Sesję rozpoczęto o godz. 12.00, a zakończono o godz. 13.30.
Stan radnych Rady Gminy - 15.
Liczba radnych obecnych na Sesji - 10
(lista obecności w załączeniu do oryginału protokółu).
W Sesji udział wzięli :
1. Zbigniew Krutczenko – Poseł na Sejm RP,
2. Waldemar Brzostek – Wójt,
3. Marian Stankiewicz – Z-ca Wójta,
4. Małgorzata Konrad - Skarbnik Gminy,
5. Stanisława Brzostek – Sekretarz Gminy,
6. Eugeniusz Augustyniak – Radca Prawny,
7. Jerzy Sówka – Prezes PUKiR,
8. Anna Zalewska – Kierownik BP ARiMR w Starym Lubiejewie,
9. Teresa Duda – MODR Warszawa – PZD w Ostrowi Maz.,
10. Maria Wolff – Redaktor „Kuriera Ziemi Ostrowskiej”,
11. Sołtysi z terenu Gminy Ostrów Maz. (lista obecności w załączeniu do oryginału protokółu).
12. Mieszkańcy Gminy nagrodzeni w konkursie na najładniejszą posesję i ogród.
Porządek Sesji:
1. Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad i przyjęcie protokółu Nr XXIV/05 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 31 sierpnia 2005 r.
2. Interpelacje i wnioski radnych.
3. Przyjęcie informacji z wykonania Budżetu Gminy za I półrocze 2005 r.
4. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2005 rok.
5. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXI/198/05 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 31 maja 2005 roku w sprawie zaciągnięcia pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.
6. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
7. Zapytania i wolne wnioski.
8. Zakończenie Sesji.
Punkt 1.
Otwarcie Sesji, przyjęcie porządku obrad.
Otwarcia Sesji dokonał i obradom przewodniczył Tadeusz Jabłonka - Przewodniczący Rady Gminy, słowami: "Otwieram obrady XXV Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Przywitał przybyłych na Sesję gości, Posła na Sejm RP Zbigniewa Krutczenkę, Annę Zalewską – kierownika BP ARiMR w Starym Lubiejewie, Teresę Duda – przedstawiciela ODR w Ostrowi Mazowieckiej, Wójta Gminy, radnych, sołtysów i mieszkańców Gminy nagrodzonych w konkursie na najładniejszą posesję i ogród. Następnie udzielił głosu Wójtowi Gminy.
Wójt Waldemar Brzostek odczytał Postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o nadaniu, na wniosek Wojewody Mazowieckiego, odznaczenia „Srebrny Krzyż Zasługi” za działalność na rzecz społeczności lokalnej, Panu Tadeuszowi Jabłonce. Odznaczenie wręczyli Poseł Zbigniew Krutczenko wraz z Wójtem Waldemarem Brzostkiem.
Przewodniczący Rady Gminy Tadeusz Jabłonka podziękował za przyznane odznaczenie i podkreślił, że wyróżnienie to odbiera jako uhonorowanie pracy całej Rady Gminy.
Następnie głos zabrał Poseł RP Zbigniew Krutczenko, który podziękował Wójtowi i radnym za 4 letnią współpracę w związku z zakończeniem jego poselskiej kadencji. Dokonał krótkiego podsumowania swojej działalności jako Posła RP. Zaznaczył, że to, iż przestanie pełnić funkcję posła, nie zmieni faktu jego dalszego dbania o losy społeczności tego regionu, choćby sprawując dalej funkcję Prezesa Banku Spółdzielczego. Dodał, że sprawy rolników nie są mu obce, gdyż zetknął się z nimi działając w Komisji Ochrony Środowiska oraz Rolnictwa.
Wójt podziękował Panu Posłowi Zbigniewowi Krutczence za dotychczasową współpracę i życzył dalszych owocnych działań na stanowisku Prezesa Banku Spółdzielczego.
