ze począwszy od 16 listopada 2008 r. Rada zajmuje się tym tematem. Rada na ostatniej Sesji próbowała rozwiązać zgłoszony problem, występując do Urzędu Powiatowego o informację na temat badań hałasu emitowanego przez wspomnianą wyżej bazę transportową (pismo RG. 0711/2/08/09 z dnia 5.01.2009r. w załączeniu do protokółu ). Odpowiedź (RLO. 7644-7-2/07 z dnia 15.01.2009 r. w załączeniu do protokółu ), którą otrzymaliśmy ze Starostwa została odczytana na ostatnim posiedzeniu komisji. Pan Zbigniew Ciejko na swoje wystąpienia, przekazane postanowieniem Rady Gminy, zgodnie z kompetencjami do Wójta, otrzymał od niego odpowiedź (pismo Nr R-6414-23/08 z dnia 04.12.2008 r.), która była odczytana na ostatniej Sesji. Ponadto Wójt wystąpił do firmy JACHO INTERNATIONAL na temat zasad ich działania oraz badań odnośnie oddziaływania na środowisko.
Kontynuując swoja wypowiedź Przewodniczący Rady wyjaśnił, że Rada Gminy mogłaby ustanowić ograniczenie co do funkcjonowania instalacji lub korzystania z urządzeń, z których emitowany hałas może negatywnie oddziaływać na środowisko. Należy jednak pamiętać, o czym mówiono już na komisjach, że konsekwencją takiej decyzji mogą być poważne koszty i skargi innych osób, a ponadto aby podjąć takie decyzje, trzeba mieć dokumenty, które by nas upoważniały do takich działań. Z informacji, jakie uzyskaliśmy ze Starostwa wiemy, że:
- decyzją Starosty został określony dopuszczalny poziom hałasu emitowanego z bazy transportowej JACHO INTERNATIONAL - 55 dB w dzień i 45 dB w nocy;
- doraźne badania kontrolne wykonane przez Delegaturę WIOŚ w Ostrołęce w dniach 14.04., 9.06., 13.06.2008 r. oraz ciągłe badania kontrolne przeprowadzone przez WIOŚ w Warszawie w dniach od 5 do 8 września 2008 r. nie wykazały naruszenia dopuszczalnych poziomów hałasu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że w świetle tych informacji tworzenie strefy ochronnej na dzień dzisiejszy według niego nie jest zasadne.
Przewodniczący Rady poinformował zebranych, że przed wspólnym posiedzeniem komisji Pan Zbigniew Ciejko złożył pismo datowane 1.03.2009 r. z prośbą o odczytanie na posiedzeniu komisji oraz na sesji Rady Gminy (pismo w załączeniu do protokółu). Następnie zwrócił się do Pana Zbigniewa Ciejko, czy podtrzymuje treść tego pisma i prośbę o jego odczytanie, co zapytany potwierdził i poinformował, że złożył dwa następne pisma.
Przewodniczący Rady odczytał w/w pismo. Zwrócił uwagę, że w piśmie tym są zarzuty, że firma JACHO INTERNATIONAL działa nielegalnie i że Starosta Ostrowski wszczął bezprawnie postępowanie. Następnie zaproponował, by sprawę tą przekazać zgodnie z kompetencjami do Wójta, aby wszczął działania wyjaśniające, czy baza transportowa funkcjonuje „na czarno" i czy postawione zarzuty są zasadne.

Radny Janusz Sielecki zaproponował, by sprawę rozpatrzyć ponownie na posiedzeniu komisji, ponieważ radni nie mieli możliwości zapoznać się z przekazanymi im bezpośrednio przed sesją przez Pana Zbigniewa Ciejko dokumentami, takimi jak np. wyniki badań, notatki służbowe, itp.

Wójt, nawiązując do pisma Pana Zbigniewa Ciejko z dnia 1 marca 2009 r. w związku z propozycją Przewodniczącego Rady Gminy o przekazaniu Wójtowi tej sprawy zgodnie z kompetencjami wyjaśnił, że zarzuty przedstawione w nim mogą stanowić przestępstwo. Poinformował zebranych, że w tej sprawie konsultował się z Komendantem Policji, który proponował, by skierować ją do prokuratury. Rada może bezpośrednio wysłać zawiadomienie do Prokuratury, bądź tak jak proponował Przewodniczący Rady - przekazać wspomniane pismo Wójtowi. Wójt zaznaczył, że w przypadku skierowania pisma do niego, on wyśle zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do Prokuratury.

