Protokoły z sesji

Protokół Nr XXIII/05 Sesji Rady Gminy

P R O T O K Ó Ł Nr XXIII/05
Z SESJI RADY GMINY W OSTROWI MAZOWIECKIEJ
odbytej w dniu 30 czerwca 2005 roku
w Urzędzie Gminy w Ostrowi Mazowieckiej
pod przewodnictwem Tadeusza Jabłonki -
Przewodniczącego Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej.


Sesję rozpoczęto o godz. 900, a zakończono o godz. 1200.

Stan radnych Rady Gminy - 15.
Liczba radnych obecnych na Sesji - 14
(lista obecności w załączeniu do oryginału protokółu).

W Sesji udział wzięli :

1. Waldemar Brzostek - Wójt Gminy,
2. Marian Stankiewicz – Z-ca Wójta,
3. Małgorzata Konrad - Skarbnik Gminy,
4. Stanisława Brzostek – Sekretarz Gminy,
5. Eugeniusz Wojciech Augustyniak – radca prawny,
6. Krystyna Siennicka – kierownik Referatu Infrastruktury Gminnej,
7. Andrzej Dębek – kierownik Referatu Planowania i Rozwoju Gminy,
8. Jerzy Sówka – prezes PUKiR,
9. Sławomir Lewandowski – Komendant Powiatowy Policji w Ostrowi Maz.,
10. Henryka Lipska – Z-ca Prezesa Banku Spółdzielczego w Ostrowi Maz.,
11. Elżbieta Grabowska – Biuro Powiatowe ARiMR w Ostrowi Maz.,
12. Maria Wolff – „Kurier Ziemi Ostrowskiej”,
13. Sołtysi z terenu Gminy Ostrów Maz. (lista obecności w załączeniu do oryginału protokółu).

Porządek Sesji:

1. Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu Nr XXII/05 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 14 czerwca 2005 r.
2. Interpelacje i wnioski radnych.
3. Przedstawienie stanu porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz występujących zagrożeń na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka. Omówienie zasad współpracy z Komendą Powiatową Policji w Ostrowi Mazowieckiej.
4. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2005 rok.
5. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2006-2013.
6. Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia obwodów głosowania w wyborach do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz dla wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
7. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XX/191/05 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie i nabycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka w drodze zamiany nieruchomości położonych we wsi Nowa Osuchowa.
8. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
9. Zapytania i wolne wnioski.
10. Zakończenie Sesji.


Punkt 1.
Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad.
Otwarcia Sesji dokonał i obradom przewodniczył Tadeusz Jabłonka - Przewodniczący Rady Gminy, słowami: "Otwieram obrady XXIII Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Przywitał przybyłych na Sesję gości, Wójta Gminy, radnych.
Stwierdził quorum do prawomocnych obrad informując, że na 15 radnych, w Sesji bierze udział 14 radnych.
Przewodniczący Rady poinformował następnie, że porządek obrad został przekazany radnym wraz z zawiadomieniem o sesji (zawiadomienie w załączeniu do protokółu). Następnie odczytał porządek Sesji.

Radni nie zgłosili uwag i wniosków do proponowanego porządku obrad.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z ostatniej sesji, znajduje się u protokolanta sesji, można się z nim jeszcze zapoznać, a głosowanie nad jego przyjęciem odbędzie się w przedostatnim punkcie porządku obrad.

Przewodniczący Rady oddał następnie głos Wójtowi Gminy, który stwierdził, że miło mu zakomunikować, że 5 rolników naszej Gminy za zasługi na rzecz rozwoju rolnictwa i wsi zostało uhonorowanych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi odznaką honorową „Zasłużony dla Rolnictwa”. Podziękował posłowi Zbigniewowi Krutczenko za pomoc i zaangażowanie w tę sprawę. Następnie wraz z Panią Henryką Lipską W-ce Prezesem Banku Spółdzielczego w Ostrowi Mazowieckiej, reprezentującą Pana posła RP Zbigniewa Krutczenkę wręczył odznaczenia wyróżnionym rolnikom:
- Marianowi Rochowi Grabowskiemu,
- Tadeuszowi Jabłonce,
- Kazimierzowi Kornackiemu,
- Mirosławowi Lipińskiemu,
- Stefanowi Matysowi.

Gratulacje odznaczonym złożyła Pani Henryka Lipska .