Wójt poinformował zebranych, że rozstrzygnięto także konkursy na najładniejszą posesję i ogród oraz na najładniejsze sołectwo. Następnie wraz z Posłem Zbigniewem Krutczenko i Przewodniczącym Rady Gminy Tadeuszem Jabłonką wręczył nagrody.
W kategorii „Najładniejsza posesja i ogród w Gminie Ostrów Mazowiecka w 2005 roku” I miejsce zajęli Państwo Dąbrowscy ze Starej Osuchowej, II miejsce – Państwo Brzostek z Kuskowizny, III miejsce – Państwo Więcław z Bieli.
W kategorii „Najładniejsze sołectwo w Gminie Ostrów Mazowiecka w 2005 roku” tytuł najładniejszego sołectwa przyznano Bieli. II miejsce zajęło sołectwo Nowa Osuchowa, a III – Kuskowizna (protokóły komisji konkursowej w załączeniu do protokółu z Sesji Rady Gminy).
Wójt podziękował również wszystkim, którzy się aktywnie włączyli w organizację tegorocznych gminnych dożynek w Jasienicy. Wraz z Przewodniczącym Rady Gminy Tadeuszem Jabłonką wręczył na ręce sołtysów dyplomy i albumy za piękne wieńce i kosze dożynkowe wykonane przez sołectwa:
Jasienica, Jelonki, Kalinowo, Nieskórz, Stara Osuchowa, Prosienica, Rogóźnia, Smolechy.
Przewodniczący Rady Gminy Tadeusz Jabłonka, kontynuując obrady, stwierdził quorum do prawomocnych obrad informując, że na 15 radnych, w Sesji bierze udział 10 radnych.
Przewodniczący Rady poinformował następnie, że porządek obrad został przekazany radnym wraz z zawiadomieniem o sesji (zawiadomienie w załączeniu do protokółu).
Radni nie zgłosili uwag i wniosków do proponowanego porządku obrad.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z ostatniej sesji, znajduje się u protokolanta sesji, można się z nim jeszcze zapoznać, a głosowanie nad jego przyjęciem odbędzie się w przedostatnim punkcie porządku obrad.
Punkt 2.
Interpelacje i wnioski radnych.
Radny Andrzej Ponichtera zgłosił wniosek o uzupełnienie znaków drogowych w Ugniewie oraz o postawienie wiaty przystankowej w Ugniewie.
Punkt 3.
Przyjęcie informacji z wykonania Budżetu Gminy za I półrocze 2005 r.
Przewodniczący Rady Gminy – Tadeusz Jabłonka poinformował, że sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2005 roku oraz sprawozdania z realizacji zadań poszczególnych jednostek organizacyjnych, referatów i samodzielnych stanowisk Urzędu Gminy zostało przekazane radnym do zapoznania się i było przedmiotem obrad poszczególnych Komisji Rady Gminy (sprawozdanie w załączeniu do protokółu).
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Andrzeja Ponichterę - Przewodniczącego wspólnego posiedzenia stałych Komisji Rady Gminy, które odbyło się w dniu 28 września 2005 r., o przedstawienie opinii poszczególnych komisji dotyczących informacji z wykonania budżetu za I półrocze 2005 r. oraz projektów uchwał przygotowanych na dzisiejszą sesję. Andrzej Ponichtera poinformował, że zarówno informacja z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2005 r. jak i wszystkie pozostałe projekty uchwał zostały przez wszystkie komisje zaopiniowane pozytywnie.
Nikt z radnych i sołtysów nie zgłosił uwag do przedstawionej informacji.
Rada Gminy pozytywnie zaopiniowała informację o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2005 roku, przy 10 głosach za jej przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (informacja w załączeniu do protokółu).
Punkt 4.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2005 rok.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2005 rok.
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXV/211/05 w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2005 rok, przy 10 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 5.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXI/198/05 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 31 maja 2005 roku w sprawie zaciągnięcia pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXI/198/05 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 31 maja 2005 roku w sprawie zaciągnięcia pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, na zadanie pn. „Budowa Stacji Uzdatniania Wody w Starym Lubiejewie”.