Pan Zbigniew Ciejko w swojej wypowiedzi narzekał na nadmierny, uciążliwy, występujący od 4 lat hałas, o czym wielokrotnie informował Starostę i Wójta. Kwestionował wyniki badań hałasu. Wnioskował, by na sesję zaprosić Panią Sobczak z WIOŚ w Ostrołęce, która wykonywała pomiary. Stwierdził, że po to ma urzędy i kompetentnych urzędników, by rozwiązali jego problem.

Starosta Zbigniew Kamiński poinformował zebranych, że od żadnej decyzji Starosty Pan Zbigniew Ciejko się nie odwołał, choć miał do tego prawo, a potem składał kolejne pisma w tej samej sprawie. Ponadto Pan Ciejko składał do Prokuratury skargi, na pracowników Starostwa, że źle wykonują swoje obowiązki. Prokuratura we wszystkich tych sprawach odmówiła wszczęcia postępowania. Zgodnie z prawem Pan Dziurda może mieć bazę transportową w miejscu, w którym się ona znajduje. Starosta dodał, że otrzymał pisma mieszkańców Komorowa, mieszkających bliżej bazy transportowej niż Pan Ciejko, którzy piszą, że ten hałas im nie przeszkadza. Na koniec Starosta podkreślił, że wszystkie czynności wykonane przez służby Starostwa były zgodne z obowiązującymi procedurami.

Pan Zbigniew Ciejko zabrał głos ad vocem i oznajmił, że się nie wstydzi, że pisze na Starostę skargi. Następnie stwierdził, że dziwić może fakt, że na Jego prośbę WIOŚ w Ostrołęce nie chciał wykonać badań ciągłych hałasu twierdząc, że nie ma do tego możliwości techniczno-organizacyjnych, natomiast na wniosek Pana Dziurdy takie badania wykonał.

Wójt zauważył, że dalsza dyskusja w tej chwili niewiele nowego wniesie i w związku z tym, że mamy dodatkowe nowe dokumenty, które przekazał radnym Pan Ciejko zaproponował, nawiązując do wniosku radnego Janusza Sieleckiego, by się z nimi spokojnie zapoznać. W międzyczasie może wpłynie odpowiedź Pana Dziurdy na pismo wystosowane przez Wójta oraz będzie rozpatrzone przez Prokuraturę zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do Pana Zbigniewa Ciejko, by On dostarczył do Urzędu Gminy w ciągu 30 dni te dokumenty, które uważa, że celowe by było aby radni się z nimi zapoznali.

Pan Zbigniew Ciejko zaproponował, by Przewodniczący Rady wystąpił do poszczególnych urzędów, by one przesłały dokumentację związaną ze skargami, które w ciągu ostatnich 4 lat składał do nich Pan Ciejko.

Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił wnioskodawcy, że Rada Gminy nie może wkraczać w kompetencje Rady Powiatu, Starosty i innych instytucji.

Radny Janusz Sielecki zwracając się do Pana Ciejko powiedział, że to w Pana interesie jest dostarczyć potrzebne dokumenty. Rada nie będzie poszukiwać nie wiadomo jakich dokumentów po jakiś instytucjach. Następnie zaproponował, by po zgromadzeniu niezbędnych dokumentów znaleźć czas, spotkać się i wypracować stanowisko Rady.

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił następujące wnioski:
1. Zwołać posiedzenie wszystkich komisji, niekoniecznie związane z sesją wtedy, gdy spłyną dokumenty w omawianej sprawie, odpowiedź Panów Dziurdów oraz odpowiedź z Prokuratury, na które zaprosić zainteresowane strony.
2. Skierować zgodnie z kompetencjami do Wójta pismo Pana Zbigniewa Ciejko z dnia 1 marca 2009 r.

Rada przyjęła jednogłośnie (przy 13 głosach za, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było ) wnioski zgłoszone przez Przewodniczącego Rady.

Przewodniczący Rady Gminy zaproponował również, by przekazać na piśmie Panu Zbigniewowi Ciejko aktualną informację na temat rozpatrywanej sprawy.

Starosta Zbigniew Kamiński przedstawił propozycję, by na posiedzenie, na którym będzie rozpatrywana dyskutowana obecnie sprawa zaprosić też Komisję Rewizyjną Rady Powiatu.