W imieniu nagrodzonych za przyznane honorowe odznaczenia podziękował Pan Tadeusz Jabłonka.


Punkt 2.
Interpelacje i wnioski radnych.

Radni nie zgłosili żadnych wniosków i interpelacji.


Punkt 3.
Przedstawienie stanu porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz występujących zagrożeń na terenie Gminy Ostrów Mazowiecka. Omówienie zasad współpracy z Komendą Powiatową Policji w Ostrowi Mazowieckiej.

Przewodniczący Rady Gminy podziękował Komendantowi Powiatowemu Policji za inicjatywę dzisiejszego spotkania i propozycję szerszej współpracy Policji z naszą Gminą.

Sławomir Lewandowski – Komendant Powiatowy Policji w Ostrowi Mazowieckiej na wstępie podziękował Wójtowi i Radzie Gminy za dotychczasową współpracę i okazaną pomoc finansową, w tym m.in. zakup w ubiegłym roku alkotestu.
Poinformował zebranych, że ogólna wykrywalność przestępstw na obszarze działania ostrowskiej Komendy Policji wynosi 83% a przestępstw kryminalnych -67%, co plasuje ostrowską Komendę na pierwszym miejscu w województwie mazowieckim. Nie byłoby to możliwe bez pomocy samorządów. Musimy wszyscy czuć się współodpowiedzialni za bezpieczeństwo i porządek na terenie Gminy.
Kontynuując swoją wypowiedź Komendant Policji powiedział, że wydał polecenie służbowe dzielnicowym, by każdą swoją wizytę w terenie rozpoczynali od rozmów z sołtysami i radnymi, dyrektorami szkół i nauczycielami. Osoby te powinny być przekaźnikiem problemów nurtujących środowiska, w których żyją i pracują.
Stwierdził również, że zauważył niebezpieczne zjawisko źle rozumianej solidarności lokalnej, polegającej na „chowaniu głowy w piasek” i udawaniu, że nic się nie dzieje. Na potwierdzenie tego przytoczył przykłady drastycznych patologii rodzinnych i społecznych, które zostały ujawnione w ostatnim czasie. Apelował także, by zwracać uwagę i sygnalizować Policji przypadki podejrzanego zachowania obcych osób, gdyż może to zapobiec wielu napadom i kradzieżom.
Koniec swojego wystąpienia Komendant Policji poświęcił zjawisku narkomanii, które bardzo szybko rozpowszechniło się w Polsce. Zgodnie z zasadą, że lepiej zapobiegać niż leczyć, uczulał, żeby jak najszybciej reagować na zauważalne i niepokojące zachowania naszych dzieci oraz by jak najszybciej zgłaszać Policji podejrzanie zachowujące się osoby, kręcące się szczególnie w okolicach szkół i miejsc spotkań młodzieży. Osoby te mogą być dealerami narkotykowymi.
Poinformował ponadto zebranych, że w dniu wczorajszym rozstrzygnięto przetarg na monitoring całego miasta, przy użyciu kamer.

Jan Brzostek - sołtys z Kuskowizny zwrócił się z propozycją do Komendanta Policji, aby podlegli Mu policjanci bardziej koncentrowali się na walce z przestępczością a mniej czasu poświęcali na „gnębienie” chłopów.

Odpowiadając na propozycję sołtysa, Komendant Powiatowy Policji poinformował, że zwracał swoim podwładnym uwagę na to, że podstawowym zadaniem Policji jest łapanie bandytów, złodziei i walka z przestępczością.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Jerzy Mikołajczyk zwrócił się z prośbą o lepszy kontakt z dzielnicowymi, gdyż nie wszyscy radni i sołtysi znają swoich dzielnicowych oraz o przedstawienie informacji - za jakie rejony naszej Gminy poszczególni dzielnicowi odpowiadają a także o podanie numerów telefonów do nich.

Komendant Sławomir Lewandowski wyjaśnił przedmówcy, że informacje, o które prosi były już publikowane w gazetach w ubiegłym roku. Skoro jednak potrzebne są te dane, to je przekaże. Dodał ponadto, że ustabilizowała się sytuacja kadrowa i w związku z tym dzielnicowi będą mogli w pełni realizować swoje zadania i sytuacja w terenie ulegnie poprawie.