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem w/w uchwały.
Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XXV/212/05 w sprawie zmiany uchwały Nr XXI/198/05 Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 31 maja 2005 roku w sprawie zaciągnięcia pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, przy 10 głosach za jej podjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było (uchwała w załączeniu do protokółu).
Punkt 6.
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
Odpowiedzi na wnioski radnego Andrzeja Ponichtery udzielił Wójt informując, że
- zaplanowano kupno 3 wiat przystankowych, które mają być zamontowane w Ugniewie i w Jelonkach, pod warunkiem, że nie będzie protestów mieszkańców w tej sprawie;
- zniszczone i skradzione znaki drogowe są sukcesywnie uzupełniane.
Punkt 7.
Zapytania i wolne wnioski.
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił Radzie propozycję Pani Anny Zalewskiej – kierownika Biura Powiatowego ARiMR w Starym Lubiejewie, by ze względu na ograniczenia czasowe Pani kierownik wynikające z innych jej obowiązków, na początku tego punktu przedstawić pytania dot. ARiMR.
Radni przychylili się do tej prośby.
Z-ca Przewodniczącego Rady Gminy Tadeusz Baranowski zwrócił się z pytaniem w sprawie dalszego losu wniosków złożonych na płyty gnojowe.
Kierownik BP ARiMR poinformowała, że Agencja otrzymała we wrześniu akredytację na wszystkie programy działania Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich i wszystkie wnioski spełniające postawione warunki otrzymają, w ciągu 3 miesięcy od uzyskania akredytacji decyzje administracyjne o przyznaniu środków finansowych a następnie środki te zostaną wypłacone.
Sołtys Jan Brzostek poprosił o wyjaśnienie, dlaczego był tak krótki termin składania wniosków na dopłaty dla gospodarstw niskotowarowych? Dlaczego informacja na ten temat była słabo rozpropagowana i do wielu rolników nie dotarła w terminie, oraz czy będzie można jeszcze w tym roku składać wnioski na te dopłaty?
Kierownik BP ARiMR odpowiedziała, że na każde działanie jest przydzielony konkretny budżet i na gospodarstwa niskotowarowe budżet na lata 2004 – 2006 został już wyczerpany. Na dzień dzisiejszy nie wiadomo czy Agencja otrzyma dodatkowe środki na ten cel, które byłyby przesunięte z niewykorzystanych środków innych działań.
Przewodniczący Rady Gminy Tadeusz Jabłonka spytał, czy Biuro Powiatowe ARiMR ma swoją stronę internetową, aby można było na bieżąco śledzić wszystkie propozycje Agencji?
Kierownik BP ARiMR odpowiedziała, że nie mają strony internetowej.
Wójt Waldemar Brzostek zwrócił się do Pani kierownik BP ARiMR o więcej informacji przekazywanych do Urzędu, gdyż poprzez pracowników, sołtysów, radnych jak również za pośrednictwem naszej gminnej strony internetowej i gazet lokalnych chcemy wspomóc działania Agencji. Jest również możliwość zorganizowania dyżurów pracowników Agencji w naszym Urzędzie oraz szkoleń zarówno w Urzędzie jak i na wioskach w naszych gminnych szkołach. Kończąc swoją wypowiedź Wójt zaoferował szeroką współpracę.
Kierownik BP ARiMR przyjęła propozycję współpracy przedstawioną przez Wójta. Poinformowała zebranych, że w październiku Agencja rozpoczyna szkolenia nt. planów rolno-środowiskowych, w tym program dot. poplonów na rok 2006.
Radny Marian Kacprzak wnioskował do Pani kierownik o zwiększenie etatów w Agencji przy bezpośredniej obsłudze rolników.
Kierownik BP ARiMR odpowiedziała, że wczoraj otrzymała dodatkowo 6 etatów, na których zatrudni pracowników pracujących dotychczas w Agencji jako pracownicy sezonowi. Zwróciła również uwagę na błędy w składanych dokumentach, które uniemożliwiają bądź opóźniają wydanie paszportu na zwierzę.