W związku z brakiem innych wniosków, Przewodniczący Rady zamknął dyskusję w tym punkcie.

Punkt 16.
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

Radni nie zgłosili żadnych interpelacji ani wniosków.

Punkt 17.
Zapytania i wolne wnioski.

Sołtys wsi Sielc Józef Jaworski zwrócił się z pytaniem do Starosty: kiedy będzie robiona droga z Sielca do Komorowa?

Starosta Zbigniew Kamiński odpowiedział, że droga ta jest zaplanowana do zrobienia w 2010 r.

Radna Grażyna Pieńkowska podziękowała w imieniu mieszkańców Komorowa, Jelonek i sąsiednich miejscowości: Staroście Zbigniewowi Kamińskiemu, radnemu powiatowemu Janowi Brzostkowi i Wójtowi za podjęte działania mające na celu przekazanie przez Powiat na rzecz Gminy ośrodków zdrowia w Komorowie i w Jelonkach.

Radny Tadeusz Równy zgłosił potrzebę równania dróg żwirowych:
- z Nowego Lubiejewa do Zakrzewka, która po położeniu w ub. roku wodociągu oraz po tegorocznych po wiosennych roztopach jest w złym stanie
- w Starym Lubiejewie, która prowadzi od ulicy Ogrodowej w kierunku przejazdu kolejowego i dalej do Miwexu.

Radny Marek Laskowski przyłączył się do podziękowań radnej Grażyny Pieńkowskiej i zwrócił się z prośbą do Starosty i do Wójta o przekazanie podziękowań również Dyrektorowi Szpitala, który też osobiście zaangażował się w sprawę obu ośrodków zdrowia. Następnie zapytał Starostę , czy w ramach planu inwestycyjnego ciągu drogowego Jelonki - Przedświt jest ujęta budowa chodnika wzdłuż drogi powiatowej na odcinku z Przyborowia do drogi wojewódzkiej w Jelonkach?

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Jerzy Mikołajczyk zwrócił się z pytaniem do Starosty, kiedy będą robione drogi powiatowe:
- od drogi krajowej nr 8 przez Nagoszewo do Broku,
- od drogi krajowej nr 8 do Nagoszewki.

Starosta Zbigniew Kamiński podziękował za ciepłe słowa skierowane na jego ręce i zaprosił wszystkich zainteresowanych na Sesję Rady Powiatu, na której będzie podejmowana uchwała o przekazaniu Gminie ośrodków zdrowia w Komorowie i w Jelonkach.
Następnie odnosząc się do pytań radnych wyjaśnił, że:
- chodnik z Przyborowia do Jelonek jest ujęty w planie inwestycyjnym tej drogi. Jest już ogłoszony przetarg i droga wraz z chodnikiem powinna być zrobiona w ciągu 3 - 4 miesięcy;
- droga powiatowa z Nagoszewa do Broku zaplanowana jest do wykonania w 2010 r.;

Sołtys wsi Sielc Józef Jaworski przedstawił problem zniszczeń robionych przez bobry.

Radny Powiatowy i sołtys sołectwa Kuskowizna Jan Brzostek poinformował, że w Kuskowiźnie został zniszczony znak drogowy „Niebezpieczny zakręt w lewo" oraz zasygnalizował problem melioracji, który w przyszłości będzie trzeba rozwiązać. Stwierdził, że sprawa ta wymaga uregulowania odgórnego.

Starosta Zbigniew Kamiński nawiązując do wypowiedzi przedmówcy potwierdził, że jest poważny problem ze spółkami wodnymi i prowadzeniem na bieżąco melioracji. Zwrócił uwagę, że już w niedługim czasie będą prowadzone kontrole unijne i będą sprawdzane również rowy melioracyjne. W przypadku, gdy rowy nie będą poczyszczone, to będzie trzeba zwracać pieniądze.

Radna Grażyna Pieńkowska zgłosiła sprawę zobowiązania mieszkańców do podpisania umów i oddawania przynajmniej raz w miesiącu śmieci, gdyż jeszcze wiele osób nie ma podpisanych umów i nie oddają śmieci.

Przewodniczący Rady Gminy Tadeusz Jabłonka przedstawił sprawę bieżącego utrzymania dróg, które po zimie wymagają szybkiej naprawy.