Czesława Dulkowska – sołtys z Nowego Lubiejewa poprosiła o interwencję, ponieważ stojące TIR-y w pobliżu baru „MAXIM” ograniczają widoczność i utrudniają wyjazd z ul. Wesołej na ul. Lubiejewską.

Radny Tadeusz Równy zwrócił się z prośbą o dodatkowe kontrole policyjne w Starym Lubiejewie w godz. 13 – 14, gdy młodzież wychodzi ze szkoły.

Wiesław Sowa – sołtys z Przyjm k. Poręby wnioskował o częstsze kontrole okolic sklepu w Przyjmach wieczorem ok. godz. 19 – 20, krótko przed zamknięciem sklepu.

Przewodniczący Rady Gminy Tadeusz Jabłonka stwierdził, że szczególnie w ostatnim roku widać na wsi efekty dobrej pracy Policji i podziękował za to Powiatowemu Komendantowi Policji.

Kazimierz Andryszczyk – sołtys ze Starej Osuchowej przedstawił propozycję częstszych patroli policyjnych w godzinach nocnych oraz poinformował, że mimo ograniczenia tonażu samochodów do 8 ton na drodze w Nowej Osuchowej, jeden z prywatnych przewoźników jeździ codziennie TIR-em z przyczepą.

Komendant Sławomir Lewandowski przedstawił statystykę zatrzymań pijanych kierowców w okresie 5 pierwszych miesięcy w roku odpowiednio w latach:
2003 r. - 61 osób,
2004 r. - 123 osoby,
2005 r. - 268 osób.
Stwierdził, że pijani stanowią największe zagrożenie dla bezpieczeństwa na drogach i zapowiedział, że nie będzie żadnego pobłażania dla pijanych kierowców.


Punkt 4.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2005 rok.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2005 rok.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił Pana Mariana Kacprzaka - Przewodniczącego wspólnego posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Infrastruktury Gminnej Rady Gminy oraz Komisji Rewizyjnej a także Pana Andrzeja Ponichterę - Przewodniczącego wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów oraz Komisji ds. Oświaty, Zdrowia, Kultury, Sportu i Turystyki o przedstawienie opinii poszczególnych komisji, dotyczących projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2005 rok i pozostałych projektów uchwał. Obaj Przewodniczący wspólnych posiedzeń komisji poinformowali, że na posiedzeniach komisji w dniach 24 i 28 czerwca 2005 r. projekt zmiany uchwały budżetowej na 2005r. oraz pozostałe projekty uchwał na dzisiejszą sesję zostały przez wszystkie komisje zaopiniowane pozytywnie.

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXIII/205/05 w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2005 rok, przy 14 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

( przerwa w obradach od godz. 1000 do godz. 1010)


Punkt 5.
Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2006-2013.

Wójt na początku swojego wystąpienia podkreślił, że omawiany temat jest bardzo ważny ze strategicznego punktu widzenia. Wieloletni Program Inwestycyjny (WPI) na lata 2006 – 2013 będzie miał duży wpływ na rozwój naszej Gminy. Plan ten adresowany jest przede wszystkim do naszych mieszkańców, ale także poprzez ten plan istnieje możliwość ściągnięcia do naszej Gminy potencjalnych inwestorów. Zgłaszający się inwestor pyta się w pierwszej kolejności:
- o powierzchnię działki,
- o to czy teren jest uzbrojony,
- o drogę dojazdową do działki
i takie informacje powinien szybko uzyskać.

Wójt następnie przedstawił zebranym informację, w jaki sposób proponowany program powstał. Stwierdził, że oparty jest on na Strategii Rozwoju Gminy. Przypomniał, że w 2003 r. przeprowadzono szereg spotkań i konsultacji z udziałem radnych, sołtysów, strażaków, przedsiębiorców działających na terenie naszej Gminy, mieszkańców i tych wszystkich, którym dobro naszej Gminy leży na sercu. W wyniku tamtych prac powstała Strategia Rozwoju Gminy, która nakreśliła najważniejsze kierunki działania. Na jej podstawie oraz na bazie wniosków złożonych przez radnych i sołtysów oraz propozycji wypracowanych na spotkaniach w wielu miejscowościach został przygotowany Wieloletni Program Inwestycyjny. Program ten jest bardzo przydatny przy corocznym tworzeniu budżetu Gminy i ustalaniu harmonogramu inwestycji gminnych. Wójt podkreślił również, że mając WPI będziemy mogli długofalowo przygotowywać finanse Gminy.