Z-ca Wójta Marian Stankiewicz poprosił o wyjaśnienie czy w przypadku, gdy rolnik korzysta z dopłaty ONW, to nie może on w ciągu 5 lat pomniejszać powierzchni gospodarstwa zgłoszonej do dopłat oraz jakie są konsekwencje takich zmian? Jak będzie w przypadku, gdy ktoś przepisał swoje gospodarstwo na dzieci a jednocześnie nadal je użytkuje?
Kierownik BP ARiMR poinformowała, że jeśli ktoś w ciągu 5 lat zmniejszy powierzchnię gospodarstwa, na które otrzymuje dopłatę, to będzie musiał zwrócić część otrzymanych środków. W tym celu musi zgłosić się do Agencji, która wyliczy kwotę podlegającą zwrotowi. Rolnik, który część lub całe gospodarstwo przekaże drugiej osobie, ma obowiązek w ciągu 14 dni przekazania płatności osobie, która przejęła gospodarstwo. Wszystkie zobowiązania przechodzą na osobę przejmującą. Reasumując, Pani kierownik stwierdziła, że nienależnie pobrane środki należy zwrócić.
Odpowiadając na drugie pytanie, wyjaśniła, że w przypadku, gdy złożony jest jeden wniosek z danego gospodarstwa, to Agencji nie interesuje, kto jest właścicielem a kto użytkownikiem gospodarstwa. Jedynie w przypadku, gdy na tę samą działkę wnioski złożą dwie osoby, jest uruchamiana procedura wyjaśniająca.
Sołtys Marian Grabowski zwrócił się z pytaniem o termin wypłaty przyznanych dopłat.
Kierownik BP ARiMR wyjaśniła, że dopłaty za okres od 1 grudnia 2004 r. do 30 czerwca 2005 r. będą wypłacane od 1 grudnia br.
W związku z brakiem dalszych pytań, Przewodniczący Rady Gminy podziękował Pani Annie Zalewskiej - kierownikowi Biura Powiatowego ARiMR w Starym Lubiejewie za przybycie i udzielone odpowiedzi.
Wójt Waldemar Brzostek przypomniał, że na dzisiejszej Sesji gościmy również Panią Teresę Dudę – przedstawicielkę ODR, który służy pomocą, poradą i szkoleniami rolnikom i można skorzystać z tej obecności. Zaoferował możliwość korzystania przez ODR z sali konferencyjnej Urzędu lub pomieszczeń w szkołach gminnych na szkolenia lub spotkania z rolnikami.
Teresa Duda – przedstawicielka Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Ostrowi Mazowieckiej poinformowała zebranych o programach rolno-środowiskowych i dokumentach do nich wymaganych. Wyjaśniła, że w ODR jest osoba upoważniona, która pomaga rolnikom wypełnić niezbędne dokumenty. Dodała również, że dopłata do poplonów ścierniskowych wynosi obecnie 520 zł za 1 ha.
Przedstawiła również informację o najbliższych szkoleniach nt. programów rolno-środowiskowych oraz Kodeksu Dobrej Praktyki Rolniczej.
Radny Marian Kacprzak zgłosił wnioski:
- o żwirowanie drogi z Gut Bujno do Prosienicy,
- o oświetlenie skrzyżowania w Kalinowie drogi do Podgucia z drogą do Gut Bujno.
Ponadto podziękował za wykonanie drogi asfaltowej między Nowym a Starym Kalinowem oraz naprawę dróg w Kalinowie przed uroczystością nadania imienia szkole w Kalinowie.
Radny Tadeusz Równy podziękował za szybką naprawę drogi na ul. Ostrowskiej w Nowym Lubiejewie.
Sołtys Barbara Biedrzycka podziękowała za wykonanie nawierzchni bitumicznej drogi w Przyjmach k. Jelonek.