Wójt ustosunkowując się do wypowiedzi i zgłoszonych pytań wyjaśnił, że :
- w przypadku dróg gruntowych, co roku na przełomie zimy i wiosny problem ich złego stanu się powtarza i tego nie unikniemy, dopóki ziemia nie rozmarznie i nie obeschnie. Poprosił o cierpliwość i gdy warunki na to pozwolą niezbędne prace na drogach będą wykonane. Zaznaczył, że skutecznym rozwiązaniem jest jedynie położenie dywanika asfaltowego, co jest systematycznie robione;
- jeśli chodzi o bieżące utrzymanie dróg, przetarg na ten rok wygrał PUKiR. Wójt zaapelował, aby w miarę zaistniałych potrzeb zgłaszać sprawy bieżącego utrzymania dróg. Od kilku dni są już prowadzone bieżące naprawy dróg i będą one dalej systematycznie wykonywane;
- a propos spółek wodnych - 8 lat temu podjęto w naszej Gminie szerokie działania mające na celu reaktywowanie spółek wodnych. Wójt wspomniał, że sam osobiście w tę sprawę się zaangażował. Powstała druga spółka, której prezesem został sołtys Wiesław Sowa. Mimo ogromu i trudu podjętej pracy, po jakimś czasie począwszy od Dybek kolejne wioski przestawały płacić składki i spółka praktycznie przestała funkcjonować. Wójt zaznaczył też, że jest przeciwny karaniu rolników, gdyż kary dosięgną tych gospodarzy, którzy mają łąki bezpośrednio przy rowach, a ci którzy mają dalej swoje ziemie, nie są zainteresowani płaceniem i czyszczeniem rowu, choć korzystają z drenacji. Oni kar nie będą płacić. Wójt podkreślił, że wymaga to uregulowania na szczeblu centralnym;
- żaden urząd nie może zobligować mieszkańca do podpisania umowy na wywóz nieczystości z takim czy innym przedsiębiorstwem. Można jedynie zrobić referendum z udziałem min. 30% mieszkańców, z których większość opowie się za samoopodatkowaniem. Prawdopodobnie w niedługim czasie rolnicy korzystający z dopłat unijnych będą musieli udokumentować co robią z odpadami stałymi i ciekłym. Na razie nie jest to wymóg obligatoryjny.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał pisma, które wpłynęły do Rady:

- pismo mieszkańców wsi Przyborowie i wsi Jelonki w sprawie dofinansowania budowy chodnika wzdłuż drogi powiatowej na odcinku z Przyborowia do Jelonek. Przewodniczący Rady przypomniał, że sprawa ta była omawiana wczoraj na posiedzeniu wszystkich komisji i ustalono, że w pierwszej kolejności będzie zrobiony chodnik do Kościoła, wzdłuż drogi wojewódzkiej w Jelonkach;

- pismo Oddziału Rejonowego Poczty Polskiej w Ostrołęce dot. godzin pracy Urzędu Pocztowego w Jasienicy;

- pismo Zakładu Usług Budowlanych Grzegorz Czarnocki w Żaboklikach dot. oferty demontażu, wywozu i utylizacji materiałów zawierających azbest;

- odpowiedź Burmistrza Miasta Ostrów Mazowiecka na pismo mieszkańców ul. Torowej dot. wykonania nawierzchni na tej ulicy;

- pismo Pana Bogdana Murawskiego, dot. budowy przydomowych oczyszczalni ścieków;

- pismo firmy Lider Recykling w Czyżewie w sprawie harmonogramu odbioru odpadów z tworzyw sztucznych, w tym folii po sianokiszonkach.

Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół Nr XXV/08 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 29 grudnia 2008 r., przy 13 głosach za jego przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.


Punkt 18.
Zakończenie Sesji.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad XXVI Sesji Rady Gminy został wyczerpany.
Zamknął obrady słowami: „Zamykam obrady XXVI Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Podziękował za udział w obradach zaproszonym gościom, radnym i sołtysom.


PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y

Tadeusz Jabłonka
Protokółował:

INSP. DS.OBSŁUGI
RADY GMINY

Krzysztof Bożykowski

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 04 maja 2009 11:27
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Książek
Ilość wyświetleń: 802
04 maja 2009 11:27 (Małgorzata Książek) - Utworzenie dokumentu.