Następnie Wójt dokonał szczegółowej prezentacji komputerowej propozycji Wieloletniego Programu Inwestycyjnego naszej Gminy na lata 2006 – 2013.
Analizę finansową WPI przedstawiła Pani Skarbnik Gminy Małgorzata Konrad. Wyjaśniła, że do prognozowania dochodów przyjęto takie czynniki jak: przewidywany wzrost PKB, który został uwzględniony również przy założeniach do Narodowego Programu Rozwoju. Została ponadto przeprowadzona analiza dochodów Gminy w latach 2002 – 2004 i na jej podstawie zostały oszacowane nasze własne dochody gminne tj. podatki i opłaty lokalne. Następnie poinformowała, że dotacje na zadania zlecone i zadania własne, które otrzymujemy z budżetu państwa przyjęto na poziomie roku 2005. Największy udział w dochodach stanowią subwencje: oświatowa i wyrównawcza. Subwencja oświatowa jest uzależniona przede wszystkim od liczby uczniów. W dochodach nie uwzględniono sprzedaży majątku gminnego oraz środków pozyskiwanych z innych źródeł. Podsumowując informację dotyczącą analizy dochodów, Pani Skarbnik powiedziała, że dochody zostały oszacowane bardzo ostrożnie, zakładając powolny, ale stały ich wzrost.
Następnie przedstawiła planowane wydatki na bieżące funkcjonowanie gminy i jej jednostek oraz wykonywanie zadań własnych gminy, bez uwzględniania inwestycji. Poinformowała zebranych, że dokonała analizy lat minionych 2002 – 2004. Wydatki podzielono na trzy grupy: wydatki rzeczowe, wydatki osobowe i wydatki inwestycyjne. Na tej podstawie oszacowano ich wzrost w latach następnych. Do ustalonych w ten sposób kwot dodano środki na obsługę długu gminy tj. na spłatę pożyczek już zaciągniętych i odsetek od tych pożyczek. Aby utrzymać wydatki inwestycyjne na poziomie lat minionych zaplanowano kredyty i pożyczki tak, żeby maksymalne wskaźniki, które obligują budżety (15% rocznej obsługi kredytów i 60% całkowitego zadłużenia gminy) nie zostały w żadnym roku przekroczone. Środki na wydatki inwestycyjne z uwzględnieniem kredytów i pożyczek przyjęto w granicach od 4,1 mln zł do 4,3 mln zł. W podanych kwotach nie uwzględniono umorzeń pożyczek z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, tak więc zadłużenie będzie faktycznie niższe od podanego. Uwzględniono natomiast przewidywany przez państwo poziom inflacji wynoszący ok. 3% rocznie.

Wójt uzupełnił wypowiedź Pani Skarbnik wyjaśniając, że ocena pracy Rady, Wójta i Urzędu zależy od tego ile gmina przeznacza swoich funduszy na inwestycje. W przypadku naszej Gminy jest to ok. 21%. Omówił następnie kolejny wskaźnik – wydatki inwestycyjne. Poinformował, że na wydatki te składają się środki własne, kredyty i pożyczki.

Z-ca Wójta Marian Stankiewicz przedstawił prace zespołu do koordynacji działań związanych z opracowaniem WPI, którym kierował. Przypomniał kryteria stosowane przez zespół przy ocenie złożonych wniosków oraz priorytety realizacyjne, określone w uchwale Nr XIX/178/05 Rady Gminy w sprawie założeń, zasad i trybu tworzenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Ostrów Mazowiecka. Poinformował zebranych, że wpłynęło 206 wniosków, w tym 65 dotyczących dróg. Zgodnie z proponowanym planem na cały okres 8 – letni na inwestycje można przeznaczyć 34 mln zł. Do I grupy priorytetowej - inwestycji o strategicznym znaczeniu, które muszą być podjęte w pierwszej kolejności zakwalifikowano 79 wniosków, w tym 58 wniosków dot. dróg. Z-ca Wójta poinformował, że proponowany zakres rzeczowy obejmuje wykonanie 66 km dróg gminnych, 31 km wodociągów, (których zrealizowanie pozwoli w 100% zwodociągować całą Gminę), 14 km sieci kanalizacyjnej oraz 12 obiektów szkolnych kubaturowych. Wyjaśnił, że wpłynęło także 8 wniosków dot. dróg powiatowych i miejskich. Komisje Rady Gminy upoważniły Wójta do prowadzenia rozmów z Powiatem i z Miastem w sprawie ewentualnego współfinansowania budowy dróg w przypadku, gdy te drogi są dla Gminy ważne i znajdą się w planie powiatowym lub miejskim np. ul. Broniewskiego w Ostrowi.
Z-ca Wójta dodał, że 26 zadań inwestycyjnych zostało umieszczonych na liście rezerwowej, a ok. 70 wniosków obejmowało prace, które wg przyjętych kryteriów, nie można było zakwalifikować do inwestycji np. żwirowania dróg, budowy i naprawy wiat oraz inne drobne remonty, które zostały umieszczone na liście remontów.
Kończąc Z-ca Wójta powiedział, że zespół przy ustalaniu propozycji kolejności inwestycji patrzył na zgłoszone wnioski z pozycji ogólnogminnej wg kryteriów ustalonych przez Radę Gminy.