Sołtys Jan Brzostek podziękował Wójtowi za podjętą inicjatywę, organizację i przyznane wyróżnienia w konkursie na najpiękniejsze sołectwo, konkursu, który mobilizuje mieszkańców do podjęcia trudu, by nasze wioski wyglądały coraz ładniej.
Zgłosił następnie wniosek o wystąpienie do Powiatu o postawienie w rejonie zakrętu w Dudach na drodze powiatowej z Kuskowizny do Starej Grabownicy znaków drogowych: ograniczenia prędkości, „Droga z pierwszeństwem przejazdu” oraz „Uwaga niebezpieczny zakręt” lub alternatywnych w celu poprawienia bezpieczeństwa użytkowników korzystających z drogi, a zwłaszcza dzieci dojeżdżających do szkoły w Dudach.
Sołtys dodał, że kilka wniosków w tej sprawie zostało przez niego złożonych w Urzędzie Powiatowym i nie zostało do dzisiaj rozpatrzonych.
Sołtys Wiesław Sowa podziękował za wykonanie mostku oraz drogi asfaltowej w Przyjmach k. Poręby.
Sołtys Marian Wilk zgłosił potrzebę zasypania dołów na drodze żwirowej w Bieli w miejscu, gdzie kończy się asfalt.
Wójt ustosunkowując się do wniosków dot. żwirowania dróg wyjaśnił, że pieniądze zaplanowane w tegorocznym budżecie na ten cel zostały już w pełni wydatkowane. W przyjętej dziś przez Radę uchwale o zmianie budżetu Gminy zwiększono środki na żwirowanie dróg. Zaznaczył, że droga żwirowa będzie zawsze zła, latem, gdy jest sucho to się kurzy, jesienią, gdy pada jest rozmiękła. Dopiero położenie asfaltu rozwiązuje problem. Najgorsza droga żwirowa jest obecnie w Lipnikach. W pierwszej kolejności właśnie ta droga będzie robiona. Dopiero po wykonaniu tych prac, będą prowadzone remonty innych dróg żwirowych. Wszystkie wnioski dot. remontów dróg są zapisane w Referacie Infrastruktury Gminnej i będą sukcesywnie realizowane w miarę posiadanych środków.
Sołtys Kazimierz Andryszczyk wnioskował o późniejsze włączanie i wcześniejsze wyłączanie oświetlenia ulicznego w Nowej Osuchowej, gdyż światło się świeci, gdy jeszcze jest widno.
Wójt podziękował za tę informację i gospodarskie podejście do sprawy. Poinformował zebranych, że Gmina ma podpisaną umowę z Zakładem Energetycznym w Wyszkowie na konserwację oświetlenia ulicznego. Ostatnio zostało wystosowane pismo do Zakładu Energetycznego w związku z uwagami dot. konserwacji oświetlenia.
Sołtys Ireneusz Zakrzewski zgłosił pilną potrzebę naprawy zniszczonego mostku w Zalesiu.
Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół Nr XXIV/05 z Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 30 sierpnia 2005r., przy 10 głosach za jego przyjęciem, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował radnych, że wpłynęło na jego ręce pismo od Naczelnika Urzędu Skarbowego w sprawie analizy oświadczeń majątkowych za 2004 r. Uwagi dot. oświadczeń poszczególnych radnych zostały skserowane i zaraz po zakończeniu sesji zostaną przekazane przez protokolanta osobom zainteresowanym.
Punkt 8.
Zakończenie Sesji.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad XXV Sesji Rady Gminy został wyczerpany.
Zamknął obrady słowami: „Zamykam obrady XXV Sesji Rady Gminy w Ostrowi Mazowieckiej".
Podziękował za udział w obradach radnym, sołtysom i zaproszonym gościom.
PRZEWODNICZĄCY
R A D Y G M I N Y
Tadeusz Jabłonka
Protokółował:
INSP. DS.OBSŁUGI
RADY GMINY
Krzysztof Bożykowski