Wójt Waldemar Brzostek poinformował, że na pierwszych miejscach znalazły się inwestycje, które były ujęte w poprzednim planie budowy dróg bitumicznych, a które z różnych względów dotychczas nie zostały zrealizowane. W następnej kolejności zostały ujęte inwestycje oświatowe dot. modernizacji budynków szkolnych.

Korzystając z prezentacji komputerowej, Wójt przedstawił następnie kolejnymi latami, szczegółowo pozycję po pozycji inwestycje, jakie znalazły się w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym ( WPI ).

Omawiając inwestycje związane z budową kanalizacji zbiorczych Wójt zwrócił uwagę, że wg obecnie obowiązujących przepisów zbiorcza kanalizacja powinna być robiona w miejscowościach, w których może być podłączonych co najmniej 120 przyłączy. To kryterium spełnia w naszej Gminie tylko Komorowo i Lubiejewo, jeśli potraktujemy tę inwestycję jako jedno zadanie.

Z-ca Wójta Marian Stankiewicz przedstawił zebranym listę rezerwową siedmiu inwestycji drogowych, które nie znalazły się w WPI.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2006-2013.

Radni nie zgłosili uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXIII/206/05 w sprawie zatwierdzenia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ostrów Mazowiecka na lata 2006-2013, przy 14 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).

Wójt podziękował Radzie Gminy za jednogłośne przyjęcie WPI. Podkreślił jednocześnie, że przyjęty przed chwilą Program został w 100% przygotowany przez pracowników Urzędu, bez korzystania z ofert zewnętrznych. Wójt podał przykładowo, że tylko za wykonanie analizy finansowej firmy zewnętrzne chciały 10 – 15 tysięcy złotych. Wójt podziękował wszystkim pracownikom Urzędu zaangażowanym w stworzenie tego Programu na czele z Panem Marianem Stankiewiczem – Z-cą Wójta i Panią Małgorzatą Konrad – Skarbnikiem Gminy.

Na koniec swojego wystąpienia Wójt zaznaczył, że przyjęcie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego jest obrazem bardzo dobrej współpracy Rady Gminy z Wójtem i z Urzędem Gminy oraz zaangażowania w tę sprawę sołtysów.


Punkt 6.
Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia obwodów głosowania w wyborach do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz dla wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Pani Sekretarz Gminy Stanisława Brzostek poinformowała, że w stosunku do dotychczas funkcjonujących obwodów głosowania proponowana jest zmiana w obwodzie Nr 10 w Kalinowie. Mieszkańcy miejscowości Kalinowo Parcele złożyli wniosek, by przenieść ich z obwodu w Kalinowie do obwodu w Jasienicy, ponieważ mają bliżej do Jasienicy, a ponadto należą do parafii w Jasienicy i w niedziele kiedy odbywają się wybory, są w Jasienicy na Mszy Świętej i wygodniej jest im brać udział w wyborach w Jasienicy niż specjalnie jechać na wybory do Kalinowa.
Pani Sekretarz wyjaśniła, że druga zmiana dotyczy Komorowa. Dotychczasowy, największy obwód głosowania Nr 5 proponuje się podzielić na dwa obwody Nr 5 i Nr 16. Nowo utworzony obwód obejmowałby osiedle wojskowe w Komorowie, a siedziba Komisji Wyborczej mieściłaby się w Przedszkolu w Komorowie. Dla mieszkańców osiedla wojskowego będzie to duże udogodnienie, gdyż będą mieli na miejscu punkt wyborczy i nie będą musieli jeździć na wybory do odległego Zespołu Szkół w Komorowie. Usprawni to również pracę komisjom wyborczym.
Pani Sekretarz dodała, że dotychczasowy obwód w Komorowie liczy 1764 osoby uprawnione do głosowania, a pozostałe obwody głosowania w naszej Gminie liczą od 300 do 700 osób uprawnionych.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie utworzenia obwodów głosowania w wyborach do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz dla wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXIII/207/05 w sprawie utworzenia obwodów głosowania w wyborach do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz dla wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, przy 14 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).


Punkt 7.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XX/191/05 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie i nabycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka w drodze zamiany nieruchomości położonych we wsi Nowa Osuchowa.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XX/191/05 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie i nabycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka w drodze zamiany nieruchomości położonych we wsi Nowa Osuchowa.

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.

Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXIII/208/05 w sprawie zmiany uchwały Nr XX/191/05 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie i nabycie przez Gminę Ostrów Mazowiecka w drodze zamiany nieruchomości położonych we wsi Nowa Osuchowa, przy 14 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).


Punkt 8.
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

Radni nie zgłosili żadnych wniosków i interpelacji.


Punkt 9.
Zapytania i wolne wnioski.

Sołtys z Kuskowizny Jan Brzostek podziękował Radzie Gminy za uchwalenie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego. Jednocześnie zwrócił się z pytaniem – czy istnieje możliwość przekwalifikowania drogi powiatowej z Kuskowizny do szkoły w Dudach na drogę gminną?
Zgłosił również wniosek o żwirowanie drogi w Kacpurach.

Sołtys z Przyjm k. Poręby Wiesław Sowa zwrócił się z pytaniem do przedstawiciela ARiMR w sprawie realizacji projektów płyt gnojowych oraz poprosił Wójta o informację na temat przydomowych oczyszczalni ścieków.

Elżbieta Grabowska – przedstawicielka Biura Powiatowego ARiMR odpowiadając na pytanie sołtysa Wiesława Sowy wyjaśniła, że w maju zmieniło się rozporządzenie i zgodnie z nim termin realizacji projektów wynosi 3 miesiące od uzyskania akredytacji.

Sołtys z Nowego Lubiejewa Czesława Dulkowska zwróciła się z pytaniem w sprawie remontu odcinka drogi Nowe Lubiejewo – Podborze, który miał być robiony w tym roku i zabezpieczenia drożności przepustu na tej drodze.

Sołtys ze Smolech Grzegorz Pasztaleniec zgłosił wniosek o ponowne postawienie ściętych znaków drogowych w Smolechach oraz o naprawę przepustu w Smolechach.

Przewodniczący Rady Gminy Tadeusz Jabłonka zwrócił się z pytaniem dotyczącym opłaty za licznik w przypadku osób płacących ryczałt za wodę.

Wójt odpowiadając na postawione pytania i zgłoszone wnioski wyjaśnił, że:

- przekwalifikowanie drogi z powiatowej na gminną jest możliwe za zgodą jednej i drugiej Rady, ale należy pamiętać, że gmina bierze wtedy na siebie całą odpowiedzialność za bieżące utrzymanie danej drogi, jej remonty itp. Z jakiej racji gmina ma zwalniać powiat z obowiązków, które na nim spoczywają. Lepszym rozwiązaniem wg Wójta będzie dofinansowanie budowy takiej drogi, gdyż koszty dalszego jej funkcjonowania jako drogi powiatowej będą spoczywać na powiecie;
- na drogę Nowe Lubiejewo – Podborze jest już wykonana dokumentacja i zgodnie z nią będzie robiona ta droga, w tym również wspomniany przepust;
- w opłacie ryczałtowej uwzględnia się również opłatę licznikową i osoba płacąca ryczałt za wodę powinna też płacić opłatę licznikową.
W uzupełnieniu wypowiedzi Wójta, Radca Prawny Wojciech Augustyniak potwierdził wyjaśnienie przedstawione przez Wójta i dodał, że ryczałt za wodę zastępuje po prostu opłatę tak jakby odbiorca miał licznik.

Wójt poprosił Kierownika Referatu Planowania i Rozwoju Gminy Andrzeja Dębka o przedstawienie informacji nt. przydomowych oczyszczalni ścieków.

Pan Andrzej Dębek poinformował zebranych, że w odpowiedzi na rozesłaną z Urzędu ankietę, 50 osób wyraziło zainteresowanie budową przydomowych oczyszczalni ścieków. Zostanie zorganizowane spotkanie osób zainteresowanych, na które będzie zaproszona również firma, która przedstawi szczegóły budowy takiej oczyszczalni. Osoby, które się dotychczas nie zapisały a spełniają warunki gruntowo-wodne na lokalizację oczyszczalni, będą mogły przystąpić do takiego programu. Na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze programu unijnego, który by dotował budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.

Sołtys z Kuskowizny Jan Brzostek zaproponował, by przed podjęciem decyzji budowy przydomowej oczyszczalni ścieków zorganizować dla zainteresowanych wyjazd do gospodarstw, w których tego typu oczyszczalnie funkcjonują.

Elżbieta Grabowska – przedstawicielka Biura Powiatowego ARiMR potwierdziła, że niestety dotychczas nie ma żadnego programu unijnego, który by dofinansowywał budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.


Sołtys z Kozik Grażyna Skiba zwróciła się z prośbą o interwencję, gdyż mimo zobowiązania Prezesa Zarządu Powiatowego Dróg, że do 30 czerwca droga powiatowa z Kozik do Fidur będzie naprawiona, dotychczas nic nie zrobiono i droga ta nadal jest miejscami nieprzejezdna z powodu głębokiego piachu.

Sołtys z Prosienicy Marek Wyszomirski zwrócił się z wnioskami:
- o udrożnienie i naprawę przepustu w Prosienicy,
- o przyspieszenie terminu budowy drogi bitumicznej z Prosienicy do Gut Bujno a w chwili obecnej o jej żwirowanie.

Wójt odpowiadając sołtysowi z Prosienicy wyjaśnił, że droga z Prosienicy do Gut Bujno jest ujęta w WPI, ale nie można jej wcześniej robić dopóki nie będzie ostatecznie rozwiązana sprawa dokumentacji na „dwupasmówkę” do Białegostoku, w tym planu węzła komunikacyjnego w Prosienicy.

Sołtys z Zalesia Ireneusz Zakrzewski zgłosił wniosek o naprawę zniszczonego przez deszcze mostku na drodze w Zalesiu.

Sołtys z Fidur Waldemar Składanek przedstawił wniosek o naprawę części leśnej drogi Fidury – Koziki.

Sołtys z Nowej Grabownicy Jerzy Szydlik zwrócił się z wnioskiem o żwirowanie drogi przez las z Nowej Grabownicy do szkoły w Dudach.

Wójt odpowiadając na zgłoszone wnioski powiedział, że wszystkie wnioski dotyczące napraw i remontów są przyjęte i będą przekazane do referatów merytorycznych, co nie znaczy, że na drugi dzień będą one wykonane, gdyż musi być najpierw przeprowadzona analiza finansowa i w zależności od posiadanych środków wnioski będą sukcesywnie realizowane.

W przypadku ostatniego wniosku dot. drogi Nowa Grabownica – Dudy, Wójt poinformował, że uzgodnił z Nadleśniczym, że materiał na żwirowanie i wyrównanie odcinka drogi przez las da Nadleśnictwo a PUKiR go nawiezie. Droga ta najpóźniej do końca wakacji będzie naprawiona.

Kończąc swoje wystąpienie Wójt zaprosił wszystkich zebranych na IV Gminne Dni Trzeźwości, które odbędą się w tym roku 21 sierpnia w Dudach.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał uchwałę Sejmu RP z okazji 15-lecia samorządu lokalnego (uchwała w załączeniu do protokółu).

Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół Nr XXII/05 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 14 czerwca 2005r., przy 14 głosach za jego przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.


Punkt 10.
Zakończenie Sesji.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad XXIII Sesji Rady Gminy został wyczerpany.
Zamknął obrady słowami: „Zamykam obrady XXIII Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Podziękował za udział w obradach radnym, sołtysom i zaproszonym gościom.


PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y

Tadeusz Jabłonka
Protokółował:

INSP. DS.OBSŁUGI
RADY GMINY

Krzysztof Bożykowski


Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 marca 2008 23:05
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Książek
Ilość wyświetleń: 1381
12 marca 2008 23:05 (Małgorzata Książek) - Utworzenie dokumentu